Čeká nás důstojný nástupce druhého dílu?
Již dlouhých jedenáct let uplynulo od vydání rozporuplně přijímaného Diabla 3. Loni vydaný spinoff s podtitulem Immortal, který mimo hlavní mobilní platformy vyšel také na PC, se u dlouholetých fanoušků kultovní série setkal s nepořízenou. Není se čemu divit, jelikož obchodní model Diabla Immortal je opravdu čistou definicí tzv. Pay to Win (sílu ve hře si kupujete za reálné peníze). Hráči tak naději upírají na v červnu vycházející čtvrtý díl, do kterého jsme se v redakci vydali při příležitosti otevřeného beta testování. To probíhá ve dvou fázích. Tento víkend (17.3 až 20.3) a víkend následující (24.3. až 27.3.). Pro přístup do prvního termínu je nutné vlastnit předobjednávku Diabla IV, druhý víkend je pak přístupný naprosto všem zájemcům. V betě je k dispozici celý první akt, zóna Fractured Peaks a maximální level je stanoven na číslovku 25. Během prvního termínu je možné vyzkoušet tři povolání: Barbarian, Sorceress a Rogue. Ve dnech od 24.3. do 27.3. se ke zmíněným přidá ještě Necromancer a Druid. Stál náš víkendový návrat do světa Sanctuary za to? Dočkáme se důstojného pokračování kultovní dvojky? Naostřete meče, napněte tětivy a oprašte starodávné svitky. Lilith se hlásí o slovo.
Temnotemná podívaná
Po krkolomném spuštění během pátečního odpoledne, kdy jsem musel vystát zhruba hodinovou frontu na připojení k serverům, aby mi následně hra několikrát vyhodila chybovou hlášku, jsem se konečně dostal do výběru postav. V Diablu jsem vždy nejvíce hrál Barbara, takže nebylo o čem přemýšlet. Hned na první pohled mne zaujaly editační možnosti při tvorbě vašeho hrdiny. Nejedná se sice o nic světoborného, ale vnímám to jako příjemnou změnu oproti předešlým iteracím. Po několikaminutovém nastavování lesknoucí se pleše a hustého plnovousu, ve kterém by nebylo problém schovat polovinu nedělního oběda, jsem se vydal na dobrodružství. Drtivá většina cutscén používá přímo herní engine a nejedná se o předrenderované filmečky. Protagonista je tedy zcela stejný, jak jste si jej vysnili v editoru. Velké plus pro imersivitu.
Drtivá většina cutscén používá herní engine.
Jakmile ukázka skončí, hned na vás dýchne nostalgie. Atmosféra je temná, depresivní a pochmurná. Přesně tak si Diablo představuji. Oproti příliš barevnému třetímu dílu je to jasný krok správným směrem. První akt, který je v betě k dispozici, se odehrává v mrazivé oblasti Fractured Peaks. O sníh a hory tedy nouze nebude. Během hraní se navíc střídá denní a noční doba. To má za výsledek ještě větší vtažení do hry. Paráda. Audiovizuál je co se týče žánru na opravdu dobré úrovni, stejně jako namluvení postav. Soundtrack se nese ve stejném rytmu jako celková atmosféra a vše se krásně doplňuje. Na Diablo IV je radost pohledět. Co se týče optimalizace hry, tak zde jsem poněkud rozpolcen. Hra mi na maximální detaily (sestava: Ryzen 5600x, RTX 3070Ti, 32 GB Ram) v rozlišení 1440p a DLSS quality, běžela dosti pofidérně. Neustálý compilation stutter způsoboval časté loadingy textur, otřesné záseky a pády ze zhruba 150 fps např. na 50 fps, což už na 165 hertzovém monitoru opravdu poznáte. Veškeré problémy se vyřešily po snížení textur z vysokého na střední nastavení. Podezřívám tedy únik pamětí, případně nedostatečnou VRAM na mé 3070Ti (8 GB). Snad se tyto problémy do vydání vyřeší.
Zpomal dobrodruhu, zpomal
Oproti trojce je nový díl o poznání pomalejší. Platí to převážně pro souboje, které nyní působí atraktivněji. Mapou neproletíte jako kulový blesk a při bitvě s bossem musíte přemýšlet a taktizovat. V betě jsou k dispozici dvě obtížnosti - normal a veteran. S první zmíněnou jsem se nechtěl zdržovat, protože mám rád výzvu. Volba tedy padla na veteránskou. Zde velice záleží, jakou ze tří aktuálně dostupných postav zvolíte. Barbar je bohužel naprosto nevyvážený a oproti Sorceress a Rogue dělá jen zlomkový damage. Tohle bude chtít do vydání vyřešit. O Barbarovi je sice známé, že potřebuje oproti ostatním opravdu vyladěné vybavení a build, ale až tak propastný rozdíl může být odrazující. Nikoho přece nebaví "pižlat" Fallena dvacet vteřin, když k tomu ostatním povoláním stačí pět.
V betě jsou k dispozici dvě obtížnosti.
Souboje s bossy byly díky těmto skutečnostem docela výzvou. Ne, že by mi to vadilo, ale když jsem pak testoval Sorceress, průchod prvním aktem byl několikrát rychlejší. K Rogue jsem se zatím dostal pouze okrajově a mám v plánu jej ještě pořádně vyzkoušet. Bossové mají konečně pořádné mechaniky a dokážou vás potrápit i překvapit. Pokud jste například hráli Lost Ark, dokážete si to představit. Za mě velké plus. Je docela možné, ba dokonce i pravděpodobné, že se v endgame opět setkáme s ultra rychlým probíháním kobek a jeskyní, ale pomalejší tempo hře dle mého názoru prospívá. Na levelu 25 nicméně nelze věštit budoucnost.
Vítejte v otevřeném světě
Diablo IV si do vínku bere prvky z MMORPG žánru. Osobně to vítám, jelikož jsem skalní nadšenec online RPG, ale je mi zcela jasné, že se to některým hráčům líbit nebude. Po Sanctuary jsou rozeseté vedlejší úkoly, dungeony, world eventy či velcí bossové až pro dvanáct hráčů. Novinkou je i nelineární postup kampaní, kdy je možné zvolit pořadí aktů (nelze v betě otestovat). Později by se hráč měl dostat i k dopravnímu prostředku např. v podobě koně. Překonávání terénu ve smyslu podlézání, přeskakování a ručkování vás potká na každém kroku. Novinkou je i tzv. evade - úskok, díky kterému je možné uhýbat nepřátelským útokům. Doufám, že nejsem zaujatý, ale spousta věcí mi velice nápadně připomíná již zmíněný Lost Ark. Nelze však uplatnit takto generalizovanou formuli na samotný žánr, jelikož řešení této problematiky má omezené postupy. Setkávat se budete i s ostatními hráči, a to jak ve městech, tak i při putování divočinou. Naštěstí se nejedná o nijak rušivý element a světu to spíše přidává na živoucím dojmu.
Budiž pozdravena, Lilith
Příběh třetího Diabla jsem nikdy nevnímal v pozitivním smyslu, nýbrž jako generickou pohádku o vyvoleném, který jako jediný může spasit svět. Tentokrát ale musím uznat, že ačkoliv se jedná pouze o první akt, mají tvůrci moji pozornost. Temná Lilith je přivolána zpět do světa, který pomáhala formovat. Pod svá nevábně vypadající křídla se snaží nalákat stoupence z řad běžných vesničanů a její plány jsou nejasné. Nechci a vlastně ani nemohu prozrazovat z příběhu více, jelikož je první akt pouhým rozjezdem, ale prvotní dojmy z dění na obrazovce jsou veskrze pozitivní a jsem zvědavý, kam se budou kroky našich dobrodruhů ubírat. Laťka není nastavena příliš vysoko, tak by to snad tentokrát mohlo klapnout.
Nové i staré systémy
Kovář, mystik, šperkař. Všechny tyto staré známé potkáme i ve čtyřce. Itemizace hry ještě není zcela jasná, ale přišlo mi, že legendární předměty padaly až příliš často. Možná se jedná jen o specifické nastavení kvůli testování, ale pokud to tak zůstane, nebudu z toho mít velkou radost. Kladně naopak hodnotím nový systém potionů. Oproti jednomu dlouhému cooldownu máte nyní na lektvary tzv. charge. Začínáte se čtyřmi, ale pokud plníte obsah na mapě, odměnou vám mimo jiné bude právě navýšení dostupných "lékárniček". Lze tak tedy strategicky plánovat a systém využívat např. při zmíněných soubojích s bossy.
Legendární předměty padaly až příliš často.
Pokud znáte systém Renown z World of Warcraft, tak vězte, že něco podobného nalezneme i v novém Diablu. Za plnění mapy dostáváte renown body a následně odměny např. v podobě skill pointů, titulů, zlaťáků či zkušeností. Ve hře je tedy stále co odemykat. Mapa je přímo posetá vedlejšímy dungeony, za jejichž splnění získáváte sílu pro dané povolání, kterou je pak možné implementovat do výbavy. Dungeony bohužel v drtivé většině případů využívají opakující se rozvržení a brzy se tak stanou poněkud repetitivními. To vnímám jako velké a podstatné mínus. Tak či tak se při putování po Sanctuary nudit nebudete, stále je co dělat.
Dojmy z konzolové verze
Už v roce 1998 jsem byl součástí divokých diskuzí na téma, zda se první díl Diablo série hraje lépe na počítači nebo na konzoli (hra vyšla pro první konzoli PlayStation). Je to hlavně otázka zvyku - pokud jste v této sérii v minulosti odehráli stovky hodin na jedné z platforem, nejspíš ji nebudete chtít měnit. Jako člověk, který ale nejen kvůli práci skáče pravidelně mezi všemi platformami, se nemohu ubránit dojmu, že z ovládání Diabla na ovladači má prostě člověk lepší pocit - řídí totiž pohyb své postavy přímo, místo aby jí jen ukazoval kurzorem, kterým směrem se má sama rozejít. Diablo IV navíc tlačí na fyzický aspekt vaší postavy i jejích útoků (přesnější hitboxy v souvislosti s animacemi apod.), takže dokáže ještě lépe navodit pocit, že skutečně interagujete s nepřáteli a prostředím kolem vás.
Součástí zážitku jsou samozřejmě také vibrace ovladače, ačkoliv jsem nezaznamenal nějaké extra speciální využití haptické odezvy během mého hraní na konzoli PlayStation 5 s ovladačem DualSense. Hra nicméně na konzoli běží skvěle, dle vývojářů se jedná o nekompromisní 4K rozlišení s 60 snímky za vteřinu. Jediné zpomalení, které jsem pozoroval, bylo občasné zaseknutí při rychlém přechodu mezi regiony mapy, ale to je hádám problém hry samotné, bez ohledu na platformy. Uživatelské rozhraní v mnohém připomíná Diablo III, takže je vyloženě vstřícné vůči televizorům (máte také možnost si zvětšit fonty písma apod.). V neposlední řadě stojí za zmínku možnost hrát hru na konzoli v lokálním "gaučové" kooperaci, což je funkce dostupná pouze u konzolových verzí.
Martin Zavřel
Už aby byl červen
Po víkendové návštěvě Diabla IV mohu konstatovat, že jsem převážně spokojen. K žánru ARPG jsem měl vždy blízko a jelikož miluji MMORPG hry, vítám i online prvky, které se tvůrci rozhodli přidat. Atmosféra je skvělá, to stejné platí pro audiovizuál. Příběh mne kupodivu zaujal více, než bych čekal a jsem zvědav, jakým směrem se bude ubírat. Obavy mám z oblíbeného Barbara, jelikož v porovnání s ostatními aktuálně působí opravdu slabě. Určitě nás ale čeká balancování povolání, takže neklesám na mysli. Nejvíce mne asi mrzí rozložení dungeonů, které je silně stereotypní a netroufám si říct, zda se to v pozdějších aktech změní. Snad ano. Pokud nechcete kupovat zajíce v pytli a i po přečtení našich dojmů váháte, vřele doporučuji vyzkoušet druhý termín otevřené bety, který se uskuteční příští víkend (od pátku 24.3. v 17:00). Připravte se ale na pořádnou frontu, nápor bude obrovský. Poté zbyde pouze čekat do 6.6., kdy na našich obrazovkách přistane finální verze Diabla IV. Velice se těším, bude to pekelně zábavné trávení volných chvil.