Recenze Forza Motorsport – závodní nirvána
Forza Motorsport Recenze Recenze Forza Motorsport – závodní nirvána

Recenze Forza Motorsport – závodní nirvána

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

23
Platformy Xbox Xbox Series X|S Windows PC

První závodní hra nové generace.

Reklama

Microsoft a vývojáři z amerického studia Turn 10 přináší po dlouhých šesti letech nový díl série Forza Motorsport. Po vydání dosud posledního sedmého dílu jsme se v mezičase dočkali příchodu nového dílu konkurenční série Gran Turismo nebo hned dvou dílů arkádovější sesterské série Forza Horizon. Dokázal se Motorsport vrátit po delším čekání v plné síle?

  • Platforma: PC, Xbox Series X/S (recenzovaná verze)
  • Datum vydání: 10. 2023
  • Výrobce: Turn 10 Studios (USA)
  • Žánr: závody
  • Česká lokalizace: ano (titulky)
  • Multiplayer: ano (online)
  • Dat ke stažení: 133 GB
  • Cena: 1700 Kč (Steam)

Téměř nekonečné možnosti

Hned na úvod mohu prozradit, že nová Forza Motorsport je z hlediska obsahu opravdu nabitým titulem. Již v den vydání hra nabízí více než 500 licencovaných vozidel, které můžete provětrat na celkem dvacítce tratí. Díky přítomnosti různých variant je však celkový počet unikátních okruhů ještě vyšší. Z pohledu aut si zajezdíte s běžnými sériovými modely, drahými supersporty i čistě závodními speciály z rozličných období. Na poli tratí dominují skutečné závodní okruhy jako Silverstone, Le Mans, Suzuka nebo má oblíbená Laguna Seca, které doplňuje několik fiktivních vývojáři navržených tratí jako Maple Valley nebo Hakone. Autoři navíc slíbili, že plánují hru i po vydání pravidelně rozšiřovat novými auty, závody i okruhy. V budoucnu by touto formou mělo do Forzy zamířit například legendární Nordschleife. Osobně si v tomto směru nemohu na nic stěžovat a těším se na to, s čím přijdou vývojáři v budoucnu.

Je důležité vyzdvihnout jednu z novinek, která se pojí k tréninkům.

V rámci struktury herních režimů autoři vsadili především na osvědčenou jistotu v podobě kariérního režimu s názvem Builders Cup. V něm vás čeká série šampionátu, ve kterých si postupně vyzkoušíte pestrou paletu aut a závodních kategorií. Stálé šampionáty doplňují časově ohraničené série závodů, které se budou dvakrát do měsíce obměňovat. I po formálním dohráním kariérního režimu tak budete moci v nadále v pravidelných intervalech narážet na nové šampionáty. Ačkoli hrají v jednotlivých šampionátech samozřejmě prim závody proti počítačem ovládaným protivníkům, tak je důležité vyzdvihnout jednu z novinek, která se pojí k tréninkům. Ty ve většině závodních her postrádají hlubší smysl, takže je drtivá většina hráčů přeskočí a pustí se rovnou do kvalifikace nebo závodu. U nové Forzy by to ale byla škoda.

V trénincích, které předcházejí každému závodu, totiž můžete plnit dodatečné úkoly a sbírat důležité zkušenostní body pro jednotlivá vozidla. V praxi to vypadá tak, že v průběhu tří kol musíte splnit cílový čas a případně zlepšit své výsledky v jednotlivých traťových sektorech. Odměnou vám budou zmíněné zkušeností body pro v tu chvíli používané auto, kterému se s postupným levelováním odemknou výkonnostní vylepšení. V součtu si lze postupně odemknout desítky vylepšení v podobě rozličných součástek a upgradů. Je navíc vnitřně odměňující, že si jednotlivé součástky nemusíte kupovat, ale odemykáte si je samotným ježděním. Zkušenostní body pochopitelně získáváte i v průběhu závodů, takže vás vývojáři do tréninků nijak nenutí. Jednotlivé vylepšení si při jejich ignorování pouze odemknete o něco později.

Odstartovat můžete odkudkoli

Další novou funkcí v sérii představuje volba startovní pozice. Místo kvalifikace vám vývojáři ve většině případů dovolí si před každým závodem zvolit startovní pozici dle vlastních preferencí. V případě, že si příliš nevěříte, můžete startovat z jedné z předních pozic. Pokud naopak tušíte, že byste měli mít nad soupeři navrch a hledáte větší výzvu, tak vám nic nebrání startovat až z chvostu pole, které čítá maximálně 24 závodníků. Pokud zvolíte druhou možnost a dosáhnete v cíli na požadovanou pozici, tak obdržíte vyšší odměnu ve formě financí, které budete potřebovat pro nákup aut. I v tomto směru jde o vítanou novinku, která dává hráči příjemnou volnost a možnost nenásilnou cestou ovlivnit složitost cesty k vítězství.

Ve hře byste zatím marně hledali split-screen.

Kromě výše popsané kariéry hra nabízí režim s názvem Rivals, který představuje variaci na dobře známý Time Trial – jízdu na čas. Napříč jednotlivými tratěmi a třídami vozidel zde budete soutěžit proti časům skutečných hráčů. Při každém pokusu se vám přitom jízda konkrétního hráče zobrazí ve formě ducha. Pokud tedy preferujete spíše poklidnější ježdění, kde se o trať nemusíte dělit s dalšími jezdci a zároveň se chce lépe naučit jednotlivé okruhy, tak je tento režim přesně pro vás. V sestavě herních režimů nechybí ani klasický rychlý závod. Ten cílí především na občasné hráče, kteří si chtějí pouze zajet pár kratších závodů bez jakýchkoli omezení.

Opomenout nemohu ani online multiplayer, kde vás po vzoru kariéry čeká několik závodních sérií. V případě hry pro více hráčů jsou však jednotlivé závody a šampionáty časově omezeny, takže vás v zásadě každý den bude ve hře čekat jiná skladba závodů. I do multiplayeru je implementován systém tréninků a kvalifikací, díky čemuž je možné zkušenostní body i finanční prostředky sbírat i v tomto režimu. Pokud místo střetů s náhodnými hráči preferuje hraní s kamarády, tak jistě oceníte režim soukromé hry pro více hráčů, ve kterém můžete se svou partou vytvořit závody s vlastními pravidly a omezeními. Ve hře byste naopak zatím marně hledali split-screen, který vývojáři implementovat nestihli a slíbili ho přidat až po vydání. Ze stejného důvodu nová Forza Motorsport zatím neobsahuje počítačem ovládané soupeře v multiplayeru a spectator režim, který by vám umožnil prohlédnout si záznam dokončeného závodu.

Pro občasné hráče i příznivce simulátorů

Forza Motorsport vždy přinášela mix arkády a simulace, který měl potenciál oslovit širokou skupinu hráčů a zároveň se snažil nabídnout tradiční věrohodně zpracované okruhové závodění. Tento osvědčený formát následuje i osmý díl. Jedním dechem je však nutné dodat, že hra v tomto směru doznala oproti starším dílům značných změn. Autoři se v první řadě viditelně zaměřili na to, aby se hra ukázkově ovládala i na gamepadu. Rozhodně proto nemusíte mít strach, že byste se neobešli bez volantu. I na vyšší obtížnost a s vypnutými asistenty je možné si titul bez větších obtíží užít i na ovladači. Opravdu mě překvapilo, jak příjemně se nová Forza navzdory propracované fyzice a v jádru robustním jízdním modelu ovládá na gamepadu. Vývojářům se zkrátka podařilo dosáhnout ideálního mixu mezi výzvou a přístupností. Je přitom do velké míry na vás, jaký z těchto dvou směrů převáží. Kromě celkově fungující fyziky mohu pochválit velmi dobrý pocit z rychlosti a výrazně vylepšený kolizní model. Ten se řadí mezi slabiny starších dílů, takže jeho výraznou úpravu a realističtější zpracování uvítá každý virtuální závodník.

Systém penalizací jde ruku v ruce s chováním umělé inteligence.

Společně s řadou asistentů, které ovlivňují fyziku i jízdní model, můžete před každým závodem upravit také celkovou obtížnost. Kromě rychlosti počítačem ovládaných protivníků je k dispozici volba takzvané sady pravidel. Zde máte na výběr ze tří kategorií, které zpřístupní/uzamknou přetáčení času, zapnou/vypnou mechanické poškození a opotřebení pneumatik i správu paliva a v neposlední řade také omezí/zpřísní penalizace za porušení pravidel. Jde o velice přehledný a jednoduchý způsob, jak si hru během několika málo sekund přizpůsobit podle vlastních dovedností a preferencí.

V případě zvolení vyšší rychlosti soupeřů a realističtějšího souboru pravidel na vás bude za odměnu čekat vyšší finanční odměna, díky čemuž máte motivaci se postupně zlepšovat a zvyšovat obtížnost. Je však trochu škoda, že vývojáři neumožnili zmíněný soubor pravidel přizpůsobit také detailnějším způsobem. Osobně by mi například vyhovovalo mít zapnuté plnohodnotné mechanické poškození, aktivované mírnější tresty a zároveň zapnuté přetáčení času. To je však kombinaci, kterou mi popsané tři sady pravidel neumožňují aktivovat. Ve výsledku jsem proto musel zakázat mechanické poškození nebo vypnout přetáčení času. Je však možné, že tento lehce omezující prvek vývojáři později upraví.

Systém penalizací je dostupný i v multiplayeru.

Než se přesuneme k technické stránce hry, tak bych ještě rád vypíchnul systém penalizací. Ten je totiž v nové Forze propracovanější než ve všech aktuálně dostupných závodních hrách. Vývojáři se jeho implementací snaží hráče pobízet k tomu, aby jezdili co možná nejčistěji a zbytečně nenaráželi do soupeřů či si nezkracovali trať. Hra dokáže po byť jen nepatrném kontaktu se soupeřem nebo po zkrácení trati zhodnotit, zda si za vaše počínání zasloužíte časový trest. Příjemně mě překvapilo, že umělá inteligence dokáže kolize ve většině případů zhodnotit správně a udělit vám trest opravdu za situaci, kterou jste vy sami zavinili a mohli jste si jí předejít. Úroveň benevolence „komisařů“ můžete nastavit formou popsané sady pravidel, takže vám i v tomto směru hra dokáže vyjít vstříc.

Systém penalizací je dostupný i v multiplayeru, kde chování na trati ovlivní vaše budoucí soupeře. Pokud se budete v závodech chovat agresivně a pravidelně dostávat penalizace, tak vás bude hra v dalších seancích přiřazovat k hráčům s podobným závodním stylem. Propracovaný systém penalizací jde ruku v ruce s chováním umělé inteligence. Ta není zbytečně agresivní a zároveň dělá čas od času různé chyby. Ačkoli je v tomto směru vždy co zlepšovat, tak mě počítačem ovládaní závodníci překvapili tím, že rozhodně nejezdí pouze ve vláčku za sebou, ale snaží se mezi sebou svádět souboje, ze kterých mohou pramenit kolize a výlety mimo trať. V součtu se jedná o další střípek, který přispívá k věrohodnému a zábavnému zpracování samotných závodů.

Působivá technická stránka

Už z materiálů, které vývojáři zveřejňovali před vydáním hry, bylo zřejmé, že se mezi přednosti nové Forzy Motorsport zařadí také technická stránka. Mohu potvrdit, že se v mých očích jedná o jednu z nejlépe vypadajících závodních her současnosti, která navíc oproti Gran Turismu 7, Forze Horizon 5 nebo The Crew Motorfest odhodila kotvu v podobě starších konzolí a vychází pouze na PC a Xbox Series X/S, což je v některých oblastech vidět. Samozřejmostí jsou propracované interiéry a exteriéry jednotlivých aut i detailně zpracovaný povrch a okolí tratí. Pokud bych však měl z hlediska grafiky vypíchnout pouze jednu věc, tak si vyberu nasvícení a celkovou práci se světlem, odlesky, slunečními paprsky a stíny. V této oblasti Forza na poli závodních her zkrátka nemá konkurenci.

Detailní grafiku doprovází obdobně propracovaná zvuková stránka.

Zmíněné přednosti hry ještě více vyniknou díky přítomnosti dynamického počasí a měnící se denní doby v průběhu závodů. Výsledkem je působivá vizuální podívaná, která má potenciál zapůsobit i na hráče, kteří jinak závodní hry sledují jen okrajově. Detailní grafiku doprovází obdobně propracovaná zvuková stránka, ve které vynikají rozléhající se zvuky motorů, které jsou dostatečně výrazné a u každého auta mají trochu jiný charakter.

Závěrem bych ještě rád zmínil nabídku zobrazovacích režimů na konzolích. Na mnou testované verzi pro Xbox Series X hra nabízí tři zobrazovací režimy. První je režim výkonu, který vývojáři označili jako doporučený, nabízí hraní ve 4K rozlišením s vypnutým ray tracingem a jednodušší ambientní okluzí v kombinaci s 60 FPS. Druhý dostupný režim kvality se zaměřuje na maximální vizuální zážitek a chlubí se kombinací 4k rozlišení, zapnutého ray tracingu, propracovanějším zpracováním ambientní okluze a podporou 30 FPS. K dispozici je ale ještě třetí režim s názvem Performance RT. Ten představuje kombinaci dvou výše zmíněných režimů. Výsledkem je hraní v 60 FPS se zapnutým ray tracingem, detailněji zpracovanou ambientní okluzí a dynamickým rozlišením, které dosahuje až na hodnotu 4K, ale v některých momentech může být nižší.

Hra disponuje českou lokalizací.

Přestože jsem většinu času strávil v režimu výkonu, tak mi mód Performance RT přijde jako velmi dobrá alternativa pro hráče, kteří preferují ray tracing nebo nemají zobrazovací zařízení s podporou 4K. Na úplný konec potvrdit přítomnost české lokalizace ve formě titulků a přeloženého uživatelského rozhraní. I když je samotná přítomnost češtiny jednoznačně pozitivní zprávou, tak musím podotknout, že se některé výrazy nepodařilo přeložit ve správném kontextu, což je patrné zejména na překladu některých součástek k autům.

Ačkoli nová Forza Motorsport hraje z hlediska struktury obsahu spíše na jistotu, tak přináší řadu svěžích nápadů v čele s chytrou implementací tréninků, detailní systémem penalizací či postupným levelováním aut. Když se k tomu přidá výborný jízdní model i propracovaná audiovizuální stránka v kombinaci s velkým množstvím obsahu v čele s více než pětistovkou vozidel, tak je výsledkem obsahově nabitý a komplexní titul, který dokáže příznivce závodních her zabavit na nespočet hodin.

Forza Motorsport
Xbox Xbox Series X|S
Windows PC

Verdikt

Nová Forza Motorsport se pyšní výbornou technickou stránkou, spoustou obsahu a několika nápaditými funkcemi, které do jinak poměrně konzervativního žánru vnášejí svěží vítr. Delší čekání na nový díl se rozhodně vyplatilo.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Výborný jízdní model
Špičková grafika i zvuková stránka
Velké množství vozidel a tratí
Díky asistentům a různým nastavením je hra přístupná širokému spektru hráčů
Propracovaný systém trestů s důrazem na čistou jízdu
Postupné vylepšování vozidel formou zkušenostních bodů
Dynamické počasí a měnící se denní doba v průběhu závodů
Chytrá implementace tréninků
Česká lokalizace...
...která však obsahuje určité nepřesnosti
Split-screen a spectator režimy budou dostupné až později po vydání
Sadu závodních pravidel si nelze přizpůsobit přesně podle vlastních preferencí
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama