Destiny - evoluce FPS žánru
Preview Destiny Článek Destiny - evoluce FPS žánru

Destiny - evoluce FPS žánru

Petr Vojtěch

Petr Vojtěch

39

Bungie, tvůrci série Halo, nás berou na projížďku do svého nového světa s názvem Destiny a neslibují u toho nic menšího než evoluci FPS žánru - a to ve všech směrech.

Reklama

Pro mnohé z nás už FPS hraní neznamená jen klávesnici a myš. A může za to právě studio Bungie, které pro Microsoft vytvořilo něco, čím se Killzone pro PS3 nikdy nestal. Vytvořilo Halo – skutečně fungující konzolovou FPS hru. To už je ale nějaký ten pátek pryč, stejně tak Bungie už nepatří Microsoftu. Lehce si připomeňme, jak to celé bylo a jak to souvisí právě s Destiny.

Jason Jones – jeden ze zakladatelů studia – už v roce 2004 po vydání Halo 2 začal přemýšlet nad novou značkou a novým světem. Ano, tehdy se Destiny zrodilo. V roce 2007 vyšlo Halo 3 a přesně v tu dobu lidé z Bungie věděli, že už nadále nechtějí být pod vlastnictvím Microsoftu a nechtějí neustále dělat další a další díly Halo. A tak se Bungie po sedmi letech stalo opět nezávislým studiem, nechali sérii napospas Microsoftu a posunuli se dál. Od roku 2009 má na Destiny pracovat celý tým, protože si je Jones jistý, že to stojí za to. V roce 2010 ohlásili spolupráci s Activisionem, což byla pro někoho rána, že od jednoho zlého vydavatele utekli k jinému – skutečnost je ale taková, že vývoj a vlastnictví kompletně zůstává u Bungie a Activision zde skutečně figuruje jen jako vydavatel. Má to i své výhody (reklamy, peníze, ohromné zázemí atd.). V roce 2012 jsme se náhodou kvůli kauze Activision vs. Infinity Ward dozvěděli o hře Destiny, která by měla podle vydavatelského plánu vycházet každé dva roky a nabídnout až 4 Destiny hry (2013 - 2020) a automaticky se počítá s „mega franchise“. A konečně nedávno začaly pomalinku prosakovat první útržky informací a nějaké ty artworky.

Destiny je místo, kde zanecháte odkaz.

Nyní už o Destiny víme více a máme ucelenější informace. Ve zkratce – Destiny je konzolová FPS hra nové generace odehrávající se v novém perzistentním světě. Bungie tomu říká „shared world shooter“. Takže v první řadě – nečekejte žádné PC, toto je čistě konzolová záležitost. Samozřejmě se počítá i s novou generací konzolí. Nečekejte další Halo ani další klasickou střílečku. Destiny stojí na sdíleném sci-fi světě á la MMO, který můžete prožívat v klidu sám, ale hraní s přáteli je mnohem zábavnější (viz níže). Takže: ANO, pro hraní musíte být neustále připojeni k internetu – NE, Destiny nebude vyžadovat měsíční poplatky. Dá se navíc očekávat, že hráči na Xboxu budou vyžadovat Gold účet. Potvrzeno to není, ale dá se s tím počítat.

Příběh

Opět nastal zlatý věk lidstva, když najednou zemi něco zasáhlo. Není úplně jasné, co se stalo, ale většina obyvatel zemřela nebo zmizela a zachránila se jen hrstka lidí chráněná tajemným Travelerem, ohromnou bílou koulí, která doslova sedí na planetě zemi jako další měsíc, akorát se drží na jednom místě. Legendy vypráví, že se Traveler obětoval pro záchranu Země. Pod Travelerem vzniklo město – poslední lidská bašta na celé planetě. Obyvatelé města ale nejsou jediní na Zemi, svět se zamořil příšerami, které se snaží zkázu dokončit a vyplenit lidstvo úplně. A zde začíná hráčův příběh, který se stává jedním ze Strážců.

Věřte, že za ta dlouhá léta designéři a scénáristé v Bungie vypilovali každý detail tohoto post-apokalyptického světa k naprosté uvěřitelnosti a udělali z něj perfektní epický základ pro spoustu dalších příběhů. A to je jeho účel. Protože jak řekl Joseph Staten, příběhový ředitel: „Ty nejdůležitější příběhy nebudeme vyprávět my. Budou to hráči a jejich osobní zkušenosti a legendy z různých dobrodružství.“ A uznejte sami – to je trochu jiný přístup než „plnění questů“.

Prozatím jsou odhaleny tři různé postavy, za které bude moci hráč hrát. První je Hunter, držící se v ústraní se sniperkou, druhý Warlock, který ovládá magii, a poslední z oznámených Titan, takový bad-ass s velkými zbraněmi. Ano, ve hře skutečně bude obsažena magie. Ta na svět přišla s Travelerem a právě jeho zbytek magické síly chrání město. Warlock má využívat právě jeho magii.

Netradiční MMO

Pokud hrajete nějaké MMO, jako třeba World of Warcraft nebo Guild Wars, tak jistě víte, že sami toho zrovna moc nezvládnete. Destiny vám dává na výběr – můžete se vykašlat na všechny ostatní a hrát si svůj vlastní příběh. Ale skutečné hraní tkví v kooperaci s ostatními hráči, kteří se také snaží zabránit pádu lidstva. Vaším útočištěm je Tower, město pod Travelerem, kde se potkáváte s ostatními, zde upravujete svoji postavu, dáváte dohromady skupinky na výpravy a řešíte zde vše důležité okolo otázky „co dál?“. A nezůstanete jen při zemi – vydat se můžete na další planety. Třeba na Mars, kde najdete staré město pohřbené pod pískem, které je odkazem na zlatý věk.

Něco se stalo, něco nás zasáhlo. A teď už tu nejsme sami.

Při prezentaci neukázali žádnou gameplay ukázku, ale pokusili se vysvětlit, jak by mohla nějaká mise probíhat. Dva hrdinové jsou na výpravě a dostanou se do úzkých. Už to s nimi nevypadá dobře, když se najednou objeví tajemná postava neznámého Huntera a díky svým speciálním schopnostem pomůže zvrátit souboj a dva hrdiny z toho vysekat. A dál? Může se dát vlastní cestou nebo se k nim připojit. Faktem je, že skutečně ještě nevíme, jak hratelnost bude vypadat, takže jsou to odhady. Jisté ale je, že od Destiny můžeme čekat skutečné posunutí v FPS žánru. Každá výprava bude kouskem z příběhu, každá výprava bude unikátní a její průběh, dopad a prostě všechno ovlivní hráči, kteří se jí budou účastnit. A dokonce i ti, kteří se jí účastnit nebudou. Jak?

Není úplnou novinkou, že některé hry nabízejí i aplikaci pro smartphone, která nabízí přehled postav, vybavení a možná i nějakou komunikaci s přáteli. Bungie má plány ale širší a jelikož u konzole nemůžete sedět 24/7, tak vám chce nabídnout další zážitky skrz mobilní telefon. Snaží se tím říct, že Destiny bude sahat mnohem dál za hranice konzolí a obrazovek. Bude to skutečně unikátní alternativní svět. Nevíme přesně, jak bude aplikace fungovat, určitě nebude streamovat hru samotnou, ale budete se moci účastnit výprav a příběhu, i když zrovna nejste u konzole. Budete moci komunikovat s přáteli, pomáhat jim s úkoly, sledovat jak si vedou a co dělají a vypadá to, že i prostřednictvím upozornění je nahánět, aby se připojili k výpravě.

Vaše hra

Cokoliv ve hře uděláte, bude ovlivňovat celý svět. A ta vše bude odměna – ať už formou zážitku nebo unikátního vybavení ve hře. Důležité je, že to bude pouze vaše odměna. Očekávat můžete detailní sestavování a upravování zbraní (což skvěle zvládl třeba Borderlands), vybavení, jako je třeba helma, plášť a kompletní brnění – nestane se vám, že byste potkávali identické hráče se stejnými zbraněmi, vybavením nebo schopnostmi. A už vůbec ne se stejnými zážitky. Budete s nimi ale sdílet jeden svět.

Destiny se bude také hodně proměňovat, takže když budete zapínat konzoli, tak nebudete vědět, co přesně na vás čeká a po každém zapnutí by to měl být jiný zážitek. Hlavně aktuální události by vás měli vytrhnout od toho, co jste mysleli, že budete dělat. A právě proto by se hra neměla ohrát a zevšednět. A rozhodně by to nemělo být jen o „postupování o úrovních“.

Pro ty ramenatější z vás je dobrou zprávou, že ve hře se budete moci zapojit i do kompetitivního multiplayeru a zápasit tak s ostatními hráči. Další informace zatím nemáme, ale nečekal bych žádný slabý odvar od někoho, kdo stál u boomu pvp hraní.

Pouze zábava

Dnešním hlavním proudem je zábava – hráči nechtějí moc dřít ani dlouho číst nebo dokonce hledat na internetu návody. Chtějí prostě skočit do hry a užívat si. Co z toho chápat? Rozhodně bych se nebál přílišné jednoduchosti (Destiny má být pro nováčky i hardcore hráče) nebo osekanosti – spíš bude na vás, jestli se chcete něčím prokousávat. V Bungie vás nechtějí nudit a zahlcovat informacemi – ale můžete si na ně přijít sami a ten neuvěřitelně propracovaný svět si prozkoumat a pochopit.

Věřte nám, jsme Bungie a máme to pod kontrolou.

U epických her je výrazným doprovodem i epická hudba. A Destiny slibuje mnoho – celý soundtrack je už navíc natočen 106členným orchestrem pod vedením Martyho O’Donnela, tvůrce skvělé hudby pro celou sérii Halo. Na hudbě ale nedělal jen on, nýbrž i rocková hvězda Paul McCartney. Ano, ten z Beatles. A podle slov redaktorů, kteří na předváděčce byli, se to rozhodně povedlo. Navíc soundtrack není jen o krátkých (jedna až tří minutových skladbách) jako u Halo, ale tentokrát je hudba komponovaná skutečně komplexně a dostává prostoru „kolik potřebuje“.

V tuto chvíli nemáme k dispozici žádnou ukázku hratelnosti, nemáme nic, čím bychom si mohli podložit všechny slíbené skvělé vlastnosti hry. Jediné, co to celé drží dohromady je skutečnost, že na tom dělá Bungie, který se skutečně věřit dá. Sami se dušují tím, že pro Destiny udělali víc koncepční práce, než kolik dá dohromady celá série Halo. A proč? Protože to musí fungovat. Destiny je o fungujícím světě, který nehrajete, když se nudíte, ale funguje souběžně s realitou. Původně se očekávalo, že hra vyjde v roce 2013, ale teď to spíš vypadá, že si budeme muset počkat až do roku 2014, protože Activision ohlásil, že nepočítá s ničím od Bungie ve fiskálním roce 2013.

Nevím jak vy, ale já se nemůžu dočkat, až se toho dozvím víc.

Zdroj: IGN, GameStop, Game Informer, Bungie

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama