Dead Island Definitive Collection – zpět z křemíkového záhrobí
Recenze Dead Island Definitive Collection – zpět z křemíkového záhrobí

Dead Island Definitive Collection – zpět z křemíkového záhrobí

Maxim Kucer

Maxim Kucer

9

Simulátor uklízení pláží se vrátil mezi živé. Krásnější a krvavější.

Reklama

Recenzovaná verze: PlayStation 4

Definitive Collection oživuje pět let starou zombie apokalypsu Dead Island, její rádoby pokračování Riptide a návykovou 8bitovou arkádovku Dead Island Retro Revenge.

Původní Dead Island mám rád a to hlavně pro směr, kterým se polské studio Techland ve stále populární zombie tematice vydalo, a to jak stylem hraní, tak prostředím, ve kterém se děj odehrává. Před rokem šikovní polští vývojáři hráčům naservírovali Dying Light, jakési duchovní pokračování, nad kterým mnozí neprávem ohrnovali nos a které tento typ her opět posunul o něco dál hlavně vylepšením herních mechanik z Dead Island a implementováním parkouru a adrenalinového nočního přežívání.

Ti, kdo hráli původní Dead Island včetně Riptide vědí, že od těchto her rozhodně nemůžou čekat komplexní, morálně šedé charaktery a řešení metafyzických otázek. Pokud ale ujíždíte na béčkách, pak je to další důvod, proč se do hry pustit. Dead Island je totiž v prvé řadě rubačka, která je oděná do odlehčeného RPG hávu. I po tolika letech, co jsem se k ní vrátil, jsem znovu okusil onen uspokojující pocit, kdy se mi ruce topily v krvi po vystřídání plejády zbraní/běžných předmětů, jimiž jsem zombie mlátil, tloukl, bodal a sekal. Nebo střílel. Zbraně ale zůstaly stejně těžkopádné jako kdysi, takže na ně pro své přežití raději moc nespoléhejte.

Dead Island dostal face lift, kterému lze upřímně zatleskat. Techland si k líbivější grafice vypomohl použitím Chrome Engine 6, který pohání jejich zmíněné novější dítko Dying Light. Největší změny jsou vidět na herním prostředí. Od začátku se mi líbilo zasazení Dead Island do tropického ráje. Zombie apokalypsy (filmové, knižní i herní) se zpravidla odehrávají ve městech (sem tam na venkově), kde skvěle vyniká úpadek naší civilizace. V našem, jak rádi říkáme, vyspělém světě, se ve městech koncentruje většina obyvatel. Města generují podstatnou část ekonomického růstu, jsou místa k životu i práci. Jsou to centra kultury, vzdělanosti a koneckonců i moci. Na druhou stranu moře a pískové pláže s palmami vytvářejí obrázek, který si téměř výhradně hýčkáme jako idylku spojenou se zábavou a odpočinkem. Kolik z vás nemá rádo nechat si mořem omývat nohy zabořené do písku?

Prostředí, v němž se Dead Island odehrává, je stále přitažlivé. Vzhledem k arkádovějšímu pojetí hraní vzniká kombinace bizarně humorného s děsivým. Oživlé mrtvoly chlápků promenádují se na pláži, kde ještě před pár dny slintali nad kráskami v tenkých bikinách. V plážovém baru, kam byste si za normálních okolností došli pro vychlazenou margaritu nebo mojito, jež byste usrkávali ve stínu střechy z palmových listů, na vás vybafne cápek v havajské košili. Z dálky by k vám normálně doléhaly akorát zvuky všeobecného veselí a klábosení. Teď je to ale jen skuhrání nemrtvých doplněné o šum moře. Klasické masivní dřevěné pádlo ve vašich rukou je ale záruka toho, že nemrtví zase na chvíli utichnou a vy si budete moci v klidu vychutnat nádherné scenerie.

A přívlastek nádherné podtrhuji. Na obrazovce je totiž více objektů, vegetace je hustější a prostředí dodává na uvěřitelnosti fotorealistické osvětlení. V tomto ohledu vás čeká skutečně skok směrem k současným standardům. Nejvíce ale vyniknou rozdíly remasterované edice oproti originálu, když je vidíte vedle sebe. Kolegové z Digital Foundry takovéto srovnání provedli, jak se můžete přesvědčit ve videu níže.

Je vidět, že v Techlandu se s remasterem piplali, aby přechod mezi generacemi byl co nejznatelnější. Navíc tvůrci slibují, že celá kolekce poběží ve stabilních 30 snímcích za vteřinu. To se ale nedaří a škubání vás často vytrhne z pohroužení do hry. Je to zřejmá cena za bohatší grafický kabátek, ale stále existuje naděje, že v nějaké z budoucích záplat dojde alespoň k částečné nápravě.

V to samé lze doufat v případě dalších kiksů. Zombie prapodivně zaseknutá v nárazníku mého auta během frenetického jezdění nebyla výjimkou. Zažil jsem také občas podivné nemrtvoly, které se objevily ve vzduchu a lehly již definitivně mrtvé na kámen apod. (možná špatně napsaný skript). Krátce řečeno – máte před sebou sice nejlepší a nejméně zabugovanou verzi Dead Island, ale chyb je tam stále hodně. Přibyly nebo zůstaly jiné nedostatky jako těžkopádný pohyb vaší postavy, robotické pohyby NPC, podivné řízení aut nebo nově byla vypnuta fyzika u drobných předmětů. Do plážového míče si už nezakopete.

Na zombie apokalypsu v otevřeném světě si Dead Island i přes své chyby vede velmi dobře. Alespoň co se týče konzolových her, překonává jej jedině Dying Light, který je navíc lépe optimalizovaný. Vezmete-li i v potaz, za kolik se remasterovaný Dead Island prodává, je to dobrá koupě. Jestli jste původní hru neokusili (přidejte si jeden bod k hodnocení), Dying Light se vám válí doma dohrané a chcete se levně podívat k moři a do džungle, není proč váhat. Obzvlášť, když máte pár kamarádů, kteří se k vám v kooperaci připojí.

Dead Island Definitive Collection – zpět z křemíkového záhrobí

Verdikt

Stará dobrá hra v novém. Sice zůstaly nedostatky z minulosti, které hru zbytečně sráží, ale na Dead Island i Riptide se skvěle kouká. Jestli vám nevadí jednoduchý příběh, neustále stejné úkoly, nejste puntičkáři na optimalizaci a hlavně chcete posílat nemrtvé zpět do záhrobí, kolekci Dead Island si jednoznačně užijete.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

znatelné grafické vylepšení
hodně hraní za málo peněz
kooperace
budete vědět, jak si poradit, když propukne opravdová zombie apokalypsa
slabší optimalizace
omezená simulace fyziky předmětů
řízení
bugy
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama