Recenze Command & Conquer Remastered Collection
Recenze Recenze Command & Conquer Remastered Collection

Jakub Marušák

Jakub Marušák

7

Welcome back, Commander.

EA se letos rozhodli k bezprecedentnímu kroku – vydání real-time strategie. A to nejen tak nějaké obyčejné, ale rovnou jedné z těch, která platí za pilíře žánru. Command & Conquer Remastered Collection pyšně vystavuje své kořeny, sahající k dnes již neexistujícímu legendárnímu studiu Westwood. K výrobě titulu byli osloveni bývalí zaměstnanci tohoto studia, nyní vystupující pod hlavičkou Petroglyph Games. A aby těch překvapení nebylo málo, v EA se rovnou odhodlali k uvolnění zdrojového kódu původní hry, podpoře modů a vydání na Steamu.

• Platforma: PC
  • Datum vydání: 5. června 2020
  • Výrobce: Petroglyph Games
  • Vydavatel: EA
  • Žánr: real-time strategie
  • Multiplayer: ano
  • Dat ke stažení: 32 GB
  • Herní doba: 40 hodin
  • Přístupnost: 16+
  • Prodejní verze:digitální
  • Cena: 19.99 EUR

Příběh bratrstva, globální policie, Spojenců a Sovětů

Command & Conquer Remastered Collection obsahuje hry Command & Conquer: Tiberian Dawn a Command & Conquer: Red Alert včetně všech rozšíření (některá, původně konzolová, vychází na PC v premiéře). Příběh původní hry vypráví o konfliktu mezi globální obrannou organizací GDI a teroristickou skupinou Brotherhood of Nod, vedenou tajemným vůdcem Kanem na pozadí celosvětové ekologické krize. Ta je způsobena mimozemským minerálem zvaným Tibérium, který hrozí kompletním zničením pozemského ekosystému.

Kampaň GDI vás provede bojišti střední a východní Evropy. Dojde samozřejmě i na Českou a Slovenskou republiku, zabojujete si ve velmi „reálných“ kulisách ostravské džungle a bratislavské pouště. Pokud se připojíte na stranu Kanea, podíváte se pro změnu na africká bojiště. Příběh Red Alert je o něco přímočařejší a odehrává se v alternativní realitě, kde Einstein pomocí stroje času zlikvidoval Hitlera ve snaze zabránit 2. světové válce. Toto však pouze vedlo k neomezené rozpínavosti Sovětského svazu a na vás tak bude rozhodnutí o osudu Evropy.

Dojde samozřejmě i na Českou a Slovenskou republiku, zabojujete si ve velmi „reálných“ kulisách ostravské džungle a bratislavské pouště.

Každá ze čtyř kampaní vám zabere v průměru 10-12 hodin. Díky nově implementované funkci Mission Select se navíc můžete kdykoliv vrátit k již dokončené misi a zkusit ji dohrát na vyšší obtížnost, či projít její alternativní verzi. Odměnou za dohrání jednotlivých misí vám budou postupně odemykána videa s vývojářskými deníky a pohledy do zákulisí natáčení hraných filmečků.

Kane žije! Ve 4K a 120 FPS!

Už první spuštění hry vás nenechá na pochybách, že se tvůrci rozhodli velmi ztěžka zahrát na nostalgickou notu. Během zhruba tříminutové „instalace“ vás hra provede procesem remasteru. Nainstaluje grafické ovladače, které vylepší rozlišení z 320x200 postupně až na 3840x2160, provede test zvukové karty (herní boomeři zamáčknou slzu při pohledu na názvy jako Sound Blaster, či ProAudio Spectrum 16) a po efektním představení loga Westwood vás uvede do hlavního menu hry. Jedná se o naprostou drobnost, která ale velmi krásně ukazuje, jak pečlivě vývojáři přistupovali k remasteru obou her.

Během zhruba tříminutové „instalace“ vás hra provede procesem remasteru.

Po vybrání kampaně vás hra vrhne rovnou do první mise a opět vám stylově připomene, k jakému rozdílu v grafickém zpracování během uplynulých 25 let došlo. Hra se spustí v originálním rozlišení a umělá inteligence EVA vás upozorní, abyste zapnuli Remastered mód. Od této chvíle můžete stiskem mezerníku plynule přecházet mezi klasickým a novým vizuálem.

Grafická stránka hry je naprosto famózní. Veškeré herní modely, mapy a animace se dočkaly masivního vylepšení. Hra běží bez jediného zaškobrtnutí a v případě, že máte správný hardware, až ve 120 snímcích za vteřinu. Remasteru se dočkaly i filmečky mezi jednotlivými misemi. Jelikož se bohužel nedochovaly původní pásky s nahrávkami, museli k vylepšení vývojáři přistoupit kreativně – za pomoci dopočítání rozlišení umělou inteligencí. Tato technologie funguje dobře, pokud má k dispozici dostatek zdrojového materiálu. Videa, ve kterých k vám promlouvá Kane či generál Sheppard, dokáží z této technologie vymáčknout nejlepší výsledky. O něco horší je to s videí, která pracují se vzdálenějšími postavami (typicky například porady se Stalinem a jeho důstojníky v sovětské kampani hry Red Alert), či předrendrovanou CGI. V těchto případech neměla AI příliš prostoru k dopočítání chybějících řádků a výsledek tak není úplně dokonalý. Díky vyššímu rozlišení také dochází k viditelné zastaralosti videí, ve kterých jsou naklíčovány lidské postavy do CGI pozadí.

Hell March

Kromě remasteru grafické stránky se vývojáři pustili také do úpravy audia. A stejně jako u grafiky i zde se absolutně strefili do černého. Hudba byla znovu nahrána legendárním skladatelem Frankem Klepackim a jeho kapelou The Tiberian Sons. Už tak skvělý soundtrack obou původních her je tak vypilován k naprosté dokonalosti. Díky nové funkci jukeboxu si navíc můžete namíchat playlist obsahující jakoukoliv skladbu (v původní či vylepšené verzi). Nic vám tedy nebrání nechat hrát legendární Hell March na repeat nebo vytvořit své vlastní rádio s lofi hip hop - beats to command/conquer to.

Hudba byla znovu nahrána legendárním skladatelem Frankem Klepackim a jeho kapelou The Tiberian Sons.

Vylepšení se dostalo také zvukovým efektům. Výbuchy jsou mnohem burácivější, výstřely z kulometu zní reálněji. Každé zajetí ubohého pěšáka kombajnem je čvachtavější a hlášení „Affirmative!“ sovětských paragánů jsou pronesena odhodlaněji, než kdy dříve. Jako s mnoha podobnými nastaveními, i zde se však můžete rozhodnout zůstat u originálního zvuku efektů.

Vylepšené ovládání a tancující kombajny

Přestože jsou původní hry i v dnešní době stále hratelné, je na některých herních prvcích znatelný zub času. Vývojáři si tedy dali za úkol zapracovat i na hratelnosti. Nejvíce se tato vylepšení promítla na UI. Stavba budov a výcvik jednotek tak už není záležitostí nekonečného scrollování ve dvou sloupcích. Nově je panel rozdělen do čtyř tabulek – stavba budov, výcvik pěchoty, výroba vozidel a povolání speciálních zbraní. Každá z těchto tabulek také reaguje na nastavitelné hotkeys a výcvik jednotek lze nyní nastavit do front. Výrazně tedy došlo k omezení hlášky „Unable to comply, building in progress.“

Stavba budov a výcvik jednotek tak už není záležitostí nekonečného scrollování ve dvou sloupcích.

Čeho se však vývojáři k velké škodě nedotkli, je naprosto otřesný systém pathfindingu (obzvlášť viditelný v Command & Conquer: Tiberian Dawn). Jednotky často při pohybu nereagují na překážky (i když mají viditelnost na optimální cestu mezi místy A a B), kombajny tancují kolem rafinérií, jako by se stále nacházely v roce 1995 a z rádia hrál euro pop. Hra vyžaduje velkou dávku micromanagmentu a nelze tak spoléhat na léty osvědčenou strategii blitzkriegu pomocí Attack Move (který mimochodem ve hře stále chybí).

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex 2020.

Command & Conquer Remastered Collection je pečlivě vytvořený remake dvou zásadních her v žánru real-time stratégy. Vývojáři ze studia Petroglyph Games k tomuto dílu přikročili s respektem a výsledkem je neuvěřitelně krásná hra, zůstávající věrna svým kořenům, ale zároveň upravená pro hráče nové generace. Je až s podivem, že tato hra patří do stáje EA. Navzdory očekávání zde nenaleznete žádné mikrotransakce či všemožná protihráčská „vylepšení“, jimiž je tato firma známá. Naopak se vám dostane kompletního balení dvou her se všemi rozšířeními a fantastickou prezentací. Nevěřil jsem, že toto někdy řeknu, ale dobrá práce EA!

nádherná grafika
vylepšené cutscény
našlapaný soundtrack