Bývalý hlavní softwarový inženýr z PlayStationu vysvětluje, proč všechny hry na PS5 nepoběží v 60fps.
Novou konzoli PlayStation 5 plánuje letos zakoupit spousta hráčů. Ať už vás lákají hry od Sony, příslušenství nebo služby, najdou se i tací, kterým záleží i na výkonu hardwaru. Ten, podle všelijakých spekulací, by měl tentokrát uspokojit i příznivce, kteří preferují hraní alespoň v šedesáti snímcích za vteřinu. Ačkoliv víme, že PlayStation 5 disponuje 10,28 teraflops, najdou se případy, kde někteří hráči přirovnávají tento výkon k PC sestavám obsahující grafickou kartu RTX 2080Ti, RTX 2080, ti co stojí nohama na zemi hádají, že by šlo o ekvivalent k RTX 2070 nebo i k RTX 2060.
Zní to dobře, takové karty si na PC dokážou poradit, jak se 4K rozlišením, tak i vysokými snímky za vteřinu, ale co když je všechno úplně jinak? Co když se na velký výkon těšíme zbytečně a „standard 60fps“ nenastane, přestože PlayStation 5 je na to dost výkonný?
Proč?
Na tuto otázku odpověděl bývalý hlavní softwarový inženýr z PlayStationu, Matt Hargett, na svém Twitteru.
Podle Matta Hargetta budou hry omezeny nejen vývojářem, který chce „filmově“ vypadající hru, ale také těmi, kteří se snaží do hry dostat HDR, a zákazníky co mají levné televizory. Podle něj nejlevnější 4K televize dokážou zobrazovat HDR s barevným vzorkováním „pouze“ 4:2:0 v 60Hz, ale toto HDR bude údajně lépe vypadat na 4K televizi 4:2:2 v 30Hz. Ale jak moc lépe?
Na jeho příspěvek zareagoval uživatel s otázkou, zda by bylo možné mít volbu mezi dobrým vzhledem a dobrým výkonem, tak jako to mají některé hry na aktuální generaci konzolí.
„To je problém v TV / procesorech přijímače, i když je využito HDMI 18+ GB/s. Jako s aktuální generací konzolí, nemusíte vyvíjet své dílo / engine, kde jádrem bude HDR. V praxi to znamená jasné exploze / zrcadlení světel, ale svět je vybledlý / příliš tmavý (Mafia 3).“
Jeho tvrzení se však spoustě lidem nelíbí a o jeho vysvětlených důvodech pochybují, protože jde prý o výmluvy.
V komentářové sekci na zahraničním webu Wccftech někteří poukazují na to, že barevné vzorkování 4:2:0 není pro HDR tak špatné, a rozdíl mezi ním a vzorkováním 4:2:2 je minimální a vidět půjde pouze na malém textu na obrazovce. Při hraní her si rozdílů údajně nevšimnete.
Jak to tak vypadá, svoboda volby se asi ani v případě nové generace konzolí moc neposune a pokud je pravda co Matt Hargett tvrdí, asi se nedočkáme spousty her podporující režim, kde hra poběží ve více snímcích za sekundu, než je 30.