Recenze Evil West – Amerika v obležení krvesajů
Evil West Recenze Recenze Evil West – Amerika v obležení krvesajů

11

Spojeným státům někdo pije krev a zastavit jej dokážete jedině vy.

Evil West je akční adventurou od vývojářského studia Flying Wild Hog, což je parta stojící třeba za divokou akcí Shadow Warrior 3. Čekat se od jejich novinky tím pádem dalo mnohé. Jediné, co však bylo už od počátku mimo hru, byla nuda. Jak těmto autorům sedl přesun od FPS k TPS řeži, vám poví naše recenze.

• Platforma: PC (testovaná verze), PS5, PS4, X1, XSX
  • Datum vydání: 22. listopadu 2022
  • Vývojář: Flying Wild Hog
  • Vydavatel: Focus Entertainment
  • Žánr: Akční adventura
  • Česká lokalizace: Ano
  • Multiplayer: Ano (kooperace)
  • Herní doba: 9 hodin (hlavní dějová linka)
  • Cena: okolo 1 225 kč (Steam)

Upíři chtějí v Evil West změnit chod světa

Divoký západ byl místem, kde si člověk kvůli přítomnosti různých vlivů nemohl být jist životem. V rámci příběhu Evil West máme možnost spatřit jeho chaotičtější verzi, kterou neobývají pouze lidé, ale také upíři, jejichž cílem je po většinu času existovat bez toho, aby o nich společnost věděla. Pak se však na scéně objevil jeden ambicióznější jedinec, jenž se rozhodl změnit staré pořádky a otevřeně se postavit proti lidskému druhu.

Naše rasa v celém vyprávění rozhodně nehraje roli nevinných obětí. Právě naopak. Je tu vyloženě společenství lovců, které se stará o to, aby žádná pijavice neobtěžovala obyčejné daně platící občany svou nemrtvou přítomností. Hlavní hrdina Jessie je shodou náhod synem člověka, který v čele tohoto uskupení stojí, což jej staví do nezáviděníhodné situace.

Příběh Evil West je popkornovou jízdou, která vás posílá z jedné lokace do druhé za doprovodu velmi pěkně zpracovaných příběhových videí. Ta vám pomaličku ukazují jednotlivé střípky herního světa a především plány vašich nepřátel, kteří rozhodně nejsou tak bezduchými monstry, jak by se mohlo na první pohled zdát. Nebo minimálně pár z nich je na hodně odlišné úrovni než ostatní.

Hlavní hrdina je pohybově velmi topornou, avšak sympatickou postavičkou. Uvěřitelní jsou také další aktéři vyprávění Evil West. Samotná prezentace mi přijde opravdu intenzivní. Člověk tu však nesmí hledat přílišnou hloubku, protože tady není pro filozofii ani absenci klasických klišé moc místa, což někomu může sednout, zatímco jiným vyloženě vadit. O vtípky tu však není nouze, za což vděčíme dozajista vývojářům z Flying Wild Hog. Pěkně navržené je také lore herního světa, které je navíc stejně jako zbytek příběhu plně přeloženo do češtiny, takže si jej vychutnají i ti, kterým cizí jazyk moc neříká.

Pěkně rovnou za nosem

Mapy těží především ze slušného grafického zpracování, díky němuž se dokážete naplno ponořit do hutné atmosféry příběhu plného krvelačných monster. Zavítat budete moci do zapomenutých ruin, důlních zařízení, tajemných továren a dřevěných městeček, jichž je na Divokém Západě plno. Po většinu času se až na výjimku jedná o čistokrevné koridory, jimiž svištíte kupředu.

Samotný formát víceméně stálého pohybu kupředu by mi příliš nevadil, kdyby hra občas nenabízela různé odbočky s úkryty. Někdy se tím pádem vydáte určitou cestou bez možnosti návratu, i když by reálně příležitost k seskočení z můstku byla. Osobně bych si vůbec nestážoval, pokud bych se v Evil West mohl kupříkladu mírně vracet. Minimálně tedy za předpokladu, že k tomu je příležitost a podmínky.

Úrovně je naštěstí možné opakovat, takže minimálně pokud chcete a máte čas, lze se do už absolvovaných destinací vrátit. Příběh však stojí při takovém návratu na místě a nejde dále kupředu. Můžete ale objevit nenalezené penízky, deníčky a výstroj, jež vás minula, nebo vám nebylo umožněno je právě kvůli výše zmíněnému nedostatku vzít. Pokud chcete znovu prožít příběh a náročněji neschází tu New Game+.

Zkázu lze v Evil West rozsévat různě

Evil West je lineárním zážitkem. I přesto tu však neschází rovnou dva formáty vývoje, skrze něž můžete svého kovboje zlepšovat. Ten první vyloženě stojí na tom, kolik nepřátel už pod vašim náporem padlo a zlepšuje hrdinu, čímž z něj dělá čím dál tím efektivnější zbraň. Někdy vám to však nemusí být vyloženě k užitku. Řada bodů, jež si můžete v dovednostním stromu otevřít, často vede k tomu, že měníte jeden prvek za jiný, nebo se dokonce necháváte na úkor posílení stabilně zraňovat. Asi bych si nechal líbit přítomnost navýšení pohybové rychlosti hlavního hrdiny, avšak v tomto ohledu mám bohužel smůlu, jelikož nic takového tu není.

Zatímco za vývoj v jednom směru se v Evil West platí primárně za pomoci zkušenostních bodíků, ten druhý stojí na investicích ve zlatě. Jedná se totiž o vývojový strom postavený na zdokonalování výstroje, kterou vám společnost prostě zadarmo odmítá zdokonalovat a tak musíte vždy přijít s určitou sumou. Naštěstí se pro zdokonalování předmětů nemusíte vydávat do operační základny, ale stačí pouze to, že nastřádáte potřebnou sumu a následně ji vložíte do některého z upgradů.

Posílit lze na vašich nástrojích zkázy leccos. V případě opakovací pušky máte kupříkladu možnost zlepšit její efektivitu, nebo jí přidat schopnost, že při zásahu slabých míst obnoví jeden náboj, díky čemuž budete moci střílet do aleluja. Na pistoli je v Evil West možné nainstalovat i speciální nástavec, který z vystřelených projektilů udělá výtvor neeliminující pouze jednoho protivníka, ale jistou měrou všechny v okolí zasaženého. A tím samozřejmě škála zdokonalených zbraní nekončí. Možností je dostatek a peněz není nikdy dost, takže je nutné minimálně z počátku hodně přemýšlet nad investicemi.

Vývoj hlavního hrdiny je celkově prvkem majícím vliv na samotnou hratelnost. Čím dále totiž jste, tím zajímavější možnosti jsou Jessiemu v Evil West dány. Zatímco na startu se s některými nepřáteli utkáváte klidně pár minut, později se může klidně jednat, především díky zlepšeným elektrickým rukavicím a novým možnostem o sekundy. Je pěkné vidět postup šampiona, který sice na první pohled vypadá jako stroj na brutální zakončovací údery, avšak stále má prostor k rozvoji.

Krev vám tu saje leccos

Pokud čekáte, že na vás v Evil West budou čekat jen upíři snažící se vysát krev z vašich žil za pomoci přerostlých špičáků, možná vás nyní příjemně překvapím. Tvůrcům se tu podařilo vytvořit relativně zajímavou škálu nepřátel, s nimiž se máte možnost při průchodu různými úrovněmi potkat. Zpočátku se jedná primárně o pijavicemi ověšenou alternativu za zombie. Rychlost ani bojová zdatnost není jejich silnou stránkou. Brzy však zjistíte, že jsou pouze spotřebním zbožím chránícím zadnici větším hochům.

Opravdoví upíři se tu vyskytují ve více formách. Máme tu ty bez křídel a samozřejmě také ty, kteří je mají a nebojí se je v boji použít. Vedle těchto jsou tu však také různé zmutované stvůry, jejichž podoba i schopnosti ve vás dokáží vyvolat děs ještě před začátkem samotného souboje. Neschází tu ani střety s bossy, kterých je dostatek na to, aby se člověk během 9 hodin hraní nenudil, avšak nepřesahují svým počtem klasická žánrová měřítka.

Přestože není škála nepřátel vyloženě chudá, nemohl jsem se po čase zbavit stereotypu navozeného tím, že se v šarvátkách střetávám s víceméně stejnými soupeři. Je trošku škoda, že v rámci jednotlivých monster neexistuje více variant zastupujících jeden druh, protože pak by se tak rychle neokoukala. Stejně tak by celku neuškodilo, kdyby Evil West rozšiřoval schopnosti protivníků podle toho, jak si hráč navyšuje stupínky náročnosti. Prakticky jsem nepoznal rozdíl mezi pekelnou a příběhovou úrovní, což je škoda, jelikož právě tohle by mohlo z víceméně řadové mlátičky udělat dlouhodobě zapamatovatelnou hru.

Evil West si na nic nehraje

Lovení upírů je v této akční adventuře něčím, co si dokážete užít. Stejně jako předchozí tituly od Flying Wild Hog, i tento hodně sází na humor a rychlost prezentování příběhu, který dokáže i přes absenci hloubky oslnit jak hrdiny, tak i pozadím, jež je opravdu zajímavé. Vše si navíc můžete vychutnat v češtině, což je taktéž něco, čím si Evil West získá nejedno srdce.

Soubojový systém stojí na dobrých základech, hlavní hrdina je však relativně toporným bojovníkem, s čímž se lze naštěstí vypořádat za pomoci technologií, k nimž se dostává během hraní v rámci vývoje. Na vyšších obtížnostech jsou nepřátelé tvrdí a dokáží vám naložit, škála schopností se však při změně náročnosti nemění. Jejich spektrum by mohlo být širší a především je tvůrci mohli obdařit širší paletou dovedností. Díky tomu se totiž mohl jejich výtvor dostat do vyšší ligy. Takto je to nadprůměrný kus, jenž si fanoušci lovu krvesajů opravdu vychutnají.

Evil West

Evil West je akční adventurou, která se nebere příliš vážně. Vše sází na tempo, jakým vám servíruje příběh a hratelnost, jež je při správném dávkování velmi vydařená. Nesmíte od ní očekávat příliš mnoho, škála nepřátel ani ten příběh svou hloubkou příliš neoslní, ale fanouškům žánru lze hru doporučit.

Děj má slušné tempo
Hlavní hrdina představující stroj na drsné vtipy
Soubojový systém dokáže pohltit