MAKERS OF DREAMS: Hideo Kojima
Blogy čtenářů Článek MAKERS OF DREAMS: Hideo Kojima

MAKERS OF DREAMS: Hideo Kojima

Daniel Kremser

Daniel Kremser

Po dlouhé době se společně s JakERem vracíme na blogy ve společném projektu MAKERS OF. JakER se zaměřil na herní enginy a já, jak už asi vidíte na…

Reklama

Po dlouhé době se společně s JakERem vracíme na blogy ve společném projektu MAKERS OF. JakER se zaměřil na herní enginy a já, jak už asi vidíte na význačné ikony herního průmyslu. Rád bych vám přiblížil jak známé, tak i méně známé informace o těchto lidech, ale nečekejte žádný bulvár. Prostě takové menší shrnutí, jaké hry dělají a co je pro ně typické.

Japonský kouzelník

 

Hideo Kojima je famózní japonský herní designér a jedna z nejznámějších osob v oboru. Za svou preciznost si vysloužil přezdívku "pan režisér" a rozhodně se nebojí trochu šokovat či experimentovat. Známý je také díky dlouhým dialogům, v nihž dopodrobna rozpitvává příběhové pozadí a dokonale rozvíjí charakter postav.

 

 

První krůčky

 

Svou kariéru začal ve firmě Konami jako herní designér. I přesto, že již tehdy byl bezpochyby nevysychající studnicí nápadů, o jeho prvních hrách se jako o úspěšných mluvit nedá. Zlom přišel až v roce 1987, kdy začala cesta jedné z nejúspěšnějších herních sérií. Světlo světa spatřil legendární Metal Gear. Hra na svou dobu naprosto přelomová a to hlavně díky dosud neviděným stealth prvkům. Po prvním MG už Kojimovo jméno hráčům něco říkalo, ale opravdový zvrat přinesl až s MG2: Solid Snake. Nevídaná grafika, efektní cutscény a mistrně zrežírovaný příběh udělaly z Kojimy doslova přes noc herní celebritu číslo 1.

 

Ale proč? Protože se snažil dělat to co ostatní? Ne! Hideo Kojimu reprezentuje inovace. Dokonce bych se ho nebál přirovnat k novodobému revolucionáři, jehož každý velký počin zásadně otřese videoherním průmyslem. V roce 1987 to byla stealth akce. A kdo ví, co to bude příšte.

 

 

Legendární Solid Snake

 

Kojima už v pozici herní modly se nemusí bát experimentovat a utváří novou sérii, jejímž prvním dílem se stává Metal Gear Solid pro Playstation. Hru nelze popsat jinak než superlativy. Ostatně se to také odrazilo na prodejních číslech. To dalo Kojimovi nečekanou svobodu a ten začal utvářet další, od předcházejíchí trochu odlišnou, hru. Bohužel i mistr tesař se někdy utne. Když Hideo uvedl MGS2: Sons of Liberty, vzbudil u fanoušků rozhořčení. Hra se sice znovu o kousek více podobala Kojimovu ideálu, ale osudnou se hře stala nová postava na scéně. Zelenáč Raiden s tak trochu nestandartními hermafroditními rysy představoval naprostý šok. Drsňáckému idolu Snakovi se totiž nepodobal téměř v ničem.

 

Vlažné přijetí Raidena u fanoušků nakonec donutilo Kojimu znovu se vrátit do historie a ve hře MGS: Snake Eater se rozhodl znovu přívést k životu příběh legendárního Solid Snaka. Hra způsobila doslova celosvětové šílenství a rozhodně stojí za vyzkoušení už jen kvůli naprosto bezchybným cutscénám, které byly ve své době přirovnávány k hollywoodským filmovým trhákům. Díky tomu dostal Hideo Kojima přezdívku "pan režisér" a splnil si alespoň trochu dětský sen. Po celé své dětství se toužil tento nenápadný člověk stát filmovým režisérem. Bohužel se zatím k ničemu důležitému v tomto oboru nenachomýtl (jinak by bylo toto odvětví už jinde, než u Avatara). Asi právě proto scénky v jeho hrách klidně atakují i třicetiminutovou hranici.

 

 

 

Nedávné udásloti, jež sérii postihly bezesporu určitě všichni znáte, takže to vezmeme ve zrychleném vydání. Zatím poslední hrou série je MGS: Guns of Patriot. Více než důstojné zakonečení jedné videoherní epochy. Naprosto dokonalá jízda napříč celým světem v typicky perfektním Kojimově stylu. Sice údajně poslední, ale tomu snad nevěří téměř nikdo a Hideo spekulace prostřednictvím Twitteru rád rozdmýchává.

 

<object width="560" height="349"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/P6V0JDyHoAU?fs=1&amp;hl=cs_CZ"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/P6V0JDyHoAU?fs=1&amp;hl=cs_CZ" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="349"></embed></object>

Kromě hlavní linie her, jež vyšly na platformu PLaystation od Sony světlo světa samozřejmě spatřily i další okrajové tituly na různá přenosná herní zařízení. Za zmínku určitě stojí poměrně nový MGS: Peace Walker, jež zařízení PSP ždímá maximalním způsobem a nebojím se tuto hru označit za jednu z nejlepších, kterou na PSP můžete sehnat. Legendární návrat Snaka v MGS: Snake Eater můžete nyní taktéž obdivovat i ve 3D. Kojima totiž připravil předělávku tohoto klenotu na nové Nintendo 3DS. Celkově se jen her s nálepkou Metal Gear prodalo přes třicet milionů kusů, což je úctyhodné číslo. Navíc již dávno překročila značka hranice videoherního průmesly a vtrhla i do televize, knih, komiksů, ba dokonce i do světa módy.

 

 

 

Protože célá série MG a MGS čítá na dvacet titulů, jedná se jen o nejstručnější výtah těch hlavních her. Záměrně jsem se nezmínil o jednotlivých datadiscích a odbočkách. Nemusí to totiž všechny bavit a pokud vás toto universum zaujalo jednoduše si více informací můžete najít na české fanstránce.

Vlastní firma

Jelikož už Kojima vydělal Konami neskutečné množství peněz a přinesl neuvěřitelný úspěch, není divu, že si může dělat téměř cokoli. Od roku 2005 funguje již výhradně ve svém vlastním studiu pod křídly Konami s názvem Kojima Productions a má prakticky volné ruce. Dalšího uznání se mu dostalo letos, kdy se stal víceprezidentem celého videoherního gigantu Konami.

 

 

Faktem je, že nyní už se ve vývoji neangažuje s takovou vervou jako kdysi. Dnes se na hrách Kojima Productions podílí spíše jako producent, nikoli jako scénarista a režisér. Přesto nechává tušit něco velkého. Na nadcházející E3 údajně připravuje hned dvojici her a neustále činí narážky na Devil Project. Údajně zlom ve vývoji videoher. Osobně tomu i věřím, jelikož tenhle chlapík už toho dokázal opravdu dost.

Tak trochu nestandartní

Přesně takové jsou Kojimova díla. Mají neskutečně složitý a komplexní příběh, který hravě překonává většinu špionážních knih. Herní mechanismy jsou většinou novátorské a vždycky mají své místo, nikde nic nenadbývá nebo nedělá jen křoví. Třetím poznávacím znakem pak jsou precizní dialogy a filmečky, které ale leckdy trvají neskutečnou dobu.

 

 

Pikantní perličkou, je ale i Kojimova libůstka v trochu odvážnějších scénách. V nejedné své hře nám servíruje nahotu naprosto bez skrupulí a třeba takový nahý Raiden, nebo polonahé sličné děvy nejsou ničím zas až tak výjimečným.

Hideo a konzole

Ani Kojima se nebojí pouštět do odvážných předpovědí a hrdě do světa křičí svůj názor na konzole, který je v jeho případě dost paradoxní.

 

"V nejbližší době už konzole mít nebudeme. Zanedlouho dojdeme do stádia, kdy nebudou potřeba. Lidé budou moci hrát kdykoli a kdekoli. Budeme mít jednu jedinou platformu a všude to bude stejný zážitek ze stejného softwaru."

 

Když vezmeme v potaz, že zatím každý jeho titul vyšel výhradně na konzole, jedná se o překvapivý výkřik do tmy. Překvapen byl i Kojimův přítel, ředitel Sony Hiroshi Kawano. Otázkou ovšem je, zda se Kojima nesnaží pouze připravit si půdu pro něco opravdu velkého.

Hideo a veřejnost

Člověk by si řekl, že se snaží Kojima spíše zapadnout a jedná se o velkého tajnůstkáře. Pravda to je, ale jen na půl. Zamiloval si totiž Twitter, který využívá po celý den. Snadno se tak můžeme dozvědět co tenhle člověk třeba obědvá nebo na čem bude dneska pracovat. Avšak právě na podrobnosti ohledně své pracovní budoucnosti je poměrně skoupý a naopak záměrně čtenáře dráždí. Zřejmě si užívá tu vlnu pozornosti a spekulací, která se kolem celého studia vždy rozvíří.

 

 

Stejně tak velice rád navštěvuje velké videoherní akce. A to třeba i přesto, že s nimi nemá nic společného. Naopak ostatní jsou rádi, když se Hideo k nějaké jejich hře propůjčí. Tohle jméno prostě táhne, a když na fotce uvidíte malého japonce v ležérním oblečení, ale s nápadnými brýlemi, věřte, že se jedná o něco zajímavého.

Dlouho trvající odkaz

Ceny se mu doma válí po kupách. Pravidelně se umisťuje v různých žebříčcích top 10 videoherních vývojářů a časopis Forbes ho tituloval jako nejdůležitější osobnost videoherního průmyslu. Přestože má Kojima vlastně jen jeden opravdový klenot, dokázal si kolem sebe vytvořit auru dokonalosti, která mu již zůstane. Nelze mu upřít schpnost přijít v pravou chvíli s něčím novým a dá se považovat za zakladatele stealth žánru, jak ho známe dnes. Tento malý Japonec si prostě získal celý svět a všichni s napětím čekáme na jeho další projekt.

 

Hideo Kojima
Věk48
Místo narozeníSetagaya, Japonsko
Místo pobytuTokio, Japonsko
NárodnostJaponec
StavŽenatý, bezdětný

Vyjádřete i vy svůj názor na jednu z nejvýraznějších osobností vývoje her. Navíc budu rád, pokud zdělíte koho by jste chtěli v dalším díle. Zcela nakonec bych chtěl poděkovat JakERovi, že s tímto projektem přišel a dokonce mě k němu i přizval. Díky!

Reklama
Reklama

Uživatelský článek

Uživatelský článek se řídí pravidly webu. Obsah vytvořený nebo nahraný uživateli v žádném případě nevyjadřuje názor provozovatele. Za obsah stránek vytvořený nebo nahraný návštěvníky neneseme žádnou odpovědnost.

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama