FIFA 15 – sportu zdar a fotbalu od EA Sports zvlášť
FIFA 15 Recenze FIFA 15 – sportu zdar a fotbalu od EA Sports zvlášť

Milan Votava

Milan Votava

31

Fotbalová série od EA Sports je jedna z mála jistot, na kterou se mohou všichni fanoušci fotbalu spolehnout. A buďte si jisti, že ani tuto zimu, se v dresu vašeho oblíbeného fotbalového týmu a s gamepadem v ruce, nudit nebudete!

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Autoři z EA Sports nám letos, ostatně jako každý rok, servírují další fotbalovou lahůdku. Tentokrát samozřejmě s označením FIFA 15 a opět se jedná o naprosto fantastický herní zážitek, to vám prozradím, klidně hned v úvodu recenze. Nebudu chodit kolem horké kaše, ano, jsem fanouškem fotbalu, takže sérii FIFA znám jako své boty (kopačky) a letos jsem byl především zvědavý na to, jak se vývojáři naplno předvedou na nových konzolích. A věřte nebo ne, rozdíl zde patrný je, opět k lepšímu. Stačí první zápas, přičichnutí k zelenému pažitu a hned je vám jasné, že tady autoři z EA Sports přesně vědí, co dělají. Již nějaký ten pátek nám servírují simulaci jednoho z nejoblíbenějších sportů na světě a tak je jasné, že už opravdu vědí, co hráči chtějí a vyžadují. Soustřeďují se tak na dolaďování, vylepšování a broušení diamantu, jakým série FIFA bezesporu je.

Rozhodčí foukl do píšťalky a máme tu úvodní výkop

Oproti hokejovému bratříčkovi NHL 15, hra nepostrádá žádný z již osvědčených režimů. Při hraní FIFA 15 si tak přijde na své opravdu každý, ať už se jedná o začínajícího manažera, nového hráče nebo fanouška sbírání hráčů a tvoření nejlépe fungujícího mančaftu v režimu FIFA Ultimate Team, před nímž se budou třást týmy z celého světa. Nechybí ani dovedností úkoly před každým zápasem a nakupování nejrůznějších vylepšení ve FIFA Store.

Pokud jste v mládí snili, že jednou okusíte jaké to je být profesionálním fotbalistou, a namísto toho jste skončili v IV. třídě okresního přeboru, v týmu, kde vaši spoluhráči smrdí klobásou a táhne z nich pivo, je pro vás režim kariéry jasnou volbou. Naopak pokud chcete rozhodovat o osudu celého mužstva, vést rozhovory s hráči, přivádět nové kanonýry, vystupovat na tiskových konferencích a třeba se stát i trenérem národního mužstva, budete spokojeni s režimem manažera.

Velkou oblibu si získal relativně nový režim FIFA Ultimate Team, kde se staráte o své vlastní mužstvo. Váš tým si sami pojmenujete, opatříte mu znak, pořídíte si stadión a snažíte se vybudovat perfektně fungující klub. Na aukcích, kde se střetnete s ostatními hráči, se poté přetahujete o hráče z celého světa vyobrazených na jakýchsi kartičkách, velmi podobných těm hokejovým, které jsem jako malý kluk sbíral. Hráče jinak můžete získávat i v balíčkách, které si zakoupíte za získané body nebo je vyhrajete v některé sezóně či turnaji. Důležitým aspektem, při tvoření základní jedenáctky, je namíchat tu správnou chemii, aby nevázla souhra a hráči si na hřišti rozuměli.

Na aukcích nezapomeňte shánět také smlouvy hráčů, nové tréninkové metody nebo speciální uzdravovací karty. Stejně jako nakupovat, můžete na aukcích samozřejmě i prodávat, takže se nebojte správně obchodovat, abyste si v zápětí mohli dovolit přivést do svého klubu některou z hvězd, vyobrazených na zlatých kartičkách. Občas vycházejí i speciální kartičky hráčů, které EA vytvoří poté, co se předvede některý hráč v top formě (nastřílí hattrick apod.), vlastnit takovouto kartičku je opravdová výhra, jelikož skvěle pasuje do každého týmu anebo lze královsky zpeněžit. Svůj tým pak můžete prověřit v singlepayeru, ale i multiplayeru, v sezóně, turnaji nebo obyčejném přátelském utkání.

Od argentinské ligy až po nejvyšší fotbalovou ligu USA

Ať se rozhodnete pro jakýkoliv režim, rozhodně se nudit nebudete. Navíc kromě dostatku herních režimů, se může série FIFA opět pochlubit velmi slušnou nabídkou licencovaných týmů a fotbalových lig. Celkově hra obsahuje 35 lig z celého světa, což znamená více než 600 týmů, no uznejte sami, že se jedná o pořádný nášup. Bohužel, opět chybí česká Synot Liga a ve hře nenajdete žádný český tým, ani ve výběru ze zbytku Evropy. Na obranu EA Sports však musíme říci, že se nejedná o jejich chybu, ale především nenažranost vedení FAČR, které neví, o kolik si za poskytnutí licence říci. Alespoň, že nechybí národní výběr.

Vrcholem licencovaných produktů, je kompletní anglická Premier League, kde nechybí ani do detailu vymodelované stadiony všech týmů a zápasy vás provází i kompletní televizní grafika, které se používá během televizních přenosů z anglické fotbalové ligy. Jedná se o skvělý detail, který brilantně podtrhuje atmosféru hry. Podobné zpracování by jistě slušelo i Lize Mistrů a zápasům Evropské Ligy, ale tuto licenci najdeme u konkurence od Konami.

Hratelnost je fantastická, každá zápas je naprosto výjimečný a neustále padají jedinečné branky. Hráči si říkají o přihrávku, nabíhají do volných prostorů a po chvilce zvládnete i narážečky na jeden dotek a další finty, jako vystřižené z učebnice moderního fotbalu. Velký posun je vidět ve hře jeden na jednoho, hráči do sebe strkají, tahají se za dres a boj o míč vypadá opět o něco realističtěji. Skvěle jsou zpracovány i skluzy, které si detailně prohlédnete ve zpomalených záběrech při konečném přehledu toho nejdůležitějšího, co se během odehraného zápasu odehrálo. Jedinou chybičkou je kolísající umělá inteligence brankářů, kteří předvedou brilantní zákrok, aby posléze pouze sledovali, jak jim odražený míč poskakuje v pokutovém území, než jej jeden z útočících hráčů usměrní do branky.

Tým hraje jako z partesu a diváci se náramně baví

Celková prezentace fotbalového zápasu je jedno velké skvostné divadlo. Už od samotného nástupu hráčů na trávník, podání si rukou, představení základních jedenáctek a detailních záběrů na největší opory týmů. To vše vypadá jako skutečný fotbalový zápas, autoři nezapomněli ani na představení hlavního rozhodčího, který poté na dálku mávne na oba brankáře a hra může začít. V podobném duchu se odehrává i celý zápas. Je vidět, že autoři mysleli opravdu na všechno a hra je prošpikovaná nejrůznějšími detaily, kdy si například všimnete, jak hráč žádá podavače míčů o balón, aby poté mohl rychle vhazovat, a nechybí ani další klasické fotbalové momenty.

Atmosféru zápasu skvěle doplňuje i dvojice komentátorů, Martin Tyler a Alan Smith. Znamenitě komentují nejenom aktuální dění na hřišti, ale prozradí i některé zajímavosti z osudu jednotlivých hráčů, upozorňují na to, jak si vedli na nedávno skončeném fotbalovém mistrovství v Brazílii a vůbec působí dokonale autenticky. Skvěle působí i zpravodajství z ostatních stadionů, kdy komentátoři předávají slovo kolegovi na jiný stadion, jež informuje televizní diváky, pokud právě došlo k nějaké změně stavu, nebo jiné zajímavé události. Tyto kladné bodíky patří anglickým komentátorům, u verze pro PS3 a Xbox360 můžeme slyšet jejich české kolegy, avšak o jejich letošní formě vás bohužel informovat nemohu, jelikož jsem recenzoval verzi pro PS4.

Oslavné chorály sklízejí autoři rovněž za grafické zpracování, hra totiž vypadá naprosto úchvatně. Hráči jsou zpracováni do nejmenšího detailu a většina z nich jsou dokonalou replikou sebe sama. Navíc na jejich tvářích jsou jasně patrné emoce, kdy jednoznačně rozpoznáte radost, zklamání nebo vztek. Nechybí ani posměšný úšklebek pomezního rozhodčího poté, co vám neuznají vstřelený gól z ofsajdu. Pěkně jsou vymodelovány i stadiony a fanoušci, kteří se občas předvedou i povedeným choreem. V oblasti fanoušků by mohli EA Sports ještě trošku zapracovat, jelikož takový zápas v Turecku, bez jediné špetky pyrotechniky, působí poněkud suše.

Závěr utkání, diváci tleskají ve stoje

Dostáváme se do finále. FIFA 15 je skvostný počin, který by žádný fanda fotbalu neměl minout. Je vidět, že autoři neusínají na vavřínech a neustále na hře pracují, což se jednoznačně odráží na tom, že letošní díl vypadá opět o krůček blíže jako skutečný fotbalový zápas se vším všudy. Uvidíme, s čím se vytasí konkurence v podobě Pro Evolution Soccer 2015, avšak překonat skvost jménem FIFA 15 je podobně nemožná mise, jako kdyby FC Táborsko dychtilo po skalpu Bayernu Mnichov.

FIFA 15
PlayStation PlayStation 3
Xbox Xbox 360

Nejnovější fotbalové dítko od EA Sports je jednoznačně nejlepším virtuálním fotbálkem. Nechme se překvapit, s čím se pochlapí Konami s jejich PES 2015, ale jednoznačně můžeme prozradit, že to nebudou mít vůbec jednoduché.

fantastická hratelnost
režimy hry
celkové pojetí zprostředkování utkání