Dead Island - když zombie tě honí a nemáš kvér…
Speciály Dead Island Článek Dead Island - když zombie tě honí a nemáš kvér…

Dead Island - když zombie tě honí a nemáš kvér…

Jan Kotrba

Jan Kotrba

18

…tak předměty různé do ruky ber. Právě tento text by se mohl stát reklamním sloganem hry s přiléhavým názvem Dead Island.

Reklama

Zombie jsou v dnešní době neuvěřitelně populární a stejně, jako jejich kolegové upíři spolehlivě obsadili pulty knihkupectví, tak se zombie spolehlivě uhnízdili na našich herních platformách. Zombie ničí vše, na co přijdou (včetně našich nebohých zahrádek) a hráčům v poslední době přijde neuvěřitelně zábavné tyto neřády likvidovat za pomocí ohromného množství munice a ještě většího množství výbušnin. Pokud patříte mezi tyto nadšence, tak vám následující odstavce možná zklamou, ale jestli se nemůžete dočkat dalšího dílu Elder Scrolls, tak špicujte uši. Čeká nás totiž první FPMRPG zasazené do moderního světa.

Příběh? Máte přece zombie

Celá hra se bude odehrávat, jak už název napovídá, na ostrově. Co už se ale z názvu nedozvíte je to, že se bude jednat o luxusní turistické letovisko. Náš ostrov jménem Banoi je vskutku rájem na zemi, kde tanečnice hula dávají dobrou noc a který je na desítky kilometrů vzdálený od nejbližší civilizace. Nikoho tak nepřekvapí, že ostrov je plný turistů, užívajících si své těžce vydělané (a před berním úřadem uchráněné) peníze v pětihvězdičkových hotelech daleko od všech strastí běžného života, jako jsou zloději, vrazi a exekutoři, kteří si úplnou náhodou spletli váš byt s bytem vašeho souseda. Zkrátka a dobře se jedná o nádherné místo pro dovolenou, kde si vaše přítelkyně nemusí neustále hlídat kabelku a vy se nemusíte bát v noci vyjít neozbrojený do ulic. Už chápete, kam tím mířím? Na celém ostrově je naprosté minimum palných zbraní. Kdo by je ale taky v tomhle ráji na zemi potřeboval. Nic zlého se přeci stát nemůže, a tak spořádaná americká rodina nechala celý svůj kapesní arzenál na předměstí ve svém krásném rodinném domečku v jednom nenápadném, ale snadno dostupném trezoru. Ten trezor musel být poslední věc, která se jim honila hlavou, když je hladové zombie požírali zaživa…

Give me some ammo

Jak jste jistě pochopili, na celém ostrově vypukne přes noc epidemie, která převážnou většinu populace změní ve velice ošklivé, velice páchnoucí a hlavně velice hladové chodící mrtvoly, které začnou požírat všechno, co není stejně ošklivé, páchnoucí a hladové, jako jsou ony samy. Někteří lidé mají ale takovou ohromnou dávku štěstí, že jsou vůči nákaze imunní a zároveň se v době jejího vypuknutí nacházejí na relativně bezpečných místech a viděli dostatek zombie hororů na to, aby si nechtěli podat ruku s kulhající a slintající kreaturou, která se jim belhá vstříc. Vy dostanete na výběr mezi čtyřmi takovýmito šťastlivci a váš úkol bude jasný. Dostat se za každou cenu pryč z ostrova. Celé se to zdá neuvěřitelně jednoduché, ale v praxi budete mít dva zásadní problémy. Tím prvním bude již výše zmíněný přebytek zombie snažících se udělat si z vaší lebky plážový koktail a tím druhým bude totální absence všudypřítomných skladů zbraní, lafetovaných kulometů na každém rohu, beden plných granátů a RPGček či alespoň toho malého trezoru obsahujícího loveckou pušku a pár dalších kvérů určených k obraně vlastního osobního prostoru. Tohle je totiž turistický ráj a ne žádná střelnice a přeživší si tak budou muset vystačit se vším, co bude zrovna po ruce a bude to dostatečně těžké či dostatečně ostré.

Víte, jak to bolí baseballovou holí

Naším nejlepším přítelem v této hře skutečně nebude rotační kulomet ani materiálová puška, ale pořádná požární sekyra, dobře nabroušený meč, hodně těžká trubka či laťka nejbližšího plotu. Na ostrově sice pár palných zbraní najdete, ale nalezení takové zbraně budete oslavovat jako malý zázrak a taková devítka s poloprázdným zásobníkem vám sice na pár minut udělá ze hry procházku růžovou zahradou, ale jakmile hlaveň vaší spasitelky opustí poslední kulka, stává se z ní pouze mrtvá váha a vám nezbývá nic jiného, než se opět chopit nejbližšího tupého či sečného předmětu a znovu začít dorážející zombie mlátit hlava nehlava… nebo snad ne?

Už jste někdy máchali celý den kovovou trubkou, nebo jste ten samý časový úsek prováděli příčné seky samurajským mečem či alespoň hodinu sekali dříví na zahradě? Pokud ne, tak vás mohu ujistit, že se jedná o fyzicky velice náročné činnosti a pokud k tomu přidáte běh o holý život s hromadou zombie, co ještě nevečeřeli, za patami, tak vám z toho vychází celkem slušná makačka. Autoři se ve hře snaží o co největší reálnost, a tak neje že na ostrově nenajdete žádné vojenské sklady munice pro horší časy, ale vaše postava bude zároveň trpět únavou v systému nemálo podobném tomu z Oblivionu či jiných fantasy RPG. Nebude tak možné provádět údery golfovou holí z trojitého salta s třemi vruty zakončené efektivní dobíječkou ala deset ran nestačí, ale každý úder si bude nutné dobře rozmyslet. Tohle není God of War a ukazatel výdrže je nemilosrdný.

RPG is not dead

Podobnost s Oblivionem u ukazatele výdrže ale nekončí. Dalšími RPG prvky v Dead Islandu bude opotřebovávání zbraní a zlepšování schopností vaší postavy. Stejně jako v plnokrevném RPG budou vaše zbraně s každým úderem méně použitelné a po čase bude třeba danou zbraň vyměnit za něco použitelnějšího. Zda se budou dát jednotlivé zbraně opravovat, to opravdu netušíme, ale v rámci hororového zážitku bychom s tím moc nepočítali. Vaše požární sekyra tak bude stále tupější, vaše kovová trubka se ohne natolik, že jí budete moct při troše štěstí používat jako bumerang a vaše kulečníkové tágo se přerazí o hlavu nejbližší chodící mrtvoly. Pro vaše přežití je tím pádem absolutně nezbytné naučit se tou sekyrou občas udeřit i tupou hranou, trubkou bušit rovnoměrně z obou stran a kulečníkové tágo si raději do rukou vůbec nebrat. Systém schopností by v této hře měl být poměrně rozsáhlý a vy by jste tak měli dostat možnost vycvičit svou postavu z obyčejného turisty na ostříleného zombie pacifikátora, který už bude mít reálnou šanci uniknout z ostrova se všemi končetinami pevně na svém místě.

V hlavní roli

Čí končetiny se ale budeme snažit zachránit a hlavně před kým? Jak už bylo zmíněno výše, na začátku hry si vyberete jednu ze čtyř postav, kde každá bude specializována na jiný druh zbraní a bude mít vlastní speciální schopnosti. S tou pak vyrazíte na cestu pryč z ostrova. O samotných postavách toho zatím moc nevíme, ale měli bychom se dočkat například zaměstnankyně hotelu, která má oblibu v různých ostrých předmětech či bývalého rappera, jehož zaměření si můžeme pouze domýšlet.

V opačném rohu pak proti našim hrdinům nastoupí snad všechny druhy zombie, jaké jsme doposud ve hrách a filmech viděli. Budou tu pomalé a tupé zombie z původních dílů Resident evil, bývalí členové místního sprinterského družstva a dokonce potkáme i těžkopádné a velice odolné druhy oživlých mrtvol, kterým se za žádnou cenu nebudete chtít postavit s golfovou holí v ruce. Jednotlivé druhy zombíků prý budou mít různé vzorce chování a na skolení každého z nich bude potřeba úplně jiná taktika. Podle nás to zní zajímavě a v kombinaci s celým RPG systémem by nám tito oponenti mohli přinést hodiny strachu a zábavy (i když já osobně si strach a zábavu nedokážu nějak dát dohromady).

Ve čtyřech se to lépe táhne

Tohle už sice žádná revoluce není , protože už Left 4 Dead ukázalo, že zabíjet zombie ve čtyřech je mnohem větší zábava, než je zabíjet sám, ale Dead Island tohoto konceptu spojeného se zabudovaným RPG systémem hodlá využít na maximum. Celou hru tak budeme moci projít nejen samostatně, ale až se čtyřmi spoluhráči a můžeme pouze odhadovat, nakolik si hra bude půjčovat geniální koncepty z her, jako je například Borderlands, kde jednotlivé postavy v kompletním týmu skvěle spolupracovali a hra tak dostala zcela novou úroveň. Bude to celé dobře fungovat a zapadnou jednotlivé nápady do kompletního obrázku, nebo se dočkáme dalšího velkého zklamání? To teprve uvidíme, ale zatím není důvod se obávat.

First person meelee

Většina zombie her se hraje z pohledu třetí osoby. Zde vývojáři znovu odbočují od zažitých standardů a dávají nám skutečný survival horror z pohledu první osoby, kde vašim nejlepším přítelem budou kvalitní sluchátka a zeď za zády. Bude to děsivé? Zcela jistě. Bude potřeba u hry mít nasazenou plínu? Dost dobře možné. Bude to zábavné a hratelné? To vážně netušíme. V každém případě se jedná o originální koncept a dosavadní ukázky a informace působí dojmem, že tahle hra ví naprosto přesně, čeho chce dosáhnout a my se na tento originální počin opravdu těšíme. Zůstaňte s námi i nadále, protože další zombie apokalypsa už se blíží a Zing bude u toho.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama