Recenze F1 2019 – Rivalové v přípravce
F1 2019 Recenze Recenze F1 2019 – Rivalové v přípravce

Recenze F1 2019 – Rivalové v přípravce

Michal Jonáš

Michal Jonáš

17
Platformy PlayStation PlayStation 4 Windows PC Xbox Xbox One

Podařilo se překonat minulý přelomový ročník?

Reklama

Minulý ročník F1 2018 se náramně povedl, a tak jsme ho pasovali na nejlepší formule od Codemasters (hodnocení 8/10). Jejich franšíza F1 začala v roce 2009, kdy pro Codemasters externě v Sumo Digital vytvořili F1 2009, na první pokus raději ještě jen pro konzole Nintendo Wii a Sony PSP. Na velké konzole minulé generace PS3, X360 a PC se série podívala hned o rok později, kdy vyšla F1 2010. FIA ale striktně vyžaduje pravidelný přísun her každý rok, a přiznejme si, že to pro vývoj většinou není to pravé ořechové, protože není čas na velké úpravy a hry si jsou velmi podobné. A letos nové formule přisvištěly dokonce o dva měsíce dříve než loni!

  • Vychází na: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4, Xbox One
  • Datum vydání: 28. června 2019
  • Žánr: závody
  • Česká lokalizace: ne

Vzpomenu na slabé herní ročníky F1 2013-2015, což jsou hry, které se v dlouhé historii videoherního zpracování bývalé královny motorsportu řadí až na úplný chvost. Čtyři léta nazpět ale F1 z Albionu vždy přicházejí s dobrými novinkami a série má vzestupnou tendenci. Nicméně i tady ale platí, že jednooký u slepých králem, protože žádné jiné licencované formule v současnosti stejně neexistují, takže nemáte na výběr. Minule to byla parádní jízda, protože se konečně v managementu F1 rozhoupali a Codies pustili k daleko více informacím než kdy dříve. Např. natáčet zvuky motorů přímo na monopostech a přímo při trénincích bylo dříve naprosto nemyslitelné.

A proto jsem tak trochu tušil a předpokládal, že letošní rok už nebude tak přelomový jako ten předešlý. Stále si stojím za tím, že vydávat každý rok tu samou hru je blbost (viz. MotoGP) a F1 2019 mi tak trochu dává za pravdu, i když jsem dalek říci, že je to špatná hra. Přitom na začátku vás novinka příjemně namlsá, když si spustíte její hlavní herní režim kariéry. Největší novinkou celé hry jsou slabší formule 2, což jsou spolu s nižší formulí 3 dvě přípravky pro movité talenty, kteří chtějí až do královské F1.

Nečekejte ale výrazně odlišný zážitek od řízení hybridních monopostů F1, protože F2 z jejich konstrukce částečně vychází, pneumatiky dodává stejný výrobce a pouze výkony jsou o něco nižší. F2 se pořádá od roku 2017, kdy se přejmenovala dřívější série GP2, a jezdí se menší počet 12 velkých cen na sezónu. Na rozdíl od F1 se za víkend vypisují dva závody, ten druhý s opačným pořadím prvních osmi. Monoposty pro FIA na klíč staví italská Dallara, taktéž identické motory všem dodává francouzský Mécachrome. Ani F2 vozy nejsou žádná ořezávátka, protože jejich přeplňované šestiválce o objemu 3,4 litru dávají 620 koní a 570 Nm.

„Takřka celá fyzika byla kompletně převzata z F1 2018.”

Shodné monoposty a motory pro všechny týmy se nesmí nijak upravovat a jsou zapečetěné, tudíž se čachruje pouze s pneumatikami a pitstopy. Takže všechny stáje mají stejný vůz, který akceleruje na stovku za 2,9 vteřiny a rozjede se s nejnižším nastavením přítlaku až na 340 km/h. Je ale škoda, že ve hře najdete jen minulou sezónu F2 2018 (letošní má dorazit později formou DLC), takže ještě nemůžete jezdit v kůži talentovaného Micka Schumachera (syna Michaela), ale již v minulé sezóně v F2 účinkoval český tým Antonína Charouze, který supluje přípravku pro švýcarský Sauber. Další předstupeň F1, evropský šampionát Formule 3, hra ještě neobsahuje, ten zřejmě dorazí v některém z příštích ročníků.

Rivalové ve hře

Velkým tahákem kariéry měl být důraz na příběh, podávaný renderovanými filmečky, což je koncept, který Codemasters již jednou úspěšně použili ve čtvrtém díle TOCA série jménem TOCA Race Driver z roku 2002. Zde vás hra postaví po bok jednak týmového kolegy Lucase Webera a jednak rivala Devona Buttlera z konkurenčního týmu (taky vám ta jména někoho připomínají?). S oběma na začátku kariéry bojujete o titul mistra F2, ale nakonec je úplně jedno jak skončíte, protože stejné nabídky od všech týmů F1 dostanete vždy. Celý tento příběhový prolog znamená pouze 3 krátké epizody se 3 závody, pročež pak už je to jen prakticky z 99% okopírovaná desetiletá kariéra z F1 2018.

Z mého pohledu je obrovská škoda, že tvůrci celý F2 ansámbl v kariéře daleko více nerozvinuli, např. tak, jak to funguje v příběhovém režimu Cesta z posledních dvou fotbalů FIFA. Takhle jen naznačují, dají vám čuchnout a pak už je to jen skoro to samé jako minule. Snad se příští rok dočkáme již plnohodnotné příběhové kariéry, protože to je naprosto skvělý nápad, který by hru parádně občerstvil.

Tímto jsem vám prozradil obě největší novinky letošního ročníku a dále už to jsou jen kosmetické drobnosti. Mnohé jistě potěší další tvrdě vybojovaná funkce, kterou by Bernie Ecclestone za jeho doby nikdy nepovolil. Poprvé v sérii F1 může během sezóny docházet k transferům oficiálních pilotů z jednoho týmu do jiného, přičemž doposud to šlo pouze u vašeho avatara. Konečně si můžete pro multiplayer nevrhnout vlastní design monopostu a pro ostatní režimy také helmy a kombinézy. Jenže s editorem a nabídkou vzhledů Codemasters do hry nacpali také mikrotransakce, pročež budou nabízet různé profesionálně vytvořené designy za skutečné peníze.

Celé základní menu hry je nově navrženo v dlaždicovém stylu, který vystřídal dřívější pás voleb v dolní části obrazovky, a při jízdě uvidíte také drobně jiné uživatelské rozhraní a virtuální palubní desku. Nabídky voleb a nastavení byly beze změn převzaty z F1 2018. Do garáže pro vyšší edice přibyly další 4 klasické monoposty a po skončení závodu si nově prohlédnete sestříhané nejlepší okamžiky, jež lze popřípadě i uložit.

Nové jsou také ligy do multiplayeru, což je jen vzletné označení pro série online závodů, které si můžete sami vytvářet a hostit. Multiplayer je jinak zcela identický předchůdce, což znamená znovu až 20 živých jezdců na startu, domácí LAN závody, pozdější světový online šampionát F1 eSports 2019 a pravidelně obměňované týdenní události, jež letos nahrazují režim Event z F1 2018. V nich je ale ještě před vydáním pusto a prázdno. Pro pořádek, rozdělenou obrazovku tu hledat nemusíte. Ta ale dorazí na podzim v novém GRiDu.

Ani v dalších jízdních kolonkách se vůbec nic nezměnilo, takže telegraficky připomenu režimy časovky, jedné velké ceny a šampionátů, které obsahují nejen celý klasický mistrák F1/F2, ale např. i zkrácená mistrovství a různé kontinentální turnaje na bázi sezóny F1. To samé bylo i minule.

Jestli vás nalákal souboj Ayrtona Senny a Alaina Prosta, jenž je bonusovým obsahem asi o 3 stovky dražší Legends edice, tak můžete být úplně v klídku. Sice dostanete jejich dva monoposty, ale těch 8 výzev, které vám po oznámení možná evokovaly jejich slavné souboje, to jsou v reálu pouze naprosto obyčejné časovky a závody na průjezdní body či předjíždění anonymních jezdců, které s jejich rivalitou ale nemají vůbec nic společného! To je asi největší zklamání hry, protože věřím, že hodně hráčů na dva slavné jezdce bude slyšet a skoro zbytečně si připlatí. Ve všech režimech si samozřejmě můžete vybrat jakýkoli F1/F2 či klasický monopost.

F1 2018 přes kopírák

Jelikož minulý rok tvůrci výrazně zasáhli do jízdního modelu, tak letos byla takřka celá fyzika kompletně převzata z F1 2018. Pouze se drobně asi o 5 % zvýšila přetáčivost a na druhou stranu pro vyvážení zase malinko zlepšila přilnavost. Rozdíl ale mimo přímé přepínání mezi dvěma posledními ročníky vůbec nepoznáte.

To už jsou větší úpravy vidět u umělé inteligence, protože od minula jsou umělí soupeři daleko tvrdohlavější, vehementněji si zuby nehty drží svoji stopu, jsou agresivnější i na nižší nastavení obtížnosti a pokud je vytlačíte, klidně se do vás zaklesnou, takže se vybouráte oba dva. Uměláci by si také měli vybírat rychlejší stopu v dlouhých zatáčkách, což jsem nevypozoroval, ale jejich výraznější agresivitu potvrzuji a kvituji. Tady vás i na slabé 20% nastavení jejich obtížnosti klidně semelou, což dělá závody ještě napínavější. Kolikrát v závodě zjistíte, že už si nemůžete dovolit úplně všechno, jako tomu bylo dříve. Vždy máte ale k dispozici volitelnou pomoc v podobě vrácení času.

I po grafické stránce se toho mnoho nezměnilo, protože F1 2019 je znovu postavena na identickém EGO enginu třetí generace jako dřívější ročník. A je vidět, že tvůrci prostě znovu vzali všechny okruhy z minulého roku, nakopírovali je do nového adresáře a jen drobně pozměnili grafiku, aby se neřeklo, že na nic nešáhli. Grafika a textury tak skoro do puntíku odpovídají F1 2018 s tím rozdílem, že jsou nově vylepšeny světelné efekty zejména při nočních závodech, částicové při těch denních (např. prach), tribuny obsadilo více animovaných diváků (jsou k měřítku prostředí ale menší než minule) a budovy a stromy dostaly nepatrně větší rozlišení.

„Příběhová kariéra a třída F2 jsou slibné funkce do dalšího roku.”

Na okruzích najdete také více vložených objektů (např. týmové kamiony v paddocku) a celkově je obrázek jasnější. Pokud odhlédnu od toho, že monoposty jsou letos jinak zbarvené a mají krapet jinou karoserii, tak po stránce detailů jsou vozy úplně to samé, co minule. Na nich k žádnému navýšení rozlišení ani detailů nedošlo. A málem bych zapomněl, pokud vám dříve trochu překážela praktická mini mapka, tak ta se letos ještě více uklidila do levého rohu. Ještě mi přišlo, že penalizace již nejsou tak přísné a když si navolíte nejvyšší reálné poškození, stačí střední ťukanec a končíte.

Nesnáším novináře!

Hra simuluje ve třídě F1 letošní ročník, takže můžete počítat s bodíkem navíc za nejrychlejší kolo, ale nemile mne překvapily zase ty rozporuplné rozhovory, které loni prakticky všichni velice kritizovali. Vaše nucené odpovědi na trojici otázek mezi jízdami a závody od té samé reportérky (alespoň je hezká) jsou vesměs trapné kydy, později se zase opakují a někdy se vám ani jedna odpověď nehodí. Jakkoli si v menu můžete navolit z několika časových limitů (ano, opět ten nesmyslně odtikávající čas na rozhodnutí), stejně je i těch nejdelších 24 vteřin málo. Velká škoda, že rozhovory nejde nijak vypustit či zakázat, protože již podruhé mě tady opravdu silně pily krev. A tak pokud nevládnete solidní angličtinou, tak jste zase nahraní.

Ani letos se novému ročníku nevyhnuly technické potíže. Možná je nějaká záplata na den vydání opraví (současná verze je 1.03), ale nyní před vydáním často hapruje rádio komunikace z boxové zídky. Váš závodní inženýr mele úplné nesmysly, jako když kolem vás zrovna žádný protivník a do sluchátek zazní velká pochvala za skvělý a odvážný předjížděcí manévr. Hra občas sama spadne a při načítání do menu ze závodu se velmi často seká do černé obrazovky.

Nahrávací obrazovky poskytují textové shrnutí minulého závodu, takže přečtete dvě slova, načež obrazovka zmizí do menu, protože je vše již nahrané. Chybí na ní tlačítko pro pokračování. A podobně netuším, kdo v cíli vymyslel prostřihy na závodníky z hloubi pole, kteří se soukají z kokpitu, přitom na vítěznou trojičku z parc fermé se kamery prakticky nezaměřují. Tradiční bolístkou Codemasters jsou také zastaralé a uměle působící animace obličejů, jež Angličanům dlouhá léta fakt vůbec nejdou.

Stále chybí virtuální zrcátka z kamery mimo kokpit (opět 7 různých pohledů na výběr). Zaváděcí kolečka hra povolí až od 25 % délky závodu (jinak se jezdí od 3 kol) a dojezd na startovní rošt je výhradně automatický. Vjezd do boxové uličky je pořád taktéž jen samočinný, alespoň, že už není vnucována jediná kamera z kokpitu. A ustavičně postrádám finální oslavná kolečka po dojetí závodu.

Podobně, jako u posledního DiRT Rally 2.0, vás bude neustále obtěžovat hláška o spojování na online službu Codemasters i když sedíte na rychlém internetu. Otravná je také velká prodleva při načítání režimu šampionátů v menu a hra je doslova prolezlá znělkou F1, takže ji musíte před startem závodu třeba i třikrát odklikávat. O tom, že se hra od minula moc nezměnila, svědčí i takřka úplně stejná velikost instalace, která si liší pouze o 100 MB.

F1 2019 je po minulém výrazně vylepšeném ročníku zase spíše menší, kosmeticky občerstvená hra, která by mohla klidně vyjít jako stahovatelné rozšíření či datadisk. To skvělé závodění se ale od minulého roku nijak nezměnilo, což je fajn, stejně jako protentokrát tvůrci z útrob hry nevybrakovali žádnou funkci nebo herní režim, co dříve běžně dělali. Příběhová kariéra a třída F2 jsou hlavně slibné přísliby do dalšího roku, jinak hra nic výrazného od loňska již nedostala. Takže, jako vaše nové formule je F1 2019 určitě dobrou hrou, ale pro majitele F1 2018 nějaký zásadní důvod, snad krom F2, pro přechod nevidím. Každopádně jsem rád, že si i letošní ročník svoji kvalitu i nadále podržel.

Hru F1 2019 koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex UltraGamer 2019+.

F1 2019
PlayStation PlayStation 4
Windows PC
Xbox Xbox One

Verdikt

Oproti F1 2018 spíše jen kosmetická aktualizace a naznačení velkých věcí do budoucích dílů. Ale závodí se tu opět skvěle, byť minulý ročník zůstává nepokořen.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

monoposty F2
nový editor designů
ždibíček příběhu v kariéře
stále rychlá a solidní grafika
sestřihy nejlepších okamžiků v závodech
mnoho herních režimů a různé šampionáty
nevytěžená kariéra s F2
technické chyby a záseky
zastaralé animace obličejů
velmi podobné minulému roku
s těmi rozhovory si nedají pokoj
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama