Gran Turismo 5 - král se vrací na výsluní?
Gran Turismo Recenze Gran Turismo 5 - král se vrací na výsluní?

Gran Turismo 5 - král se vrací na výsluní?

Redakce

Redakce

15

Myslím, že jsme nebyli sami, kdo byl opravdu zvědav, s čím se Polyphony po pěti letech vývoje ukáže. Hromada fotek z Photomódu a mnoho slibů a ujištění, že tento díl bude pecka nejpeckovatější trochu té zvědavosti spolehlivě způsobí. Jak to nakonec dopadlo?

Reklama

Po úvodní „delší“ instalaci se dostanete do trochu nepřehledného menu, které vypadá hezky. Pokud ovšem nechcete přijít o nervy, tak se obrňte trpělivostí, protože kamkoliv se dostat trvá dost dlouho. K tomu hraje nezajímavá hudba, která by se spíše hodila k pornu. Když si pak v rámci tréninku chcete jen vyměnit stávající auto za jiné, zabere to bezmála dvě minuty.

Grafika

Kde GT5 rozhodně exceluje je nasvětlení. Můžete mít sebelepší modely aut a tratí, dokonalé textury, pokud ale nemáte pořadné nasvětlení, je celkový dojem v háji. V této hře ovšem modely aut výborné jsou. Alespoň u Premium verzí. Ty ostatní, bez kokpitu, jsou buď jen ucházející, nebo vysloveně špatné. Co potěší je možnost přepínat potkávací a dálková světla, případně zapnout stěrače. Nasvětlení a celkově výborný dojem platí pro slunečné počasí. V dešti už to taková sláva není, hlavně v porovnání s F1 2010. Navíc efekt vodní tříště za vozem či kapky na skle se mezi next-gen dají zařadit jen stěží. Kdo se těšil na závody v noci bude asi také trochu zklamán. Světla osvítí asi tak 3 metry silnice před autem a pak nic. Tma jako v pytli. Dálkové pomohou jen do té míry, že mírně přisvítí svodidla se značkami. Světla od ostatních vozů neosvětlují silnici, a dokonce ani samy sebe. Prvně jsem myslel, že mám někde něco špatně nastaveno. Po menším průzkumu jsem ale zjistil, že nejsem sám, kdo v noci skoro není schopen řídit kvuli neprostupné tmě. Tohle tedy reálu opravdu neodpovídá, protože pokud jsou na autě světla nastavena správně, tak se dá jet bez problémů s potkávačkama. O dalkových ani nemluvě.

Je zde také patrná značná zubatost na všech hranách, stíny mají dost malé rozlišení a hodně blikají. Na druhou stranu je to zřejmě daň za 60fps. S touto rychlostí snímků se řídí bezvadně a nikde jsem si nevšiml, že by framerate klesl. Mírné rozpaky můžete mít i u tratí. Jejich kvalita je kolísavá, stejně jako u aut. Jsou rozhodně podstatně přesnější, než u Forzy, ta měla spíše parodie na reálné tratě, nicméně s tratěmi v iRacing se srovnávat nemohou. Drtivá vetšina lidí ale rozdíl nepozná. Bohatě stačí, že zásadní tratě jako Le Mans a Nordschleife opravdu odpovídá reálu. A zrovna druhá jmenovaná se opravdu povedla. Kdo někdy na skutečné Nordschleife byl, tak si pamatuje, jak úzká a hrbatá trať s nespočtem prudkých stoupání a klesání to je. Prakticky žádné video Vás nepřipraví na skutečnost...

Co mi také dost vadilo je sterilita. Všechno je čisté, vyleštěné a bez chyby. Mezi GT5 a realitou je rozdíl asi jako mezi fotkou ze studia a přímo z tratě.

Zvuky

Hudbu u závodů okamžitě vypínám, takže jsem vlastně slyšel jen to, co je v menu a to mě vysloveně nebavilo. Zvuky jsou u některých prémiových aut skvělé a petrolheads si přijdou na své. Bohužel to ale neplatí pro všechna prémiová auta a pro ostatní už vůbec ne. Když jsem si svou už tak dost poladěnou Vette ZR-1 nechal za nemalý peníz nevratně předělat na závodní speciál, těšil jsem se na typický zvuk závodních Corvette. Místo apokalyptického rachotu jsem ovšem dostal cosi, co znělo jako mix vysavače a Felda votunera na návsi. Spousta vozů má v podstatě neodlišitelný zvuk. Ještě bych to pochopil u kousků jako Civic, Polo apod. Ale se zásadními vozy, jako jsou Veyron, Zonda či DB9 si mohli trochu víc pohrát.

Fyzika

Rád bych podotknul, že jsem jezdil zásadně bez jakýchkoliv pomocníků a používal jsem Logitech G25. Budu se opakovat, ale i zde jsem rozpačitý. Auta, známá jako chronicky přetáčivá, se hrnou za čumákem ven v nedotáčivém smyku. Jiná, která by měla hrabat ještě na 3. kvalt, hrábnou sotva na jedničku atd. Naštěstí tu není málo vozů, které se chovají tak, jak se o nich píše či mluví v EVO magazínu, Top Gear a podobně. Pak je vysloveně radost je řídit.

Pokud jedete po asfaltu, je vše, jak má být. Pokud ale vyjedete na trávu a něco trefíte, je větsinou kladný dojem pryč. Můžete vzít jed na to, že i když se jen bokem lehce otřete o svodidla, tak vás to nejspíš otočí do protisměru, přestože to popírá logiku. Stejně tak kolize se soupeři jsou docela úsměvné. A to je problém, proto vás AI často odstřelí ze silnice a nerušeně pokračuje dál. Pokud ovšem to stejné uděláte vy, tak máte v tom lepším případě plné ruce práce se udržet na trati.

Co bych naopak rád pochválil je rallye. Od dob Richard Burns Rally jsem se na šotolině nebo na sněhu takhle dobře nebavil. Auto se chová tak, jak byste očekávali.

Mezitím, co na asfaltu je forcefeedback dost o ničem, tak tady, zejména na sněhu, mě FFB nadchlo. Je cítit, kdy se bloknou kola, kdy ztratím adhezi, jde rozeznat sníh a led. Jedním slovem paráda! Tohle jsem opravdu nečekal. Trochu rozčarován jsem byl ovšem z toho, že se mi nepovedlo nastavit si spojkový pedál, takže mé oblíbené Heel and Toe se nekonalo. Navíc, přestože jsem řadil na 'Háčku', nijak to neovlivňovalo rychlost, nebo spíše pomalost, řazení.

Rád bych se rozepsal o modelu poškození a o tom, jak se projevuje na jízdních vlastnostech. Údajně je vše přístupno až od 40 levelu. Já se zatím dostal nad level 20, kde to má být jen částečně. To, co jsem ale viděl, mě zrovna nenadchlo. Karoserie se odře, po velkém snažení trochu promáčkne, a to i u aut, které mají plastové či karbonové díly. Nárazník se začne viklat, ale to je asi tak vše. Na jízdních vlastnostech se to projevilo jen vibrováním volantu, a to takovým způsobem, že jsem musel restartovat závod. Nevšiml jsme si žádného táhnutí na stranu ani úbytku výkonu. Videa, která ukazují plný model poškození na tom nejsou o mnoho lépe. Rozhodně se tak nekonají desktrukční orgie jako v Gridu/Dirtu.

Gameplay

U této série se mi vždy líbilo, že nedala nic vysloveně zadarmo. Pokud si chcete zajezdit třeba v Enzu, tak se musíte docela snažit, abyste si ten milion vydělali. Zajet na zlatou medaili všechny Special events a licence, to už vyžaduje hodně umu a času. O to víc pak taková vydřená zlatá v kombinaci s nemalým finančním a zkušenostním bonusem potěší. Na druhou stranu je zde ale hodně závodů, kde vás nutí si koupit auto, o které vůbec nestojíte. Neshledávám nic vzrušujícího na ježdění s VW Lupo. Závody se pak mohou zvrhnout v neskutečnou nudu, protože máte možnost si auto vylepšit tak, že všem ujedete ještě před první zatáčkou. Nechápu nepřítomnost nějaké kvalifikace. Vždy startujete někde uprostřed, případně zezadu. Opravdu invenční.

Marně jsem doufal, že bude možnost nějaké kariéry. Třeba jako v legendárním NFS: Porsche. Nic takového ovšem není, což je opravdu škoda. Zamrzí i trochu přehnané postihy za přejetí kuželky v některých závodech, či za občas přehnaný boost soupeřů.

Když si zpětně čtu, co jsem napsal, vypadá to, že v GT5 není snad nic správně. Není to ale pravda. Premium auta a tratě můžu zařadit do kategorie velmi dobré, až vynikající. SLS AMG, F40 či 458 Italia v Le Mans, či na Nordschleife, je bez diskuze bomba. Stejně tak rallye, hlavně na sněhu. Počet Premium vozů je také velice slušný, navíc bylo slíbeno, že počet prémiových aut v budoucích updatech vzroste. Z nabídky tratí si asi také každý vybere. GT5 není ten nejrealističtější simulátor v celém vesmíru. Ani Forza není. Pokud chcete opravdu hardcore simulátor, zkuste iRacing či rFactor. GT5 ale rozhodně není ani arkáda.

Na teoretické stupnici kdy 0 je naprostá arkáda, jako třeba vynikající série Burnout, a 100 je dokonalá simulace bych GT5 dal tak 85. Přestože mě GT5 už kvůli skoro legrační době vývoje v hodně věcech otrávilo, v základu je to pořád výborná závodní hra, u které pravidelně sedíte do 4 do rána, „... protože prostě tu zlatou dám a ne, že ne!“. Pokud Polyphony v budoucnu dostojí svým slibům, nebudu váhat přičíst další bod k hodnocení.

Autor recenze dělá grafiku ve hrách více než 10 let a podílel se i na několika závodních hrách. Nepřeje si být jmenován.

Gran Turismo

Verdikt

Gran Turismo 5 není dokonalé. Není zdaleka ani perfektní. Svému předchůdci ale dělá čest a stále dokáže přitáhnout k obrazovce na desítky hodin. Výběr je tedy na vás.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

fyzika na trati
rallye mód, zejména na sněhu
slušný počet prémiových vozů
grafika, zejméne nasvětlení
hratelnost bez nápadu
občas stupidní Special Events
absence kvalifikace
závody ve tmě
déšť
absence mnoha důležitých vozů
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama