Recenze deskové hry Anno 1800
Speciály Anno 1800 Článek Recenze deskové hry Anno 1800

Recenze deskové hry Anno 1800

1

Budujte své impérium na stole.

Anno 1800 aktuálně patří mezi nejlépe hodnocené budovatelské strategie, které můžete na herní scéně nalézt. Pokud náhodou nepatříte mezi hráče videoher, avšak stejně toužíte po budování impérií, možnost vám dá desková adaptace jejíž jméno se nikterak neliší od té, jímž disponuje hra od společnosti Ubisoft. Jak se hraje a na koho vlastně cílí, vám poví následující odstavce naší recenze.

Počet hráčů: 2 – 4

Herní doba: 90 – 120 min

Cena: 1099 Kč (Albi)

Poskytnuto: Albi

Věk: 12+

V Anno 1800 dostanete k dispozici vlastní ostrov

Stejně jako v Anno 1800 i v deskové verzi na vás čeká váš vlastní ostrov, na kterém budete budovat svou kolonii. Každý hráč si pěkně na startu vezme svůj domovský ostrov a do předem definovaných čtvrtí umístíte určitý počet rolníků, dělníků a řemeslníků Vedle těchto tří společenských tříd v budoucnu dostanete přístup také ke konstruktérům a investorům. Prostě formát postavený na tom, že každá profese je reálně schopná dělat něco. Počet pracovních sil expandujete tak, že vyprodukujete potřebný počet zdrojů nutný k najmutí specifických skupin obyvatel. Při každém náboru si do rukou berete kartu obyvatel. Když náhodou už nejsou dostupné, platíte za nováčky zlatem.

Recenze deskové hry Anno 1800

Obdobně jako ve strategii Anno 1800 i tady prochází základní budovy, v nichž jednotlivé skupiny obyvatelstva žijí vývojem. Je možné je zkrátka vylepšovat, a tak z rolníků třeba dělat dělníky či řemeslníky. Každý vývojový stupínek stojí nějakou tu surovinu. Když jich ale máte dost jste schopni relativně slušně expandovat svou společnost. Jak už bylo řečeno výše, nábor obyvatel vede k získávání karet obyvatel. Ty jsou jednorázové. Když máte dostatek surovin je snadné získat z nich zlato, body vlivu nebo objevitelské bodíky. Vybrané karty si nemusíte nechat, je tu možnost až tři z nich vyměnit za nové.

Spektrum možností vás v Anno 1800 překvapí

Během svého tahu může hráč v Anno 1800 provést pouze jednu akci, což na první pohled není mnoho. Škála toho, co je možné udělat je však nebývale pestrá. K dispozici máte celkem devět „základních“ akcí vedle nichž najdete také volné akce spojené s aktivováním karet obyvatel či zájmů. Udělat se toho dá zkrátka opravdu hodně. Jednou z těch úplně nejzásadnějších akcí je bezpochyby Rozvoj. Jak napovídá samotný název skrze ní rozvíjíte svůj ostrov výstavbou nových budov, loděnic nebo lodí. Obdobně jako ve videohře i tady potřebujete k vybudování určitých struktur, či korábů specifický objem surovin.

Recenze deskové hry Anno 1800

V rámci akce rozvoje je vždy možné postavit pouze jednu budovu, avšak počet lodí je definován počtem vybudovaných loděnic. Čím víc jich máte, tím větší objem námořníků můžete vyslat na moře v korábech zaměřených na obchod, či objevování. Žetony objevování, které touto cestou získáváte následně užíváte k Průzkumu Starého světa s jehož pomocí expandujete svůj prostor na svém domovském ostrově, nebo k objevování Nového světa. V obou případech můžete mít maximálně v ruce 4 desky od každé variace. Nový svět vám na každé z desek nabídne zámořské zdroje, avšak vždy musíte pro jejich získání použít žeton obchodu. Zajímavé je, že suroviny produkované jiným hráčem nelze získat obchodem.

Mezi další aktivity, které lze vykonávat patří už výše zmíněné verbování pracovních sil, měnění karet, nebo získávání karet expedic, jimiž se prokousáváte skrze karty objevů. Finální možností je pak městská slavnost, která vám dává možnost opět použít žetony námořnictva a obyvatelstva. Zaměstnanci i koráby jsou přesunuty do příslušných čtvrtí a také přístavů.

Recenze deskové hry Anno 1800

Partie v Anno 1800 končí vždy momentem, kdy určitý z hráčů vynese poslední kartu. Hra následně pokračuje až do okamžiku, kdy mají všichni ostatní hráči odehraný stejný počet tahů. Poté startuje přepočet bodů. Do hodnocení se vám započítávají zahrané karty obyvatel, karty expedic, zlato, vyložené karty zájmu, nebo také destička ohňostroje, jíž dostane ten, kdo hru jako první „dokončí“. Vítězem je hráč s největším vlivem. K dispozici jsou dokonce bodovací listy, takže si to můžete udělat opravdu stylové. Samotné tempo partií mi přišlo slušné.

Desková hra Anno 1800 vás nechá se do budování ponořit

Adaptování videoher se ne vždy povede. V případě Anno 1800 se však dá říct, že se autorům podařilo uspět. Jedná se totiž o velmi výraznou strategii, která vás nechá pracovat s patry vaší společnosti, expandovat vaše impérium a objevovat dosud neobjevená místa. Zkrátka vše, co už známe z titulu od Ubisoftu, avšak v jiné formě. Desková hra Anno 1800 je relativně přístupná, takže cílí jak na nováčky, tak i zkušené hráče. Rozhodně není extrémně náročné do ní vniknout. Za sebe rozhodně doporučuji jí vyzkoušet, stojí totiž za pozornost.

Za poskytnutí recenzní kopie Anno 1800 děkujeme českému distributorovi hry Albi.