Recenze LEGO Movie Videogame

LEGO Movie Videogame

Filip Němec

Filip Němec

5

S příchodem očekávaného filmu se na pulty obchodů dostává neméně očekávaná hra z oblíbeného Lego univerza.

Recenze z hraní PlayStation 4 verze hry

Za poslední dekádu nebyl rok, ve kterém by nevyšla alespoň jedna Lego hra. Hledat v té záplavě titulů jen jeden jediný, který by si v hodnocení výrazně pohoršil, je mrhání časem. Přitom se všechny Lego hry drží v zaběhlých kolejích a jen zřídka kdy přinesou něco nového. Kdy jindy tedy čekat větší inovace, než právě v tak speciálním díle, který vychází pouze ze své vlastní podstaty a nevypráví cizí příběhy.

Hra podle filmu podle stavebnice

Protože Lego Movie Videogame nečerpá z žádné další licence, jak jsme na to byli doposud zvyklí, hra logicky přichází s vlastním příběhem. Jak již název napovídá, celá hra je adaptací filmu, jenž se touto dobou již těší velké oblibě. Snímek ale není pouze příběhovou předlohou, přímo zasahuje do samotné hry. Příběhové cut-scény totiž tvoří vhodně vybrané úryvky z filmu a nutno říci, že jde o skvělou podívanou a pokud jste zatím ještě film neviděli, jde o vynikající ochutnávku. Přímé propojení filmu a hry ale není bez chybičky. Po většinu hry filmové předěly dobře navazují, najdou se ale okamžiky, kdy návaznost není zcela logická.

„Zápletka je zdánlivě jednoduchá, ale celý příběh se v průběhu hry začne příjemně vrstvit a těsně před koncem vyvrcholí takovým způsobem, jak byste to asi určitě nečekali.“

Samotný příběh se točí kolem dělníka Emmeta, který už od pohledu moc moudrosti nepobral. Vlastní nešikovností se zřítí do propasti uprostřed staveniště, kde najde prastarý artefakt. Emmet je tak jedinou nadějí Lego světa, který se chystá zničit Lord Business. Zápletka je zdánlivě jednoduchá, ale celý příběh se v průběhu hry začne příjemně vrstvit a těsně před koncem vyvrcholí takovým způsobem, jak byste to asi určitě nečekali. Příběh je tak určitě největší devízou celé hry a již zmíněné útržky z filmu mu dodávají patřičné grády.

Nešikovný Emmet má na svých bedrech záchranu kostičkového světa a to ne jednoho. V průběhu hry se totiž podíváte hned do několika alternativních Lego světů, mezi kterými budou hlavní postavy nejen cestovat, ale také zkorumpované policejní jednotky, které má Lord Business pod palcem. Nebudu prozrazovat, jaké prostřední vás čeká, ale každé je tak odlišné, jak jen to jde. Občas jakoby ale vývojáři neměli dostatečně silnou tvůrčí myšlenku a některé prostředí mě oslovilo daleko méně.

Více kostiček, více zábavy

Grafické zpracování se po dlouhé době dočkalo podstatné změny, patrně ale jiným směrem, než byste si mysleli. Žádné nové grafické hody nečekejte, to už by ostatně nebylo klasické Lego. Ve jménu filmové předlohy ale TT Games postoupili na novou úroveň autentičnosti. Celý svět je nyní stvořen podle jediného pravidla – vše musí být opravdu možné sestavit pomocí Lego kostiček. Herní svět je tak ještě o poznání hranatější než dříve a grafické zpracování se tak velmi přibližuje foto-realističnosti originálního filmu. Ve výsledku to všechno působí velmi dobře a rozhodně se jedná o příjemnou novinku. Samotný design úrovní bohužel nedosahuje stejných kvalit po celou dobu hraní.

Vizuálně nejhezčí a celkově dobře promyšlená se mi zdála hned první úroveň, jejíž atmosféru dotváří silueta města, která je vidět vpovzdálí. Na druhou stranu některé levely jsou co do zpracování poměrně chudé a část odehrávající se na jedoucím vlaku vypadá téměř lacině. Nejhorší dojem zanechala podvodní část, která nejen že vypadá odbytě, ale je také nejnudnější částí celé hry. Po celou dobu pouze plavete, sbíráte body v podobě kostiček jako obvykle a občas něco zničíte. Nápaditostí a nudnou hratelností připomíná tahle úroveň hry z minulého tisíciletí.

„Zatímco předchozí tituly čerpaly z parodování své předlohy, dělat si srandu z Lega v Lego hře už očividně taková zábava není.“

Jak jsem již nakousnul v prvním odstavci, titul tentokrát nečerpá z žádné další licence a musí si tak vystačit sám. Tady bohužel přichází největší zklamání, protože kostičkové univerzum patrně nestačí jako pořádná předloha. Zatímco předchozí tituly čerpaly z parodování své předlohy, dělat si srandu z Lega v Lego hře už očividně taková zábava není. Nejvíce srandy si tak paradoxně užijete při sledování filmových předělů, které na rozdíl od hry jsou opravdu zábavné a nutno dodat, že ty největší hlášky zůstaly ve filmu. Ten totiž na rozdíl od hry dokázal využít potenciálu Lego světa do nejmenších detailů a je tak plný gagů a pop kulturních odkazů.

Ohraná písnička

Nepochybuji, že u nadcházejícího kostičkového Hobita se budu náramně bavit, tentokrát ale jde více o hratelnost a sarkasmus spolu s imitací původního díla bohužel ustupuje do pozadí. Člověk si tak řekne, že to vlastně ani tolik nevadí, vždyť hlavní je přeci hratelnost. Pokud ale vezmete hře její největší devízu, kterou je pro Lego hry rozhodně vtip a parodování původní předlohy, začnou se odkrývat slabá místa, která jste jinak ochotni přehlížet. Od Lego Movie Videogame jsem očekával znatelný postup v hratelnosti a herních mechanizmech, které se díl od dílu nijak nemění. Hratelnost je založena na spolupráci zúčastněných postav, které mají odlišné vlastnosti a speciální schopnosti, jde ale o spolupráci značně primitivní.

Neustále přepínáte mezi postavami, protože ten umí to a ten zas tohle. Na papíře to možná vypadá jako promyšlený mechanismus, v praxi to ovšem znamená především velmi časté přepínání jednotlivých postav. Navíc ve chvíli, kdy máte na obrazovce pět postav, je neustálé přepínání opravdu protivné. To je způsobeno hlavně obtížností hry, která je jako vždy na té nejnižší úrovni, ostatně cílovou skupinou jsou právě děti. Ihned tak poznáte, že když je zeď naprasklá, chce to Emmeta s jeho sbíječkou a modré pulzující kolečko zase vyžaduje přítomnost mága Vitruviuse. Jako vždy můžete mozek úplně vypnout a i kdyby vám náhodou něco uniklo, hra vám to velmi rychle připomene. A pokud jste opravdu ztraceni, stačí rozbíjet všechno, co najdete kolem sebe, to je totiž zaručený postup, který nikdy nezklame.

Možná si myslíte, že jsem prostě jen zaujatý proti Lego hrám a kritizuji něco, co více jak deset let skvěle funguje, ale nenechte se zmást. Jsem velkým fanouškem všech Lego her a za těch posledních deset let nebyla snad jediná, která by mi unikla. Bohužel až dnes se mi rozkryla absurdní jednoduchost celé hry a to právě díky absenci silné předlohy, která jinak dokáže bez problému táhnout celý zážitek.

Everything is Awesome

Hra naštěstí nabízí i několik věcí, které naopak dokážou potěšit. Namísto hledání ingrediencí do lektvarů, jako tomu bylo například u adaptace Harryho Pottera, tentokrát hledáte plány na stavění z Lega. Díky nim může Emmet postavit složitější konstrukce, jako je třeba auto nebo létající raketa. Potom, co najdete potřebný počet plánků, se zpustí stavěcí minihra, kde musíte v časovém limitu najít správné dílky stavebnice. Na první pohled se tak jedná o jednoduchou postřehovou hříčku pro děti. Přesto se ale přiznám, že jsem se na každé další stavění těšil a tuhle minihru si náležitě užíval.

Další věcí, která posunuje zážitek z hraní, je samozřejmě dabing postav. O ten se postaraly stejné osobnosti, jako v případě filmu. Lord Business k vám promluví jako skvělý Will Ferrel, dále Morgan Freeman jako čaroděj Vitruvius nebo méně známý leč vynikající Chris Pratt jako Emmet. Co však považuji za hrubou chybu je nízká hlasitost postaviček, pokud mluví přímo ve hře. Hlas postav totiž zaniká v hudebním doprovodu a ostatních zvucích a to je obrovská škoda. Oproti předchozím Lego hrám ale nejrůznějších dialogů a monologů značně přibylo a to je jen dobře. Postavičky dokonce i volně komentují, co právě dělají a díky tomu se s nimi rychleji seznámíte. Vrátím se ale ještě k hudbě, která samozřejmě vychází ze své filmové předlohy a ke hře se neuvěřitelně hodí. Hned v první misi vás hra seznámí s hymnou Lego světa Everything is Awesome, kterou jen tak nedostanete z hlavy.

Sázkou na jistotu je pak kooperace. Ve dvou se to zkrátka lépe táhne a díky lokální kooperaci náhle zapomenete na všechny neduhy hry a skvěle si ji užijete. Možnost dělat dvě věci naráz neuvěřitelně mění dynamiku hry a celý herní zážitek značně akceleruje. Co mě však zarazilo je nové rozdělení obrazovky. Zatímco v předchozí díly využívaly dynamický split-screen (pokud se od sebe hráči vzdálí, obrazovka se intuitivně rozdělí na dvě poloviny), tentokrát hra okamžitě po připojení druhého hráče fixně rozdělí obraz na dvě půlky a je jedno, jestli stojíte těsně vedle sebe, nebo jste každý na opačném konci mapy.

„Vývojářům se podařilo vytvořit zajímavý herní svět, který ale nejlépe funguje v kombinaci s další licencí a je úplně jedno, jestli je to Harry Potter, Indiana Jones nebo Piráti z Karibiku.“

Při hodnocení Lego Movie Videogame záleží především na tom, jestli jste fanoušek této herní série. Pokud ano, budete z nového dobrodružství nadšeni. Autentičnost Lega, místy poměrně kreativní a bláznivé nápady a samozřejmě charakteristická hratelnost, která je základem celé této série. Pokud vám ale tento kostičkový svět nic neříká, design úrovní vám přijde přinejmenším divný, herní obsah silně repetitivní a vůbec si budete připadat, jako by se herní vývoj zastavil někde o patnáct let v minulosti. Srovnávat totiž Lego Movie Videogame s jakoukoli současnou hrou zkrátka nejde a možná je to dobře. Vývojářům se totiž podařilo vytvořit zajímavý herní svět, který ale nejlépe funguje v kombinaci s další licencí a je úplně jedno, jestli je to Harry Potter, Indiana Jones nebo Piráti z Karibiku.

Jako fanoušek všech možných Lego hríček jsem hru zapínal s velkým nadšením a první úroveň jsem odehrál s velkou chutí. S prvním levelem také hra rozdala většinu svých nových karet a rychle jsem se začal nudit. Víc než kdy předtím jsem také viděl hlavní rozpor hry. Ta je určena především dětem a to nejen svým obsahem ale hlavně celkovou obtížností. Přitom ale ty největší gagy a narážky děti zcela určitě nepochopí, stejným problémem však trpí i předchozí tituly a samozřejmě i zmiňovaný film. Mimochodem, pokud jste film ještě neviděli a chystáte se na něj, doporučuji hru zahrát až potom, protože jinak si zkazíte velmi nevšední a speciální filmový zážitek sice kvalitní, ale ne nijak výjimečnou hrou.

LEGO Movie Videogame

Verdikt: Pro fanoušky série je Lego Movie Videogame takřka nutností, která dotváří zážitek z vynikajícího filmu. Oproti němu ale hra často pokulhává a to díky nemožnosti vytěžit z Lego předlohy tolik nápadů, právě jako v případě filmu. Pokud jste ale fanouškem Lego her, k výslednému hodnocení si můžete přičíst jeden bod k dobru.

foto realistické prostředí
cut-scény z filmu
skvělý dabing a hudba