Dojmy: Po 8 měsících jsme si znovu zahráli Feudal Alloy
Preview Feudal Alloy Článek Dojmy: Po 8 měsících jsme si znovu zahráli Feudal Alloy

Dojmy: Po 8 měsících jsme si znovu zahráli Feudal Alloy

Jakub Němec

Jakub Němec

Platformy Windows PC Nintendo Switch Switch PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Zlatá rybka hýbe mechanickým kolosem ve středověku – proč ne?

Reklama

České studio Attu Games není fanouškům nezávislých plošinovek neznámé. V roce 2015 nabídla příznivcům 2D platformovek hádankový titul Toby: The Secret Mine navazující na nesmírný úspěch indie pecky Limbo od studia playdead. Jihomoraváci od té doby nezaháleli a pracovali na svém novém díle – Feudal Alloy. První dojmy z této netradiční středověké metroidvanie jsme vám přinesli, když vyšla alfa verze. Byli jsme zvědaví, kam se dobrodružství zlaté rybky v kilogramech plechu posunula, a proto jsme rádi přijali pozvání do uzavřené bety.

Malý krok pro robota, obrovský skok pro rybu

Co všechno se dá stihnout za půl roku? Podle práce odvedené dvojicí tvůrců z Attu Games docela dost. Z jejich půlhodinové ukázky se stala plnohodnotná hra, kterou se nebojím doporučit už nyní po hraní uzavřené bety. Pořád se sice může najít spousta věcí, jež se mohou pokazit (doufejme, že ne), ale má důvěra v projekt Feudal Alloy je čím dál větší. Už v prvních dojmech jsme se seznámili s farmářským robotem Attuem, který se vydal do podzemních kobek za lupiči, aby vrátil zpět sluneční olej používaný veterány na promazání jejích zrezlých kloubů.

Sám bude své chabé tělo určené pro zemědělské účely v průběhu dobrodružství vylepšovat řadou náhradních dílů, jež buď nakoupí u obchodníka, nebo najde v jedné z hojně rozesetých truhlic. Nebude se jednat jen o vizuální vylepšení, spíše budete sledovat statistiky svého plecháče, aby se co nejvíce přiblížil vašemu stylu boje. Soustředíte se na co nejsilnější útoky, větší odolnost, zásoby životodárného oleje či lepší chlazení umožňující déle bojovat? Právě přehřívání patří k robotice jako nic jiného, takže zavařit si motor v průběhu boje není nic, co by chtěl Attu zažívat pravidelně.

Ostatní mechaniky se nesou v tendencích metroidvanií. Pomocí čipů rozesetých po úrovních bude náš robotický bojovník získávat nové vlastnosti, díky nimž si zpřístupní nové prostory, kde bude čekat nová skvadra, pochopitelně obtížněji porazitelných nepřátel. Můžete se těšit na házení rozličných typů bomb, princip rychlého přesunu (dash) horizontálním směrem, díky čemuž překonáte propasti i další pasti, a řadu dalších schopností, s nimiž se vypořádáte s nepřáteli.

Sběratel šrotu

Pohyb po světě, v němž vládnou rybičky mechanickým strojům, bude jedním velkým konfliktem. V rámci přechodů mezi jednotlivými úrovněmi se totiž obnoví veškerá zlotřilá cháska, která touží přesekat všechny vaše obvody. Tím se nabízí dostatek materiálu na likvidaci, ovšem nemá vás čím překvapit, protože se respawnuje přesně na stejných místech a ve stejném složení jako předtím. Možná u některých vyvstane problém grindování, který se s daným typem her vždy pojí. Naštěstí jsem nikdy nepocítil nutnost probíhat stejné úrovně, abych nasbíral mince na nákup vybavení nebo postoupil dál.

Na druhou stranu ovšem není Feudal Alloy pro slabší povahy a po malých krůčcích směřuje k hardcore komunitě, protože každý chybný manévr je trestán okamžitým úbytkem životodárné energie. Jednotliví nepřátelé mají svůj specifický způsob útoku, jemuž se musíte naučit vyhnout (popř. je odrazit pomocí dovednosti), což není tak velký problém, jako když se na vás vyřítí nakombinovaná skupina. Především boje v uzavřených arénách, na něž čas od času narazíte, jsou prubířským kamenem vašich dovedností.

Ty můžete zlepšovat za získané zkušenostní body v trojici větví schopností zaměřujících se na útok, obranu a chladicí systém. Jak se rozhodnete rozvíjet svého udatného plecháče, záleží jen na vás. Můžete se držet rovnovážného přerozdělování bodů, nebo se zaměřit jedním směrem a nedostatky korigovat vhodně zvolenou výbavou v inventáři. Má zkušenost je taková, že brutální síla s rychlým chlazením udolá v prvních třech částech světa cokoliv, ale později je již třeba myslet i na obranu a úhyby.

Některé mušky ještě zůstávají

Po obrovském kvantu práce od alfa verze jsme se dočkali velmi dobře hratelné verze, kterou ovšem ještě stále sužují problémy, jež však neohrožují hratelnost, ale spíše uživatelský komfort. Práce s inventářem je trošku krkolomná, stejně jako orientace na mapě a občas zazlobí samotné vyvolání menu, ale nemám strach, že by se tyto problémy nestihly do ledna 2019, kdy má Fuedal Alloy vyjít, nepodařilo odstranit. Z mého pohledu je titul velmi pohodově hratelný už nyní, i když pro některé nebude schůdná obtížnost atakující občas hranici hardcore zážitku.

Doufejme, že se projekt na Steamu neztratí, ale šílená kombinace ryby a robota by mohla zaujmout širší hráčskou obec. Grafická stránka se totiž povedla dotáhnout téměř k dokonalosti v rámci kategorie, do níž spadá. Osobně se mi velmi líbí středověce pojatý svět bohatý na detaily, jež budete postupně objevovat. Nepřátelé působí roztomile záludným dojmem a je radost porcovat je na součástky. Ruku v ruce jdou s povedeným vizuálem také zvukové efekty. Funění pístů, seky, škrkání plechu a likvidace protivníků vhodně dokreslují atmosféru. Středověce laděná hudba je jen příjemným bonusem (i když se časem začne opakovat).

Rozhodně budu Feudal Alloy Attu Games nadále sledovat s nadějí v povedenou českou metroidvaniu. K dokonalosti už jí chybí jen silnější příběhová linka a genericky utvářené úrovně ve smyslu Sundered, ale i tak se jedná o titul zasluhující si vaši pozornost.

Těšíme se:

  • na netradiční pojetí herního světa
  • na různorodé nepřátele
  • na záludně poschovávané tajné místnosti plné pokladů
  • na pestré schopnosti Attua a jeho vývojový strom dovedností
  • na graficky a zvukově zajímavou hru
  • na český titul, který nezapadne mezi ostatní nezávislou tvorbu

Bojíme se:

  • že se něco pokazí (ale už méně než v březnu)
  • aby důraz na grind nepřekročil únosnou mez
  • že některé hráče odradí vyšší obtížnost (prostě to není skákačka pro děti)

Feudal Alloy očekávejte v lednu 2019 ve verzích pro PC, Mac, Linux, PlayStation 4, Xbox One a Nintendo Switch.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama