Je eSport na vzestupu ?
Blogy čtenářů Článek Je eSport na vzestupu ?

Je eSport na vzestupu ?

Esport je elektronický sport v určité hře (povětšinou na počítač). Hráči dvou týmu proti sobě soupeří stejně jako v realném sportu. V některých…

Reklama

Co je to vlastně eSport ?

Esport je elektronický sport v určité hře (povětšinou na počítač). Hráči dvou týmu proti sobě soupeří stejně jako v realném sportu. V některých případech proti sobě stojí dva jedinci. Nejvíce se soutěží v multiplayerových hrách. Nejvíce využivané herní žánry pro eSport jsou real-time strategie (Starcraft), first person shooter (Counter Strike, Call of Duty) a multiplayer online battle arena (League of Legends, DotA).

Historie eSportu

První kompetetivní soutěž se odehrála 19. října 1972 na Standfordské univerzitě ve hře Spacewar. Hráči v té době hráli o roční předplatné Rolling Stones. V roce 1980 pořádala společnost Atari turnaj The Space Invaders Championship, kterého se zúčastnilo přes 10.000 hráču napříč USA. Tato událost ustanovila kompetetivní hraní jako mainstream koníček. V devadesatých letech se začalo těžit z připojení k internetu. V roce 1988 byla vytvořena hra Netrek, kde mohlo hrát až 16 hráču. Byla to první internetová týmová hra. Dále hra využívala metaservery a také první měla informace o uživateli. V pozdních devadesatých letech se pod záštitou CPL, Quakecon a Professional Gamers League konali turnaje ve hrách jako Warcraft, Quake a Counter Strike. V roce 1997 přišla asijská finanční krize, která zajistila velkou míru nezaměstanosti. Tím pádem měli lidé plno času na dělání ruzných aktivit, mezitím co byli bez práce. V Asii bylo také masově budováno širokopásmové internetového připojení. Což vyustilo v roce 2000 ve vznik Korejské eSportové Asociace, která byla spravovaná Ministerstvem kultury, sportu a turistiky. Tato událost pozvedla eSport v Koreji na regulerní sport. Je nutné poznamenat, že v Koreji běží televizní vysílaní eSportu 24 hodin denně. V druhém desetiletý 21. století se eSport ohromně rozrostl. Zvětšil se pricepool a sledovanost. V roce 2000 tu bylo něco okolo 10 turnajů. Avšak v roce 2010 jich napočítáme už něco přes 260. Mnoho velice uspěšných turnajů bylo založeno v období těchto deseti let. Např: Intel Xtreme Master, MLG, World Cyber Game. V zapadním světě napomhlo eSportu online streamovaní turnajů. Nejčastěji se streamuje na streamovací platformu twitch.tv. Tato platforma byla spuštěna v roce 2011. Pro zajímavost: během prvního dne streamovaní DotA 2 turnaje The International bylo na twitch.tv napočítáno 4.5 milionů unikatních shlednutí s průměrným sledovaním 2 hodiny.

Hry

V devadesátých letech byly populární bojové hry a fps hry, které si dodnes drží velkou hráčskou komunitu a zabírají v eSportu důležitou pozici. Kolem roku 2000 se staly populární Realtime strategie, tedy hlavně v Koreji. V roce 2010, kdy byl vydán mod Defense of the Ancients pro Warcraft 3: The Frozen Throne se staly MOBA hry velice popularní. V dnešní době se nejvíce soutěží ve hrách Counter Strike: Global Offensive, League of Legends, DotA 2, Hearthstone a Starcraft 2. Dále tu najdeme prozatím méně popularní eSportové hry jako Smite, Heroes of the Storm, Call of Duty.

Turnaje

Esport turnaje jsou ve většině připadů fyzické události, které se hrají před živým publikem. Turnaje se hrají na mnoho způsobů. Nejčastěji ovšem na single eliminaci nebo double eliminaci. Turnaje jsou kontrolovány proti podvodníkům (cheaterům). Pro velké turnaje jsou zde připraveny milionové prizepooly. Které jsou získány od firmy vyvíjejcí určitou hru nebo od sponzorů (energy drinky, výrobci hardwaru nebo softwaru). Mezi velké turnaje patří např: IEM Katowice, ESL ONE Cologne, World Championship (League of Legends), The International (Dota 2), Dreamhack. Riot (vyvojáři League of Legends) pořadá na každém kontinentu něco jako svoje ligy (NA LCS, EU LCS atd). Mezi velké turnaje v České Republice patří: Mistovstvý ČR v počitačových hrách a Lancraft. Dále se konají online turnaje. Kdy hráči proti sobě nastoupí v online zápasech. Ten je většinou streamovaný, ale hraje se bez živého publika a není oceněn tak jako velké offline turnaje. Hráči spolu v těchto online turnajích komunikují přes Teamspeak a eventuelně sedí doma nebo v gaming domě.

Týmy

Stejně jako ve světě reálného sportu i v elektronickém sportu existují týmy (klany), které většinou reprezentují ti nejlepší hráči. V dnešní době existuje o mnoho více týmu, než v minulosti. Na špičku se dostane jen pár vyvolených. Mezi nejlepší světové týmy patří např: Fnatic, CLG, Cloud 9, NiP atd. Mezi nejznaměnjší české týmy patří eSuba, eXtatus a nEophyte. Rozhodně se musí poznamenat, že vaše výplata (nemusí být vždy), zavisí na uspěchu a turnajích na které se dostanete. Nebo na tom jak jste dobří a za jak prestižní tým hrajete.

Ekonomika

V League of Legends Championship Series a League of Legends Champions Korea mají hráči garantovanou měsiční výplatu. Vždy záleží na smlouvě hráče s určitým týmem, teda pokud nehrajete ve zminovaných dvou ligách. Nicméně hráči si můžou vydělávat streamováním, což je někdy vynosnější díky sponzorům a lidem co tyto streamy podporují určitou peněžní částkou. Podle SuperData Research se v roce 2015 protočilo v eSportu něco kolem $748.8 miliónů. Největší podíl na této částce měla Asie s $321 milióny v závěsu je Severní Amerika s $224 milióny, Evropa s  $172 milióny a poté zbytek světa s $29 milióny. Celkově podle odhadů bude ve hře v roce 2018 neuvěřitelných $1.9 miliardy. To je podle mě úctihodná částka na to, že eSport ještě není zdaleka brán jako plnohodnotný sport po celém světě.

Esport v Česku a Slovensku

Esport na Československé scéně je taktéž na vzestupu, nedá se říct tolik jako v jiných zemích. Ale je to rok od roku lepší. Dokonce z Česka a Slovenska pochazí pár opravdu profesionálních hráču, kteří hrají za světové týmy. Namátkou třeba Aleš "Freeze" Kněžínek ten dnes hraje v NA LCS ve hře League of Legends. Dále Ladislav "GuardiaN" Kovács hraje za tým Na'vi a podle serveru hltv.org je druhý nejlepší hráč Counter Strike: Global Offensive za rok 2015. Je tu daleko více lidí, kteří to dotáhli daleko, ale tito dva hrají za špičkové týmy a dotáhli to z naší scény nejdále. A na domací scéně si určitě každý vybaví Pavla "Herdyna" Mikeše, který hrával za český tým eSuba. V tuto dobu je z něho streamer a youtuber, přesně jako jsem psal o téma nahoře. Hráči si tímto způsobem přivydělávají. V Praze se konal 2. října až 4. října 2015 European Road to Blizzcon zde se soutěžilo ve hrách od společnosti Blizzard. Určitě by bylo skvělé tu mít více velkých světoznámých turnajů.  V následujících letech by jsem si já osobně přál více skvělých hráču, kteří nás budou reprezentovat a nejlépe nějaký ten tým na velkém světovém turnaji.

Shrnutí na konec

Ted' by si každý člověk mohl říct, že se stane profesionálním hráčem. Tak lehké to není a je nutno poznamenat, že bez talentu, těžkého tréninku, píle a komunikačních schopností. To prostě nepůjde. V eSportu se točí velké peníze a pokud jste opravdu dobrý budete dobře placený člověk. Do cíle eSportu toho, ale chybí ješte mnoho. Na veřejnosti panuje pořád názor, že hry jsou špatné. Mají na člověka špatný vliv apod. A proto uhájit toto jako "regulerní sport" bude velice těžký úkol. Na druhou stranu se s rozšířením internetu eSport za posledních deset let nehorázně rozrostl. A velké turnaje sleduje i přes milión lidí, což už je velice úctihodné čislo. Snad se bude dařit dále. Děkuju za pozornost.

 

 

 

 

 

 

 

 

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama