Přinášíme první ze tří exkluzivních rozhovorů.
Dostali jsme jedinečnou příležitost navštívit české herní studio Warhorse, kde vrcholí přípravy na vydání Kingdom Come: Deliverance 2. Vyzpovídali jsme trojici vývojářů, postupně jsme se věnovali Kutné Hoře, práci v motion capture studiu a novinkám v souboji. Pozvání do prvního rozhovoru přijal lead designer Prokop Jirsa.
Jaké je tvoje nejoblíbenější místo v současné Kutné Hoře?
Současný svět se mi už s Kutnou Horou, kterou máme ve hře, prolíná. Kdybych měl vybrat jedno místo, byl by to Vlašský dvůr. Kutnou Horu jsem navštívil mnohokrát z osobních i pracovních důvodů a Vlašský dvůr je opravdu krásný. Město se o něj stará, je tam možnost nahlédnout do mnoha místností, dozvědět se spoustu zajímavých věcí a dostal se i do hry. Bude mít vlastně dost velkou roli v příběhu.
Jakým největším výzvám spojeným s Kutnou Horou jste čelili?
Ohromným výzvám na mnoha stranách. Pro lidi, kteří město modelují, to bylo neskutečné množství práce. Ale to není úplně moje zaměření, takže budu mluvit spíš o množství postav, které musí ve světě existovat. Už od prvního dílu si hodně zakládáme na tom, že každá postava je co nejopravdovější. Neděláme takové věci, které se často dějí v jiných hrách, že se postava jenom objeví za rohem, když zrovna jdete kolem. Každá postava musí mít svoje místo, kde spí, místo, kde pracuje, místo, kam třeba chodí do hospody. A když se řekne Kutná Hora, tak se tyto věci vynásobí stokrát, ne-li tisíckrát. Tohle byla opravdu, opravdu velká výzva.
Zmínil jsi velké množství postav. Vybavím si z poslední doby Dragon’s Dogma 2, kde to vývojářům způsobilo výrazné technické problémy. Jaké limity před vás postavila Kutná Hora technicky?
Vykreslit na jedné scéně nějaký počet postav, které zároveň mají svoje chování a musí reagovat na svět kolem sebe, je velká technická výzva. Děláme relativně chytré věci. Například když jsou nějaké opravdu dlouhé ulice, kde je vidět hodně daleko, snažíme se je rozbíjet nebo přerušovat tak, aby to nepůsobilo podivně, ale aby hráč neměl výhled do dálky, kde je vidět hodně postav. Takže do ulic třeba dáváme krámky, někdo tam má vůz a začne prodávat. Nevypadá to vůbec divně, naopak to působí naprosto přirozeně. Ale jak jsou v ulici malé překážky, tak se zamezí výhledu do nekonečné dálky.
Malý spoiler – něco se stane s celou čtvrtí.
Dělá technicky problém i to, že postavy nikam nemizí a musejí žít?
Určitě, na mnoha stranách. Jak na výpočetním výkonu, tak na složitosti, která nastane. Kdyby se vypálila hospoda, lidi by do ní neměli chodit. Když máme malou vesnici, kde žije dvacet, třicet, čtyřicet lidí, je to uchopitelnější, než když máme ohromnou Kutnou Horu, kde třeba – malý spoiler – se něco stane s celou čtvrtí. Všechny systémy, které interagovaly s postavami a říkaly jim, kam chodit, by na to měly reagovat. Lidé by si o tom měli povídat, měli by na to místo přestat chodit. Práce, kterou je potřeba vynaložit, aby to pořád fungovalo a vypadalo hezky, exponenciálně narůstá.
Napadají tě další způsoby, jak zajistit, aby byl život ve městě co nejrealističtější?
Je jich vícero, ale dobře se bude povídat o systému takzvaných eventů. Eventy jsou způsob, jakým dostat postavy do určitých situací. Nechceš potkávat lidi, jak jenom někam chodí nebo nakupují. To je samo o sobě moc hezké, ale byl bys rád, kdyby se někdy přirozeně stalo i něco jiného. Máme chytrý systém, který dokáže detekovat, že nějaká dvě vyhovující NPC jdou kolem sebe. Nejjednodušší event spočívá v tom, že systém si jich všimne a řekne vy byste si měli o něčem povídat. Ale ty situace jsou samozřejmě i mnohem složitější. Například se můžou dva sousedi nenávidět a chtít si rozbít hubu na ulici, takže začne boj – pěstní, ne, že by se zabíjeli. Přitahuje to i hráče, který tak může něco zažít.
Dává nám možnost vyprávět příběhy, které by jinak bylo těžké zpracovat.
Jaká je největší výhoda velkého města?
Vypadá skvěle. Estetická stránka je boží. Kdo jste nebyli v Kutné Hoře, zajděte si tam, je krásná. Převést tohle město s ohromně důležitou historií do hry a ukázat tenhle kus české historie a architektury je opravdu úžasné. Je hezké zajít si na hradby a užít si výhled nebo se jen dívat u svatého Jakuba. Ale přijde mi, že otázka směřovala spíš na gameplay. Dává nám to třeba možnost dělat úkoly, které by jinde působili divně. Ve městě je spousta vážených měšťanů nebo řemeslníků, kteří mají nějakou historii. Když jsme dokázali najít historické zdroje, tak mají opravdová jména a jsou to lidé, kteří tam žili. Mohou řešit témata, u kterých by bylo divné, kdyby je řešil farmář v nějaké malé vesnici. Dává nám to možnost udělat příběhy, které by jinak bylo těžké zpracovat.
V čem je Kutná Hora specifická? Co ve vztahu ke hře má, a třeba Praha ne?
Specificky pro naši hru má velmi důležité místo v příběhu a historii, kterou popisujeme a kterou Jindra prochází. Prahu mám moc rád, je krásná, ale Kutná Hora měla opravdu ohromně důležitou roli v dějinách. Těžilo se tam stříbro a hodně zjednodušeně říkáme, že to byla taková středověká centrální banka. Takže v době, kdy tu probíhala občanská válka, bylo samozřejmě velmi důležité kontrolovat Kutnou Horu a mělo to dalekosáhlé implikace.
Jaké další české město by si zasloužilo herní zpracování?
Určitě Praha. Ale máme spoustu hezkých českých měst, která mají dlouhou historii a která by byla hezká. Mám moc rád třeba Český Krumlov.
Kingdom Come: Deliverance II se v nové ukázce zaměřuje na Kutnou Horu
České město navštívili dva ústřední protagonisté.
Virtuální platební karty s motivem Kingdom Come
Rozhovory vznikly díky spolupráci Warhorse a České spořitelny, která nabízí virtuální platební karty s motivy Kingdom Come: Deliverance 2. Jakub Kuneš z České spořitelny a Tobias Stolz z Warhorse prozradili, jak vznikaly.
Jak se zrodil nápad na spolupráci?
JK: My jako Česká spořitelna jsme v gamingu skoro dva roky a naším tajným snem bylo spojit se s nějakým předním českým studiem. Jako banka nemáme žádný vyloženě herní produkt a jsme v uvozovkách závislí na tom, abychom měli podobnou spolupráci. Když jsme se v interním týmu bavili, jaké studio bychom mohli oslovit, tak devětkrát z deseti případů zaznělo Warhorse. Takže volba byla úplně jasná. Pak jsme zaklepali Tobiasovi na dveře. Událo se to velmi rychle.
TS: Jednoho dne přišel email, ve kterém bylo něco o České spořitelně a kartách. První reakce byla: další. Taková velká banka a co my, malá pivka, bychom dělali za díru do světa. Nakonec jsme si řekli proč ne, je to docela zajímavé. A je to čest, že banka takového kalibru se o nás zajímá a my naopak můžeme dodávat něco, co vyhovuje té bance. Takže jsme si řekli, že by bylo opravdu dobré spojit jedno z nejvlivnějších herních studií v Česku s rozhodně největší místní bankou. Zrodil se krásný projekt. Od začátku byl zájem o karty obrovský a už se těším, co všechno ještě přijde.
Jak jste vybírali design karet?
TS: Měli jsme tolik nápadů a mnohokrát jsme si řekli jasně, to je finální verze. Ale pak vždycky někdo přišel a řekl: no, ale, co kdyby, no a vlastně zbraně not so good… Nakonec se to trochu pinkalo sem a tam, ale myslím, že to byla velmi plodná konverzace. Zapojili jsme své největší umělecké síly, Česká spořitelna zase své know-how. Spolupráce byla moc pěkná a pro nás byla něčím novým.
JK: Tobias mi vždycky posílal nové návrhy a psal: nejlepší design! A my říkali: Wow to je pecka! A pak přišel email: Ale možná nás ještě něco napadlo, vydržte. Vlastně je mi líto, že designy máme venku zatím jenom tři.
TS: Výsledné tři designy jsou kulminací všech nápadů a já jsem nakonec extrémně pyšný. I u nás ve studiu se po nich lidi otáčejí. Feedback, jestli nemůžeme vyměnit zbraně za bagety, neprošel.
Kvíz o Kingdom Come: Deliverance - vyhrajte druhý díl a unikátní merch
Spolu s Českou spořitelnou jsme si pro vás připravili speciální kvíz oslavující brzké vydání druhého dílu Kingdom Come: Deliverance.
Která karta je vaším favoritem?
JK: Já mám jednoznačného favorita. Jmenuje se dobrodruh. Ale všechny jsou pěkné. Dokonce nám lidi píší, že jsou tak hezké, že si radši aktivovali všechny tři.
TS: Souhlasím, je opravdu těžké vybrat. Když přišel nápad, že karet potřebujeme víc, aby si lidi mohli vybírat, říkal jsem si, jak si budou vybírat, když jedna bude lepší než druhá. Tak si to třeba budou měnit. Nejraději mám asi taky dobrodruha, ten mi přijde hodně povedený.
Podle čeho jste vybírali merch do moneyback akce?
JK: Zadání bylo hodně těžké, protože jsme chtěli všechno (smích). Myslíme si, že důležitá je pestrost, aby si lidi mohli vybrat. Každý preferuje něco jiného. Někdo chce podložku pod myš, někdo má radši mikinu a také je dobré nakombinovat to od menších věcí po větší. Výběr ve spolupráci s Warhorse a Xzone je super a myslím, že si lidi něco najdou. Už mám nakoupené dárky.
TS: Myslím si, že typický fanoušek Kingdom Come: Deliverance je sběratel. Pasuje to k sobě. Spojení karet s merchem, a hlavně s Xzone, který je také dlouhodobým a spolehlivým partnerem, funguje velmi pěkně a vítězí všichni.
JK: To je pravda, že fanoušci budou sběratelé. V České spořitelně máme community team, který monitoruje, co se kde šustne, a když jsme vydali virtuální karty, nejčastějším dotazem bylo, jestli budou i plastové. Možná budou.
TS: Taky se nás ptá hodně lidí. Možná budou.
Pořiďte si KCD II do mobilu díky České spořitelně
S přehledem nejočekávanější česká hra se blíží. Kingdom Come: Deliverance II sice dorazí až začátkem roku 2025, Jindřicha ale můžete strčit do kapsy už začátkem listopadu.
Hráli jste první díl Kingdom Come?
JK: Zrovna včera jsem se na to díval. Mám odehraných šest hodin. Velká ostuda. Pravda je taková, že mě to moc baví, je to skvělé, ale je to těžké. Do dvojky se musím zlepšit.
TS: Kingdom Come není vůbec těžké, je jenom jiné (smích). Když pracujete na hře x let a znáte ji skrz na skrz, tak si ji nezapnete a nezačnete si ji sto hodin užívat. Pro mě je největší zábava ji vydat a pak sledovat lidi, jak ji hrají, na co narážejí, jestli sedí vtipy, jestli si všimnou easter eggů a tak dále. Ve skutečnosti jsem z prvního dílu hrál jen to, co jsem musel – co jsem ukazoval novinářům nebo na streamech – takže to může být dvacet, třicet, čtyřicet hodin. Ale není to kontinuální hraní. Dvojky už jsem hrál dvacet hodin. Tam jsem dokonce pár věcí testoval, začátky, jestli vás vtáhnou, jestli poskytnou dost informací o světě, aby se člověk cítil jako doma. Myslím, že dvojka bude opravdu pecka. Tu bych si možná i zahrál, ale možná. Možná bych raději sledoval.
JK: V České spořitelně padl dotaz, kdo si bere v den vydání druhého dílu dovolenou (smích). Z toho, co jsem viděl, je to neskutečná pecka, a Kutná Hora je moje velká srdcovka. Takže i kdyby mi to nešlo, bude mi stačit toulat se po Kutné Hoře a budu spokojený.
TS: Takže Česká spořitelna dá do všech místností s kávovary PS5…
JK: U nás v kanceláři už je.