Recenze deskové hry Small World of Warcraft – rozdělte si Azeroth
Speciály World of Warcraft: Dragonflight Článek Recenze deskové hry Small World of Warcraft – rozdělte si Azeroth

1

Neupadnout v zapomnění, to je, oč tu běží.

World of Warcraft: Dragonflight už nedočkavě buší na vrata. Do spuštění expanze už mnoho času nezbývá a tak jsme si pro vás připravili recenzi deskovky Small World of Warcraft, která vám může ukrátit čekání ve frontách vedoucích do herního světa.

• Počet hráčů: 2 - 5
  • Herní doba: 40 - 80 minut
  • Cena: 1849 Kč (Asmodée-Blackfire)
  • Věk: 10+

Válečné bubny ve Small World of Warcraft opět hřmí

Svět World of Warcraft je místem, kde o konflikty nikdy není nouze. Vždy se totiž na scéně objeví někdo, kdo chce formovat podobu světa po svém. Někdy jsou to nemrtvé stvůry, jindy zase návštěvníci ze vzdálených planet. Small World of Warcraft kráčí ve stopách slavného MMORPG, takže o konflikty v něm není nouze. Nenabízí však Azeroth tak, jak ho známe. Namísto něj dává hráčům řadu různě velkých mapových dílků (malá, střední, velká), jež představují panenské ostrovy připravené k obsazení. To, kolik a jak velké kousky zvolíte, záleží na tom, v kolika se rozhodnete do hraní pustit.

Pokud máte pouze jednoho protihráče, čeká na vás pouze velký a střední ostrov. Každá z mapek je rozdělená na řadu zón prezentujících louky, lesy, hory a vodní plochy. Jednoduše řečeno potenciální domov pro nově příchozí, kteří mají za úkol využít maximální možnosti svého druhu k expanzi a udržení životního prostoru, jenž získají pod svou kontrolu. Zájemců o vaši pozornost je v rámci spektra ras dostatek, je ve výsledku až překvapivě bohaté.

V nabídce Small World of Warcraft můžete nalézt celkem šestnáct druhů, které touží ukázat světu, že právě oni jsou rasou schopnou dominovat světu. Aliance i Horda tu mají po šesti národech. Zbývající čtveřice se skládá z neutrálních hráčů, jimž dosud žádná ze dvou primárních stran konfliktu světa World of Warcraft nenabídla tolik, aby se k ní byly ochotné přidat. Na své si při výběru uskupení přijdou fandové lidí, trpaslíků, nočních elfů, goblinů, orků, taurenů nebo koboldů, pokud tedy zrovna tihle nějaké reálné fanoušky mají.

Každá rasa má ve slavném MMORPG nějakou tu schopnost, jež jí krom vzhledu umožnuje se reálně odlišit od ostatních druhů. Jinak tomu není ani ve Small World of Warcraft, kde si všichni do expanzivní bitvy o nezabrané ostrovy přináší své vlastní eso, jež jsou schopni ve správnou chvíli vytáhnout z rukávu. Noční elfové jsou kupříkladu rasou, která efektivněji obsazuje lesy a aby toho nebylo málo, disponuje navíc schopností vytvářet magické studnice zmenšující sílu nepřátelských vojsk. Trollové jsou zdatnější při výpadech na cizí území, zatímco nagy mohou obsazovat vodou zalité dílky mapy.

Vše začíná fantasy verzí pláže Omaha

Nabídnuta vám zde není pouze rasa, za níž se můžete pustit do boje. Aby byla hra zajímavější, máte ještě možnost určit rase specializaci. K dispozici máte rovnou dvacet možností, z nichž si samozřejmě můžete vybrat pouze jednu. Pokud ze svého lidu uděláte objevitele, každý ostrov, na němž budete mít své jednotky, vám vygeneruje penízek navíc. Jakožto budovatel navýšíte svou obranu skrze pevnosti a národ disponující šampionem dokáže získávat jednu nepřátelskou pozici za kolo bez toho, aby ho to stálo příliš mnoho sil. Možností, z nichž si půjde vybrat, je opravdu hodně.

Hned na startu má každý z hráčů ve Small World of Warcraft k dispozici pět vítězných penízků. Na první pohled je to malá suma, pokud se vám však nelíbí vybraná rasa, nebo nesedí specializace, která byla na vrchním balíčku, není nic jednoduššího, než se podívat níže a vybrat si některou z níže se nacházejících. Vždy je však nutné mít na paměti, že za každý další stupínek, o který při hledání sestoupíte, zaplatíte jeden peníz, takže čím dál zajdete, tím více vás vaše volba ve finále bude stát.

Jakmile si všichni zúčastnění vyberou, za koho chtějí hrát a nač se specializovat, dostanou určitý počet žetonů, jejichž počet definuje právě volba frakce a odbornosti. Vše startuje invazí, v jejímž rámci pomaličku rozházíte své žetony po přilehlých územích a fakticky je tak dobudete a dočasně obsadíte. Počáteční kroky vám berou hodně sil, jakmile ale expandujete mimo prostor obsazený původním obyvatelstvem, jenž tvoří primárně otravní murloci, je to už hračka. Většinou vám stačí dva frakční obrázky a kousky mapy vám padají k nohám. V závěru si pak můžete rozložit své síly podle toho, jak jsou pro vás jednotlivé pozice důležité.

Následuje další hráč, který se může vydat vstříc dalšímu ostrovu, což je časté, nebo odstartovat invazi na místo, jež je pod vaší kontrolou a ukázat vám, zda bylo rozložení vašich sil správné, či naopak nikoliv. Kolo končí v momentu, kdy všichni hráči odehrají, načež si každý bere mince dle obsazených území a speciálních schopností, jimiž disponuje. Poté startuje nové kolo a s ním spojené expandování. Na políčkách je však vždy nutné nechat jeden žeton, jinak o pozici přicházíte.

Využijte ve Small World of Warcraft možnosti své rasy

Nikdy proto nejste schopni disponovat takovou silou jako na začátku, kdy má vaše rasa plný potenciál. A právě manévrovací možnosti jsou něčím, na čem Small World of Warcraft stojí. Jakmile dojdete do okamžiku, že nebudete schopni efektivně se svým druhem pracovat, nastal čas se jej zbavit. Ano, sice to zní krutě, avšak nic jiného vám nezbývá. Tím, že z něj uděláte upadající rasu, však hra nekončí. Následně si můžete vzít jiný národ a odstartovat tak celé tažení na jiném místě za uskupení s odlišnými rasovými výhodami a specializací.

Vaše původní dobyvatelské úsilí však zcela nezmizí. Stále je z něj generátor financí, už jej dále ovšem neovládáte a síla jeho území je v rámci většiny ras omezena pouze na jeden žeton, což z něj dělá snadné cíle pro nové dobyvatele. Small World of Warcraft je v tomto ohledu výbornou ukázkou oblíbené myšlenka krále Terenase: „Nikdo nemůže vládnout věčně.“ Vaše stará rasa tu může zmizet dvěma způsoby. Buď bude existovat a přežívat, načež je vyhlazena, nebo prostě sáhnete po třetím národu a tím pádem sama zmizí a místo vaší rasy v úpadku zaujme kousek číslo dva. Vítězem celé hry je ten, kdo má ve finále nejvíce mincí.

Jednoduchá avšak neskutečně zábavná

Za sebe bych přesně tímto způsobem ohodnotil Small World of Warcraft. Jedná se totiž o dílo, které vás vezme do úžasného fantasy vesmíru, kde se spolu s ostatními hráči pustíte do boje o to, kdo dokáže udržet vládu nad Azerothem co nejdéle. Pravidla jsou jednoduchá a herní prvky taktéž nejsou ničím, co by vám dalo příliš zabrat. Jsou navíc podpořeny dodatečnými taháky, které jsou tu dostupné pro každého zúčastněného.

Někomu po osvojení všech prvků možná bude vadit přílišná jednoduchost Small World of Warcraft. Za sebe jsem s ní však neměl žádný problém. Jedná se totiž o velmi výraznou strategickou hru, která by neměla chybět v poličce žádného fanoušky World of Warcraft, jenž má rád velkolepé taktické střety.