Craft the World – přežívání s trpaslíky
Recenze Craft the World – přežívání s trpaslíky

Craft the World – přežívání s trpaslíky

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

22

Kvalitních her s trpaslíky podle fanoušků této rasy není rozhodně nikdy dostatek. Možná proto se tvůrci Craft the World rozhodli vytvořit tento strategický God simulátor.

Reklama

Po roce v Early Access jsme se dočkali vydání plné verze tohoto trpasličího následovníka Dungeon Keeper, Terraria a Dwarf Fortress. Titul jsem si ve fázi předběžného přístupu hodně oblíbil, díky jeho zajímavé hratelnosti. Jak se ale povedl přerod na plnohodnotnou hru? Posunula se hratelnost a zmizely nedostatky, které se v předchozí verzi nacházely anebo je Craft the World ve stejném stavu jako byl předtím?

Vyhnáni do exilu

Osud vašich fousáčů je znovu neblahý. Stejně jako ve světě Pána prstenu, i zde jejich štěstí zastínil stín zla. Trpaslíci se před ním snaží uniknout do jiných dimenzí. Problém je, že si je armáda nemrtvých stvůr vždy najde. Není před ní úniku. Proto je nutné, aby se vaši mužíci co nejdříve pustili do práce a opevnili se.

Jelikož se jedná o simulátor god strategie, tak nemáte nad všemi postavami permanentní kontrolu. Můžete jim zadat základní příkazy, které jim pomohou přežít. Na začátku je nutné postavit obydlí a následně se v něm pořádně zabydlet a opevnit. Noc je totiž v Craft the World velmi nebezpečným časem. Z hrobů totiž vylézají mrtví. Jejich jedinou touhou je ničit váš příbytek. Většinu konfliktů budete mít právě s nimi.

Krom toho se časem objeví i zlo, které vaše postavy pronásleduje z jejich domovského světa. To má znovu podobu hordy nemrtvých, valící se z dimenzionálních brán. Je nutné je zastavit minimálně do té doby, než trpaslíci opustí tento svět a vydají se do nového. K tomu jim dopomůže magický portál. Evakuace je navíc nutná, útoky nikdy neustanou a spíše se stupňují.

Cesty mezi světy

Zakončení jednotlivého světa je vždy takové, že trpaslíci objeví portál a následně odejdou do jiné dimenze. Hra nabízí více klimaticky rozdílných planet. V kampani navštívíme jen tři prozatím dostupné světy. Les je první lokace, do které za fousáče zavítáte. Pro vaše svěřence je to jedno z nejpříjemnějších míst. Je zde dostatek jídla, vody a surovin. Krom toho, zde nemáte žádné silné přirozené nepřátele. Na začátku je to prostě procházka růžovým sadem. Zbývající dvě lokace jsou o něco náročnější.

Ledová tundra trpí počáteční absencí tekutin a jídla tu také není zrovna kopa. Komické je, že zde mohou fousáči bez problému pěstovat obilí. Zásoby vody si obnovíte až poté, co najdete podzemní jezírka. Oproti minulé mapě vás neustále napadají hladoví Yettiové.

Na závěr prozatím zbývá poušť. Jestliže byly minulé lokace k trpaslíkům podle vás příliš kruté, tak se do této pískem vyprahlé pustiny raději nepouštějte. Craft the World se zřejmě inspiroval historií Egypta, takže i zde naleznete pyramidy z pradávných časů. Oproti těm, jež leží v Gíze, mají ale celkem čilé obyvatelstvo. Mimo to na jejich území nefunguje vaše božská síla, takže fousáči jsou naprosto mimo vaši kontrolu, což je pro ně občas doslova smrtící. A aby toho nebylo málo, čas od času se po rozpraskané zemi přežene tornádo, které si odnese vše, co nestihne utéct.

V sandboxu máme taktéž na výběr ze tří typů prostředí. Časem by měl být přidán čtvrtý svět, ale o něm prozatím nejsou k dispozici žádné informace.

Je nutné přežít

Hra obsahuje pár survival prvků. Vaši trpaslíci totiž vyžadují spánek v uzavřeném prostoru a dostatek jídla, aby jejich žaludek tolik nesténal. Na jejich stůl můžete naservírovat všechny druhy ovoce a zeleniny, nepohrdnou ani pořádně propečeným kusem masa. Každá z potravin je dokáže zasytit jen na určitou dobu, poté co, úplně vyhladoví, je nutné sehnat nové zásoby.

Vaší prioritou však není jen jídlo. Na výstavbu nového sídliště a pozdější vývoj potřebujete hromadu surovin. Dřevo získáte snadno, ale pro drahé kovy musíte do temných hlubin, které ukrývají řadu nebezpečí. Výhoda je, že trpaslíci mají těžbu v krvi, takže jim to jde jedna báseň. Poté co seženete dostatek jednotek dané rudy, je nutné začít vytvářet zbraně, které jsou zastoupeny kyji, meči, luky a magickými holemi. Kromě smrtících nástrojů je ale možné udělat řadu jiných předmětů, které nabízí rozvětvený strom craftingu.

Crafting jako takový prochází určitou evolucí, tudíž je nutné jednotlivé větve výzkumu otevírat pomocí výroby věcí z daného sloupce. Nejlepší brnění a zbraně ve hře jsou překvapivě tvořeny z magického kovu nesoucí název mithril.

Díky vývoji získává vaše trpasličí komunita nové úrovně. Na prvním levelu máte k dispozici pouze jednoho trpaslíka. V pozdějších fázích hry jich máte patnáct, což je celkem slušný počet. Každý z nich má svou specifickou základní schopnost, kterou je možné rozvíjet při dělání dané funkce, popřípadě zainvestovat díky naučným knihám. Ty se dají vykopat nebo koupit v obchůdku u Orka, kde se dá za pár mincí sehnat prakticky vše.

Krom manuální práce ovládáte i kouzla. Ty jsou celkem povedená a dokáží fousáčům značně ulehčit jejich náročný život, plný odříkání a utrpení. Jako v jiných hrách, i zde stojí manu. Jejich regenerace je v Craft the World na skutečně ubohé úrovni, takže párkrát zakouzlíte a musíte čekat na několika ti minutový respawn. Což je celkem žalostné.

Celkově mi tento způsob otevírání nových předmětů, jenž hra nabízí, přijde nelogický. Je totiž občas nutné vytvářet věci, které jsou naprosto zbytečné a nikdy pro ně nenajdete pořádné využití. Můžete si tedy vybrat, buď budete plýtvat surovinami, nebo se nepohnete ve vývoji ani o píď.

Unáhlené vydání

Myslím, že nejsem sám, kdo je tímto krokem značně zmaten. Vydání hry by přeci jen mělo vypadat trošku jinak. Je to velká škoda, protože Craft The World měl v Early Access našlápnuto na to, aby získal pověst skutečně kvalitního titulu, který by si žádný fanoušek strategického god survivalu neměl nechat ujít.

I přes minulý odstavec se však nejedná o špatnou hru. Hráči se u ní mohou vyřádit na desítky hodin. Možná bych ale počkal, jak se budoucí situace bude dál vyvíjet.

Craft the World – přežívání s trpaslíky

Verdikt

Na začátku jsem si tuto hru celkem oblíbil. Jsem proto celkem zklamán, že autoři znovu, jako v jiných případech, uspěchali datum vydání a do oběhu, kvůli slevám, vypustili nedodělek. Tento titul měl rozhodně navíc, tímto krokem se řadí do průměru.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

pestrá paleta předmětů
povedený prvek survivalu
grafická hravost
povedené lokace
nevydařený systém magie
nelogický strom výzkumu
jen tři mapy, což je celkem málo
hra se výrazně neliší od Early Access verze
mírný stereotyp
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama