Recenze deskové hry Sonic a parťáci - přístupná deskovka pro malé fandy her
Speciály Článek Recenze deskové hry Sonic a parťáci - přístupná deskovka pro malé fandy her

Bez taktizování se zcela neobejdete.

Modrý ježek disponující neskutečnou rychlostí je v herním průmyslu dobře známou postavou. Podívat se mu povedlo i do jiných sfér zábavního průmyslu. Jednou z nejnovějších je desková. V Sonic a parťáci však známý běžec nechvátá sám, nýbrž má slušnou konkurenci. Jak se tento kousek hraje a mnohem více se dočtete v následujících odstavcích naší recenze.

• Počet hráčů: 2 - 4
  • Herní doba: 16 - 30 minut
  • Cena: 799 Kč (Asmodée-Blackfire)
  • Věk: 7+

Představuje Sonic a parťáci oblíbené Člobrdo bez kostek?

V základu Sonic a parťáci hodně připomíná Člověče, nezlob se! Máme tu dráhu, kterou je třeba zdolat a barvami jasně definovaný tým. Tím ale základní podobnost končí. Protože trať, jež tu na vás čeká, je plná překážek a posílení. Parta, s níž jdete do akce, je poloviční než v tradičním Člobrdu a kostky tu také nenajdete. Ne, že by se postavičky neposouvaly po políčkách podle jasně definovaných hodnot, avšak ty tu nedefinují všemi proklínané kostky, nýbrž karty.

Ano, štěstěna má v Sonic a parťáci dosti jinou podobu než v řadě obdobně vyhlížejících deskovek. Namísto kostky tu na vás čeká hromada pohybových karet, jež mají jasně definovanou barvu, díky čemuž si rozhodně nespletete, s jakým týmem máte hýbat. Háček tkví v tom, že karty jsou vám stabilně rozdávány náhodně, takže se klidně může stát, že dostanete kartičky svého nenáviděného sourozence, zatímco on obdrží do rukou set posouvající panáčky s barvou náležící do vaší stáje.

A právě v prvku víceméně náhodně rozházených karet tkví jedno z kouzel Sonic a parťáci. Nikdy totiž nevíte, co dostanete. Jakmile ale máte karty v ruce, hra běží a je pouze na vás, jak následně zahrajete svůj tah. Hodnota jednotlivých kousků se pohybuje od 1 po 6, stejně jako možnosti, jež má klasická kostka. Užívat je budete primárně podle toho, jaké alternativy vám nabídne herní plocha. Na některých bodech totiž nabízí zrychlení, příležitost vzít si posilující kartu, nebo naopak zpomalení.

Minimálně v případě konkurenčních běžců se proto budete často rozhodovat nad tím, zda jim pomoci, či naopak zpomalit jejich postup tím, že je vrhnete vstříc bodlinám snižujícím pohyb v následném tahu pouze na jediné políčko. Své spojence a vlastní běžce se zase budete pokoušet posílit skrze políčka s kroužky. Ty navyšující dvojnásobně hodnotu následně využitých karet a body, na nichž jdou k mání posilující kousky.

Své běžce můžete povzbudit

Posilující karty jsou dalším prvkem, jímž se Sonic a parťáci liší třeba od mezi dětmi velmi oblíbeného Člověče, nezlob se! Své nebo i konkurenční závodníky skrze ně můžete rychlit a tak jim přidat +1 k hodnotě dané kartičky, nebo superposílit, čímž se zdvojnásobí jejich hodnota. Redukovat se s jejich pomocí dají i vlivy bodlin a také smyčky, jež na dráze dokáží slušně zastavit postup. Pochopit nastavení všech jednorázově zlepšujících kartiček je vcelku jednoduché.

Doporučená věková hladina začíná na sedmi letech. Hrát je však možné Sonic a parťáci i s mladšími hráči. Primární je však v jejich případě nutnost znát číslice, tato znalost totiž představuje základní předpoklad k tomu, aby si dítě hraní bylo schopné užít. Další je pak vaše schopnost umět dětem některé prvky vysvětlit tak, aby to šlo i bez komplexnějšího užívání matematiky, načež se s nimi můžete vrhnout do hraní. To je sice trošku zdlouhavější než s většími hráči, avšak má smysl, nebo minimálně taková je má zkušenost při zápolení s předškoláky.

Deskovka Sonic a parťáci si zaručeně získá pozornost všech v místnosti

Základní myšlenka Sonic a parťáci je snadno pochopitelná. Po nasazení figurek do pole se proto rychle chytí většina zúčastněných a hra následně nabírá pěkné tempo, během nějž si člověk užije spoustu zábavy. Karty dávají velký prostor k taktizování, i když se to na první pohled úplně nezdá. Do jisté míry by se dalo říct, že jsou lepším prvkem než kostky. V momentu, kdy navíc pochopíte všechny herní principy, se vám otevírá slušná škála možností, jak podpořit sebe a znesnadnit hru protivníkům.

Za sebe hru považuji za výbornou alternativu pro mladší hráče, jimž už nevoní nestálé kostky a touží po tom otestovat něco nového. Samotná cenovka tohoto dílka je navíc velmi příznivá, takže bych ho označil za jednu z přístupnějších deskovek, jež neosloví pouze hratelností, ale také vizuálním zpracováním. Silnou stránkou kompletu je bezesporu tématika aktivující po spatření pozornost nejednoho mladého hráče.

Po řadě her jak s rodinou, tak i dětmi mimo domov, bych Sonic a parťáci vytkl dvě věci. Prvním nedostatkem je absence většího počtu map a samotné zpracování herní desky, jež by třeba při rozdělení na více dílů mohla reálně nabídnout více variant. Druhým je vzhledem k věkové skupině možná příliš velká křehkost figurek, jejichž design by mohl být trošku odolnější. Tyto aspekty jsou však v mých očích jedinými nedostatky Sonic a parťáci.