Recenze deskové hry Divukraj: Dálava
i Zdroj: Vlastní
Speciály Článek Recenze deskové hry Divukraj: Dálava

Recenze deskové hry Divukraj: Dálava

Nastal čas vybudovat město na pobřeží.

Zaujala vás desková hra Mláďata z Divukraje, ale toužíte spíše po něčem „dospělejším“? I pro vás máme tip v podobě workerplacement záležitosti Divukraj: Dálava, jež v mnohém pracuje s myšlenkou prezentovanou v předchozí větě. Čím se liší od hry pro malé hráče, vám povíme v následujících odstavcích.

Počet hráčů: 2 – 4

Herní doba: 40 - 60 minut

Cena: 1399 Kč (Alza)

Věk: 10+

Oceán bude ve hře Divukraj: Dálava volat vaše jméno

Příběh deskové hry Mláďata z Divukraje se odehrával ve vnitrozemí. Už tím se Divukraj: Dálava liší, protože vás vezme na pobřeží moře, kde spolu s ostatními hráči budete budovat svá města za pomoci pracovitých zvířátek z vašeho klanu. Ten sice nemá žádné unikátní schopnosti, avšak pracovitost se jednotlivým druhům upřít nedá. S pomocí přidělených dělníků získáváte suroviny potřebné k budování a náboru. Zamířit s nimi můžete na pláž, kde naleznete vyplavené materiály, a také vstříc moři, kde náhodně vybrané ostrovy rovněž nabízejí možnost získat předměty potřebné k růstu.

Recenze deskové hry Divukraj: Dálava
i Zdroj: Vlastní

Své město tu budujete primárně za pomoci karet, takže nečekejte, že vás čekají velkolepé stavby. Je tu tedy maják, avšak to je tak jediné, co je vizuálně velké. Vše ostatní představují vizuálně velmi povedené karty, na nichž lze nalézt jak struktury, tak obyvatele, kteří se mohou stát součástí toho, co tu budujete. Počet karet, jež je možné koupit, je pevně definován, takže je po většinu času nutné přesně stanovit, jaké jsou vaše cíle a co naopak realizovat nechcete, protože sázka na špatnou strategii vás může ve finále stát vítězství.

Karty samotné jsou rozděleny do několika typů, které mají odlišné efekty. Některé reagují při vynesení, u jiných se můžete těšit na to, že vás hra za jejich vlastnictví odmění klidně i několikrát, zatímco další vám dají body ve finále, kdy se sčítají body a pracujete s tím, kolik máte například karet daného typu. Koncept je ve své podstatě nenáročný, takže primárně přemýšlíte nad tím, kam chcete své město směřovat. Novinkou jsou tu kusy mapy, které představují jeden z faktorů, kvůli nimž pro vás bude důležité sbírat určité typy karet. Když se vám je totiž podaří shromáždit, můžete se těšit na vítězné body, kterých není nikdy dostatek.

Recenze deskové hry Divukraj: Dálava
i Zdroj: Vlastní

Další novinkou, s níž Divukraj: Dálava přichází, jsou poklady. S jedním z vašich pracovníků se totiž budete plavit kolem pobřeží a snažit se dostat co nejdál ve jménu získání bodů a také již zmíněných pokladů. Ty se dají transformovat ve vítězné body, ale také v suroviny dle vašeho výběru, takže s nimi můžete vyřešit nejeden problém, který nejste schopni rozlousknout se svou aktuální zásobou. Tento formát je zajímavý, protože vám často přinese nečekané. Partie může končit momentem, kdy se na scéně objeví zima, nic vám však nebrání podmínky trochu optimalizovat a celou partii si případně prodloužit speciální podmínkou.

Divukraj: Dálava značku, k níž patří nezapře

Nedávno prezentovaná Mláďata z Divukraje byla deskovkou, která nadchla svým vizuálním zpracováním i hratelností. Někomu však u ní nemusel sedět formát kostek či možná příliš jednoduchá hratelnost. V případě Divukraj: Dálava se můžete těšit na úplnou absenci kostek. Namísto nich je tu náhoda spojená s ostrovy a hratelnost stojící čistě na kartách, které nakupujete za jednoduše zpracované suroviny. Hodně se mi zamlouvá propojení jednotlivých karet a také jejich vizuální návrh, který je mistrovský a dokáže vtáhnout.

Recenze deskové hry Divukraj: Dálava
i Zdroj: Vlastní

Výlet k moři se v Divukraj: Dálava povedl. Pokud tedy máte rádi tento formát her, je to jedna ze záležitostí, k nimž není vůbec náročné najít si cestu. Vzhledem k celkové přístupnosti bych pak řekl, že se hodí i pro mladší hráče, kterým může nabídnout obstojnou hratelnost i silnou grafickou stránku. Za sebe tím pádem nemám problém dát palec nahoru.

Za poskytnutí kopie hry Divukraj: Dálava děkujeme českému distributorovi, společnosti REXhry.