Mad Max - s šíleností nejdál dojdeš
Preview Mad Max Článek Mad Max - s šíleností nejdál dojdeš

Mad Max - s šíleností nejdál dojdeš

Filip Němec

Filip Němec

43

Šílený Max byl jednou z prvních her, kterou jsem si na letošní výstavě v Kolíně nad Rýnem zahrál. Jaký byl?

Reklama

Filmového Mad Maxe již máme za sebou a na toho herního, na kterého se těšíme především, stále čekáme. Já jsem byl ještě před začátkem výstavy vůči hře poměrně skeptický, a proto jsem s otevřenou náručí přivítal možnost si Šíleného Maxe vyzkoušet na vlastní oči a ruce. Teď už mohu s klidem říci, že vývojáři odvedli notný kus práce, která je především poctivá. Mad Max je již teď kvalitním titulem s řadou inovací, které se navíc neopírají o příběh filmu, což je vskutku úctyhodný čin. Je však vidět, že si ve Warner Bros věří a mohu pouze přitakat, že opravdu dokázali udělat, alespoň podle toho co jsem měl možnost vyzkoušet, bytelný herní zážitek, který vůbec nepotřebuje participovat na úspěchu filmu.

Samotný film je vlastně jen tematickou předlohou a z jeho příběhu najdete ve hře spíše jen drobné artefakty. Šílenou atmosféru filmu však hra nasákla jako obrovská houba a dávkuje ji každou vteřinu. Mohu potvrdit, že obava z bohapustého kopírování filmu je mimo mísu. Druhá a daleko více opodstatněná obava pramení ze směru, kam dnes směřují akční hry v otevřeném světě. Dobývání a obsazování základen, pohyb po velkém herním světě pomocí nejrůznějších vozidel a samozřejmě kvanta vedlejších úkolů a náhodných událostí. Přiznám se, že jsem si byl téměř jist, že tuto šablonu, kterou teď ždímá především Ubisoft, obšlehne i Mad Max. S velkou radostí však mohu říct, že v Avalanche Studios dávají Maxovi tolik invence, jak je to jen možné a je to na hře sakra vidět.

Pěšky ani krok

Velká mapa si žádá dopravní prostředky, to dá rozum. Pěšky se v poušti prostě nechodí. Pokud jste navíc viděli film, je vám jasné, že tady budou hrát káry hlavní roly. Své vozidlo si budete moci upravit do poměrně detailních nuancí, které ale nemají pouze vizuální účel. K dispozici budete mít nejrůznější součástky, z nichž každá má určité vlastnosti. Ve výsledku si tak můžete vytvořit třeba nebezpečně rychlou káru, kterou ale zastaví i letící moucha, nebo naopak pojízdnou pevnost, která ale rychlosti moc nepobrala. Jednotlivých atributů je samozřejmě více a stejně tak součástek, takže balancovat mezi těmito dvěma extrémy vám hra dovolí poměrně svobodně a je tak čistě na vás, jak si své auto upravíte a tím změníte i svůj herní styl.

„Za zmínku stojí zajímavá featura, kdy se za jízdy prohodíte s Black Fingerem, který za vás převezme řízení a vy se tak můžete plně věnovat střelbě.“

Upravitelných bude na autě osmnáct částí, včetně klasických věcí jako je motor, kola či karosérie, ale upravit si budete moci i nejrůznější obranné prvky a samozřejmě i zbraně, jako je harpuna nebo plamenomet. Z rozhovoru s vývojáři vyplynulo, že na začátku hry Max přijde v litém boji o své milované auto a bude tak nucen postavit si nové. S tím mu pomůže jeho přítel Black Finger, který jezdí na korbě jeho auta a podle slov tvůrců je naprostý fanatik do všeho kolem aut. Na vás však bude hledat nové součástky a především suroviny potřebné k vylepšování vozu, což je rozhodně jednou z věcí, které vás budou nutit neustále prozkoumávat opuštěný svět. Za zmínku stojí také zajímavá featura, kdy se za jízdy prohodíte s Black Fingerem, který za vás převezme řízení a vy se tak můžete plně věnovat střelbě. Jak tuto situaci bude zvládat umělá inteligence vašeho protivníka jsem si však vyzkoušet nestihl.

Vývojáři se také rádi chlubí tím, že výměnných součástek bude takové množství, že každý Opus Magnum, jak si Max své auto pojmenuje, bude s velkou pravděpodobností naprosto jiný. Přesto bude možné prostřednictvím mnoha atributů své káry vzájemně porovnávat díky online funkci. O důvod víc, proč mít svého Magnuma co nejvíce vymazleného. Co se týče jízdního modelu, ten se zatím tváří velmi arkádově, na druhou stranu vliv pevného nebo naopak písčitého podloží poznáte na první pohled a pokud se dostanete do písečné bouře, bude to s vámi pořádně házet. Hru tak zvládne ovládat každý, na druhou stranu pořádně proniknout do bitev, které probíhají právě zpoza čelního skla vašeho auta, chce notnou dávku tréninku.

Tak trochu Batman

Není to však pouze rozsáhlé upravování vašeho plechového miláčka, které děla z Mad Maxe originální hru. Soubojový systém je taktéž mírně odlišný od toho co známe z většiny her, přesto není naprostou novinkou. Spíše kopíruje (a to velmi okatě) Batmana, za kterým ostatně stojí taktéž Warner Bros. Zatímco jedno tlačítko slouží pro úder, druhé naopak pro úhyb či blokaci útoku a správné načasování vám pak dává možnost drtícího protiútoku. Celá zábava pak stojí na rytmickém mačkání tlačítek a samozřejmě na rozdílné taktice, na každého protivníka totiž platí něco jiného.

Obdobně jako u Batmana je samotný combat drsnou podívanou, Max rozdává opravdu tvrdé rány, které dokážou napáchat pěkně krvavou podívanou. Zvláště efektní jsou protiútoky, které je sice velmi těžké načasovat (časové okno pro zmáčknutí tlačítka je opravdu extrémně krátké), ale hra vás odmění velmi pěknou exekucí nepřítele. Střílet se ve hře bude opravdu málo, protože náboje jsou cenné skoro tolik jako voda (ta slouží ve hře jako prvek regenerující vaše zdraví) a kromě pěstí tak použijete i spoustu věcí, které vám přijdou k ruce. V ukázce na Gamescomu jsem si vyzkoušel například kopí s vybuchující náloží, kterým můžete bojovat z blízka a v případě potřeby ho klidně hodit po nepříteli.

Jeden svět, jedna obtížnost

Výběr pomalejšího, taktičtějšího a drsnějšího stylu boje se mi rozhodně líbí a do post-apokalyptického světa Mad Maxe se neuvěřitelně hodí. Stejně jako v případě ovládání vozu je však potřeba si zvyknout na rozložení tlačítek, které není zase tak úplně klasické a měl jsem tak z počátku problémy se zaměřováním a střelbou. Rovněž obtížnost se zdála být poměrně vysoká, respektive vcelku věrně odpovídala surovosti celé hry. V okamžiku kdy jsem zemřel, zeptal jsem se asistujícího kolegy z Warner Bros, zdali hra bude obsahovat nastavitelnou úroveň obtížnosti, či nikoli. „Mad Max bude obsahovat pouze jednu obtížnost, která se bude měnit v závislosti na tom, v jaké lokaci budete,“ zněla odpověď. Abych se zároveň pochválil, bylo mi po dohrání zhruba dvacetiminutového dema spolu s potřesením ruky sděleno, že většina novinářů tuto ukázku za vyčleněný čas (30 minut) nedokončila a dočkalo se mi upřímné gratulace, kterou doprovázelo bručení si pod vousy o tom, proč vývojáři vybrali pro novináře zrovna tak obtížnou část hry.

Abych ale popsal samotnou ukázku, kterou jsem měl k dispozici. Na počátku dema jsem se objevil uprostřed pusté pouště s jasným úkolem – najít nový V8 motor, který je v nedaleké pevnosti. Ta je však pod útokem a nejdříve je tak třeba pobít nepřítele. Nasednul jsem do svého válečného vozidla, přičemž první úkol byl pomocí harpuny, kterou ovládá Black Finger, vypustit horkovzdušný balón. Po rychlém zaučení, jak se střílí z vozidla, jsem pomocí harpuny vytrhnul tři kotvící lana a balón se vznesl vzhůru. Jako správný investigativní žurnalista jsem pak vystoupil z vozu a jal jsem se prozkoumávat budovu poblíž, což se soudě podle pohledu na kolegu vedle rozhodl také on.

„Bouře vypadala opravdu pěkně, silný vítr házel s vozem ze strany na stranu a poletující písek stěžoval orientaci.“

V tu chvíli však začala obrovská písečná bouře, což mi asistující PR z Warner Bros sdělilo velmi nadšeně a pochlubilo se, že jde o jeden z náhodných eventů. To jsem si potvrdil rychlým pohledem na kolegu po pravici, který si užíval slunného a bezvětrného počasí. Rychle jsem tedy nasedl do auta a uháněl jsem k pevnosti. Bouře vypadala opravdu pěkně, silný vítr házel s vozem ze strany na stranu a poletující písek ztěžoval orientaci. Bouři nakonec přerušila příběhová animace, kterou spustil můj příjezd k pevnosti. Tu kromě skupiny pěšáků dobývaly také tři pojízdné katapulty, které bylo třeba zničit. Zvolil jsem jako nejschůdnější možnost pomocí harpuny vytrhnout část kovového brnění, které zakrývalo červené barely, jenž katapult vymršťoval na pevnost. Pak už stačilo vyslat raketu na barel a katapult již nebyl hrozbou.

Katapulty ve světě Mad Maxe však nejsou pomalé či dokonce statické a tím pádem lehce zničitelné. Pohybovaly se podobnou rychlostí jako já a šikovně se natáčely a uhýbaly. Do toho mě otravovaly pěší nepřátelské jednotky, které velmi šikovně naskakovaly na moje auto. Setřást je nebylo jednoduché. Několikrát jsem tak vykouknul z okna, vytáhnul brokovnici a nebožáka nemilosrdně odpravil, jindy zase stačil ostřejší drift či náraz do katapultu a cizopasník byl rázem pryč.

Velký, ale prázdný svět?

Poté jsem se již po svých vydal do pevnosti, kde jsem si konečně vyzkoušel boj zblízka a nutno dodat, že přešel díky své jednoduchosti rychle do krve. Většinou jsem se pohyboval ve více či méně uzavřených prostorech, které mě trošku zklamaly svou strohostí. Holé zdi s minimem detailů a dalších objektů však mohou být pouze náhodou, přesto mám strach, že díky velkému světu se hra stane obětí tohoto v rámci žánru velmi známého neduhu. Hodnotit celkově vizuál hry je přinejmenším ošemetné. Pustina vypadala velmi povedeně, ale pouze v případech, že obsahovala rozbořené domy či další objekty narušující jinak naprostou prázdnotu, která už tolik oči neuchvátí.

„Většina postav působí opravdu vyšinutě a excentricky, skoro až tak šíleně jako bláznivé charaktery z Borderlands.“

Po vyčištění základny jsem konečně našel slíbený motor a mise a stejně tak demo skončilo. Celou misí se proplétala také dějová linka vyprávějící příběh o pokusi zachránit určitou dívku (díky vytržení mise z kontextu příběhu jsem ale moc nechápal oč jde). Co jsem však postřehnul je fakt, že většina postav působí opravdu vyšinutě a excentricky, skoro až tak šíleně jako bláznivé charaktery z Borderlands.

Ještě před letošním GC v Kolíně nad Rýnem jsem netušil, co si o hře myslet a těšil jsem se, že si konečně udělám nějaký názor na titul, který už teď má mnoho nedočkavých fanoušků. Řadím se teď mezi ně už i já, protože Mad Max nabízí chytlavou akční hratelnost, která je pospojována mnoha novými a originálními prvky, které rozhodně nejsou okoukané. Na druhou stranu ale také využívá ty osvědčené recepty pro akce v otevřeném světě, které prostě baví, a je jedno, jestli hrajete Far Cry, Watch Dogs nebo třeba Assassins Creed. Přestože jsem měl k dispozici pouze jednu misi, mám velmi silný pocit, že tohle šílené dobrodružství dopadne opravdu dobře.

Výpravu na Gamescom sponzoruje náš obchod GameExpres.cz.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama