FIFA 13 - krok kupředu?
Preview FIFA 13 Článek FIFA 13 - krok kupředu?

FIFA 13 - krok kupředu?

Tomáš Miklica

Tomáš Miklica

11

Realističtější hra, šéfování nároďáku i pořvávání na rozhodčího. To vše slibuje přinést další díl oblíbené fotbalové série od EA Sports.

Reklama

Jako každý rok i letos se s ubývajícím létem přibližuje okamžik, kdy dostanete možnost vyměnit svoje virtuální kopačky za nové. Koncem září budete v obchodech totiž moci sáhnout po hře, z jejíhož obalu vyskočit argentinský fotbalista Lionel Messi – vyjde FIFA 13.

I tentokrát se před vydáním rojí informace o tom, že nový díl bude v tolika ohledech lepší než předchozí, až každý, kdo si ho nekoupí, jednoduše nenávidí fotbal. Po dvanáctce nemáme žádný pádný důvod těmto informacím nevěřit.

Konec přilepených míčů

Samozřejmě to na první pohled vždycky vypadá stejně. Tvůrci slibují lepší engine, který hru udělá ještě realističtější, ještě podobnější skutečnému fotbalu. Vedle nekonkrétních lákadel typu lepší AI spoluhráčů i protihráčů, preciznějšího ovládání driblingu či nového fyzikálního enginu ale novinky zahrnují i konkrétní taháky. Třeba mechanismus zvaný First Touch Control, který doplní a obmění loňský Player Impact Engine. A jeho cíl je jediný – vnést do hry prvek chaosu.

First Touch Control by mělo totiž eliminovat onen známý dojem míče přilepeného k noze a tudíž naplnit každý zápas neočekávatelnými momenty. Ovšem nikoliv náhodnými. O tom, jak hráč zvládne či nezvládne zpracovat třeba vysokou přihrávku rozhodnou povětrnostní podmínky i vylepšená fyzika, ale také statistiky daného fotbalisty.

FIFA dělá mistra

FIFA 13 ale nehodlá pracovat pouze s úrovní hráčů virtuálních – nově nabídne možnost zlepšovat se i skutečným hráčům. Nechápejte nás špatně, nejde o žádná pohybová cvičení před televizí či monitorem. Tvůrci však dospěli k názoru, že hráči jejich hru nehrají naplno. Že si nejsou vědomi toho, co všechno v ní můžou dělat. A tak přišli s novým režimem jménem Skill Games.

Prostřednictvím řady miniher se hráči budou moci zdokonalit v přihrávkách, penaltách, volných kopech či driblingu a různých dalších parádičkách, které ovládací systém FIFA umožňuje. Přitom věřte nebo ne: jakkoliv to zní nezábavně, kolegové ze zahraničních serverů tvrdí opak. Zlepšovat se je prý radost. O to větší, že plněním miniher získáváte body, které vám odemykají bonusy (údajně nejen nové dresy apod.) v EA Sports Football Club, kde zároveň vidíte, jak se vám daří ve srovnání s ostatními hráči.

Vítězství s nároďákem

Výrazné změny prodělal rovněž režim kariéry a s tím související manažerské možnosti. Velkým plusem je, že pokud se vám bude coby manažerovi vybraného klubu dařit, může vám být ve třináctce nově nabídnuto vedení národního týmu v jedné ze tří soutěží (Mistrovství světa FIFA, Konfederační pohár FIFA a UEFA Euro). To, jak dobří budete a s jakým mužstvem, pak ovlivní, jaký nároďák vám bude svěřen. K titulu ho potom povedete současně s řízením dříve vybraného klubu.

Vedle toho se v režimu kariéry setkáme i s novým systémem přestupů. Už to nebude jen o tom, že kdo si hráče může dovolit, ten ho má – týmy si tentokrát nenechají jen tak vzít důležité hráče. Nebudou tedy vznikat nereálné situace, kdy nejznámější hráči co chvíli mění tým. FIFA 13 se ale v problematice přestupů neomezí jen na cenovky. Nově budou brány v potaz i faktory jako věk, morálka nebo forma hráče a třeba také vztahy mezi prodávajícím a kupujícím klubem. Ani po akvizici přitom nemusíte mít vyhráno, jelikož koupený hráč si může diktovat podmínky - jako například na jaké pozici chce hrát. Pokud mu nevyhovíte, riskujete pokles morálky a nižší výkon hráče a s tím nakonec i týmu.

S tím, jak se mění kariéra pro manažera, nezůstává stejný ani režim, kdy místo celého týmu vedete k úspěchu jen jednoho hráče. Také tady byl učiněn další krok k realistickému zážitku. Aby vás klub, který si vyberete, přijal, musíte ho přesvědčit o svých schopnostech. A jak s týmem, tak se samotným hráčem budete mít určené cíle, které je zapotřebí splnit.

Využití Kinectu

Zajímavým vylepšením bude využití hlasového ovládání Kinectu. Vedle pokynů ovlivňujících běh hry („Přihraj!“) či taktiku se počítá i s penalizací za nadávky. Nebojte se, nedostanete červenou za každého č**áka, kterým rozhodčího počastujete, ale pokud bude těch sprostých slov vícero, sudí bude ve svém rozhodování přísnější. Otázkou samozřejmě je, nakolik toto hlasové ovládání zafunguje v českých podmínkách, jelikož lokalizace se mu pravděpodobně vyhne. I bez podobně přímé interakce se hrou to však vypadá, že EA Sports nám v září dokážou, proč může být taková třináctka rovněž šťastným číslem. A snad se vrátí ta naše česká liga.

FIFA 13 vychází 26. září ve verzích pro PC, PlayStation 3 a Xbox 360.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama