Recenze Bear and Breakfast - chata v horách a s medvědem navrch
Recenze Recenze Bear and Breakfast - chata v horách a s medvědem navrch

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

Platformy Nintendo Switch Switch Windows PC

Simulátor medvědího Airbnb nám rok unikal. A to byla škoda.

Když do vašeho ošuntělého hotýlku zavítají první hosté, na recepci na ně čeká nepříjemné překvapení. Vyděšeně popoběhnou, protože u dveří postává usměvavý, ale přece jen rozložitý medvěd. Stačí však, aby si nasadil čapku a kalhoty, a hned je všechno v pořádku. Tohle je Hank. Možná vydává podivné zvuky a místo rukou má tlapy, ale je to sympaťák s velkými plány. Rozhodl se, že do svého údolí naláká lidi. Ty růžovoučké, měkké tvory, kteří rádi odhazují odpadky a pokřikují v lese, ale vlastní jednu úžasnou věc: peníze. A protože jsou naprosto bezbranní, určitě budou potřebovat postel a možná i nějakou tu snídani.

Platforma: PC, Nintendo Switch (recenzovaná verze)

Datum vydání: 15. 9. 2022 (na Switchi)

Vývojář: Gummy Cat

Vydavatel: Armor Games

Žánr: budovatelský simulátor

Česká lokalizace: ne

Multiplayer: ne

Dat ke stažení: 1,8 GB (Switch verze)

Herní doba: 20+ hodin

Cena: 19,99 dolaru

Bear and Breakfast je už rok stará hra o budování chat a penzionů, která nám ale v redakci pořád nějak unikala. Když jsme se k ní letos dostali, rozhodli jsme se připomenout nenápadný, ale na první pohled příjemný a relaxační titul. Jaký byl zážitek ve skutečnosti? Relaxační možná není to správné slovo.

Mručící hoteliér

Jde v jádru o klasický budovatelsko-manažerský simulátor, na který je ale nabalená neokoukaná schránka. Vaším cílem je už podle očekávání postavit jedno ubytování za druhým a přesouvat se na novou a novou mapu, kde na vás čekají nové a nové výzvy. Jednou stavíte klasickou dřevěnou chalupu s pokoji pro nenáročné hikery, jindy luxusnější podnik, kde hosté očekávají kvalitnější snídani než jenom čaj z trsu bylinek, které jste našli na nevábném místě u silnice. To vše ale děláte jako medvěd, který není úplně hotelový mág.

Hank by strašně rád do údolí nalákal lidské návštěvníky a obnovil slávu parku, který v minulosti zasáhl požár. Jenže nemá bohaté investory, mašinu na bitcoiny ani know-how ze světa. A tak sbírá dřevo a kamení v lese a vybavení do jeho zpočátku nepříliš hezkých pokojíků mu obstarává mývalí kamarád žijící v kontejneru. Postupně se zaplete i s plejádou dalších vedlejších postav, jako je třeba krysí mafie ze skládky nebo osamělý řidič autobusu, kteří mu zadávají další úkoly. To vše s humorem, který šikovně balancuje na tenké hranici mezi vtipným bizárem a dětinskou trapností.

S tím je spojena spousta roztomilých detailů. Například vaši lidští návštěvníci neustále odhazují odpadky. V koupelně, ve svém pokoji, uprostřed panenské přírody. Vy je (logicky) musíte sbírat, ale ve výsledku z takového oslintaného ohryzku nakonec máte radost - odpadky totiž fungují jako speciální měna, za kterou dostanete od svého mývalího parťáka třeba lampičku do pokoje.

Hon na pozitivní recenze

Provozování ubytování ale není jenom zábava, je to taky pořádná dřina. Což nakonec zjistíte i v téhle prvotině od rumunského studia Gummy Cat. Čím víc penzionů nebo motelů máte, tím víc máte i hostů. A u nich se postupně stupňují očekávání. Na začátku jim možná stačí sprchovat se v dřevěné kádi, ale postupně zpohodlní a chtějí víc. Abyste v recenzi získali pět hvězdiček, musíte splnit všechny jejich požadavky, které si můžete prohlížet u žádostí o rezervaci pokoje. Každý váš podnik se ale nachází na jiné mapě a vy mezi nimi musíte pendlovat, což se časem ukáže jako poměrně vysilující - zvlášť pokud hrajete na Nintendu Switch, kde cestování a loading jednotlivých map zabere docela dost času.

Obecně i ovládání na Switchi není úplně nejpřívětivější a nějakou dobu zabere, než si zvyknete, co udělá které tlačítko. Přitom Bear and Breakfast jako by byl stvořený pro handheld mód - titul je krásně kreslený s nepříliš komplikovaným příběhem a jeho cykly se skvěle hodí na krátké hraní, kdy třeba jedete hromadnou dopravou nebo máte po večeři volnou půlhodinku. Několikrát si u něj vzpomenete na Stardew Valley nebo Animal Crossing, i když tolik možností například u ladění hotelů a dekorací nenabízí.

Pořád je vidět, že nejde o hru obrovského studia se štědrým rozpočtem. Poznáte to třeba i na nepříliš příjemném rozhodnutí, kdy vývojáři neudělali svou hru moc otevřenou. K různých vychytávkám nebo vybavení pokojů se dostanete až po splnění mnoha úkolů. Hra svůj obsah dávkuje občas pomalu a není “nekonečná” jako dva výše zmíněné tituly. Ale má hezký vizuál, sympatické postavy a velice jednoduše u ní dokážete “vypnout”.

Když jsme před rokem chtěli o Bear and Breakfast napsat, bylo to hlavně kvůli názvu a bizarní náplni. A to je nakonec to, čím hra skutečně nejvíc vyniká. Originálním nápadem, kdy se coby mručící medvěd staráte o neukázněné výletníky a stavíte jim čím dál luxusnější hotely. Neohrabané ovládání nebo určitá uzavřenost světa ale trochu zamrzí.

Neohrabaný medvěd Hank
Originální nápady a detaily
Roztomilý vizuál