Fortnite – sbírej, stav, bojuj a přežij
Preview Fortnite Článek Fortnite – sbírej, stav, bojuj a přežij

Fortnite – sbírej, stav, bojuj a přežij

Filip Němec

Filip Němec

5

Kooperativní akce od stvořitelů Marcuse Fenixe vypadá zatím velmi neotřele a zábavně. Tvrdí to alespoň hrstka novinářů, kteří si mohli hru vyzkoušet.

Reklama

Studio Epic Games je nezapomenutelně spjato se skvělou sérií Gears of War snad navždy. Možná právě proto jsme byli všichni tolik překvapeni, když jejich nově oznámená hra se kompletně vymykala jejich dosavadní tvorbě. To byl ale rok 2011 a od té doby jsme o Fortnite moc neslyšeli. Až doposud, kdy si mohli hru vyzkoušet vybraní novináři.

Jak řekli redaktoři ze serveru Gamespot, kteří patřili mezi tu hrstku šťastlivců, popsat Fortnite není tak úplně jednoduché. Jde o směsici herních žánrů, které dohromady spojuje kreslené grafické zpracování. Přinutit vývojáře popsat hru jednou větou, slyšeli byste asi něco ve stylu „hra je o RPG vývoji postav na procedurálně generovaných mapách, kde musíte sbírat všechno co najdete, abyste postavili pevnost a ubránili se nočním nájezdům nemrtvých“. Zní to dost jako vaření Pejska a Kočičky, ale až si společně rozebereme jednotlivé herní prvky, možná nakonec uvidíte, že jde o velmi zábavnou a podařenou hru. To alespoň tvrdí ti, kteří si ji už mohli zahrát.

Tak trochu Minecraft

Podle nich je totiž hra především o nejrůznějším sbírání. Především pak surovin, které jsou potřebné k vystavění základny. Z gameplay videí můžete vidět, že sháňka po surovinách je především přes den, kdy se připravujete na noční nájezdy. Podle dojmů z hraní je ale sbírání surovin všudypřítomné v každé fázi hry. Z počátku tak jde například o kácení stromů pro dřevo nebo těžení rudy. To abyste postavili co nejlepší pevnost. Jindy je to zase sbírání nejrůznějších součástek například z truhel ukrytých na střechách budov, abyste postavili lepší a účinnější zbraně. Sbírat koneckonců můžete i jídlo a je úplně fuk, jakého je původu. Příkladem může být například Toilet Bacon (záchodová slanina) jejíž vznik vysvětlují samotní vývojáři na stránkách hry.

Tím jsme nakousli pro hratelnost sice méně podstatnou část hry, přesto ale pro Fortnite extrémně charakteristickou. Humor je něco, co bude patrně jednou z poznávacích značek připravovaného díla. Jinak by ostatně ona záchodová slanina tak nějak nedávala smysl. Další nápovědou, že se u hry budeme smát, je samotné grafické zpracování, které extrémně připomíná Team Fortress a trochu také očekávanou exkluzivitu Sunset Overdrive. Hlavní producent hry Roger Collum se nechal slyšet, že Gears of War je značka, na které dělali dlouhé roky a přirostla jim k srdci. Možná ale také právě proto chtějí začít něco úplně nového a svěžího. Hra by tak měla být plná podobných momentů, jako je slanina v toaletě. Zábavní by také měli být nepřátelé a samozřejmě také jednotlivé postavy, za které je možno hrát.

„Ve městech budete plundrovat opuštěné domy a získávat součástky pro výrobu lepších zbraní, kdy nejvzácnějším předmětem by měla být izolační páska“

Fortnite obsahuje několik úrovní s rozdílným prostředím. Pokaždé bude ale mapa vygenerována jinak a na hráči tak bude (kromě jiného) prozkoumávání celé mapy. Přitom bude samozřejmě těžit a sbírat různé materiály, ale také kupříkladu prozkoumávat jeskyně obsahující vzácné minerály potřebné ke složitějším stavbám nebo pro výrobu výbušnin. Ve městech naopak budete plundrovat opuštěné domy a získávat součástky pro výrobu lepších zbraní, kdy nejvzácnějším předmětem by měla být izolační páska. Příznačný humor se projevuje i při získávání surovin, které není tak obyčejné, jak se může zdát. Pokud potřebujete například kov, nemusíte hned běhat po lese a složitě těžit. Stačí rozmlátit opodál stojící vrak auta. Obdobně to funguje i u jiných materiálů – pomníky na hřbitově jsou skvělým zdrojem kamene, ze kterého postavíte prvotřídní zeď.

Stavíš, stavím, stavíme

Ze sbírání surovin se pak dostáváme k již tolikrát zmíněnému stavění. To je, zdá se, nejdůležitější složkou hry, protože jen dobrá základna (nebo hned několik budov vedle sebe) je podmínkou k odražení odporných zombií. Právě stavění budilo po oznámení hry největší skepsi, kterou však vyvrátily první dojmy z hraní. Postavit se dají velmi jednoduše několika podlažní budovy s obrovským množstvím nejrůznějších místností a rozličným vybavením. Velmi jednoduše lze stavět pomocí stěn celé místnosti a díky schodům mnoha patrové budovy. Ty pak lze vyplnit nejrůznějšími pastmi, střílnami nebo sniperskými hnízdy. Jednotlivé stavební prvky mají své předvolené klávesy (F1 – F7), takže je možné při troše cviku stavět opravdu rychle. Stejně tak svižně se dá i přepínat mezi materiály (dřevo, kov atd.), nutné je mít samozřejmě materiál a jeho potřebné množství v inventáři. Jako hlavní problém se tak nezdá právě systém stavění, který je rychlý a jednoduchý, ale nutnost mít nějaký plán, kterého se budete držet. Díky rychlosti stavby se totiž může rychle stát, že proměníte pevnost v bludiště chodeb. Nemluvě o tom, že schopnost stavět mají i ostatní spoluhráči, takže bez vzájemné kooperace to asi jen tak nepůjde.

„Z kovu lze vyrobit ocelovou zeď, která logicky vydrží víc, než ta dřevěná. Stejně tak ale z kovu vyrobíte tolik potřebné náboje.“

Pojďme si teď celý obrázek poskládat dohromady. Na začátku každé úrovně (podíváte se do města, na farmu nebo do továrny) se vydáte prozkoumávat náhodně vygenerovanou mapu a sbírat potřebné suroviny. Po čase narazíte na portál do jiného světa. Díky sesbíraným zdrojům kolem něj postavíte speciální zařízení s názvem Atlas, díky kterému portál můžete zavřít. Jenže právě jeho postavení upozorní na vaši přítomnost nepřítele v okolí a vašim úkolem je (kromě vlastního přežití) ochrana Atlasu. Ze surovin tak stavíte pevnost okolo portálu, přidáváte různé pasti atd. Zároveň musíte vhodně zvolit využití pro nasbírané materiály. Z kovu lze vyrobit ocelovou zeď, která logicky vydrží víc, než ta dřevěná. Stejně tak ale z kovu vyrobíte tolik potřebné náboje.

O postavách ještě nebyla řeč, přitom i ony jsou hlavním stavebním kamenem. Na výběr je několik tříd, které mají vlastní stromy zkušeností a levelovací systém. Všechny třídy zatím neznáme, už teď ale víme o Ninjovi, který se specializuje na boj na blízko a infiltraci nepřítele, a Staviteli, který je skvělý pro opravu budov a jejich vybavení. Po úspěšném dokončení úrovně obdržíte nejen zkušenostní body, ale také se vám odemknou nové schopnosti a v rámci jakési rulety si můžete vytočit i nějaké další bonusy například ve formě speciálních zbraní.

Lesk a bída F2P

Pokud jste ze hry nadšení tak jako my a jiní redaktoři, možná vaše nadšení zredukuje fakt, že Fortnite je free-to-play hrou. Za peníze si tak budete moci nakupovat balíčky různých vylepšení, jako jsou například plánky pro sestavování zbraní anebo různé oblečky pro kosmetické úpravy vašich postav. Takto shrnují vývojáři hry dopad F2P modelu na hru. Slibují tedy, že nebude mít nijak razantní vliv na hratelnost a nebude zvýhodňovat nakupující hráče nad ostatními. Tomu se dá věřit v PvE části hry, kdy se utkáte pouze s počítačem řízenými protivníky, jak to ovšem nakonec bude v PvP, kde se proti sobě postaví živí hráči, můžeme zatím jen hádat. Vývojáři zdůrazňují, že cokoli, co se bude dát koupit, lze i jednoduše najít a zdarma získat ve hře a že chtějí tento obchodní model využít pro dobro obou stran. Jak vývojářů, tak i hráčů. Zároveň je třeba mít na mysli, že v Epic Games rovněž tvrdí, že se cokoli z F2P vlastností hry může kdykoli změnit. Ale kdo ví, možná právě Fortnite bude příkladem, který změní jinak velmi nehezký pohled herní obce na tento obchodní model.

Tvůrci slibují pravidelné aktualizace a rozšíření hry po dobu pěti let od vydání hry, což je spolu s dlouhým vývojem alespoň příslib toho, že Fortnite bude kvalitní hrou. Ostatně, prozatím to tak opravdu vypadá. Netradiční hratelnost spojující prozkoumávání, RPG systém postav a instantní stavění základem? Nejen na papíře, ale především v rámci gameplay videí to vypadá až neuvěřitelně dobře. Možná tak zamrzí to, že Fortnite je v plánu jen pro PC, ale v případě úspěchu hry je dost možné, že se podívá i na některé další platformy, zejména novou generaci konzolí.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama