Přestože zajímavá střílečka od id Software vychází až v říjnu, dostali jsme možnost si ji na Gamescomu zahrát. Pojďte nahlédnout pod pokličku hry a zjistit, co vás v začátcích hry čeká a nemine.
Mnoho lidí by za možnost zahrát si aspoň na chvíli některý z chystaných titulů Bethesdy dala levou ruku. Nám se evidentně dohodu s ďáblem podařilo uzavřít a mohli jsme se tak pustit do zajímavé akce RAGE, která krom zajímavého příběhového pozadí (vše se odehrává na Zemi zničené dopadem obřího meteoritu, lidstvo jako takové téměř vyhynulo a místo států existují jen primitivní kmenová společenství na různé technologické úrovni) nabízí i spoustu RPG prvků a navíc obsahuje i závody pouštních bugin.
První hodiny se hrou však většinou napoví o jejích kvalitách, ale pro finální hodnocení zrovna určující nejsou. V případě RAGE to platí dvojnásob, protože úvod hry údajně rozšířené RPG možnosti a závodní mezihry spíše jen naznačuje, a naplno se věnuje pouze akční složce celé hry. Ta si však dle prvních dojmů zaslouží téměř absolutní hodnocení, takže u nás index očekávání stoupá do nebeských výšin.
Už po chvíli hraní je totiž patrné, že Bethesda nemluvila do větru a na různé nepřátele opravdu platí různé herní styly a případným změnám tempa se nevyhnete: proti rychlým nepřátelům je zapotřebí rychlé stisknutí spouště, proti takticky postupujícím družstvům je zase vhodné využívat smysluplné krytí a občas si dopomoct nějakým tím granátem. Jenže ne, opravdu to není jen o tom, v jakém počtu nepřátelé vyběhnou, ale i do jakého klanu budou patřit.
Zatímco se na vás jeden z nepřátel bezhlavě vrhne a bude vás mlátit do hlavy, přestože bude krvácet ze všech možných otvorů, jiný soupeř pro změnu navlékne aspoň minimální brnění, popadne pistoli a začne střílet, aby se ve chvílích, kdy se bude zdát bitva prohraná, takticky stáhnul. A zaútočí až poté, co mu přijdou posily, na které byste si měli dát zatracený pozor: jinak se může stát, že skončíte v tratolišti krve a po několika málo opakováních oživovací minihry (v podstatě kvedlání páčkami na čas) se dočkáte pouze loadu poslední pozice.
Opatrnosti není nikdy nazbyt
I když se mi podařilo občas zemřít, rád jsem si daný úsek zopakoval. Souboje totiž díky výše uvedenému nejsou jednotvárné a jejich zábavnosti a plynulosti se může jakýkoliv jiný titul vyrovnat jen velmi těžko. Bojový systém také na rozdíl od jiných her počítá s kinetickou energií kulky a reakce nového majitele kousku olova v těle je za každých okolností příkladná – pokud jej zasáhnete ve skoku, je pravděpodobné, že dopad nebude zrovna hezký a jestliže se trefíte do nohy, jeho bývalá obratnost je v tu ránu minulostí.
To vše je doprovázeno skutečně dechberoucími animacemi, které ze soubojů dělají akční choreografii, v níž sami rozhodnete, zda bude hlavní hlas zpívat vaše pistole, nebo olověné tyče soupeřů. A ano, výhodnější je, když platí první varianta, ale pokud si nedáte pozor, stanete se až příliš často svědky té druhé. K jednotlivým blízkým setkáním třetího druhu je totiž nutné přistupovat více než obezřetně – i tři nepřátelé najednou vás dokáží velice snadno zabít a rozhodně není od věci přistupovat k soubojům taktičtěji než v takovém Doomu.
Na vyšší obtížnosti se ze střílení aspoň zpočátku stává holý boj o přežití, a pokud z nepřítele vytáhnete čtyři náboje, budete skákat štěstím do vzduchu. Anebo taky ne, protože si budete muset před dalším soubojem zafačovat krvácející rány a z nalezeného haraburdí zkusit vyrobit nějakou tu smrtící věcičku. Ohledně craftování samotného však kromě několika náznaků, že bude hrát velkou roli, nic odhaleno nebylo.
Spekulace i po zahrání
Stejně tak nebylo příliš rozebráno ani další ovlivňování vztahů mezi frakcemi (údajně by se však mělo dát rozhodovat, pro koho budete pracovat a tím poměrně solidně utvářet herní svět, stejně jako ovlivnit příběhovou linku) nebo detaily ohledně závodění (k těm se podle všeho dostanete až později ve hře a půjde jen o zpestření jinak akční hratelnosti). I tak se z RAGE stává titul, který by žádný hráč neměl minout a hlavně neměl v říjnu zapomenout koupit – neopakovatelná atmosféra zničené Země (pro pozorné hráče ukrývá spoustu narážek a příběhových odhalení) a nádherné scenérie (podle některých trochu zničené nízkým rozlišením textur na konzolích) spolu s výbornou hratelností za to stojí, no ne?