Recenze Test Drive Unlimited Solar Crown - neúspěšný návrat
i Zdroj: Nacon
TDU: Solar Crown Recenze Recenze Test Drive Unlimited Solar Crown - neúspěšný návrat

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

10

Zážitek plný problémů a nenaplněných ambicí.

Kořeny série Test Drive sahají až do 1987, kdy vyšel pod taktovkou společnosti Accolade vůbec první díl, na který navázalo hned několik pokračování. Důležitým milníkem v historii této značky bylo vydání hry Test Drive Unlimited z roku 2006, která nabídla přechod do velkého otevřeného světa se spoustou vozidel a možností. Se stejným receptem se pokusil o pět let později uspět druhý díl s podtitulem Unlimited 2. Poté už ale následoval pouze nepříliš úspěšný spin-off Test Drive: Ferrari Racing Legends, po jehož vydání se série na dlouhých 12 let odmlčela.

Naději na opětovný návrat oživilo až francouzské vydavatelství Nacon, které odkoupilo práva na značku od Atari a začalo připravovat nový díl. Jeho vývoj svěřilo do rukou studia Kylotonn (KT Racing), které se přes 7 let staralo o licencovanou sérii WRC. V mezičase tento francouzský tým přinesl na trh rovněž hry jako V-Rally 4, FlatOut 4: Total Insanity nebo Isle of Man TT: Ride on the Edge 2.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), XSX|S, PC
  • Datum vydání: 12. 9. 2024
  • Výrobce: Kylotonn - KT Racing studio (Francie)
  • Žánr: závody
  • Multiplayer: ano (online)
  • Dat ke stažení: 50 GB
  • Cena: 1399 Kč (Alza)

Ačkoli se tedy jedná o výhradní specialisty na závodní hry, tak jde o tým, které má zkušenosti především s nepříliš ambiciózními AA tituly s menším rozpočtem. Již v roce 2021 představený Test Drive Unlimited Solar Crown měl naproti tomu stavět na live service modelu, online závodech a velkém otevřeném světě s množstvím obsahu a licencovaných vozidel.

Jde o formát, se kterým v uplynulých letech slavila velký úspěch především Forza Horizon, které se snaží sekundovat série The Crew od Ubisoftu. V obou případech se jedná o vysokorozpočtové tituly od předních vydavatelů a početných vývojářských týmů. Už od počátku tedy bylo zřejmé, že před vývojáři z Kylotonnu leží velice těžký úkol. Možné problémy již v průběhu vývoje naznačilo hned několik odkladů a nepříliš přesvědčivé ukázky. Až samotné vydaní ale bohužel naplno odhalilo, že hra ani zdaleka nedokázala naplnit proklamované ambice.

Ve znamení nefungujících serverů

Hned v úvodu je nutné zmínit, že samotnou hru nešlo několik dní vůbec hrát. Na vině byly nefunkční servery, které hráčům znemožňovaly připojení nebo je ze hry okamžitě vyhazovaly. Tyto problémy navíc nenastaly v období, ve kterém by hra byla k dispozici pouze recenzentům, ale v době, kdy se její brány otevřely majitelům nejdražší zlaté edice za 80 eur. Přednostní přístup tedy skončil naprostým fiaskem, na který bohužel nejvíce doplatili ti největší fanoušci, jež vývojářům zaplatili za přednostní přístup.

Ačkoli se po několika dnech problémy se servery podařilo částečně vyřešit, tak má situace i nadále z hlediska stability k ideálu daleko. Je navíc nutné zdůraznit, že Test Drive Unlimited Solar Crown k hraní vyžaduje permanentní připojení k internetu a z hlediska své struktury by měl být postaven právě na online závodech mezi jednotlivými hráči.

Drtivou většinu hry soupeříte s počítačem ovládanými protivníky.

Po úvodní anabázi se servery ale vyšlo najevo, že na nějaké velké online závodění si budu muset i tak nechat zajít chuť. V otevřeném světě se totiž reálně prohání pouze několik málo hráčů, kteří dohromady nejsou schopni rozumně naplnit ani jeden závod, který by čítal klasických osm závodníků. Ve výsledku tedy drtivou většinu hry soupeříte s počítačem ovládanými protivníky.

Výjimkou jsou pouze občasné 1v1 duely s dalšími hráči nebo ojedinělé závody, do kterých se s vámi náhodou dostane alespoň jeden či dva další skuteční hráči. Nový Test Drive byl před vydáním popisován jako live-service titul, který má být postaven na online závodech, klanovém soupeření a dodatečném obsahu ve formě sezón. Hráči ale místo toho dostali jen stěží fungující servery a prázdný herní svět, ve kterém jen občas narazí na další hráče.

Možná si říkáte, že se pod nefunkční online složkou přece jenom může skrývat solidní závodní hra. Vzhledem k výše zmíněným problémům si totiž tak jako tak budete muset ve valné většině závodů vystačit s počítačem ovládanými protivníky. Ti však vynikají především nevyváženou obtížností a hloupým chováním na samotné trati. Aby toho navíc nebylo málo, tak není v současnosti možné nastavit úroveň umělé inteligence.

Závody proto vyhráváte buď příliš snadno nebo jste naopak v zásadě bez šance. Jednotlivá střetnutí navíc postrádají větší variabilitu. V drtivé většině případů vás čekají kratší závody z bodu A do bodu B proti sedmi počítačem ovládaným protivníkům. Ty doplňují jízdy na čas a režim s názvem Domination, ve kterém sbíráte body za umístění v jednotlivých checkpointech. Nic moc dalšího ale očekávat nemůžete.

Výlet do velkého, avšak prázdného HongKongu

Kromě již zmiňované online složky vývojáři před uvedením hry lákali na velký otevřený svět, který vás zavede do Hongkong v měřítku 1:1. Konkrétně jde o jeho ostrovní část s názvem Hong Kong Island, která kromě několika přímořských čtvrtí a městeček nabízí také řídce obydlenou část s řadou nezpevněných cest. Herní svět díky tomu nabízí solidní množství různorodých dálnic a silnic, které doplňují klikaté okresky a prašné cesty vhodné pro terénní vozidla.

Celý herní svět navíc může hned od začátku prozkoumávat a objevovat bez omezení. Kromě volnosti vám toho ale herní svět příliš nenabídne. HongKong v první řadě působí pustým a mrtvým dojmem. Ulice jsou liduprázdné a provoz na silnicích je až překvapivě řídký, což byste od pulzující asijské metropole asi nečekali.

Hra má problém také s dostatečným odměňováním.

S výjimkou hledání tradičních automobilových vraků a rychlostních radarů hra nenabízí ani žádné originálnější doplňkové aktivity, které by dokázaly zpestřit čas mezi jednotlivými závody. Oproti konkurenčním titulů v čele s Forzou Horizon a The Crew tedy vývojáři Test Drivu nedokázali velký a relativně zajímavý herní svět naplnit odpovídajícím množstvím zajímavého obsahu, což je u live service hry s otevřeným světem výrazný nedostatek.

Tuto situaci nezachraňuje ani příběhové pozadí, které se točí okolo souboje dvou klanů. Po vytvoření vlastní postavy se právě k jednomu z nich přidáte. Jelikož je ale i tato část napojena na aktuálně značně problematickou online složku, tak postrádá hlubší význam. Hra má navíc problém také s dostatečným odměňováním hráče za vyhrané závody a dosažené úrovně. V první řadě získáváte peníze, za které si kupujete auta a výkonností vylepšení. Na rozdíl od již zmiňovaných konkurenčních titulů budete postupovat relativně pomalu a s každým autem strávíte hned několik hodin. Až po této době totiž získáte dostatečný obnos i úroveň, která vám dovolí koupit nové auto.

Další dodatečné odměny jsou poté vyloženě k smíchu. Většinou se totiž skládají z nepotřebných samolepek a polepů na auta nebo oblečků pro vaši postavu, které reálně ocení jen málokdo. Hra v součtu nabízí celkem 99 licencovaných vozidel. Kromě soudobých aut je k dostání také řada historických modelů a několik aut určených do terénu.

Kvůli absurdně vysoké ceně některých modelů a omezením z hlediska požadované úrovně je však počet reálně dostupných aut o poznání menší, což brzy poznáte v jednotlivých autosalonech i u ostatních hráčů, jejichž vozidla se budou často opakovat. I v tomto směru se tedy zřejmě na výsledku podepsal skromnější rozpočet na vývoj a nákup licencí, jejichž nedostatek se vývojáři snažili vykoupit pomalejším postupem, který však vede k přílišnému grindu.

Povedený jízdní model a zastaralá technická stránka

Jak se ale vlastně nový Test Drive hraje? Problematickou umělou inteligenci i nikterak velkou pestrost závodních disciplín jsem už zmínil. Samotný jízdní model ale v jádru není vůbec špatný. Je nutné zdůraznit, že se jedná o čistou arkádu, která je určena především pro hraní na gamepadu.

Vývojářům se však podařilo slušně odlišit ovládání jednotlivých vozidel i jejich chování na různých površích. Jízdní model si navíc můžete upravit pomocí různých asistentů v podobě kontroly trakce či ABS. Solidnímu pocitu z jízdy pomáhá také využití funkcí ovladače DualSense v čele s adaptivními triggery.

Hra navzdory značně rozporuplné grafice neběží plynule

Na solidní hratelnost bohužel nenavazuje odpovídající grafika. Nový Test Drive působí ve všech důležitých oblastech zastaralým dojmem. Hra zkrátka nevypadá vůbec dobře a nesplňuje požadavky, které byste od hry vydané v roce 2024 čekali. Jde především o zpracování okolních objektů, nasvícení nebo absenci pokročilejších stínů, odlesků a dalších efektů. Hra mě tedy nedobrovolně vrátila o nějakých nejméně deset let zpátky. Zastaralému dojmu nepomáhají ani poměrně dlouhé nahrávací časy, které byly v moderních hrách z aktuální generace zkráceny na minimum. Zdaleka nejlépe titul paradoxně vypadá v noci, která dokáže do velké míry skrýt zmíněné nedostatky.

Aby těch problémů nebylo málo, tak hra navzdory značně rozporuplné grafice neběží plynule. Zejména při závodech, kdy je potřeba vypočítávat také počítačem ovládané protivníky, dochází k poměrně výrazným propadům frameratu i v režimu výkonu, který by měl zajistit stabilních 60 FPS. V pomyslném technickém trojboji, který se skládá z grafiky, optimalizace a stability serverů tedy nový Test Drive úplně propadl. Pochválit mohu snad jen zvuky jednotlivých motorů, které jsou na překvapivě dobré úrovni a vývojáři si na nich dali očividně záležet.

Nový Test Drive Unlimited zklamal na plné čáře. Autorům se nejvíce vymstila sázka na online složku, která ve výsledku nefunguje a nedokáže plnit svou základní funkci. Hru dále sráží podprůměrná grafika, špatná optimalizace, pomalý postup a nevyrovnaná obtížnost. Z kladů si zaslouží vyzdvihnout především solidní jízdní model, povedené zvuky motorů a rozsáhlý otevřený svět, který už od počátku nabízí příjemný pocit volnosti.

Samotné prostředí ale z důvodu technických omezení a nedostatečného množství aktivit zároveň působí značně prázdným a ve výsledku nevyužitým dojmem. Takový návrat si kdysi slavná závodní značka opravdu nezasloužila. Velké ambice zkrátka někdy opravdu nestačí. A jako v tomto případě jsou možná ve výsledku spíše na škodu.

Test Drive Unlimited Solar Crown

Při hraní nového dílu série Test Drive Unlimited je velmi dobře cítit, že si vývojáři ze studia Kylotonn ukousli příliš velké sousto. Od sázky na rozbitý multiplayer počínaje, přes zastaralou technickou stránku až po nedostatečné naplnění herního světa důstojným obsahem konče. Povedený jízdní model a co do rozlohy velký otevřený svět jsou oblasti, které pouze zmírňují celkové zklamání a nenaplněné ambice.

Solidní jízdní model se zajímavými možnostmi v oblasti nastavení
Velký otevřený svět, který můžete od počátku bez omezení prozkoumávat
Kombinace silničních a off-road závodů