Batman: Arkham Knight – dvě tváře jedné hry
Batman: Arkham Knight Recenze Batman: Arkham Knight – dvě tváře jedné hry

138

Podaří se Batmanovi i potřetí zaujmout vaší pozornost?

Recenzovaná verze: PC a PS4

Z důvodu technických problémů PC verze, která z Batman: Arkham Knight dělá bez nadsázky dvě hry, jsme se rozhodli recenzi pojmout netradičně a podívat se na obě verze hry. Verdikt nakonec vynášíme zvlášť nad verzí pro PC a konzole.

Poprvé jsem se do špinavých Gothamských vod ponořil v posledním díle Arkham Origins. Možná to byla chyba, protože po jeho dohrání jsem cítil určitou pachuť, kterou jsem potřeboval dostat pryč, a tak jsem se vrhl na předchozí díly, díky nimž jsem byl naplněn daleko lepším dojmem, než mou prvotní zkušeností. Nyní tu přede mnou stojí v celé své kráse nový Batman: Arkham Knight. Podaří se mu úspěšně zakončit perfektně našlápnutou cestu, kterou mu vyšlapaly předchozí díly, anebo se vydá po stopách ne moc vydařeného Arkham Origins?

Chvíle klidu

Kde jsme to vlastně minule skončili? Joker to se svou geniální povahou trošku přehnal a dalšího žertíku se už nedožil. Město a Batman konečně zažili období, které by se dalo nazvat časem klidu a míru. V Gothamu ale nikdy nic nevydrží navěky. Na scéně se objevuje nový nepříjemný hráč, který děsil své oběti již v minulých dílech. Ano nejedná se o nikoho jiného než oblíbeného Scarecrowa, který svým řáděním naruší a hlavně vyklidí přeplněné ulice Gothamu. Zůstanou na nich jen neohrožení policisté, pár civilistů a hlavně nekalé kriminální živly. Mimo ně je ve hře ale ještě jeden hráč, tajemný Arkham Knight a jeho středně velká armáda. Na Batmana čeká další dlouhá noc plná zábavy a napětí.

Příběh herního Batmana má již od prvního setkání s Jokerem v Arkham Origins celkem slušnou šťávu. Batman: Arkham Knight jde po příběhové stránce úspěšně ve stopách předchozích dílů. Servíruje emoce, napětí a i humor skutečně ve velkém. Dokáže hráči dát naději a následně ho odstřihnout tak nemilosrdně, že se z toho jednomu až tají dech. Na stejně vysoké úrovni je i vývoj jednotlivých postav. Sečteno a podtrženo, dějová linie je prostě na vysoké úrovni.

Padouši na vzestupu

Když už vás omrzí honění Scarecrowa v hlavní linii, můžete se vrhnout na vedlejší úlohy a aktivity. Ty jsou zde většinou zastoupeny jedním ze slušné řádky padouchů, kterým jste měli možnost čelit již v předchozích dílech. Two-Face, Firefly či Tučňák dostali totiž moc prostoru a tak zamořují Gotham svou aktivitou. Problémistou číslo jedna bude ale Arkham Knight a jeho banda, která zamořuje ulice města. Hodně prostoru dostává znovu Riddler ten má pro Batmana přichystaných 243 skrýší a rébusů. K těm se dostanete buď náhodně, anebo skrz informátora, který je příznačně označen zeleným světlem. Když ho pořádně zmáčknete, vyklopí vše, co budete chtít vědět.

„Stejně jako v minulých dílech, i zde bude Batman řezat protivníky jako žito. Čím víc nepřátel, tím víc kliků. Občas vás možná budou bolet prsty, ale i přesto nepolevíte.“

Krom lovu padouchů a jejich pohůnků, je tu ještě záchrana nevinných hasičů a rozsáhlé vyšetřování záhadných vražd, které mají taktéž své kouzlo. A nebyl by to Batman, kdyby pro vás hra jako taková neměla řadu různých výzev, jež otestují rychlost, sílu a bystrost vašeho neohroženého hrdiny. Osobně jsem byl nejvíce zaujat tichou likvidací padouchů v bance, kterou právě vykrádali.

Hračky v akci

Na lovu obyčejných padouchů vám pomocnou ruku podají hračky hravého miliardáře. Ano mluvím teď o výbavě, která asi nebyla zrovna levná, ale je zatraceně účinná. Batclaw, batarang či explozivní gel už většina fanoušků jistě zná a proto bylo nutné přidat něco starého, ale vylepšeného, co příjemně překvapí. V tomto případě se jedná o starý dobrý disturbor, s nímž můžete sabotovat zbraně a bedny s armádním vybavením. Sabotované věci svým majitelům při pokusu vystřelit nadělí nepěkný zážitek.

„Díky transformaci Batmobilu máte stále po ruce rychlé auto a svižný lehký tank, který je schopen díky své ohebnosti čelit i větší přesile.“

RPG aspekt s rozdělováním bodíků, které dostanete jak za výzvy, tak i za likvidaci padouchů jako takovou, je celkem povedený. Investovat budete moci do vylepšení auta, obleku, bojových chvatů a samozřejmě do hraček, které u sebe nosíte. Každý si jistě najde svou cestu. Má například začínala vylepšením obrany a následně jsem se plně vrhl na soubojový strom dovedností, abych mohl dát protivníkům pořádně do těla.

Pořádná jízda

Jednou z nejvýraznějších a také asi nejpříjemnějších novinek je rozhodně ovládání a jízda v Batmobilu. Ta se dá označit za hodně příjemný zážitek, při kterém neublížíte ani živé duši. Vaše vozidlo je totiž vybaveno elektrickým polem, které brání vážnějšímu ublížení zločinců, kteří se vám náhodou připletou do cesty. Když se budete cítit v nebezpečí, či vás obklopí velká skupina nepřátel, nemusíte se bát, Batmobil si i s tímto problémem poradí. Batmanovo autíčko by se totiž dalo bez problému označit za transformera, který se dokáže z rychlého vozítka proměnit na velmi nebezpečnou zbraň.

Díky této transformaci máte po ruce velmi svižný lehký tank, který je schopen díky své ohebnosti čelit i větší přesile. Souboje si v jeho kabině rozhodně užijete. Mimo to, tu je ještě možnost ovládat tento stroj bez vaší přítomnosti v jeho kokpitu, což se vyplatí, hlavně když vás někdo překvapí. Osobně mě nejvíce zaujal háčkovací systém, díky kterému můžete přeorientovat nepřátelské tanky na svou stranu a následně je využít proti letadlům, těžkým tankům a raketometům. V průběhu hraní však zjistíte, že vozidlo jako takové má více možností využití, jejich objevování ale už nechám plně na vás.

Batmanovo vozítko je super věc. I tento skoro dokonalý aspekt má však jeden malý háček. Tvůrci vám jeho užívání přímo vnucují, většina hádanek a side questů vyžaduje užití vašeho vozidla. Batmobil je perfektní, ale proč ho musím používat při skoro každé aktivitě, kterou v ulicích Gothamu udělám. Po čase mizí atraktivita a nahrazuje jí stereotyp.

Dva v jednom

Mimo jízdu v oblíbeném dopravním prostředku, tu máme ještě jeden zásadní aspekt, který se dá považovat také za úplnou novotu. Jedná se o dual-play. Ten tu prakticky zastupuje prvek hry pro více hráčů, jenž byl z Batman: Arkham Knight úplně vyřazen. Místo něj je zde možnost přepínat mezi postavami a spolupracovat při soubojích, které jsou díky této nové složce o něco peprnější. Nightwing, Catwoman či Robin se oproti jiným AI dokáží celkem slušně kontrolovat, takže se na ně můžete ve větších rvačkách spolehnout na 100 % a jako bonus sebou přináší pár pěstí navíc a ty se v Gothamu nikdy neztratí. Popravdě jsem si při hraní a testování tohoto prvků vzpomněl na systém LEGA, který funguje až na pár detailů skoro stejně.

Za předpokladu, že není po ruce jeden z vašich parťáků, musí si Batman poradit sám. Stejně jako v minulých dílech, i zde budete řezat protivníky jako žito. Čím víc nepřátel, tím víc kliků. Občas vás možná budou bolet prsty, ale i přesto nepolevíte. Boj je v Batman: Arkham Knight chytlavou záležitostí. Tentokrát je zde dokonce vylepšen stealth, což jako milovník tichého a hlavně rychlého odstraňování zloduchů vítám s otevřenou náručí. Pracuje se tu s prvkem strachu, když totiž zločince překvapíte, odrovnáte je dřív, než stačí zareagovat. Váš hrdina takto dokáže vysokou rychlostí odstranit až 3 na jeden zátah a to se vyplatí hlavně při střetu s ozbrojenou skupinou. A aby toho nebylo málo, občas prožijete některé fáze hry z pohledu první osoby, který dělá celkový prožitek více intenzivní.

Hodně studená sprcha pro PC hráče

Člověk by řekl, že po řadě zářných momentů ho nemůže od hraní nového Batman: Arkham Knight nic odradit. Škoda, že tu jeden zásadní nedostatek je. Ještě smutnější je, že se jedná o optimalizaci, která je na úrovní filmů Uwe Bolla. Stejně jako u něj doufám, že už další film nikdy nenatočí. U her mám podobnou touhu či lépe řečeno sen. Rád bych, aby hra jela stabilně a bez jakéhokoliv počátečního locku, který by mě omezoval. Batman však nejede stabilně a ani ten fps lock není to pravé ořechové. Stálost framu se nejvíce hroutí pří jízdě batmobilem, kterému propady díky jeho rychlosti moc nepomáhají, menší propad v zatáčce a jste v ní.

Batman: Arkham Knight na nových konzolích jede krásně či lépe řečeno ustáleně, ale na PC je to horor, který nezvládají udržet stabilně ani higt-end sestavy, což je celkem problém. Osobně Batman: Arkham Knight na PC i přes všechna očekávání považuji za jeden z nejhorších vstupů tohoto roku.

„Člověk by řekl, že po řadě zářných momentů ho nemůže od hraní nového Batman: Arkham Knight nic odradit. Škoda, že tu jeden zásadní nedostatek je.“

Optimalizace však není jediným problémem. Krom ní, tu máme PC nastavení jako pro absolventy zvláštní školy. Po pro mě výborném Zaklínači 3 bych čekal, že tak rozsáhlý panel nastavení grafických možností najdu snad všude. Tato očekávání jsou minimálně v Batman: Arkham Knight zbytečné, protože možnosti, které zde mám, jsou skutečně chudé. Některé konzolové efekty také schází. I přesto je grafika velmi pěkná, mohlo by být ale lepší.

Někdo by namítl, že za pár dnů či hodin může vyjít patch a tím pádem by tento odstavec přišel vniveč. Já ale nejsem věštec a důvěra ve hry a hlavně jejich vývojáře není u AAA titulů zrovna mou silnou stránkou. Pěkný příkladem je například Assassin's Creed: Unity, který nebyl ani po řadě měsíců dán pořádně do kopy. Neříkám, že Rocksteady je Ubisoft, ale i přesto mohou, i nemusí dát svůj titul do stavů, v jakém by měl být při vstupu na scénu.

Hra s velkým háčkem na PC

Wow jsem nadšen nový Batman: Arkham Knightse fakt povedl, je tu ale jeden háček nebo lépe řečeno hák, který mi dokázal naprosto perfektně pokazit celkový zážitek. Launch Batmana na PC bude asi tím nejhorším vstupem na scénu tohoto roku, minulý rok jsme tu měli AC: Unity a dnes přichází na scénu Batman: Arkham Knight, který celkem úspěšně usedá na trůn, jenž mu loňský Assassin’s Creed bez větších problémů přenechal. Kdybych hrál na konzoli, možná bych byl šťastným člověkem, jako majitel PC se slušným HW mám ke spokojenosti daleko. Naštěstí má Batman: Arkham Knight řadu podpěrných pilířů, které ho drží nad propastí ukrývající všechny průměrné tituly.

A co tyto pilíře tvoří? Zásadním aspektem je příběh, který se skutečně vyvedl, hratelnost, vedlejší aktivity a soubojový systém jsou stále na vysoké úrovni. Tím pádem je celkem škoda, že ani po řadě odkladů tento titul není na PC vůbec vyladěný. Tato báječná série mohla mít rozhodně lepší zakončení.

Verdikt nad PC verzí: Měl to být jeden z nejslibnějších titulů tohoto roku. Namísto toho je to pro většinu majitelů PC po stránce hratelnosti celkem hořké zklamání. Jestli jste schopní zkousnout chyby a nedostatky, které hra jako taková má, dostanete příjemné zakončení Batmanova příběhu.

Hru na PC sráží prozatím nejhorší optimalizace roku, absence obsáhlejšího grafického nastavení a všudypřítomné bugy a jiné nedostatky.

PC verzi hodnotíme: 6/10

Hráno na sestavě:

OS: Windows 7 (64bit)Procesor: Intel Core i7-4790Grafická karta: MSI GTX 970 GAMING 4GPaměť: 16 GB RAMRozlišení: 1920x1080

Minimální požadavky:

OS: Win 7 SP1, Win 8.1 (pouze 64-bit)Procesor: Intel Core i5-750, 2.67 GHz | AMD Phenom II X4 965, 3.4 GHzPaměť: 6 GB RAMGrafická karta: NVIDIA GeForce GTX 660 (minimálně 2 GB) | AMD Radeon HD 7950 (minimálně 3 GB)DirectX: Verze 11Místo na disku: 45 GB

Doporučené požadavky:

OS: Win 7 SP1, Win 8.1 (pouze 64-bit)Procesor: Intel Core i7-3770, 3.4 GHz | AMD FX-8350, 4.0 GHzPaměť: 8 GB RAMGrafická karta:NVIDIA GeForce GTX 760 (3 GB)Místo na disku: 55 GB

Celkové hodnocení hry níže, bez technických nedostatků (konzolové verze).