Dark Souls 3 – slastné umírání
Recenze Dark Souls 3 – slastné umírání

Dark Souls 3 – slastné umírání

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

73

Závěrečný díl oblíbené hardcorové série Dark Souls je tu, naučí nás stejně jako jeho předchůdci akceptovat smrt s noblesou?

Reklama

Recenzovaná verze: PC

Když se v roce 2011 na konzolích objevil duchovní nástupce Demon's Souls, velká část herní scény jim byla naprosto uchvácena. Vysoká náročnost, perfektní dějové pozadí a neotřelá stylizace z Dark Souls udělaly titul, jenž fascinoval jak zapálené konzolisty, tak i hráče preferující stolní počítače. Vzhledem k tomu, že hra vyšla nejprve na první zmíněnou platformu, musela si druhá skupinka chvíli počkat. Nakonec se ale díky velkému zájmu dočkala technického polotovaru, který byl v prvních týdnech prakticky nehratelný, přesto si k němu řada lidí dokázala najít cestu.

Dark Souls II na tom bylo po svém vypuštění na všech primárních platformách výrazně lépe. Celek byl vyladěnější a hlavně přístupnější novým příchozím. Od starších hráčů mu byla větší otevřenost a menší komplexnost nejednou vytknuta. Chuť jim napravilo až vylepšení spojené se vstupem Dark Souls II na novou generaci konzolí. Dark Souls II: Scholar of the First Sin spojil původní hru a datadisky v jeden komplet. Mimo to, přidal do již známých kulis nové výzvy a překvapení. Na své si v tomto díle přišli jak ostřílení fanoušci, tak i nezkušení zelenáči. Nyní na naše obrazovky míří závěrečná část této legendární série. Bude nás koketování se smrtí v Dark Souls III bavit stejně jako dřív?

Smrtí to začíná

Království Lothric je v úzkých, jeho konec se dle slov prastaré věštby pomalu, ale jistě blíží. Před zkázou by ho měl zachránit již dávno padlý hrdina, který byl pro tuto příležitost povolán ze svého kamenného lože. Po probuzení nemá vaše postava prakticky představu o tom, kým byla a kam směřovala. Jejím jediným úkolem je zastavení temnoty, jež chce pohltit tento svět.

Primární příběhová linie Dark Souls nebyla nikdy ničím zázračným. Třetí díl jde v tomto směru úspěšně ve stopách svých předchůdců. Žádnou epickou zápletu tu tím pádem nehledejte, vše zajímavé a tajemné je ukryto mimo elementární dějovou linku. Hlavním tahounem celého dobrodružství je temný svět s kvalitně vystavěnými charaktery, které disponují osobitým životním osudem.

„Limitovaný počet užití kouzel je u magicky zaměřených tříd již minulostí. Nyní mají všechna kouzla sdílený počet využití.”

Temnotou zalitý svět Dark Souls 3 vám nabídne řadu odlišně situovaných lokací. Při jeho průchodu projdete skrz impozantní metropole, potemnělé ruiny, polorozpadlé vesnice, zasmrádlé bažiny a světlem zalité lesy. Každá část Lothericu má své specifické obyvatele. Menší osady jsou kupříkladu obývané hlavně nižší třídou nemrtvých, jejichž výbava je skutečně skromná. Proti vaší postavě se postaví jen s vidlemi, srpy a sekáčky na maso. Města a pevnosti jsou naopak zaplněna dobře vyzbrojenými protivníky, kteří vás při troše štěstí dokáží odrovnat na pár ran.

Design jednotlivých úrovní je velmi povedený. Osobně bych Dark Souls III v tomto směru vytkl snad jen častý výskyt ohnišť, která slouží jako záchytné pozice, skrz něž se můžete léčit a cestovat. V pozdějších fázích hry je počet hranic zbytečně vysoký, nejednou vám stačí k dosažení dalšího opěrného bodu uběhnout jen pár metrů. Úzce propojené táboráky do jisté míry snižují obtížnost celku.

Postava snů

Po uvedení do příběhu vám dá Dark Souls III přístup k editoru vaší postavy. Nastavit jí můžete pohlaví, vzhled, povolání a doplňkový předmět, který dostane do začátku. Paleta vzhledových možností je vcelku pestrá. Povolání na tom též nejsou zle, zvolit si můžete jednu z deseti počátečních specifikací. K dispozici máte rytíře, žoldáka, mága, válečníka, pyromana, zloděje a řadu dalších. Každá třída se na začátku hry specializuje na určitý typ boje, při postupu dějovou linkou je možné její zacílení za pomoci trenéra redefinovat. Prakticky si můžete vytvořit hrdinu dle svých představ, jeho účinnost ale nemusí být tak dobrá jako u základních oborů.

„Nové smrtící hračky a ošacení je možné koupit u kupců a trenérů, kteří jsou rozmístění po většině herních lokací.”

Pokud se náhodou rozhodnete hrát za povolání zacílené na užívání magie a zázraků, připravte se na výraznou změnu. Limitovaný počet užití kouzel je u těchto tříd již minulostí. Nyní mají všechna kouzla sdílený počet využití. Mágové v Dark Souls 3 fungují na podobné bázi jako jejich kolegové v jiných RPG. Pro své kejkle potřebují manu, když jí nemají, je kouzlení u konce. Magickou energii je možné doplnit buď za pomoci odpočinku u ohnišť nebo vypitím obsahu modře svitích Estus flakonů. Estus Flask tu má dvě variace. Jedna léčí, druhá obnovuje sílu potřebnou k zaklínání. Na jeden průchod máte k dispozici vždy jen omezený počet lahviček. Tím pádem je dobré rozvrhnout lektvary dle vašich potřeb. Úprava systému čarování se dá považovat za zajímavou inovaci. Hraní za čaroděje a kněze je díky tomuto aspektu náročnější než v předchozích titulech z tohoto univerza.

Magickou energii si můžete zvyšovat za pomoci duší. Duše v tomto světě zastávají roli zkušeností a měny. Za určitý počet těchto bodů je možné buď posílit základní statistiky vaší postavy, nebo nakoupit různé typy vybavení a vylepšení. Při smrti je primární penalizací ztráta veškerého dostupného kapitálu, jestli si ho do následujícího skonu nevyzvednete u vašich tlejících ostatků, zmizí vám nadobro.

Paleta dostupných zbraní, zbroje, kouzel a podpůrných rekvizit je skutečně pestrá. Nošená výstroj definuje vaší rychlost, výdrž, odolnost a efektivitu. Každý nástroj destrukce má své charakteristické útoky. Nové smrtící hračky a ošacení je možné koupit u kupců a trenérů, kteří jsou rozmístění po většině herních lokací. Když je konfrontujete, přesunou se do základního tábora, kde vám nabídnou svůj příběh, zboží, znalosti a úkoly.

Společenství na úrovni

Herní postavy se v Dark Souls III, podobně jako v předchozích dílech, shlukují do specificky zacílených uskupení. Ve hře najdete celkem osm společenství, ke kterým se můžete při průchodu příběhem přidat. K dispozici máte jak staré známé, tak i zcela nové frakce. Pro ochránce slabých a bezmocných jsou tu například Blue Sentinels. Lovce monster a milovníky kooperace naopak potěší přítomnost Warriors of Sunlight - zaměřují se na pomoc při likvidaci lokačních bossů. Každý cech má systém získávání reputace definovaný podle svého zaměření. Po obdržení určité míry renomé se jeho členové dostanou k raritním předmětům a kouzlům, které jim nabídne jen daná gilda.

Jak již bylo řečeno v minulých řádcích, Warriors of Sunlight získávají reputační předměty za pomoc ostatním hráčům při likvidaci oblastních bossů. Pro jejich přivolání potřebujete být na živu. Posmrtný stav známý z předchozích dílů je v třetím Dark Souls již minulostí. Místo plnohodnotné smrti vaše postava ztratí jiskru, která jí zvyšuje statistiky a umožňuje spolupracovat či bojovat s ostatními hráči. Pokud jí budete chtít znovu získat, musíte obětovat rozžhavený oharek. Získat jej můžete buď za pomoc při likvidaci monster, nebo z vybraných bossů.

„Závěrečný díl temné hardcorové trilogie Dark Souls v mnoha směrech kráčí ve stopách svých předchůdců. Prakticky v sobě kombinuje nejvýraznější aspekty série.”

Paleta protivníků je v novém Dark Souls hodně pestrá. Střetnout se tu můžete s obry, rytíři, sedláky, zdivočelými zvířaty a zmutovanými monstry. Příšery se po vaší smrti či usednutí k ohništi vždy obnoví v plném stavu. Limitovaný počet zabití, známý z druhého dílu, byl odstraněn. Ve směru obtížnosti se souboje dají přirovnat k Dark Souls II, které bylo o něco přístupnější než jeho předchůdce. Konfrontace s bossy pro normálního hráče představují i přes jisté ulehčení stále slušnou výzvu. Osobně jsem měl při hraní za mága potíže hlavně s rychlejšími typy nepřátel, zbytek mi dělal problémy jen v minimálním měřítku.

Technická stránka je vydařená. Vizuál se konečně hnul kupředu. Hra jede i na nejvyšších nastaveních krásně na 60fps. Propady snímků jsem v průběhu hraní nezaznamenal. Pády, na které si stěžuje velká část hráčů, se mi též vyhnuly obloukem. Kompletu bych vytkl snad jen problematickou hru pro více hráčů, která mi nejednou zvedla tlak. Privátní kooperace chráněná heslem mi také nejela zrovna nejlépe. Snad se tvůrci na PvP a PvE zaměří a dají ho plně do pořádku.

Vydařené zakončení

Závěrečný díl temné hardcorové trilogie Dark Souls v mnoha směrech kráčí ve stopách svých předchůdců. Prakticky v sobě kombinuje nejvýraznější aspekty série. Hra disponuje excelentním soubojovým systémem, hutnou atmosférou, kvalitně napsanými charaktery, povedenou tvorbou postav a vyladěnou optimalizací. Celku je možné vytknout jen polofunkční hru pro více hráčů, která by mohla fungovat lépe. I přes tento nešvar je Dark Souls III titul, který stojí za to. Jestli hledáte výzvu a nevadí vám stálá přítomnost smrti, rozhodně si toto dílo nenechte ujít.

Počítač do redakce zapůjčil Grunex.com.


Dark Souls 3 – slastné umírání

Verdikt

Dark Souls III je velmi povedený projekt. Pokud patříte mezi fanoušky původních dílů série a jste schopní odpustit celku mírné sníženou obtížnost, určitě by vás neměl minout. Za sebe ho mohu doporučit jak nováčkům, tak i méně náročným veteránům.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

perfektní soubojový systém
hutná atmosféra lokací
kvalitně vystavěné charaktery
povedená tvorba postavy
vyladěná optimalizace
stylizace úrovní
problematická hra pro více hráčů
snížení obtížnosti
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Reklama
Reklama