Díky SteamOS a technologii Proton se ukázalo, že hraní na Linuxu není jen experiment pro nadšence. Přesto má tahle platforma stále své limity.
Linux letos zaznamenal nebývalý zájem, hlavně díky Valve a jeho systému SteamOS. Ten se postupně otevřel i dalším zařízením než jen Steam Decku a ukázal, že hraní na Linuxu může být plynulé, pohodlné a v některých případech dokonce lepší než na Windows. Klíčovou roli v tom hraje Proton – kompatibilní vrstva, která umožňuje bez problémů spouštět většinu windowsových her.
Úspěch SteamOS na handheldech, zejména na Lenovo Legion Go S, přilákal pozornost influencerů i běžných hráčů. Linux se tak dostal do mainstreamové debaty jako reálná alternativa k Windows, zvlášť v době, kdy se blíží konec podpory Windows 10 a Windows 11 čelí kritice kvůli zbytečným funkcím a AI balastu.
Jenže nadšení má své trhliny. Linux stále naráží na problémy se stabilitou na různém hardwaru a hlavně na zásadní překážku v podobě kernel-level anti-cheatů. Ty jsou běžné u populárních multiplayerových her jako Valorant, Fortnite nebo Apex Legends a na Linuxu jednoduše nefungují. Dokud se tohle nezmění, budou mít kompetitivní hráči silný důvod zůstat u Windows.
Rok 2025 tak ukázal, že Linux je pro hraní připravenější než kdy dřív. Na plnohodnotnou náhradu Windows to ale zatím nestačí, nicméně s úsměvem sledujeme, jak se další rival operačních systémů (nejen) v gamingu dere kupředu.