Dostanou české simulátory od SCS Software konečně pořádnou konkurenci?
Žánru kamionových simulátorů vládnou dlouhé roky hry z dílny českého studia SCS Software. American Truck Simulator i sesterský Euro Truck Simulator 2 se navíc mohou těšit z dlouhotrvající dodatečné podpory v podobě placených rozšíření i bezplatných aktualizací, díky kterým si oba tituly udržují početnou komunitu aktivních hráčů.
V posledních letech se však vícero studií pokouší dominanci obou tuzemských her narušit vlastními projekty. Ve valné většině případů se však jedná o hry, které se potýkají buď s nedostatečným rozpočtem nebo neadekvátními zkušenostmi jejich autorů na poli tohoto specifického žánru.
Výsledkem jsou často značně rozporuplné projekty, které se s hegemony žánru v podobě Farming Simulatoru či již zmíněného Euro/American Simulatoru nemohou rovnat.
Za volantem kamionu
V průběhu letošního Gamescomu ale došlo k odhalení hry Road Kings, která už na první pohled působí nadějně. Za projektem totiž stojí zkušené studio Saber Interactive, které v minulosti přineslo na trh například úspěšné off-roadové simulátory MudRunner, SnowRunner či Roadcraft. Vývoj hry navíc z pozice vydavatele podporuje společnost Focus Entertainment, která se dlouhodobě řadí mezi přední evropské vydavatele se zajímavým portfoliem.
Když jsme proto dostali nabídku vyzkoušet si hru za zavřenými dveřmi přímo na Gamescomu, řád jsem se této příležitosti chopil. Na stánku zmíněného vydavatelství Focus Entertainment jsem si mohl vyzkoušet zhruba 30 minut dlouhé hratelné demo, které představilo základní prvky hry. Jako první jsem okusil singleplayerovou kampaň, což je herní režim, který je v rámci žánru simulátorů spíše výjimkou.
Vývojáři mi v průběhu hraní navíc prozradili, že by kampaň měla trvat asi 10 hodin, což je více, než v případě řady známých AAA značek v čele s Call of Duty či Battlefieldem. Z pohledu hratelnosti kampaň staví na lineárních misích s „akčnější“ náplní v podobě mimořádných událostí.
Já jsem si konkrétně mohl vyzkoušet jízdu doprovázenou probíhajícím hurikánem, který po sobě zanechával zkázu ve formě zničeným cest a bleskových záplav. Ačkoli tvůrci prozradili, že v rámci kampaně budou ve velké míře sázet právě na různé typy extrémního počasí, tak zároveň dodali, že chtějí nabídnout i další specifické problémy, na které může řidič kamionu narazit.
Výlet na jih USA
Navzdory přítomnosti kampaně ale zůstane hlavním lákadlem Road Kings sandbox režim, ve kterém budete moci v kůži řidiče a následně majitele vlastní přepravní společnosti plnit různé zakázky. V tomto herním režimu vás už na rozdíl od kampaně čeká prozkoumávání otevřeného světa, který vás zavede do USA. Autoři konkrétně vsadili na oblast mezi jižní částí amerického státu Georgia a severní částí státu Florida, která je kromě dalších věcí známá právě častým výskytem hurikánů i tornád. Samotný herní svět je pochopitelně pro potřeby hry oproti reálu zmenšen, přičemž jeho celkovou rozlohu autoři odhadli na 500 km².
Navzdory tomu se budete moci projet po klasických dálnicích i okreskách. Chybět samozřejmě nebudou ani větší města, která v hratelné ukázce zastupovalo floridské Jacksonville. Na poli herní náplně hraje dle očekávání prim plnění různých zakázek, ve kterých budete muset z bodu A do bodu B převážet konkrétní náklady. V tomto směru mě zaujala funkce, která vám umožní přijmout více zakázek zároveň. V praxi si tak budete moci na návěs naložit hned několik různých nákladů od odlišných dodavatelů a ty pak postupně rozvést (pokud se vám pochopitelně vejdou na návěs).
Vše ostatní v zásadě funguje obdobně jako v simulátorech od SCS Software, což znamená, že vás hra potrestá za porušování předpisů i poškození drahocenného nákladu. Starat se navíc budete muset o vlastní odpočinek a dostatek paliva/jídla pro řidiče i kamion.
Gamescom novinky přinášíme spolu s partnerem Českou spořitelnou. Získejte nové unikátní svítící karty s motivem Mafia: The Old Country. Informace jak je získat najdete na webu Level Up Your Life.
Propracovaný jízdní model a rozporuplná grafika
Kromě náplně si zaslouží pochvalu také jízdní model, který má překvapivě blízko k již několikrát zmíněné české konkurenci. Nechybí vše podstatné od věrohodné fyziky až po různé pokročilé funkce jako je brzdění motorem. Hru jsem si ostatně vyzkoušel na volantu i ovladači a v rámci plné hry bych rozhodně sáhl spíše po volantu. Celý zážitek z testované verze bohužel relativně výrazně kazí rozporuplná technická stránka.
Ačkoli hra běží na moderním Unreal Enginu, na přední zástupce žánru v aktuální podobě ztrácí. Poměrně hojně využívané dynamické počasí v čele s deštěm například působí značně nedotaženě. Při průjezdu co do vegetace a budov bohatějšími částmi navíc dochází k viditelnému doskakování textur. Značně průměrné je rovněž celkové nasvícení a práce s pokročilými efekty. Ačkoli je stále nutné myslet na to, že jde o rozpracovanou verzi, tak v mých očích zůstává grafická stránka za očekáváním.
Jedná se o podobný nedostatek, na který ve své době doplatily například závody Dakar Desert Rally, za kterými stojí vývojáři ze studia Saber Porto. Není proto možná náhodou, že stejný tým stojí právě za Road Kings.
Pokud se však autorům do vydání podaří hru graficky alespoň o něco posunout a zároveň nezkazit optimalizaci, tak by novinka od Saberu mohla představovat zatím nejpovedenější alternativu k dosavadním hegemonům žánru. Road Kings vyjde v průběhu roku 2026 na PC a souběžně také konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S.