Recenze deskové hry Zaklínač: Starý svět
Speciály Zaklínač Článek Recenze deskové hry Zaklínač: Starý svět

Lov monster plný karet.

Zaklínač u nás dlouhodobě patří mezi značky, které jsou kvůli zvolené tématice velmi oblíbené. Samotný Geralt z Rivie je stěžejní tváří tohoto univerza, je však nutno říci, že funguje i bez něj, což krásně ukazuje desková hra Zaklínač: Starý svět na níž se v následujících odstavcích naší recenze podíváme.

Počet hráčů: 1 – 5

Herní doba: 120 – 180 min

Cena: 1749 Kč (Blackfire)

Poskytnuto: Blackfire

Věk: 14+

Zaklínač: Starý svět z hráče udělá mašinu na zabíjení příšer

Ano, i tentokrát se hlavními hrdiny celého dobrodružství stanou zaklínači. Tenhle cech byl zkrátka přítomen napříč historií a po celou dobu své existence hubil monstra, jak jen to šlo. Ve hře Zaklínač: Starý svět máte k dispozici rovnou více jeho odnoží, takže vedle medailonu se symbolem vlka je tu také medvědí šperk, kousek s kočkou, hlavou gryfa nebo zmije. Každý ze zástupců jednotlivých stylů hráči nabídne trošku odlišnou specialitku, takže když si budete chtít vyloženě vybrat orientaci, nic vám nebrání si vybrat z pěti odlišných postav. Osobně jsem si stejně jako v Zaklínač 3: Divoký hon zamiloval bojovníka zastupujícího zájmy školy Medvěda zaměřeného do jisté míry na odolnost.

Jakmile si vyberete jednoho ze zaklínačů, už vám nic nebrání v tom vzít výstroj a vyrazit za dobrodružstvím do dobře známého světa, kterým jste se měli možnost toulat v kůži Geralta z Rivie. Namísto řádně nabroušeného meče a kuše, tu však nemáte klasické zbraně a magické schopnosti. Namísto nich je vám dán do rukou základní paklík karet, se kterým během hraní Zaklínač: Starý svět pracujete. Prakticky vše důležité tu totiž stojí na kartách. Jediné, kde hrají prim vizuálně velmi příjemně vypadající kostky, je poker, avšak ten je spíše vedlejší aktivitou než něčím, co by opravdu razantně mohlo změnit průběh celé partie.

Zpočátku budete užívat karty hlavně k cestování. I to si totiž žádá vizuálně velmi pěkně zpracované lístky. Ty tu na sobě mají různé symboly prezentující krajinu. Je však dobré je vypotřebovávat s rozvahou, protože je potřebujete také k boji. Přestože se Zaklínač: Starý svět odehrává na velké mapě plné brutálně zpracovaných figurek, každý souboj je přehlídkou vašeho balíčku, v jejímž rámci na sebe máte možnost vrstvit specifické karty a tak dosahovat výsledků s jejichž pomocí dokážete protivníka poslat do pekel během prvního výpadu. Ne vždy se vám to ale podaří. Netvor má k dispozici tolik karet, kolik mu při zrození bylo dáno životů. V obou případech karty ve své podstatě představují počet životní energie, které zaklínač i monstrum má. Vítězí ten, komu nedojdou během střetu karty.

Pravý lovec se monster nebojí

Zaklínač proti netvorům může jít se základními kartami, jenže lepší je vždy procestovat kus světa a tak si rozšířit základní balíček o nové zajímavé kousky, s nimiž se vám budou lépe likvidovat vaši soci. Lovci monster v Zaklínač: Starý svět startují každý boj a jakožto správný zástupci svého cechu mají k dispozici lektvary, jimiž se mohou posílit a následně tak získat nad svým nestvůrným sokem výhodu v podobě vyššího útoku, nebo zranění před bojem. V případě, že se vám podaří uspět a vaši kořist zabít, dostanete za ní trofej, která je klíčem k vítězství. K porážce ostatních lovců potřebujete rovnou čtyři kusy.

Část z nich je možné získat lovem. Už na startu se v herním univerzu Zaklínač: Starý svět objeví za jistých podmínek trojice monster zastupujících různé kategorie. Nabídka je pestrá. V případě Deluxe edice pak máte všechny lovné kusy dostupné na herní ploše v podobě vizuálně velmi pěkných figurek. Odlišují se od sebe však relativně málo. Každý má určitý počet životů a jednu speciální schopnost. Vlkodlak třeba sníží nepříteli úroveň štítů, zatímco Gryf vás přinutí brát si během boje menší počet karet než za normálních okolností. Eliminace příšer je však pouze jednou z možností, jak se dostat k trofejím.

Další je pak lov ostatních zaklínačů. Tedy přesněji řečeno duely s ostatními hráči, ve kterých namísto karet monster používáte dostupné balíčky. Zajímavé je pak v Zaklínač: Starý svět rozhodně plnění zakázek, které si od hráče žádají leccos, avšak vždy ho řádně odmění, nebo ztrestají. Některé vyhodnotíte hned, jiné zase představují běh na delší trať. U všech můžete minimálně v rámci prvních partií počítat s originalitou, jakmile budete mít ale už něco nahráno, je třeba pracovat s myšlenkou, že se opakování úkolů nevyhnete. Vývoj hrdiny je zkrátka nutné z něčeho zaplatit. Vítězem se pak stává ten, komu se nejdříve podaří sesbírat všechny trofeje.

Fanouškům tohoto vesmíru by Zaklínač: Starý svět neměl uniknout

Toto univerzum za sebou má už jeden nepříliš povedený pokus o deskovou adaptaci. Tentokrát to však vypadá tak, že se tvůrcům povedlo vytvořit opravdu zajímavý titul schopný velmi slušně pracovat s tím, co Severní království nabízí. Zaklínač: Starý svět představuje deskovku, která vás vezme do časů dávno minulých, kdy se zaklínačům ještě vedlo. Za pomoci karet tu budete cestovat i lovit monstra schopná vás slušně srovnat. Pokud toužíte po tom vyrazit do éry dávno před příchodem Geralta z Rivie, tak tento kousek představuje výbornou příležitost. Pro fanoušky holdující modelům pak není špatnou volbou Deluxe edice, protože v ní si přijdou milovníci barvení vizuálně zajímavých monster na své.

Za poskytnutí kopie hry Zaklínač: Starý svět děkujeme českému distributorovi, společnosti Blackfire.