Laskavý Miquella zavrhnul hříchy lidí i bohů a vydal se ke zdroji všeho, na očistnou pouť, s cílem nalézt znovu nevinnost, mír a klid, ochotný obětovat tomuto záměru vše. V zemi devastované válkami i kosmickými hrůzami se tak stal zářivou nadějí a vzorem pro mnoho dalších ztrápených duší, následujících nyní tuto očistnou pouť v jeho stopách. Není nic vznešenějšího, co byste mohli udělat, než se do této cesty zapojit. Není nic nebezpečnějšího a hrůznějšího, co byste mohli udělat, než se do této cesty zapojit.
Elden Ring, jako většina her od FromSoftware, dokáže být místy docela nelítostný a smrtící. O to úctyhodnější je skutečnost, že po příchodu do nové lokace mám místo opatrného průzkumu naprosto neodolatelné nutkání co nejrychleji vyběhnout, s téměř dětinskou radostí z objevování, na nejbližší kopec, horizont nebo vyvýšeninu, abych se mohl rozhlédnout kolem sebe a vyloženě se pokochat onou odzbrojující, nenapodobitelnou nádherou vznešené estetiky, která neodmyslitelně patří ke všem hrám tohoto studia. Dobrá zpráva pro hráče přídavku Shadow of the Erdtree je, že nových prostředí na ně čeká opravdu hodně a některá z nich patří k tomu nejlepšímu v bohaté historii těchto tvůrců.
- Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, XSX|S, X1, PC
- Datum vydání: 21. 6. 2024
- Výrobce: FromSoftware (Japonsko)
- Žánr: Akční JRPG
- Česká lokalizace: ne
- Multiplayer: ano (3 hráči)
- Dat ke stažení: 16 GB (samotné DLC)
- Herní doba: 30+ hodin
- Cena: 1999 Kč včetně základní hry (Alza), 999 Kč jen DLC (Steam)
Po stopách Miquelly
Pokud jste viděli příběhovou upoutávku na Shadow of the Erdtree, možná ve vás také zanechal silný dojem její závěr, ve kterém se za jejich vůdkyní Ledou seřadí pestrá skupinka dobrodruhů, aby se vydali do Země stínů po stopách božského Miquelly. Právě tato pestrá skupina postav představuje hnací motor příběhu, jelikož se každý z nich snaží odhalit tajemství Miquelly, který údajně našel řešení všech utrpení v této zdevastované zemi, kde poprvé vstoupila na svět bohyně Marika, podpořená Velkou vůlí z hlubin vesmíru. Každý člen této družiny poutníků má navíc osobní historii, která úzce souvisí s historií této do stínů zahalené země a klíčovými událostmi pro celý svět, takže je zajímavé je poznat a ve správný okamžik vás jejich rada nebo pomoc může zásadním způsobem posunout vpřed ve vašem hledání tajemného Miquelly.
Záhadami obestřený, netradičně vyprávěný příběh bývá pro mnohé hráče jednou z nejzajímavějších vlastností FromSoftware her a navzdory desítkám stránek či hodinám videí s rozborem příběhu původní hry zůstalo ve světě Elden Ringu hodně otázek nezodpovězených. Shadow of the Erdtree skutečně řadu vytoužených odpovědí nabídne, ale navíc dodá také slušnou porci příběhů a záhad zcela nových. Byl jsem docela překvapený tím, jak daleko tvůrci zašli třeba při odhalování původu Dvou prstů nebo některých vztahů a událostí mezi klíčovými postavami základní hry. Stejně jako v ostatních aspektech obsahu tohoto přídavku, i zde platí, že dostanete mnohem větší porci nášupu, než jste si možná troufali očekávat. Jen nepočítejte s tím, že vše bude servírováno zadarmo, doslovně a bez nových otazníků. Za vyzdvihnutí stojí také nové formy vyprávění, kdy se vám například může zdát, že se některé mechaniky v samotné hratelnosti rozbily, abyste ale zpětně zjistili, že to byl zcela zamýšlený prvek příběhových událostí.
Rozloha a pestrost
Jak už jsme si za ty roky zvykli, Hidetaka Mijazaki opět poněkud podcenil vlastní práci a jeho výroky o „rozsahu DLC podobném oblasti Limgrave ze základní hry“ nejsou zdaleka výstižné. Pokud odhalíte celou novou mapu (myšleno doslovně, kreslenou 2D mapu v herním UI) nebo ji uvidíte někde na screenshotu, možná vám na první pohled nebude připadat zas tak obrovská. Jenže zásadní rozdíl proti původní hře je mnohem, mnohem, mnohem výraznější horizontální vrstvení, kdy si například myslíte, že vidíte jednou pojmenovanou oblast či region, ale přitom se díváte na tři „patra“ s odlišnými biomy, zobrazenými pohromadě přes sebe (obecně u zdejší mapy ale platí, že pokud vrchní vrstva překrývá spodní, tak tu spodní nevidíte – podobně jako třeba u reálné satelitní mapy). Leckoho to určitě může frustrovat, protože zde chybí funkce přepínání „pater“ z původní hry, ale dost možná jde o záměr, napomáhající lépe udržet vysokou míru vlastního objevování a překvapování hráče. Tvůrci v rozhovorech zmínili zhruba desítku „velkých bossů“ v přídavku, a zhruba tolik můžete také očekávat unikátních oblastí – plus řadu menších dungeonů (se surovinami nebo novými zbraněmi, kouzly apod.) roztroušených po krajině.
Můžete tedy rozhodně počítat s oblastmi, které jste v žádné oficiální upoutávce neviděli a jejichž objevení vám vyrazí dech, tak jak to umí jen brilantní level design her od FromSoftware. Poměrně často se například stane, že ze zdánlivě generického menšího dungeonu nebo jeskyně vylezete druhou stranou někde úplně jinde, nebo že podzemí jde mnohem hlouběji, než jste si původně mysleli. Jednou za čas naleznete lokaci tak svéráznou a velkolepou, že něco takového mohlo vzniknout opravdu jen ve FromSoftware – týká se to nejen celých biomů, ale také tzv. „Legacy dungeonů“, neboli uzavřených lokací ve stylu původních Souls her. Po technické stránce přídavek vypadá a běží na konzoli PS5 víceméně stejně jako základní hra, máte tedy stále na výběr mezi režimem rozlišení a výkonu, přičemž ne vždy se výkonu daří udržet 60 fps, ale nikdy se nepropadne tak, aby to komplikovalo hratelnost. V nejzapadlejších koutcích dvou lokací jsem při svém extra pečlivém průzkumu narazil na hrstku drobných grafických chyb, což možná souvisí s absurdně ambiciózní rozlohou nového světa a snad se to povede dodatečně ošetřit.
Nepřátelé a obtížnost
Jednou z nejlepších vlastností přídavku je, kolik je v něm zbrusu nových věcí a jak málo se tedy spoléhá na recyklování již viděného z původní hry. Sice v mnoha koutech stínového světa najdete staré známé, ale jsou tam vždy spíše jako pomrknutí nebo koření navíc, nikdy jako hlavní atrakce. Hlavní roli prakticky v každé nové lokaci přebírají noví nepřátelé, od několika různých řádů rytířů a bojovníků až po všemožná monstra. Samostatnou kapitolou jsou samozřejmě bossové, kteří jsou často těmi nejvýraznějšími momenty jednotlivých lokací a k mojí velké radosti je řada z nich „ne-humanoidního“ typu, což mi přijde mnohem zajímavější, než „lidská“ varianta. Ostatně si užijete i nějakou tu porci „tradičních“ invazí NPC postav, takže pokud preferujete boj člověka proti člověku, budete také spokojeni. Jestliže vás v jednom z proslulých Souls DLC zaskočila ona proslulá extra porce fází jistého bosse, můžete se na podobné triky těšit i zde.
Vývojáři v rozhovorech prozradili, že celá DLC oblast bude podléhat novému systému obtížnosti, jehož účelem je zajistit dostatečnou výzvu i pro hráče, kteří sem dorazí s absurdně vysokou úrovní postavy (doporučené rozpětí bylo 100 – 150). V praxi je tedy během vašeho pobytu ve stínovém světě nad vaší úrovní a statistikami extra modifikátor – začíná na nule, ale s nalezením každého „Scadutree fragment“ předmětu a jeho následným použitím u Grace checkpointu (podobně jako jste si tam vylepšovali léčivý lektvar v původní hře) si vylepšujete „DLC modifikátor“ vaší síly i odolnosti – jedná se o permanentní vylepšení, které je aktivní pouze v Zemi stínů. „Revered Spirit Ashes“ je pak podobný předmět pro vylepšení síly a odolnosti vašich summonů a také odolnosti vašeho oře. Úroveň těchto vylepšení vidíte jasně zobrazenou v menu vaší postavy, včetně konkrétního vlivu na každou statistiku.
Vaše postava se stane až absurdně silnou.
Jelikož DLC přídavky do minulých her FromSoftware většinou doplnily ty nejtěžší výzvy, ať už jde o některé lokace a řadové nepřátele, nebo přímo o nové bossy, měl jsem před hraním Shadow of the Erdtree docela obavy z celkové obtížnosti. Po dohrání vás ale mohu ujistit, že pokud dostatečně prohledáte herní svět, najdete tolik Scadutree fragmentů, že se vaše postava stane až absurdně silnou (pokud budete chtít/fragmenty aplikujete) a pohromadě s dobrým buildem/výzbrojí budete schopní (alespoň na New Game 1) celkem bez problému rozsekat všechny nepřátele i bossy. Na druhou stranu, pokud byste nový systém vylepšení postavy nepoužívali, zvládne vás i řadový pěšák vypnout dvěma údery – můžete si tedy obtížnost „poladit“ sobě na míru, počtem aplikovaných Scadutree fragmentů. S ohledem na výše napsané také platí, že nejtěžší jsou zřejmě první hodiny v DLC, než pár fragmentů najdete a aplikujete.
Arzenál a vylepšení
Možná patříte mezi ty hráče, kteří příběh Elden Ringu příliš neřeší a estetická nádhera pro vás není zas tak důležitá. V tom případě je pro vás zřejmě nejdůležitější vlastností hry ona diamantově vybroušená hratelnost v čele s naprosto excelentním bojovým systémem, nabízející nepřebernou záplavu zbraní i herních stylů. Také v tom případě vás Shadow of the Erdtree nejspíš příjemně překvapí náloží novinek, které nabízí. Konkrétně se jedná o osm zbrusu nových druhů zbraní, přičemž některé z nich jsou opravdu hodně inovativní – například bojové umění s holýma rukama (a nohama) nebo nekonečné vrhací nože či sekery. Kromě toho se dočkáte také zhruba stovky nových zbraní, takže pokud milujete určitý herní styl či výzbroj, celkem určitě najdete nějakou novou hračku přímo pro něj. Je zde třeba nová katana, která je naprosto unikátní vzhledem a za její šílený speciální útok by se nemusela stydět ani Malenia. Osobně jsem si nejvíce zamiloval novou kategorii velkých, ale lehkých a rychlých mečů „light greatsword“ v čele s mečem jménem Milady a Ash of War útokem/postojem jménem „Winged Stance“ (obojí jste mohli vidět v oficiálních ukázkách), ale tohle bude samozřejmě hodně individuální podle vkusu každého hráče.
Kromě nových bojových stylů a výzbroje ale do celé hry díky nejnovějšímu patchi číslo 1.11 (zdarma) přibude také několik nových uživatelských funkcí, z nichž hned ta první je opravdu požehnáním: nově nalezené předměty budete mít v inventáři označené vykřičníkem (dokud si je neprohlédnete) a máte možnost si také přidat extra tabulku inventáře „Recent items“, kde máte chronologicky seřazené nalezené předměty podle pořadí, ve kterém jste je získali. Obě tyto funkce si musíte ručně aktivovat v nastavení hry, což vřele doporučuji. Kromě toho jsou zde i další drobná vylepšení, jako možnost zapínat a vypínat „Summoning pool“ totemy po jejich nalezení přímo z herní mapy nebo třeba několik nových účesů pro vaše postavy. Velmi důležitou novinkou je také nové vybalancování celé hry, takže některé příliš silné nebo příliš slabé zbraně, kouzla či techniky se dočkaly určitého vyladění hodnot (původní buildy ale nadále fungují).
Poprvé je jen jednou
Jak fanoušci FromSoftware moc dobře vědí, nejlepší zážitek ze hry je pokud možno naslepo. Jednou z nejlepších vlastností těchto her je ten zážitek z objevování nečekaného, každá lokace a celý svět jsou vystavěné tak, aby bylo zábavné je prozkoumávat a byli jste víceméně v každém koutě odměnění nějakým tím překvapením. Tenhle zážitek můžete mít u každé hry jen jednou, proto vřele doporučuji zkusit si jej uchovat v maximální možné míře a vyhnout se spoilerům, návodům a tak dále, alespoň pro ten první průchod. Pokud se rozhodnete takto si hru vychutnat, mám jen jednu, ale velmi důležitou radu – dávejte velký pozor na každou větu, kterou vám postavy ve hře řeknou. Klidně si ji třeba i uložte jako screenshot. Místní obyvatelé většinou neplýtvají vaším časem a skoro vše, co vám řeknou, je důležité buď pro váš další postup zdejším světem nebo alespoň pro posunutí příběhové linky dané postavy.
Původní Elden Ring se stal senzací, kromě nadšených recenzí sklidil mimořádný počet cen za hru roku a dodnes dokázal prodat 25 milionů kopií, což s ohledem na žánr hry překvapilo i největší optimisty. Nedávné streamy prvního průchodu velkých zahraničních streamerů (Kai Cenat, Nickmercs) trhaly divácké rekordy a dokázaly, že tahle legendární hra jen tak nezapadne. Není tedy příliš čemu se divit, že dva roky pilované rozšíření je také špičkové a nabízí přinejmenším stejně kvalitní zážitek, jako původní hra. Za jeho rozsah by se nemusela stydět ani řada samostatných her za plnou cenu. Pokud bych měl zmínit nějakou slabinu, pak je to možná finále, které se minimálně ve dvou ohledech vydalo jiným směrem, než bych od něj čekal – a dle mého nepřekonalo finále původní hry. Nic to ale nemění na tom, že celý ten týden hraní jsem byl dokonale uhranutý a pohlcený kvalitou tohoto excelentního přídavku do jedné z nejlepších her všech dob.
Recenze
Elden Ring: Shadow of the Erdtree
Vysokou kvalitu a jedinečné kouzlo her od FromSoftware již někteří možná berou jako samozřejmost, ale i takové hráče nejspíš překvapí, jak rozsáhlý, pestrý a bohatý je přídavek pro jejich zatím nejlepší a nejúspěšnější hru. Vychutnejte si tento herní svátek v co nejlepších podmínkách, protože ho nejspíš zase několik let nic dalšího nepřekoná.
Líbí se nám
- Rozloha a pestrost herního světa
- Nové bojové styly i arzenál
- Nápadité souboje s bossy
- "Nastavitelná" obtížnost
- Tradičně stylový příběh
- Zajímavé nové postavy
- Vysoká úroveň estetiky
- Vynikající nová hudba
- Milady
Vadí nám
- Matoucí vertikalita 2D mapy
A dynamické stíny nebo stíny od světelných zdrojů pořád neexistující…![sad](https://www.zing.cz/wp-content/wpdiscuz/emoticons/zing/img/sad.png?v=1)
Ahoj, chtěl bych se zeptat jak je to v DLC s restartováním statistik ? Je to stejný jak v původní hře, že se nacházejí Larval tear ? Mám jich posledních pár kousku a chtěl bych trochu testovat buildy a zbraně. Děkuji.
Funguje to stejně a hned v první DLC lokaci je možné několik Larval Tear najít![okey](https://www.zing.cz/wp-content/wpdiscuz/emoticons/zing/img/icon_okey.png?v=2)
Děkuji![okey](https://www.zing.cz/wp-content/wpdiscuz/emoticons/zing/img/icon_okey.png?v=2)
BTW čeština
Martine, nechapu ten odstavec o nove obtiznosti DLC, ktere ma hru logicky stizit i hracum s „absurdne“ silnou postavou, to jest podle papiru nad level 150 (muj pripad, ja mam 180+). Z textu jsem pochopil, ze pomoci „Scadutree fragment“ lze postavu v DLC ucinit silnejsi, ale to je prece pravy opak toho jak pristoupit k postavam na „prilis“ vysokem levelu, ne?
Ten systém „nových levelů v DLC“ má dvě strany:
1) Hlavní účel je „srazit/snížit“ sílu příliš silných (vysoký level, perfektní build) hráčů po příchodu do DLC, aby to pro ně nebylo příliš snadné a nudné. Což funguje skvěle, protože i hráč na levelu 800 s 99 statistikami a nejlepším buildem bude umírat po dvou ranách od řadového pěšáka, dokud nenajde Scadutree fragmenty a nezvedne svůj DLC level.
2) Jakmile ale začnete sbírat ty Scadutree fragmenty a zvyšovat svůj „DLC level“, postupně se to otočí, jelikož těch fragmentů je tolik a jsou tak silné, že pokud je použijete všechny, tak i kdybyste měl slabší postavu (level 100 a méně, s horší zbraní apod.) tak ty násobky nových levelů vám zvednou statistiky takovým způsobem, že budete prostě velmi silní (pouze v DLC, kde ty nové levely fungují/jsou aktivní).
Konkrétní příklad:
Co jsem ale mezitím četl zahraniční recenze, ne všichni z toho měli stejný dojem (tipuji, že nenašli dostatek fragmentů).
Hráči na pokročilé New Game Plus (například NG+7) se ale údajně ke konci DLC hodně, hodně trápili (protože bossové měli absurdní počty HP).
Diky za vysvetleni!
Eeeej bozi sestoupili mezi vobycejnej lid!
Náhodou nezkoumal jsi resistance bossů na holy damage?
trošku mě štve v původní hře, že holy buildy celkem zabijí fakt, že všichni end game bossové mají vysoký resisty na holy damage, poslední boss je dokonce imunní. Tak doufám, že aspoň v tom dlc je holy damage trochu víc použítelnej.
Téma holy damage v DLC by někdo mohl považovat za spoiler, tak pro jistotu:
Těším se na pátek. Jen mě trochu „znepokojuje“ to přesílení. Vím, že stačí neupgradovat a mít to těžší, ale příjde mi, že to postrádá určitý smysl hry, tedy objevování a být tak silnější, vybavenější. A přirozeně když člověk najde upgrade, tak logika říká ho použít, stejně jako upgradování zbraně, lahviček nebo statů. Po vzoru předešlých DLC jsem čekal, že to bude prostě větší výzva než základní hra. Když byl boss těžší než obvykle, musel jsem s tím prostě poprat a žádný fragment něčeho mě nezachránil.
I původní Elden Ring měl o něco více možností usnadnění, než minulé FromSoftware hry, tak holt v tom trendu pokračuje. Také proto se ho prodalo tolik milionů. Na druhou stranu, některé lokace nebo bossové mohou být hodně tvrdý náraz i s aktivovanými upgrady, takže člověk se buď pořádně zapotí, nebo to musí vzdát a jít hledat více předmětů na vylepšení jinam, než se vrátí to zkusit znovu.