Letošní fotbal jde naproti dvěma skupinám hráčů.
EA Sports FC 26 přichází s jasnou ambicí: uspokojit každoročně se vracející profíky z online hřišť, tak i fajnšmekry, co si v kariéře chtějí v klidu postavit tým snů a vyhrávat trofeje. Výsledkem jsou „Dvě tváře“ hratelnosti, které sice nejsou revoluční, ale představují solidní evoluci. A zatímco Ultimate Team si zachovává stará známá negativa, tak Kariéra a Kluby nabízejí dávku nového manažerského adrenalinu.
- Platforma: PC, Switch, Xbox Series, PS5 (recenzovaná verze)
- Datum vydání: 26. 9. 2025
- Vývojářské studio: EA Romania, EA Canada
- Vydavatel: Electronic Arts
- Žánr: Sport
- Česká lokalizace: ano (texty, rozhraní)
- Multiplayer: Ano
- Cena: 1 999 Kč
Hratelnost: Rychlejší „Competitive“ a rozvážnější „Authentic“
Největší novinkou je rozdělení hratelnosti na Competitive (pro online zápasy jako Ultimate Team) a Authentic (pro ty, kdo raději simulaci v Kariéře).
Competitive hratelnost: Rychlá arkáda
Když vezmete ovladač do ruky, okamžitě cítíte, že Competitive varianta je rychlejší a plynulejší arkáda, než na co jsme byli u této série dlouho zvyklí. Pocit z míče je přímočařejší, a driblování konečně nepůsobí, jako by váš hráč právě snědl cihlu. Nová funkce „One Frame Passing“ umožňuje zadat povel v posledním snímku před kontaktem s míčem, což eliminuje zpoždění z dřívějších FC her a zajišťuje mnohem rychlejší a plynulejší zážitek. Hra tak působí dynamičtěji, ale neutváří na hřišti chaos.
Authentic hratelnost: Reálnější zážitek
Na druhé straně spektra leží Autentická hratelnost, která působí poklidně a přibližuje pocit z opravdového zápasu. Ti, kdo hledají simulaci, zde možná najdou ten svůj vysněný fotbal podobný dřívější konkurenční sérii. Mně osobně přišla chvílemi příliš rozvážná a připomínající spíše taktickou deskovou hru než strhující fotbalový zápas, ale postupem hraní mi celkové vyznění tohoto typu hratelnosti padlo do oka.
Ultimate Team: Větší kontrola, méně zkratek
Ultimate Team, motor série pro miliony hráčů a léta terč kritiky díky loot boxům, se v FC 26 snaží krotit. EA učinila odvážný krok a záměrně zpomalila nárůst výkonnostní křivky. Už se nestane, že se v prvních dnech utkáte s týmem plným ikon a odejdete s debaklem.
Místo toho nejprve hrajete se solidním průměrem a můžete tak pocítit Vaše zlepšování. To má za následek delší, napínavější a hlavně férovější zápasy, kde je klíčová taktika, ne jen velikost vaší peněženky. (Ne, že by to nebylo Pay to Win, jen je to teď takové... pomalejší Pay to Win. Palec nahoru za snahu?) Obzvlášť se mi líbí systém Rivals s novými sériemi a scénáři - malé, ale účinné injekce, které drží soutěž v chodu a působí zábavně.
Struktura odměn je také přepracována. Je tu více menších, rychle dosažitelných cílů, které vás motivují, aniž byste měli pocit, že jste uvězněni ve spirále. Menu UT je čistší a jasněji strukturované, což je detail, který výrazně zpříjemňuje každodenní život s tímto režimem.
Kariéra a Kluby: Větší hloubka, více osobnosti
EA tentokrát nezapomněla ani na základ single playeru a kooperace. Režimy Kariéra a Kluby se konečně dočkaly svěžích novinek.
Kariéra: Manažerský simulátor, který žije
Kariéra nyní nabízí nově přidanou funkci manažerského života s novými a nepředvídatelnými scénáři. Odebrání bodů, historický milník klubu, nebo náhlá zranění klíčového hráče, které vás donutí improvizovat. Kariéra konečně působí méně staticky ve stylu upravit sestavu – zahraj zápas a znovu, ale působí více živě a nepředvídatelně.
Můžete však zahájit i klasickou kariéru za hráče či trenéra, která neobsahuje tyto živé výzvy a drží se zaběhlé cesty z minulých let. To stejné můžeme říci také o obligátních tiskových konferencích, které se nezměnily a novináři vám tak pokládají stále ty stejné otázky, které často stále postrádají logiku. Ze stereotypu vás může vyvést náhodná událost jako „hráčovi je smutno v cizí zemi“ a nutí vás tak k rozhodování, nejen k proklikávání menu.
Kluby: Archetypy místo stromů
Kluby se rozloučily s tradičními stromy dovedností a představují archetypy. Systém se na první pohled může zdát zmatený, ale postupně vám ukazuje promyšlený přístup, který může hráčům vydržet déle a stále připadat zábavný, aniž by byl nespravedlivý. Růst postavy je sice pomalejší, ale kontrolovanější. Nová mechanika výdrže je účinná, udržuje hráče leckdy až do 90. minuty při síle a zlepšuje plynulost.
Úpravy stále zůstávají silnou stránkou, ať už jde o dresy, erby, nebo malé, ale účinné sociální funkce (např. nové možnosti chatu).
Malá vítězství s velkým dopadem
Vizuálně EA Sports FC 26 není revoluce, ale je to jasný krok vpřed. Plynulejší animace, realističtější dribling, pohyby a drobnosti, jako jsou nové možnosti stadionu ukazují, že EA věnovala velkou pozornost detailům. Vylepšena byla i navigace v menu – je přehlednější a barevně atraktivnější.
Zvukově zůstává mnohé při starém, ale nové komentátorské repliky a atmosféra stadionu působí opět autentičtěji. Právě tyhle malé detaily dělají ve výsledku ten největší rozdíl.
Detaily, co potěší: Svalovci na hřišti věrohodně chrání míč, a hbití křídelníci konečně efektivně využívají volný prostor v nábězích. Navíc se zvýšil význam atributů; záložník se špatnou přihrávkou už nerozdává pasy světové úrovně.
Ale... obrana? Ta zůstává tradičně dvousečnou zbraní. Spousta hráčů se stále spoléhá na AI, než na aktivní bránění. Vytáhnout stopera z formace je stále ekvivalentem otevření dálnice ke své brance a pořád se proti silným soupeřům necítíte jistě v bránění. Nicméně, pokrok je zřejmý a evidentně se lidé v EA snaží situaci zlepšovat.
Zvláštní pochvala: Brankáři. Nikdy předtím nebyly jejich zákroky tak přirozené. Dokonce i průměrní gólmani umí zachránit zápas, a špičkový zase zápas pokazit. Zákroky působí velmi věrohodně.
A obligátní česká stopa?
Jak už jsme zvyklí, kromě Národního týmu se v FC 26 objevuje svatá trojice Sparta, Slavia, Plzeň. Na Českou ligu jsme opět čekali marně. Vzhledem k růstu kvality české ligy je to velká škoda. Na PC se však opět dočkáme modifikací, pro konzolisty nezbýává, než čekat a doufat příští rok. EA sice drobně zapracovali i na tvářích hráčů z českých klubů, ale povedlo se jim to jen částečně. Stále byste bez jmenovky opravdu spíše hádali.
Verdikt
Ve srovnání s FC 25 je FC 26 jasným vylepšením. „Dvě tváře fotbalu“ fungují a nabízejí rozmanitější zážitek. Hratelnost je plynulejší, Kariéra a Kluby hlubší. Ano, Autentická hratelnost je otázkou vkusu, vyváženost obrany AI versus manuální obrana potřebuje stále doladit a monetizace v Ultimate Teamu je věčný problém, bohužel, ale oproti loňsku řešíme spíše jen drobnosti a letošní fotbal se povedl a opět posunul sérii o kousek dopředu.