Light Apprentice – dojmy z hraní
Preview Článek Light Apprentice – dojmy z hraní

Light Apprentice – dojmy z hraní

Jakub Němec

Jakub Němec

Tři století trvající spor můžete zastavit jen vy a vaši čtyři spolubojovníci. Přijmete tuto zodpovědnost?

Reklama

Tři století trvající spor můžete zastavit jen vy a vaši čtyři spolubojovníci. Přijmete tuto zodpovědnost?

Příběhy na pokračování patří k fenoménům, jež nikoho nenechají chladného. Řada fanoušků očekává příchod každého dílu s neutuchajícím napětím, zatímco odpůrci rozsekaného děje raději počkají na ukončení vydávání a sfouknou celé vyprávění najednou. Epizodický model zpopularizovali ve světě počítačových her svými adventurami vývojáři z Telltale Games. Nově vzniklé studio Amazu Media zvolilo ve svém prvním titulu Light Apprentice obdobný postup, kterému dalo formu komiksových sešitů. My se dnes podíváme, zda má cenu naskočit do předběžného přístupu, nebo zda si raději počkat na vydání s uzavřenou dějovou linkou.

Když nepomůžou ani Greenpeace

Kouzelnice Tlob se plíží zaprášenými chodbami zchátralé laboratoře jen ve svitu mystického svitu zářícího z její magické hole. Dle prastarých pověstí by se zde měla vyskytovat mytická bytost, která dokáže obnovit přírodní rovnováhu na válkou zničené planetě. K jejímu překvapení naráží na podivný krystal, v němž hibernuje mladík jménem Nate, jenž je k úlevě naší průvodkyně jeden z pětice vyvolených. Během chvíle bájný hrdina z vyprávění Tlob zjišťuje, že za tři století se dá zaspat ledacos, třeba kataklyzmatická katastrofa. Z původně cizích osobností se okamžitě stává kompaktní dvojice, vydávající se na dlouhou cestu za spásou těžce zkoušené země jménem Ethenia.

Příběh Light Apprentice se nemá v rámci vyprávění zač stydět. Jedná se o klasické komiksové dobrodružství, v němž na první pohled sice nepoznáte kladné a záporné postavy, ale zároveň tušíte, že se nebudete plácat v překombinované síti vzájemných vztahů, na něž jsme zvyklí u tisícistranných románů. Svižně plynoucí obrázkový příběh se servíruje hráči přesně tak, jak je zvyklý jej přijímat z tištěných sešitů Marvelu, DC či menších vydavatelů. Rozhovory plynou pomocí bílých obláčků u postav a popisy lokací dokreslují pocity hrdinů. Rozdíl proti dobrodružstvím z trafiky tkví v realizaci samotných tahových soubojů, které probíhají přímo v bíle ohraničených oknech komiksu, a v možnosti jemně ovlivnit části rozrůstajícího se eposu.

Tento přístup k vyprávění interaktivní zápletky v kombinaci s epizodickým rozšiřováním osudů Tlob a Natea dokáží docela příjemně zkrátit poobědové nedělní odpoledne. Otázkou zůstává, jak dlouho si budeme muset počkat na zakončení hrdinné cesty vyvolených. Doufejme, že tvůrci mají jasně nalajnovaný scénář, kterého se budou držet, a vše zakončí strhujícím finále. Upřímně se totiž bojím nastavované kaše, která by mohla zhatit slušný rozjezd zajímavého seriálu.

„Otázkou zůstává, jak dlouho si budeme muset počkat na zakončení hrdinné cesty vyvolených.“

Léčit či útočit?

Nevýhodou počítačově zpracovaných grafických novel je důraz na herní část. Nikdo nechce od titulu jen prosté odklikávání obrázků, aby se dostal k cíli. Hráči spíše touží po aktivním zapojení do probíhajících situací, jež svou snahou zvrátí do vysněného konce. Nejvýrazněji do vyprávění promluvíte pomocí tahových soubojů. Od střetů jsem neočekával žádnou revoluci, takže mě nepřekvapilo, že se tvůrci rozhodli využít klasického bojového modelu.

Na základě horlivosti jednotlivých účastníků se seřadí do pořadí, podle nějž provádí na začátku tahu zvolené aktivity. Během samotných kol nelze do boje zasáhnout (ani je nelze vypnout, když se pro vás příhodně nevyvíjí), takže pokud se nepřítel zaměří na jednu vaši postavu s malým počtem životů a vy jste se rozhodli místo léčení raději zaútočit, pravděpodobně ranám nestvůr podlehne a vy s tím nemáte šanci nic udělat. Proto je nutné před každým útokem pečlivě zvážit všechny známé i očekávané tahy nepřítele. Ač se Light Apprentice tváří jako dílo určené mladšímu publiku, už na střední obtížnost se může s problémy setkat i starší hráč. Přesto se jedná spíše o odpočinkový a nenáročný titul.

Každá z vašich postav se před svým útokem či obranou může posilnit jedním z dostupných lektvarů (já všechna volná místa obsazoval léčivými nápoji a vystačil si), případně může využít naučená obranná kouzla či defenzivní chvaty. V rámci útočných manévrů máte řadu možností, jak se vyřádit. U vyvolených hrdinů máte dokonce možnost vyvolat na několik kol mocnou zbraň, značně navyšující vaši ničivou sílu. Během příběhových rozhodnutí získáváte specifické údery, k nimž se již později nemáte šanci dostat. Nakonec se tak vyprofiluje specifický bojovník odpovídající vašemu hernímu stylu.

Použití mocných schopností se odvíjí od získaných týmových akčních bodů, jež obdržíte za utržený či rozdaný fyzický útok. Často se stane, že jednou postavou budete agresivně zasazovat jednu ránu za druhou, abyste s druhým hrdinou mohli kouzlit hlava nehlava. Ve strategických volbách ponechali tvůrci dobrodruhům docela volnou ruku, přesto se pravděpodobně velmi brzy uchýlíte k menšímu počtu osvědčených komb.

„Ve strategických volbách ponechali tvůrci dobrodruhům docela volnou ruku, přesto se pravděpodobně velmi brzy uchýlíte k menšímu počtu osvědčených komb.“

Ve jménu miniher

Hlavní průšvih soubojové části hledejme přímo v jejím jádru – samotné realizaci kouzel a úderů. Pokud vás rozčilují QTE (Quick Time Events), při nichž musíte ve správný čas zmáčknout sérii tlačítek, tak se Light Apprentice obloukem vyhněte. Na rozdíl od klasických klávesnicových sekvencí si sice vystačíte pouze s myší (nic víc k ovládání celé hry nepotřebujete), přesto se zábavy nedočkáte. U základních úderů umocníte jejich intenzitu kliknutím ve správnou chvíli, léčení realizujete sbíráním hvězdiček létajících po obrazovce na čas, zatímco u kouzel musíte rychle přesunout kurzor na určené místo či zběsilým klikáním přidat ničivost výbušnému kouzlu. Celková přehlcenost opakujícími se QTE připomene některé soubojové pasáže z tahovek South Park a vzbuzuje myšlenku, zda by se necítilo Light Apprentice lépe na tabletech či chytrých telefonech.

Pokud se vám v království Zendahrit zalíbí a budou vás tahové střety bavit, můžete strávit další chvilky v úkolových soubojích. Nejenže zkušenosti nabyté proti různorodým modifikacím základních nestvůr jsou sdíleny s příběhovým charakterem, ale můžete se dostat k silným artefaktům. Oba bonusy vám mohou pomoci v těžkých bitvách proti unikátním bossům.

Slabší vývoj postavy

Ač tvůrci zdůrazňují přímo v podnázvu (The Comic Book RPG) vývojové prvky postav, moc se na ně netěšte. Hrdinové automaticky posilují své základní vlastnosti (rychlost, síla, inteligence), které můžete ještě zdůraznit helmou, brněním, zbraní a trojicí prstenů, což mi však přijde docela málo. Jako zajímavý nápad se projevuje posilování útoku či obrany na základě četnosti jejich užití. Nesmíme zapomenout ani na dříve zmíněný prvek unikátních dovedností, jež získáte na základě vašich rozhodnutí během čtecích pasáží hry, ale na hrdé označení RPG mi to přijde trošku málo.

„V rámci příběhu se pohybujete v lokacích, které jsou rozděleny do komiksových okének.“

Přitom autoři mají ve svém díle řadu světlých chvilek. V rámci příběhu se pohybujete v lokacích, které jsou rozděleny do komiksových okének. Každá místnost obsahuje řadu interaktivních prvků, na něž postavy reagují vtipnými dialogy. Občas musíte sesbírat předměty poházené po mapě, chytře se vyhnout těžkému souboji či objevit tajnou chodbu. Adventurní prvky nejsou stěžejní částí Light Apprentice, ale parádně ho oživují. Pokud se nechcete pídit po každém předmětu, lze si zapnout nápovědu, jež vám důležité objekty označí.

Nenáročné odpoledne

Studio Amazu Media vytvořilo interaktivní vyprávění komiksového příběhu, jemuž vývojáři dali roztomilý audiovizuál. Do svého díla se pokusili nacpat co nejvíce nápadů a úspěšných mechanik z jiných her, bohužel nic z toho prozatím není dotaženo do konce. Některé hráče může navíc odlákat epizodický model rozšiřování příběhu, jiné protivné QTE. Na druhou stranu v Light Apprentice získáte oddechovou hru, která zaujme spíše mladší nenáročné publikum. A stále si myslím, že by se námi hodnocené dílo v předběžném přístupu hodilo spíše na dotykovou obrazovku než jako potrava pro myši našich počítačů.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama