Dojmy: Skyrim Moded Out
Blogy čtenářů Recenze Dojmy: Skyrim Moded Out

Dojmy: Skyrim Moded Out

Herní série The Elder Scrolls (dále jen TES) je tu s námi už od roku 1994, kdy jsme si mohli ve stařičkém DOSu zahrát TES Arena, což už je nějakých…

Reklama

Herní série The Elder Scrolls (dále jen TES) je tu s námi už od roku 1994, kdy jsme si mohli ve stařičkém DOSu zahrát TES Arena, což už je nějakých dvacet let. Já jsem tuto dobu bohužel aktivně nehrál a tak jsem do universa pronikl až s hrou Oblivion, která mě naprosto uchvátila. Stále mě láká tolik vychvalovaný Morrovind a těším se také na další díly série, kterých se snad dočkáme. Doufám totiž, že se série nevydá jen cestou dalších datadisků k nové onlajnovce ve stylu World of Warcraft. Dnes se ale zaměřím na zatím poslední single-playerový díl a pokusím se Vám ukázat, jak jsem si hru užil já.

Velký hrdina

Mnoho lidí si všimlo, že to se sérií TES po Morrowindu jde tak nějak z kopce, já se mezi takové odborníky nemohu řadit, ale přes to mám několik postřehů. Zaprvé, Skyrim je úžasný! Zadruhé, je opravdu hrozný. Jak je to možné? No je to hra, která vás zabaví na desítky až stovky hodin a proto je to hra úžasná, jinak by jste ji přeci nehráli tak dlouho. Je tu ale řada věcí, které tak zamrzí, až to není hezké. Hlavním problémem je příběh. Nebudu tu mluvit o tom, že by měl být originální, často to ve snaze o originálnost za každou cenu dopadá všelijak, ale přeci jenom by to vše chtělo větší hloubku.

Na začátku hry jste vězeň mířící na popravu, což je u série klasika. Když se Vám ale podaří uniknout, zjistíte, že jste vyvolený. To samo o sobě není špatné, přeci jenom tu byl Matrix a tisíc jiných filmů, knih a her o vyvolených hrdinech, problém je v tom, že ve Skyrimu je náš hrdina vyvolený ve všech směrech. Mám teď na mysli především všemožné frakce, kde se člověk dostane do vedení tak snadno, až to ani není vtipné. Například Arcimágem se můžete stát, aniž by jste uměli kouzlit. Tedy několik jednoduchých kouzel předvést musíte, ale mnohem důležitější je plnit úkoly pro universitu. A tak je to všude až na Temné bratrstvo, kde postup více vyplývá z děje.

Skyrim

Máte ale k dispozici úžasné prostředí a samotný děj a příběh není zase tak špatný. V zemi zuří občanská válka, navíc na lidi útočí draci a do toho jste přišel vy, drakorozený a musíte se s tím vším poprat. Potenciál hry je ale opět dost nevyužitý. Dějová linie okolo draků se mi opravdu líbila, ale občanská válka byla až moc krátká a tak nějak suchá. Navíc zde chybí jistá interakce. Například na začátku hry, si můžete vybrat, za jakou rasu budete hrát, ale to je tak celé. Pro vaši postavu to je jen vzhled a dále se to ve hře neřeší.

Ano občas Vás někdo osloví bratře Elfe, ale nemá to na nic vliv. Neovlivňují se navzájem ani jednotlivé frakce, není zde ani systém hodností. Jste například zemanem v jednom městě, ale to má vliv jen na stráže, vyhrajete občanskou válku, porazíte draky, jste uznán drakorozeným, ale přitom jste ten samý šupák jako dříve. Chybí tu přirozené dopady toho, jak vypadáte, jaký jste a co jste dokázal. Což je opravdu smutné a věřím, že by Skyrim byl mnohem lepší hrou, pokud by to co se ve hře děje, bylo více pospojované a propletené. Přeci jenom je to RPG.

Na druhou stranu Skyrim je opravdu obrovský a nádherný, rozmanitý. Dovoluje Vám zapojit vlastní fantazii a také dopřát si výtvorů geniálních moderů. Je už skoro smutným zvykem, že hry od Bethesdy jsou takovým polotovarem. Vzpomeňme třeba na Star Trek Legacy, který jakožto základní hra nestál za mnoho, když jste si ale vybraly dobré modifikace, stala se z něj úžasná hra, plná detailních lodí, úžasných bitev a tak podobně. Podobné je to tady, až na to, že Skyrim je dobrou hrou i bez modifikací. S nimi je ale mnohem lepší.

Co je next gen

Co je v dnešní době next gen grafika a co ne. Když trochu odbočím, next gen grafiku podle mě dělá minimálně 1080p rozlišení, modely, textury, nasvícení a pak pokročilé věci jako pohyb postav a další efekty. Skyrim má v základu poměrně pěkné grafické zpracování, které ale pro mě bylo spíše zklamáním, čekal jsem mnohem větší pokrok. Trochu jsem ale pátral a objevil, jelikož jsem byl zvyklý vylepšovat i Oblivion, věci jako je ENB, lepší textury, nové zbroje, zbraně, společníky a dokonce i hrady a nové lokace.

Své zbroje a obydlí jsem si tak mohl měnit podle toho jakých úspěchů jsem dosáhl a tak jsem se sám odměňoval a domýšlel si vlastní příběh. To vše v nádherné grafice, kterou se sníženým komfortem rozběhl i můj starší počítač (nějakých 25FPS). Už proto jsem se divil, že by PS4 nezvládl nádhernou grafiku v otevřeném světě aspoň ve stabilních 30 FPS, když je podle parametrů výkonnější než můj počítač. Abych se ale vrátil ke Skyrimu, v základu je pro mě jeho grafika zklamáním, engine má ale obrovský potenciál a tak mi ve vylepšené verzi prostě bere dech, podobně jako GTA IV.

Není to tak hrozné

Ač se z článku může zdát, že se mi hra nelíbí, není tomu tak. Jen jsem se snažil shrnout to, co mě na hře nejvíce naštvalo. Pravda je ale taková, že jde o velkolepou hru, která by si ale zasloužila propracovanější pokračování. Nepotřebujeme být vyvoleným a výt ve všech frakcích šéfem. Hra je pro mě opravdovým oříškem, strávil jsem v ní více než sto hodin, hrál jsem jí několikrát, a bavila mě. Věci co jsem zmínil mě, ale vadí natolik, že ani se všemi modifikacemi, které mi hru ještě víc zpříjemnili, u mě nedosáhne tak vysokého hodnocení, jako dostala prakticky ve všech herních magazínech.

Jsem hře vděčný za hodiny a hodiny zábavy, ale nejsem spokojený. Bez všemožných modifikací by u mě hra dosáhla maximálně 70% (je více než nadprůměrná, kvalitní, dlouhá) s nimi pak nanejvýš 75% (8). Možná jsem nevděčný, možná jen náročný na hru, na kterou jsem se tak těšil, ale chci zase RPG, kde mi vstup do jedné frakce, zabrání vstupu do druhé, kde moje činy budou mít důsledky, kde nezměním celý svět, ale osud nějakého člověka, kde moje rasa bude mít nějaký vliv na chování lidí, zvlášť v době rasových nepokojů. Mám rád TES a chci ho lepší.

Dojmy: Skyrim Moded Out

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Obrovský svět
Rozmanitost prostředí
Délka hry
Modifikace
Množství obsahu
Nerozpracovanost příběhu
Nesmyslný postup ve frakcích
Chybějící systém hodností
Frakce se neovlivňují
Člověk nemůže být zlý
Rasa, vzhled, vlastnosti, postavení a ani činy nemají vliv na ostatní
Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama