Recenze hry Ultros - podmanivá metroidvanie na LSD
Recenze Recenze hry Ultros - podmanivá metroidvanie na LSD

Recenze hry Ultros - podmanivá metroidvanie na LSD

Pavlína Nouzová

Pavlína Nouzová

1
Platformy PlayStation PlayStation 4 PlayStation PlayStation 5 Windows PC

Staňte se zahradníkem i ničitelem démonů v jednom.

Reklama

Moc často se nestává, že by po vás hra chtěla osvobodit tajemný svět letící vesmírem a zároveň sázet košaté stromy osázené zlatým listím. Tohle ale není žádná halucinogenní verze Farming Simulatoru. Ultros je ve svém jádru klasická metroidvanie, která ale přináší neobvyklé nápady a mechaniky, meditativní hudbu a tak krásný vizuál, že budete mít nutkání dělat jeden screenshot za druhým.

  • Platforma: PC (recenzovaná verze), PlayStation 4 a 5
  • Datum vydání: 13. 2. 2024
  • Vývojář: Hadoque
  • Vydavatel: Kepler Interactive
  • Žánr: Metroidvanie
  • Česká lokalizace: Ne
  • Multiplayer: Ne
  • Dat ke stažení: 5,2 GB
  • Herní doba: 10+ hodin
  • Cena: $24.99 (Steam)

Ničení a sázení

Některé tituly nabízejí až filmový příběh, který vás ve výsledku dovede z bodu A do bodu B. U jiných se používá oblíbené slovní spojení, že “nevodí hráče za ručičku”. A pak je tu Ultros. Okamžitě vás vrhne do barevného světa plného vinoucích se lián a květin, popraskaných sloupů a baněk plných roztodivných tekutin. Jako byste se objevili v mimozemském starožitnictví s čalouněnými křesly a poničenými vázami, které ale okupuje nezastavitelná příroda. A tak nějak tušíte, že musíte pryč.

Tohle je Sarcophagus. Jakýsi meteor putující vesmírem, na němž kromě bujících rostlin a mlaskajících agresivních živočichů žije i prastarý démon Ultros. A pokud se vaše hrdinka, cestovatelka kosmem, která na tomto neznámém světě ztroskotala, chce dostat pryč, musí si prosekat svou cestu ven. Nebo si ji prosázet.

Tato dvourozměrná metroidvanie kombinuje jak násilný přístup, kdy můžete ničit, tak přístup zahradníka, kdy tvoříte. Jeden je samozřejmě rychlejší, druhý vyžaduje péči a čas, stejně jako pěstování křehkých pokojovek za oknem bytu. Zatímco putujete krajinou, narazíte na bytosti podivných tvarů a jmen. Některé připomínají mimozemská zvířata, třeba pompomové s růžovými chapadly a zahnutou modrou hlavou, posetou řadou fosforeskujících očí. Další humanoidnější tvorové mluví, ale jako by se ztratili ve snu Davida Lynche. Vyprávějí o zkáze světů a jejich narození, o smyslu bytí a plynutí času. Někteří vám pomáhají, jako třeba Gärdner, opečovávající květiny a stromy v Sarcophagu, jiní vás vnímají jako urážku své vlastní existence.

Rozbijte cyklus

Jádro gameplaye je stejné jako v jiných metroidvaniích. Prozkoumáváte svět a hledáte různé předměty a suroviny, které vám pomohou dál. Během toho bojujete s nepřáteli, dozvídáte se víc a víc informací a vracíte se do míst, která se vám postupně otevírají. Jenže na to je nabalených hned několik originálních nápadů, které dělají ze hry “něco jiného”.

Ony suroviny jsou totiž semínka, která můžete zasadit. Každé přitom vyklíčí do jiné rostliny - jedna vám pomůže vyskočit na nedostupnou platformu, jiná vytvoří plazící se liánu schopnou propojit vzdálená místa. A nepřátel sice není mnoho typů, nejsou nijak zvlášť nároční a po čase se začnou opakovat, na druhou stranu vás nutí variovat své chvaty. Čím je váš soubojový styl pestřejší a čím více různých kopů a seků ostrým mečem použijete, tím kvalitnější odměny ze zabité příšery dostanete.

Odměna je pak třeba ve formě larvy, kterou můžete sníst spolu s modrým plodem, rostoucím na travnaté stěně. Nejen že si jimi doplňujete zdraví, ale výměnou za snězení určitých typů jídla (pokud se tedy hmotě podobné krvavému hlenu dá říkat jídlo) dostanete různé schopnost - ať už chvaty nebo třeba jedovaté útoky. A pozor, teď přijde něco, co může leckoho naštvat, i když s tím Ultros pracuje velmi šikovně: vždy, když se úspěšně dostanete k sarkofágu s bytostí napojenou na ústředního démona a “osvobodíte” ji, cyklus se resetuje. A vy o (skoro) všechno přijdete.

Každý cyklus sice znamená nový začátek, ale určitě nejde o roguelite titul. Navíc vámi zasazená semínka si rostou dál jakoby nic a postupně se otevírají další a další části Sarcophagu. Hra vám sice neřekne, kam konkrétně máte jít, ale nakonec stejně skončíte ve “správné” místnosti, třeba s přerostlou muší bestií. Jen to občas trvá.

Tohle ale není vypilovaná metroidvanie, která by přesně dodržovala zaběhlá pravidla žánru. Spíš je ozvláštňuje a obohacuje o barevný kompost. Místo soubojů staví na podmanivém světě, za nímž stojí Niklas “El Huervo” Åkerblad. Švédský umělec, který vytvořil třeba poutavý cover art pro střílečku Hotline Miami. A na rytmické hudbě, kombinující dramatické smyčce a tklivý akordeon. Tady nejde o žádnou výzvu, ale spíš až meditativní zážitek.

Recenze hry Ultros - podmanivá metroidvanie na LSD
PlayStation PlayStation 4
PlayStation PlayStation 5
Windows PC

Verdikt

Ultros je jedna z nejhezčích her posledních měsíců. Na stropě zavěšené starožitné lustry obepínají šlahouny květin, zneklidňující malby na stěnách doplňují šťavnaté bobule plné jedu. Občas se ani nebudete chtít vrhnout do akce a spíš si budete pomalu prohlížet chaoticky pokreslené místnosti. Budete přemýšlet nad kontrastem mezi ničením a zrozením a u toho poslouchat úžasnou hudbu. Nejde o nijak náročnou metroidvanii, ale malý tým, jenž za ní stojí, přinesl originální kousek, který by si fanoušci žánru neměli nechat ujít.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

Nádherný vizuál
Melancholická hudba
Snové, kryptické vyprávění
Zahradničení
Jednoduchý strom dovedností, které se odemykají jídlem
Bezchybné ovládání na handheldu (Asus ROG Ally)
Možnost nastavit si míru poškození nebo rozmazání pozadí
Opakující se běžní nepřátelé
Občasné bloudění
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama