Darkwood – výlet do temného hvozdu
Darkwood Recenze Darkwood – výlet do temného hvozdu

Darkwood – výlet do temného hvozdu

Ondřej Zeman

Ondřej Zeman

6

Až půjdeš do lesa v tento den, tak uvidíš, budeš se bát.

Reklama

Polští vývojáři v posledních letech makají na plné obrátky. Z jejich dílen se valí jeden zajímavý projekt za druhým. Čest této rozlehlé zemi dělají jak velká, tak i malá studia, která se pokouší produkovat jimi vytvořené tituly na světové úrovni. Snaha je pěkná věc, většinou se jim však moc nedaří dosáhnout požadovaného standardu, který splňují produkty nezávislé zahraniční konkurence. Občas na jejich lokální herní scéně však nalezneme indie týmy, jež dokáží vytvořit neotřele vypadající díla oplývající překvapivě vysokou kvalitou. Hoši z Acid Wizard Studio se zřejmě chtějí zařadit mezi elitu, protože jejich 2D horor Darkwood má skutečně něco do sebe. Bude to však stačit na to, aby na delší dobu zaujal mou pozornost?

Zběsilý útěk do lesů

Rychle se rozšiřující epidemie zasáhla většinu velkých měst. Jejich obyvatelé se během pár dní změnili na krvelačná monstra toužící po mase svých bližních. Lékaři hledající lék na tuto nákazu selhali na plné čáře. Před smrtícím virem se nakonec podařilo utéct jen vyvoleným, kteří si dali včas pět a pět dohromady. Každý přeživší si našel své vlastní útočiště a ihned přerušil kontakt se zbytkem potencionálních přenašečů choroby. Velmi aktivně se mezi nimi začala šířit paranoia. Po několika týdnech nebyli zdraví jedinci schopni věřit ani vlastní matce, natož pak cizincům, jenž se je mohli kdykoliv pokusit připravit o život. Možná právě proto s vámi doktor, který vás nalezl, neměl žádné slitování.

„Prakticky po celou herní dobu se budete potloukat po mapě a odkrývat střípky příběhu. Při jejím průzkumu projdete skrz řadu budov, temných lesních zákoutí, sklepení a ruin, ze kterých jde cítit extrémně hutná atmosféra, kterou byste mohli v určitých okamžicích doslova krájet.“

Na začátku hry je dobré absolvovat tutoriál, který vám mírně nastíní základní vypravěčskou linii tohoto temného 2D hororu. Pokud se ho rozhodnete ignorovat, přijdete zbytečně o jeden z mnoha útržků příběhu, který je v tomto díle hodně dobře zpracován. Podobně jako v sérii Dark Souls vám ho i zde budou vyprávět především místa, která navštívíte, postavy, jež potkáte a předměty, které při vašich toulkách tímto univerzem naleznete. Nováčkům se však moc líbit nebude, protože je prezentován spíše ve střípcích, nikoliv v klasickém všeříkajícím balením známém z většiny AAA her, jež je u současné herní komunity tolik oblíbené.

Nepříjemné probuzení

Po zdolání výukové lokace vás tvůrci Darkwood na chvíli připraví o vědomí. V momentu probuzení se ocitáte v polorozpadlé chatce, která se na několik hodin stane vaší základnou, z níž budete vyrážet na průzkum do okolí. Pokud na vaší výpravě náhodou zemřete, neznámá entita vezme vaše tělo a odnese vás zpět do chátrajícího sídla, které můžete časem vyměnit za podobně situovaný úkryt v jiné části mapy.

Prakticky po celou herní dobu se budete potloukat po mapě a odkrývat střípky příběhu. Při jejím průzkumu projdete skrz řadu budov, temných lesních zákoutí, sklepení a ruin, ze kterých jde cítit extrémně hutná atmosféra, kterou byste mohli v určitých okamžicích doslova krájet. Atmosférický prvek je jedním z nejvýraznějších aspektu tohoto 2D hororu. Po celou herní dobu se budete díky jeho vyladěnosti bát.

Hledání ztraceného klíče

Na vašich toulkách po mapě naleznete řadu různorodých předmětů. Ty můžete na pracovním stole použít k výrobě pastí, zbraní, léčivých náplastí, loučí, ochranných zbrojí a šperháků použitelných jak k otevírání truhel, tak i k směnnému obchodu s kupčíky, kteří vám čas od času zadají úkol, za nějž vás následně odmění součástkami a různými permanentními vylepšeními.

Kromě normálních předmětů budete nacházet také kontaminované maso, rozkládající se ostatky a podivné houby, které si můžete po pořádném rozvaření naprat do žíly skrze nalezenou injekční stříkačku. Možná vás to překvapí, ale hlavní hrdina není i přes tento herní prvek žádný feťák, co by si touto cestou nabuzoval pořádný rauš. Za každou do těla vpravenou dávku obdrží vždy úroveň, která mu umožňuje určitým způsobem upravit jeho schopnosti. Vylepšit si touto cestou může zrak, odolnost či krev, která následně tvrdě zraňuje nepřátele, kteří jí prolejí. Hrátky s lékařskými pomůckami vám nepřinesou jen pozitiva. Vedle kladných talentů si musíte pokaždé vybrat jeden efekt, který vás v jistém ohledu oslabí. Po první aplikaci séra se například značně sníží vaše odolnost v nočních hodinách, takže si výpravy při měsíčku už nebudete moct dovolit.

Konec nočních výletů

Noční les je velmi nebezpečným místem, potulují se po něm totiž mutanti, zdivočelí psi, agresivní jeleni, soudnosti zbavení lidé, narušení vidláci, gigantická prasata a podivná beztvará monstra, která na první pohled připomínají velkou kaluž krve snažící se vás při kontaktu pohltit. Seznam nepřátel je tu hodně pestrý, prakticky každý protivník na vás vyvalí trošku odlišnou paletu schopností. Osobně jsem byl zřejmě nejvíce ohromen houbovým monstrem, které přímo přede mnou během krátké chvíle zabilo velkého divokého vlka. Když se pokusilo vrhnout na mě, jedním úderem jsem jej srazil k zemi, kde se následně rozletělo na tisíc kousků.

„Stvořit kvalitní horor není vůbec snadné. Většina vývojářů sází především na laciné lekačky, kterými ke svým dílů lákají hlavně mladší hráče. Dobrý příběh by v nich však člověk hledal skutečně těžko, protože jej aktuální autoři nepovažují za stěžejní prvek. Hoši z Acid Wizard naštěstí v tomto ohledu hodně vybočují z řady.“

Spektrum zbraní je tomto díle minimálně stejně pestré jako paleta předmětů, které můžete nalézt v truhlách a různých skrýších, jež tu po sobě zanechali původní obyvatelé. Při troše štěstí se vám časem dostanou do rukou sekery, palice s hřeby, vidle, lopaty, jednoranné brokovnice, pušky a automatické pistole, se kterými jste schopní srovnat téměř všechny nepřátele.

Horor pro náročné

Stvořit kvalitní horor není vůbec snadné. Většina vývojářů sází především na laciné lekačky, kterými ke svým dílů lákají hlavně mladší hráče. Dobrý příběh by v nich však člověk hledal skutečně těžko, protože jej aktuální autoři nepovažují za stěžejní prvek. Hoši z Acid Wizard naštěstí v tomto ohledu hodně vybočují z řady. Jejich titul by měl vyzrálejší jedince oslovit primárně temnými lokacemi, tajůplným dějem, zajímavými charaktery a hutnou atmosférou, s jejíž pomocí vás dokáže chytnout a nepustit. Kritizovat lze na tomto projektu snad jen jeho nepřístupnost, která z něj dělá kousek určený jen pro specifickou část pařanské komunity.

Úvodní dílko vývojářského studia Acid Wizard rozhodně není pro každého. Přesto je to velmi osobitě navržený titul, který si své fanoušky časem jistě najde. Za sebe bych jej doporučil především hororům holdujícím veteránům, kteří si jsou schopni užít i náročnější projekty s tajemně prezentovaným příběhem, který není zabalen ve všeříkajícím AAA balení, u něhož prakticky již v půlce děje víte, jaký bude konec. Nováčkům investici do tohoto 2D izometrického hororu nedoporučuji.

Darkwood

Verdikt

Darkwood je velmi osobitý 2D horor, který si dokáže získat pozornost především díky své temně laděné hratelnosti a extrémně hutné atmosféře, která vám nedá ani na chvíli vydechnout. Pokud patříte mezi vyzrálejší jedince lačnící po výzvě a napětí, je toto dílo určeno právě pro vás.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

temné lokace
tajuplný příběh
zajímavé postavy
kvalitní zvukový prvek
hutná atmosféra
nepřístupnost
pomalu se plížící stereotyp
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama