Preview Temné dobrodružství v Shadow of the Tomb Raider
Preview Shadow of the Tomb Raider Článek Preview Temné dobrodružství v Shadow of the Tomb Raider

Preview Temné dobrodružství v Shadow of the Tomb Raider

Filip Němec

Filip Němec

14
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Vše, co zatím víme o novém dobrodružství archeoložky Lary Croft. Není toho málo!

Reklama

Série Tomb Raider zažívá restart jak na poli videoherní zábavy, tak i ve světě filmů. Hodnotit restart filmové Lary Croft si rozhodně netroufám, avšak co se her týče, reboot z roku 2013 se rozhodně povedl, stejně jako následující Rise of the Tomb Raider. A pokud vás nové filmové zpracování nenadchlo, mohu vás uklidnit. S herní sérií totiž filmy nemají nic společného. Znovuzrozená série Tomb Raider vlila do žil vyčpělé postavě Lary Croft novou a dosti syrovou krev. Zatímco v prvním díle Lara bojuje o samotné přežití a hledá ztracené království Yamatai, v druhém díle Rise of the Tomb Raider, jež vyšel o dva roky později, už byla o něco sebevědomější bojovnicí, stále však ale v podstatě křehkou ženou, která už ví, jak zabít protivníka, ale každá krev na jejich rukou ji tíží.

Do třetice to nejlepší

Aktuálně vyplývá na povrch, že celý restart byl zamýšlen jako trilogie, která nabídne nejen trojici propojených dobrodružství, ale také postupný a dopředu připravený vývoj Lary Croft. Vývojáři ji ve třetím díle popisují stále jako relativně křehkou hledačku pokladů, která už ale ví, co je jejím cílem a je ochotna podstoupit i nejrůznější osobní oběti jen aby dosáhla svého cíle. Vybraní zahraniční novináři měli dokonce možnost zahrát si necelou hodinku z úvodu hry a ti Laru popisují ještě odvážněji. Podle nich je ochotna jít tak říkajíc přes mrtvoly jen aby získala mocný mayský artefakt.

Zároveň však hovoří o tom, že Shadow of Tomb Raider opravdu dostojí svého názvu a půjde o daleko nejtemnější dobrodružství z celé série, a to jak příběhem, tak i herními prvky. Trošku protichůdně působí vyjádření, že Lara má být stále citlivou bytostí s morálními zásadami, přesto je ale schopna obětovat své nejbližší jen aby se dostala k bájnému pokladu mayské civilizace. Po tom jde hlavní záporák Dominguez, přičemž samotný poklad má být natolik mocný, že by mohl způsobit nezměrné škody.

„Otěže vývoje přebrali zkušení autoři z Eidos Montreal.“

Autoři zároveň dodávají, že třetí dobrodružství „nové“ Lary už nebude o vlastním přežití ale rovnou o záchraně světa. Je tedy tajemný artefakt natolik mocný, že by mohl napáchat globální škody, a Lara natolik vyspěla, že je schopna dát všanc vlastní život i životy jejích přátel, jen aby zachránila svět? Nebo je v tom ještě něco jiného? Na scéně se totiž opět objeví zločinecká organizace Trinity, přičemž sám Dominguez má mít na svědomí smrt Lařina otce. Rozhodně bude zajímavé sledovat, jak se celý příběh vyvine, protože podle všeho nás čeká zajímavé finále celé série, kde se bude hrát nejen o záchranu světa ale i o starou dobrou pomstu.

Až právě třetí díl má navíc odemknout Lařin potenciál jako pravého dobyvatele bájných hrobek. Zatímco jednička byla o přežití a dvojka o jejím přerodu na lovce a zabijáka, třetí díl má plně rozvinout její objevitelské schopnosti. Podle prezentace, jež mohli někteří novináři zhlédnout, jde o dopředu připravený plán, který by neměla narušit ani výměna vývojářského studia. Crystal Dynamics totiž pracují na blíže nespecifikované Avengers hře pro Marvel, otěže vývoje tak přebrali zkušení autoři z Eidos Montreal, jež stojí například za Deus Ex: Human Revolution a Deus Ex: Mankind Divided.

Z Mexika až do Peru

Vybraní novináři si již mohli vyzkoušet část z úvodu hry, kde se Lara podívá na malý ostrov v Mexiku, kde aktuálně probíhají slavnosti smrti. Lara se zamaskuje vypůjčenou bundou a pomalovanou maskou na obličej, aby se skryla před Dominguezem a jeho muži, kteří mají za úkol ji v případě nutnosti okamžitě zpacifikovat. Redaktoři si pochvalují barvitý a přirozeně živý svět, jež se tvůrcům podařilo vytvořit. Zanedlouho se pak hra přesouvá mimo město, které nabídne už pro sérii klasičtější prostředí plné bujné fauny i flóry.

Lara se vydává prozkoumat jednu z jeskyň, k níž ale musí nejprve vyšplhat a v ten moment hra představuje dvojici svých novinek. Je jimi závěsné lano a dvojice cepínů. Za pomocí cepínu dokáže Lara vyšplhat na vyvýšená místa. Autoři slibují, že prostředí bude pro tuto dovednost nabízet zajímavé možnosti. Můžeme se tak doufejme těšit na chytlavý level design, jež prověří mozkové závity nejednoho dobrodruha. Druhou novinkou je pak lano, které slouží ke slaňování do hlubokých jeskyň a také k překonávání propastí, které Lara zdolá zhoupnutím se na laně. Jsem hodně zvědavý, jak se vývojářům tyto dovednosti podařilo odlišit od série Uncharted, jinak se totiž mohou těšit na četné narážky od fanoušků konkurenční série.

Nejtemnější díl z celé série

V momentě, kdy se Lara konečně dostává do temné jeskyně, zjišťuje, že vchod je zatopený a hra ukazuje svou další a do značné míry novou tvář. Vývojáři slibují, že každý dungeon bude samostatnou výzvou, kde se každá chyba trestá smrtí, což ilustrují jednak obtížnějšími hádankami a nejrůznějšími nástrahami, tak i vizuálně pomocí tlejících mrtvol, které se podobně jako Lara pokoušely jeskyni projít. K tomu autoři využívají například potápění, které je nutné k dosažení některých místností a jež podle novinářů působí dosti klaustrofobně, zvláště když se musíte vyhýbat ostrým skalám či nebezpečným úhořům a do toho všeho ještě hledat malé ostrůvky, kde se dá doplnit zásoba kyslíku.

„Autoři rozhodně slibují podstatnější příklon k tichému přístupu.“

Uvnitř jeskyně pak číhal nespočet skrytých ostnů vystrkujících svá špičatá ostří pokaždé, když Lara šlápla tam, kam neměla. Podle novinářů opravdu stačí jedno šlápnutí vedle a Lara je ihned mrtvá, takže sliby Eidosu očividně nebyly liché. Co naopak zůstalo jsou quick-time eventy, jež jsou hojně využívány právě při uskakování před nástrahami a které se používají kupříkladu i při skoku na skálu, kde je třeba včas zmáčknout požadované tlačítko, aby Lara nespadla. Používání QTE je vždy ošemetnou záležitostí. Na jedné straně dokáže hráče udržet v napětí, na stranu druhou je až příliš časté používaní tohoto prvku otravné. Snad se tvůrcům podaří koncentrace QTE správně vybalancovat.

Následující prezentovaná část pak redaktorům poodhalila další z novinek, kterou je značné rozšíření stealth možností v soubojích. Zatímco dříve byla příroda pro Laru spíše protivníkem, v tomto případě se nezdráhá využívat okolní zeleň ke svému prospěchu. Samozřejmostí je krytí se v porostu, zajímavě pak vyznívají nové stealth techniky jako je kupříkladu možnost pomazat se blátem pro lepší splynutí s okolním prostředím. Autoři rozhodně slibují podstatnější příklon k tichému přístupu, ostatně na to odkazuje i samotný název titulu, jedním dechem však dodávají, že kradmý přístup bude pouze alternativou a pokud je ve vašich silách vyvraždit nepřítele hezky tváří v tvář, hra vám nebude bránit.

Veškeré dojmy z hraní se pak nesou především v duchu spokojenosti, co se grafického zpracování týče. Hra má působit velmi přirozeně a barevně, přičemž zejména příroda a rozpadlé ruiny mayské civilizace prý vypadají velmi povedeně.

Nové a na nějaký čas dost možná i poslední dobrodružství Lary Croft prezentovali autoři na Xboxu One, avšak o bližších specifikacích toho zatím moc nevíme. Podle některých zpráv bylo snímkování uzamčeno na 30fps, co se týče rozlišení prozatím ale můžeme jen hádat. Microsoft však na svých internetových stránkách uvádí, že Xbox One X nabídne Enhanced verzi, jež zvládne nativní 4K rozlišení. Dá se tedy předpokládat, že na běžném Xboxu One popřípadě Xboxu One S poběží Shadow of the Tomb Raider v 1080p, popřípadě dojde k upscalu na 4K. Na PC by podle spekulací měla hra nabídnou nativní 4K rozlišení a i 60fps, které bude i na Xboxu One X. Na výkonné konzoli od Microsoftu si budete moci zvolit mezi 4K při 30fps a 1080p při 60fps.

Shadow of the Tomb Raider se dle dostupných informací hraje a vypadá velmi dobře. Zajímavé bude sledovat nejen jak se Lara popere se svou největší konkurencí, tedy sérií Uncharted, mě o osobně ale zajímá především pojetí příběhu, který má být doposud nejtemnějším dobrodružstvím Lary Croft. Jak to celé dopadne se dozvíme už v polovině září.

Těšíme se

  • na temný příběh
  • na završení trilogie
  • na nové prvky v hratelnosti

Bojíme se

  • okoukávání herních prvků od konkurence
  • nesplněných slibů o temném příběhu a obtížných dungeonech

Souhrn: Trilogie restartované série Tomb Raider má díky skvělým dvěma dílům našlápnuto k výbornému zakončení. To navíc slibuje novinky v hratelnosti ale také značně temnější a emotivnější příběh, ve kterém už Lara není lovnou zvěří, ale lovcem. Letos navíc nevychází nic ze série Uncharted, takže hráči lačníci po akční adventuře budou mít rozhodování poměrně jednoduché.


Shadow of the Tomb Raider vyjde 14. září 2018 na PC, PlayStation 4 a Xbox One. Hru předobjednáte na Xzone.cz a GameExpres.sk, kde získáte tričko.

Zdroj: GameSpot, IGN

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama