Bavila vás matička MMO her Ultima Online? Zkuste si oživit vzpomínky ve světě Albionu.
Jestli máte taktéž pocit, že žánr MMO upadá, nejste daleko od pravdy. Toho si byli vědomi i vývojáři ze studia Sandbox Interactive a rozhodli se tuhle skutečnost úplně změnit a překopat k nepoznání. Inspirovali se u staré a dnes již částečně zapomenuté Ultimy Online - čistokrevného sandboxu, které měli na svědomí tvůrci z Origin Systems a zapříčinili tak neuvěřitelný pokrok a průlom. Jak se podařilo navázání tomuto duchovnímu nástupci? To se dozvíte v preview.
Sandbox? Ne tak docela
Hra se sice prezentuje jako poctivý sandbox, ve kterém si může komunita a hráči dělat, co se jim zlíbí. To je zčásti pravda, ale přesto mám několik výtek. Tou první je nemožnost stavět obydlí na jakémkoliv místě. Touto výsadou se pyšnila právě Ultima a vývojáři slibovali podobný systém, kdy si hráči mohou s dostatečným počtem materiálů postavit příbytek, či speciálně zaměřenou budovu. Nakonec ale tento pokus zůstal na půli cesty a ano, můžete se zabydlet ve vlastnoručně postaveném domečku, ale pouze na předem určených místech. Dle mého názoru sice nejde o nic závažného, ale pořád jde o celkem značný ústupek a zjednodušení hry.
Samotné základy hratelnost jsou jednoduché - svět (respektive obrovský ostrov) je rozdělen na desítky malých oblastí. Objevíte se uprostřed jedné mírumilovné země a je jen na vás jak - a jestli - se o sebe postaráte. Začáteční zóny jsou mírové, tudíž se nemusíte bát, že vám někdo při sbírání bobulí probodne záda mečem, ale jestliže vás bude lákat vyhlídka nového vybavení, dalších nepřátel k pokoření a vytoužených pokladů, musíte se vydat na nebezpečné území. Tím jsou zóny, kde si můžou hráči, co chtějí nutnou výzvu, zapnout PVP mód a zmasakrovat všechny nepřátele. Toto je ovšem pořád takový mezistupeň, jelikož tímhle vaše role nekončí. Zda chcete pokračovat dál, to už záleží na vás, ale pokud si odpovíte ano, tak vás hra nasměruje přímou čarou do oblastí, kde si nemůžete vybrat, jestli si chcete nenuceně zabojovat. Stačí odejít na chvilinku od počítače, podívat se na mapu a váš život může skončit stejně rychle, jako jste se přihlásili do hry. Tímhle přijdete o všechno – vybavení i vydělané peníze. Přesně v tomto momentě se hráčské skupiny dělí na dva tábory - ty, kteří na podobné radikální kroky nejsou zvyklí a skončí, a potom na ty, jež to vezmou jako výzvu a budou pokračovat v “potravním řetězci” co nejvýš.
K tomu se váže i questování, které sice ve hře je, ale v poněkud jiné formě, než byste čekali. Většinou se totiž jedná o vyrábění určitých věcí pro NPC nebo ježdění do předem určených oblastí. Na to vše máte časový limit (většinou tři hodiny), než se daná mise zruší a vy ji musíte začít od začátku. Bohužel, základem všeho je ve hře tzv. “farmení”, tedy sbírání co nejvíce surovin a potom také PVP. Abyste tedy mohli pokročit ať už v misích nebo craftingu, musíte sbírat celé hodiny suroviny, z kterých pak můžete ať už stavět nebo vytvářet vybavení a předměty. Po čase tedy přišel mírný stereotyp a podle mě se mělo studio zaměřit spíše na alternativní metody získávání potřebných věcí. A jestli vám schází něco, co potřebujete, ale nemůžete najít? Potom stačí otevřít aukci, respektive market a nakoupit si vše nutné. Na další postup a přísun dalších surovin navíc ovšem potřebujete guildu. Sami se v téhle MMO nehnete téměř nikam a to platí také o PVP.
Pokud si totiž postavu pořádně pipláte, můžete postupovat od úplných začátků až po Tier 8 a mít nejlepší brnění a zbraně ve hře. To obnáší nejen snahu a čas, ale i právě nekonečné sbírání a těžení, které může spoustu nováčků od hry odradit. Veteráni, co jsou na podobné hry zvyklí, nebudou mít problém, ale osobně bych řekl, že styl hry rozhodně nemusí sednout každému.
Všední procházka neobyčejným světem
Každá správná MMO hra by měla mít nějaké ty základy příběhu. Ať už RPG, FPS nebo TPS. Jestli se ale chcete pohroužit do světa Albionu a čekáte, že na své nekonečné pouti narazíte na nějaký ten zvrat nebo zajímavé texty, máte prozatím smůlu. Pro okolní svět jste jen další regulérní poutník. Vývojáři sice slibují kvalitní příběhové pozadí, ale zatím jsem na nic takového bohužel nenarazil a až na kratičký úvod si přílišného objevování příběhu tamějšího světa neužijete. Dokonce ani úkoly nenabízí nic, co by vám mohlo cokoliv poodhalit a jediné, co se dozvíte je, kolik dřeva máte získat, kolik kamenů přitáhnout, případně co sehnat na aukci.
Upřímně je škoda, že se v dnešní době pořád ve hře nenachází žádná pořádná historie a vyprávění, které by vás donutilo jít ve hře dál, dělat stereotypní úkoly a snažit se dosáhnout nejvyššího bodu. Pro mnohé hráče je právě tohle bod, proč pokračovat ve hře. Jen doufám, že studio na tomhle záporu zapracuje a jakmile hra vyjde v plné verzi, bude k dispozici plné příběhové pozadí.
Kouzlo izometrického pohledu
Další viditelnou inspirací u Ultimy Online a podobně laděných her je izometrický pohled. Kromě něho ve hře převládá i kreslená, příjemná grafická stránka. I přes to jsou ale objekty propracovaně vyobrazeny a všude ve hře se nachází spousta zajímavých detailů. Dokonce i zdánlivě nepodstatné předměty mají svou hloubku a je vidět, že si s nimi dali vývojáři opravdu záležet. Celkově hra vypadá přímo nádherně a rozhodně nejde o nic odfláknutého a lehce zapomenutelného. Jestliže si tedy potrpíte na kvalitu, budete příjemně překvapeni.
To samé se dá říct i o optimalizaci. Hru totiž rozjedete i na slabších sestavách docela obstojně a bezproblémově. Jestli ale čekáte, že se hra nebude lehce trhat v PVP bitvách o několika desítkách hráčů, tak jste na omylu. Autoři plánují tuhle složku hry ještě pořádně vyšperkovat, a to do vydání open bety.
A jak je na tom hudební doprovod? Ten krásně podtrhuje a zajišťuje dobrodružnou atmosféru titulu. Celkově se technická stránka povedla a jedná se o nadstandard mezi dnešními (nejen) MMO hrami.
Stojí svět Albionu za to?
Zda si svět Albionu zamilujete, záleží jen a pouze na vás. Co se týče celkové volnosti a pojmu “sandbox”, tak tvůrci hru lehce zjednodušili, ale není to nic, s čím byste si měli lámat hlavu. Výrazným krokem k zjištění, zda budete hrát dál nebo ne je také výzva a obtížnost, které v titulu čekají. Budete totiž umírat. A to rukou cizích hráčů, kteří si pak budou užívat vaše těžce vydřené věci. Pokud ovšem vytrváte, hra vás za to pěkným způsobem odmění a pro co jiného hrát MMO, než pro dobrý pocit a kolektiv, že ano?
Komunita je také další věc. Díky obtížnosti hráčská základna silně prořídla, hrají tak pouze ti, které hra opravdu velmi baví, užívají si ji a náležitě je také baví. Tudíž se nemusíte bát nesmyslných spamů v chatu, nepříjemných gold sellerů a různých botů, jenž jsou v dnešních online hrách pečení vaření a nelze se jich jen tak zbavit. K tomu přispěl i fakt, že za hru musíte zaplatit. A kolik? To záleží jen na vás a na tom, jaký vztah si k titulu vytvoříte. Tak jako tak, osobně se těším na vydání, protože tahle MMO má šanci prorazit v komunitě veteránů a hráčů, kteří zažili zlatou éru. Stačí doladit příběhovou stránku a garantuji vám, že na svůj čas strávený ve hře jen tak nezapomenete.