Recenze deskové hry Plošinovka
Speciály Článek Recenze deskové hry Plošinovka

Recenze deskové hry Plošinovka

Hrdinové vyráží vstříc prostoru plném překážek.

Herní průmysl je plný 2D plošinovek. Na poli deskových her jich však tolik není. Což vedlo autory deskovky Plošinovka k vytvoření jejich díla, kde je před hráče postavena rozsáhlá úroveň na jejímž konci nečeká nic jiného než zákeřný boss. Jak celek funguje v praxi vám poví následující řádky.

• Počet hráčů: 1 – 4
  • Herní doba: 45 – 60 minut
  • Cena: 999 Kč (Tlama Games)
  • Věk: 12+

Při hraní deskové hry Plošinovka se není radno zastavovat

Jak už to tak u plošinek s jasně nedefinovaným hrdinou bývá, je vám tu hned ze startu dána možnost vybrat si jednoho z šampionů. Celkem je tu šest postav, k nimž se dá dostat volbou nebo náhodou. Každá je svým způsobem specifická. Divoce vypadající Bivoj je kupříkladu lovcem monster, takže za každého poraženého protivníka dostane peníz navíc. Disponuje však pouze čtyřmi životy, zatímco elfka Avys má rovnou šest srdíček a jako speciální schopnost je schopná přesunout monstrum nebo svého konkurenta na svou původní pozici, což jí občas může dosti ulehčit život.

Recenze deskové hry Plošinovka

Jakmile máte vybráno už vám nic nebrání vyrazit vstříc kobce, která je za všech okolností tvořena třemi patry, jimiž se prokousáváte. V případě, že se některý z hrdinů dostane do třetí úrovně, nejspodnější patro zmizí spolu se všemi monstry a hrdiny, kteří na něm aktuálně dlí. Rychlík díky tomu dokáže svým protihráčům dost nepříjemně zatopit. Zatímco monstra vyloženě padnou, v případě postav upadnou "pouze" do mdlob, čímž dochází k resetování jeho speciální kostky a také odhození všech žetonů bosse, které mají na bojujícího negativní vliv v případě, že se mu do ruky dostane stejný žeton.

Recenze deskové hry Plošinovka

Otálet tu tím pádem není za žádných okolností rozumné, což poznáte už během prvních her. Základním prvkem hratelnosti jsou v Plošinovce kostky. Hned na startu svého tahu totiž hodíte pěti akčními kostkami a jednou nepřátelskou. Nepřátelské kostičky mají pouze tři formy vyhodnocení. Protivníci se mohou pohnout vašim směrem, na druhou stranu nebo zaútočit na hrdinu čekajícího na sousedním políčku. Vaše postava má pak možností o poznání více. Pohnout se může o jedno pole libovolným směrem, kde nestojí vyložená překážka. V případě, že jí štěstí přeje může zaútočit na nepřítele, získat zlatou minci, postrčit protivníka nebo použít speciální symboly vašeho hrdiny prezentující některé z už uvedených možností.

Recenze deskové hry Plošinovka

Zajímavé pak je, že při získání dvou stejných symbolů je můžete transformovat v takový, který aktuálně potřebujete. Škála akcí z kostiček a základní karty hrdiny však není tím jediným, co v Plošinovce můžete aplikovat. Během vašeho tahu můžete použít také další akce. Jejichž škála je vcelku pestrá. Když vás náhodou někdo odstaví lze se objevit na mapě. Osobně pak považuji za geniální myšlenku vyhodnocení gravitace, s jejíž pomocí pošlete všechny, pro které bylo dobrým nápadem zastavit se ve vzduchu pěkně dolů. Hrdina pak má možnost nakupovat v obchodě předměty, nebo je používat, čímž si je v daném kole znepřístupní, avšak v tom následujícím už je bude mít k dispozici.

Bez boje to občas nejde

Kostky jsou zrádné a nepřátel se po objevení nového kusu kobky neobjevuje nikdy úplně málo, takže na boj dříve či později vždy dojde. Proti svým protivníkům můžete použít klidně všechny vámi hozené útočné kostky, jejichž efekt je možné ještě navýšit za pomoci krystalů, k nimiž se dostáváte tak, že během své cesty stoupnete na pole zobrazující drahokam. Vedle šestice obyčejných nepřátel, za jejichž poražení můžete získat zlato a drahokamy na vás ještě v čeká boss.

Recenze deskové hry Plošinovka

Abych byl přesný Plošinovka vám nabídne celkem dva finální bosse, čekající za zombíky, vlkodlaky a jinými netvory. V aktuální nabídce naleznete Medúzu a smrtícího Banzaje. Každý z nich do boje míří s odlišným setem schopností, a především unikátními kartami, které je proti vám schopen použít. Zatímco šupinatá krasavice své nepřátele dokáže měnit v kámen a nemá problém s jejich trávením, v případě Banzaje musíte počítat s tím, že zcela ignoruje účinky gravitace a do boje se vrhá s kamarádem ochotným vám také naložit. Každá z bitev mi přišla zajímavá. Dokázal bych si ale představit širší škálu silných protivníků.

V případě, že by vám náhodou normální souboj s bossem nestačil máte možnost si rozsah mapy navýšit, nebo přidat do hry artefakty, které fungují na podobném principu jako klasické předměty, takže po použití s nimi minimálně jedno kolo nemůžete v Plošinovce pracovat. Jejich škála je však natolik rozsáhlá, že může formovat jistým způsobem podobu jistých prvků hratelnosti. Za všech okolností je však po poražení bosse konec hry a s ním spojený přepočet bodů.

Recenze deskové hry Plošinovka

Hráčům může Plošinovka udělat radost

Poté co se mi podařilo porazit oba dostupné bosse jsem se dal do psaní těchto řádků a musím říct, že jsem byl veskrze pozitivně naladěn. Plošinovka je totiž slušnou deskovkou, ve které spolu se svým hrdinou míříte na vrchol. Role kostek je dosti zásadní, vždy s nimi však můžete alespoň trošku pohnout tak, že do hraní zapojíte lektvary a jiné karty. Když vám přeje štěstí jsou souboje s nepřáteli relativně jednoduché.

Osobně bych si dokázal představit pestřejší škálu protivníků, protože mi přijde vcelku omezená, stejně jako škála bossů. Je však možné, že se časem dočkáme nějakého toho dalšího soka. I přes tento nedostatek je ale celek zajímavým kouskem pro všechny fanoušky 2D plošinovek, které už nechtějí hrát pouze na obrazovce svých PC nebo konzolí.

Za poskytnutí kopie hry Plošinovka děkujeme českému distributorovi, společnosti Albi.