Electronic Arts
Blogy čtenářů Článek Electronic Arts

Electronic Arts

Anonymní

Anonymní

Psal se rok 1982 když si Trip Hawkins ( William M. ' Trip ' Hawkins III) dohodl setkání s Donaldem Valentinem, zakladatelem investiční…

Reklama

Psal se rok 1982 když si Trip Hawkins ( William M. ' Trip ' Hawkins III) dohodl setkání s Donaldem Valentinem, zakladatelem investiční společnosti Sequoia Capital. " Don " a jeho peníze stáli při rozběhu takových společností, jako Atari či Apple a později ho jeho obchodnický instinkt přivedl i na stopu Google, YouTube a další. Co byl tento, tehdy 29 letý, chlápek zač, že si chtěl sednout za jeden stůl s tímto tygrem kapitalismu? Hawkins vystudoval na Harvardově Univerzitě " Teorii her ".

 

 

Možná některé z vás překvapilo, že už tehdy se dali v US studovat videohry a jejich tvorba. Ano je tomu tak( můj bratr ji studoval taky nikoliv v USA ale Kanadě) Cesta Tripa Hawkinse ale nebyla tak přímočará, jak se vám může zdát . Teorie her je totiž obor aplikované matematiky, který se snaží najít pomocí matematického modelu daného konfliktu a pomocí výpočtů, co nejlepší strategii. S akademickým titulem, schopností analyzovat vzniklé situace na rychle se měnícím počítačovém trhu a vysokými ambicemi se Trip zaměstnal v mladé společnosti Apple, kde se v roce 1982 nacházel již na postu ředitele oddělení pro strategii a marketing.

Ředitelská židle mu ale nestačila a nosil v hlavě plán na vybudování něčeho vlastního.

Své plány v únoru 1982 tedy přednesl Donu Valentinu, který opět jednou rozeznal zlato od písku a Hawkinsovi ihned nabídl prázdné kanceláře v jeho Sequoia Capital. Kromě toho, takto Hawkins ke svému 200 tisícovému osobnímu vkladu na rozběh společnosti, získal další 2 miliony dolarů BINGO! stačilo sedm měsíců , aby světlo světa konečně spatřil Amazin Software, videoherní distribuční společnost, s počtem zaměstnanců 1 ( Richard Melmon pozdější spoluzakladatel NSVG , Broadware , BigFix a dalších).

 

Softwaroví umělci

Firma však pod Tripovým vedením rostla jako z vody a začátkem roku 1983 již mohl Trip hrdě hlásat, že zaměstnává desítky odborníků, často dotažených z Applu, Atari, Xeroxu a v představenstvu zasedl i samotný Steve Wozniak. Avšak ještě v roce 1982 bylo jméno firmy změněno. Trip povýšil distribuci her na umění. Pod vlivem knižního bestselleru o filmovém studiu United Artists , své zaměstnance rád nazýval " softwaroví umělci ". Nové jméno jeho firmy proto nemohlo znít jinak, než Electronic Arts. O rok později , v roce 1983, EA konečně distribuuje první hru.

Pinball Construction Set vytvořena Billym Budge sklízí úspěch na konzolích Apple II a Atari 800 a později i na Commodore 64 a DOSu.

PCS rovnou zakládá nový žánr videoher , takzvané " Builder " (nebo také konstrukční sety). Hra totiž umožňuje poskládat si vlastní pinballový " stůl " a následně si na něm hrát.

Ještě v témže roce , distribuuje do obchodů i svou první basketbalovou hru -

One on One : dr. J vs . Larry Bird.

Na svou dobu se vyznačuje skvělou animací pohybů. Útočící hráč může zaútočit přímo, nebo střílet na koš, dokud obránce , má možnost pokusit se o blok, nebo o vypíchnutí míče z protihráčových rukou. Oblíbeným se stává hot seat režim. A co víc, EA se slavných jmen NBA nevzdala až do dnes. Našel Trip Hawkins recept na úspěch ?

 

Recept na úspěch

Dnes již víme že ano. A jak už to bývá , nejlepší recepty jsou ty nejjednodušší ."Prodej přímo maloobchodníkům . "Navzdory počátečním problémům, přesvědčit maloobchodníky, aby nakupovali neznámé značky od neznámého prodejce , se příjmy EA začínají každým rokem násobit. Přímá vazba na malých obchodníků , umožňuje mladé "pirani" reagovat na každou potřebu rostoucího trhu.

Díky vynechání nadbytečných mezičlánků mezi vývojáři a prodejnami , si EA může dovolit sama ukousnout větší kus koláče - nasadit na hry vyšší vlastní marže než konkurenti.

Music Construction Set ( 1984 ) přichází po úspěchu Pinball Construction Setu a hra od 15 -letého autora se, s pomocí EA , také rozšiřuje na několik platforem, a to navzdory značným omezením zvukového výstupu tehdejších herních zařízení. Hráči mohli do jednoduchých skladeb sami vkládat a zase z nich vybírat noty.

EA, nadšená z úspěchů builder žánru, hned třetí rok své aktivní činnosti vydává třetí set - Racing Destruction Set ( 1985 ). Hráč, jak jinak, dostal možnost sestavit si vlastní trať a pak na ní sám jezdit , případně se podělit o svůj výtvor s kamarády. Hru sice EA distribuuje pouze na Commodore 64 a 128 a Atari 8 - bit Family, ale klony a remaky nenechají hráče na jiných platformách dlouho čekat.

 

"Business v EA peníze udělá"

Byznysu se i nadále velmi dobře daří, zisky rostou jako z vody a EA v roce 1986 otevírá pobočku ve Velké Británii, v roce 1987 pohlcují kanadských Batteries Included. Ve stejném roce vychází jejich první vlastní hra, Skate or Die ! , Obsahující pětici různých skejťáckých úkolů.

Dalším přelomovým , a nutno říci že na tuto dobu i velmi dobře vypadajícím , titulem je John Madden Football ( 1988 ) , pravý zakladatel Madden NFL série. Možná to zní téměř neuvěřitelně, ale nechybí měnící se povětrnostní podmínky (horko, déšť, sníh, chlad a silný vítr), únava hráčů, zranění, ani fauly.

 

S konceptem hry přišel Trip Hawkins již v roce 1984, ale vydání hry oddálily požadavky Johna Maddena, člena Síně Slávy amerického fotbalu, na maximální možnou realističnost hry. Z NFL je dnes v USA nejprodávanější sportovní hra. První velká éra Electronic Arts končí rokem 1990, kdy Trip Hawkins opouští svou první videoherní společnost, aby založil další legendu - 3DO Company.

EA se ale už naučila, jak vytěžit co nejvíce z vlastních úspěchů a pokud se hráčům líbilo sportování v sedě s JM Football, bude se jim líbit i NHL Hockey (1991). Majitelé společnosti se nebáli zainvestovat a už první NHL zakoupili licence na všechny týmy a jejich loga.

 

V této hře poprvé můžete vidět logo EA Sports. O rok později startuje i další velká značka, Wing Commander (1992), vyvinutá firmičkou Origin Systems. Simulace vesmírných bojů se dočkala několika pokračování, spin-offov, knižních i televizních zpracování a sběratelské karetní hry.

Seznam titulů, kterými za poslední roky EA změnila herní scénu, je již v této chvíli impozantní a zdá se, že po tolika úspěších a originálních nápadech se série už musí skončit. Opak je ale pravdou a fabrika na legendy vydává Desert Strike: Return to the Gulf (1992). Ocitáte se v roli pilota vrtulníku Apache, v prostředí nápadně připomínajícím Válku v Zálivu. Hra získává několik ocenění od herních magazínů a s průměrným skóre recenzí nad 90% sklízí velký komerční úspěch, stává se nejprodávanější hrou od Electronic Arts.

Hráči oceňují mix akce a strategie s výbornou grafikou a stejně výborným ozvučením. Ale, to už přichází konec série legendárních titulů a ... Vlastně to není zcela tak. Ono je to spíše právě naopak.

 

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/zSrh88lvBLM" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

 

 

Šikovná ruka EA vytahuje z klobouku dalšího bílého králíka. Herní svět se ještě zdaleka nestihl vzpamatovat z Desert Striku a EA rozesílá do obchodů první část nejúspěšnější sportovní série všech dob. Tři týdny před Vánocemi roku 1993, vybíhá na hřiště FIFA Internationl Soccer, později známá jako FIFA '94. FIFA není zdaleka prvním fotbalovým titulem této generace konzolí a konkurence má více než dostatek. Ona však přichází ve velmi slušivém kabátku, s licencí federace FIFA a jedinečným izometrickým pohledem na hřiště, který jde bezpečně odlišit od "zbytku světa". FIFA International okamžitě stoupá až na samý vrchol evropských žebříčků prodejů a v UK sesazovat z trůnu Street Fighter II. Do roku 2011 se prodá více, než 100 milionů kopií FIFA série (stažené kopie se bohužel spočítat nedají) a nejnovější tituly vycházejí v 18 jazycích v 51 zemích všech kontinentů kromě Antarktidy.

OK, uvěří někdo, že pro rok 1994 si nepřipraví EA žádnou pecku? Ruce dolů! Dostáváme se k titulu Need for Speed. V tomto roce hra vychází exkluzivně pouze pro konzoli 3DO, ale již následující rok si hráči vyžádají verzi pro DOS a hráči s konzolemi PlayStation a Saturn si budou muset počkat ještě další rok. Mezi nesčetnými arkádami se racing, se skutečným fyzikálním modelem a s potřebou dostatečně brzy před zatáčkou "dupat" na brzdu, prostě nemůže ztratit. Díky spolupráci s magazínem Road & Track hra opět předčí konkurenci svými audiovizuálními kvalitami minimálně o hlavu. Čtyřkolové umělecká díla, mezi nimiž nechybí Lamborghini Diablo či Dodge Viper, dostávají i vlastní hudební témata.

 

Série Need for Speed ​​stihne, ještě do roku 2009, prodat více než 140 milionů kopií. Příběh společnosti Electronic Arts jsem se rozhodl ukončit zde. V roce 1994. Ne proto, že by již nebyly hry a série, které by si zasloužily pozornost. V '95 sice nezačala žádná velká EA série, už se ale přiblížila éra Dungeon Keepera, Ultimy Online atd. Už za nedlouho EA naváže spolupráci s Westwood Studios a jejich commad & Conquer sérií, Maxis a jejich sérií SimCity, přijde Medal of Honor i James Bond a The Sims ... Někde se ale začalo něco měnit. Ovlivnil bujný rozvoj herního průmyslu Electronic Arts nebo Electronic Arts pomohla změnit celou herní scénu? Jak se to stalo, že společnost, která přinesla starším hráčům tak brilantní tituly, a která dodnes přináší milované hry Mass Effect, Crysis, Dead Space, Battlefield, zda Dragon Age, s železnou pravidelností obsazuje přední příčky žebříčků nejoblíbenějších společností světa. Ač se to někomu líbí nebo ne. Jedno však musíme uznat všichni. EA patřil k hlavním pilířům dnešní herní scény. To co dokázal Trip Hawkins a EA se podařilo málokomu a to se nezapomíná.

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama