Recenze Jagged Alliance 3 – konečně řádný návrat
Jagged Alliance Recenze Recenze Jagged Alliance 3 – konečně řádný návrat

8

Žoldáci vyráží do akce v plné parádě.

Série Jagged Alliance má ta nejlepší léta už dávno za sebou. Většina jejich zástupců vypuštěných v posledních letech nestála za moc, a to jsme možná ještě moc slušní. Nyní se však tato značka chce vrátit opět na výsluní skrze Jagged Alliance 3, který má být skutečným nástupcem svých předchůdců. Jak se to tomuto kousku daří, vám povíme v následujících odstavcích naší recenze.

• Platforma: PC (recenzováno)
  • Datum vydání: 14.7.2023
  • Výrobce: Haemimont Games
  • Žánr: Strategie
  • Multiplayer: Ano (Kooperace)
  • Dat ke stažení: 14,6 GB
  • Herní doba: 30+ hodin
  • Cena: od 1078 Kč (Steam)

Příběh Jagged Alliance 3 vás vyšle na ostrov v nesnázích

Značka Jagged Alliance odjakživa parodovala starší akční filmy. Děj se proto velmi často odehrával v tropických destinacích, kde bylo třeba udělat trošku pořádek s nezbednými diktátory. Člověk měl proto po ruce své Expendables, s nimiž pracoval a zachraňoval obyčejný lid. Vyprávění Jagged Alliance 3 nabízí hráčům oblíbený formát, takže v něm opět vyrazíte do tropů. Tentokrát ale nenastal čas na svržení zlé diktatury, nýbrž k záchraně prezidenta a jeho rodiny, které od moci odstavila teroristická organizace Legion. Vše odstartoval telefonát dcery prezidenta Emmy žádající pomoc od těch nejlepších a upřímně, kdo je lepší než vaše skupinka, že?

Samotný příběh Jagged Alliance 3 stojí na relativně klišovitých základech, které neurazí, ale ani vyloženě nenadchnou. Jednoduše řečeno se jedná o vyprávění, s nímž jsme se setkali už mnohokrát. Určitou formou nástavby je zde přítomnost voleb. Ostrovní republika Grand Chien je totiž dostatečně velká na to, aby vašim hochům a děvčatům dala možnost řešit různá náročná rozhodnutí. Někdy se bude jednat pouze o jednoduché volby, někdy však přeci jen dojde také na to, že vám nepostačí k úspěchu pouze prosté ano, či ne, ale budete muset využít také velitelské schopnosti vašich postav, které vám pomohou detailněji se podívat na jádro problému a třeba ženě s uneseným manželem nabídnout útěchu. Když tedy uspějete při přesvědčování. Při selhání máte zkrátka smůlu.

Formování osudu ostrova Grand Chien rozhodně není jednoduché. Někdy jsou volby skutečně náročnou disciplínou a upřímně ne vždy vede na první pohled správné rozhodnutí k pozitivnímu výsledku. Ostrov samotný není otevřeným světem, nýbrž prostorem rozděleným na řadu provázaných map, skrze něž se přesouváte a řešíte různorodé problémy. Myšlenka příběhu je vlastně dosti prostá, jakmile vystoupíte, začíná pro vás boj o život, v jehož rámci pomaličku čistíte startovní pozici a následně také další místa od zástupců frakce Legion.

Herní svět tu však žije, takže získané pozice následně také bráníte před případnými útočníky a snažíte se udržet zdroje a lidi potřebné k další expanzi. Zpracování jednotlivých destinací nelze upřít skutečnost, že se jedná o opravdu komplexně navržená bojiště, nabízející hráči pestrou škálu možností, jak se v Jagged Alliance 3 potížím postavit. Po vzoru Commandos tu neschází ani možnost se s nepřáteli vypořádat bez upoutání větší míry pozornosti, což se často hodí.

Život je v Jagged Alliance 3 boj

Po většinu času totiž vaši hrdinové nestojí proti stejnému počtu protivníků, ale čelí různě velkým přesilám, při jejichž eliminaci se prostě vyplatí, když si vás naplno všimnou co nejpozději. Jakmile ale přeci jen dojde k odhalení, nastává fáze boje, která je čistě tahového rázu, takže rozhodně nelze počítat s žádnou velkou divočinou. I když je otázkou, jak na to pohlížíte. Tahový formát totiž dokáže v této hře nabídnout prvky, s jejichž pomocí se můžete pořádně odvázat a ukázat nepřátelům, že zahánět vás do kouta nebyla úplně ta nejchytřejší myšlenka, která je mohla v jejich dubových palicích napadnout. Ano, výbušnin je tu dostatek.

Nejsou však primárním nástrojem, přestože si s nimi rozhodně lze slušně vyhrát. Hlavní hračkou, s níž budete pracovat, jsou palné zbraně, jejichž škála je ve zkratce velmi pestrá. Do rukou dostanete lehké kulomety, útočné pušky, pistole, brokovnice, nebo také výstroj milovanou odstřelovači. Těšit se můžete jak na aktuální výbavu, tak i tu, která není úplně nejmladší. Když to ale střílí, vždy je to možné použít k výstřelu. Kam přesně vámi vypálený projektil poletí, je vlastně na vás. Zamířit ho můžete na nepřátelskou hlavu, ruce, hrudník, rozkrok, nebo nohy. Každá z částí nepřátelského těla má odlišný vliv na fungování svého majitele.

Samotné šance na zásah pak můžete navýšit skrze vyšší vynaložení akčních bodů, které během boje užíváte k pohybu, obnovování munice, nebo výběru výstroje z mrtvých těl. Jak už to ale u takovýchto her bývá, ani sebelepší střelec se v Jagged Alliance 3 nemusí při vynaložení veškerého svého úsilí trefit do svého cíle. Náhoda je občas pěkná potvora. Naštěstí lze s hrdiny aktivně pracovat a tak je pomaličku transformovat ve smrtící mašiny. Každá postava je ve své podstatě unikát, se kterým pak pracujete v rámci veskrze jasně daných pravidel definovaných primárně tím, v jakých ohledech daný žoldák vyniká.

V praxi to znamená, že třeba takový Steroid evokující vzpomínky na Duke Nukema je postavou zaměřenou hodně na sílu. Je tím pádem snadné vylepšovat jeho silové specializace, zatímco mechanička Kalyna se je schopna při správném vedení transformovat ve velmi slušnou střelkyni. Všichni během své cesty prochází nejen vývojem v rámci svých schopností, ale také spolu budují vztahy a mimo jiné se zlepšují skrze boj a provádění určitých akcí. Každý žoldák pro svou existenci potřebuje peníze, léky a munici. Vše získáváte během operací na ostrově, který představuje ideální místo pro divoké přestřelky i tiché akce. Škála postav je v Jagged Alliance 3 tvořena primárně legendárními postavami této série.

Pokud jde o náročnost bitev, které musíte se svými žoldáckými skupinami během hraní absolvovat, je minimálně dle mého názoru relativně vysoká. Většinou totiž stojíte proti přesile, která sází na to, že v počtu zbraní je skutečná síla. Občas umělá inteligence v soubojích funguje slušně, ne vždy jí ale dochází, co má během svých tahů dělat. Většinou však minimálně dle mého operovala s dostupnými prostředky relativně obstojně. Skupinu se snažila obklíčit, prostředí aktivně ničila a když měla příležitost, vrhla se i do nějakého divočejšího útoku. Mohlo to být i lepší, ale rozhodně v tomto případě není místo pro přílišnou kritiku.

Jagged Alliance 3 nedělá sérii ostudu

Ostrovní říše Grand Chien se mi v Jagged Alliance 3 stala na několik desítek hodin dočasným domovem, který bylo třeba vyčistit od podivně smýšlející organizace plné vyšinutých magorů toužících po smrti mého týmu. Příběh mě příliš neoslovil, co však hra postrádala v tomto ohledu, mi plně vynahradila v momentech, kdy došlo na taktické bitvy plné náročných tahů, během nichž definovala můj osud taktika a také štěstí. Vývoj postav byl obstojný, avšak nikterak komplexní.

Nejvíce jsem byl zaujat zpracováním herního světa disponujícího zničitelným prostředím. Hlavním problémem se naopak stala jistá míra stereotypu spojená s tím, že se dost často střetáváte s dosti podobnými skupinami nepřátel. Trošku tento nedostatek redukuje možnost trénovat místní a absolvovat souboje automatickou cestou, avšak v takovém případě se dočkáte zbytečných ztrát. I přes tento nedostatek však Jagged Alliance 3 nemám problém doporučit všem fandům této série.

Jagged Alliance

Fandové značky Jagged Alliance by měli zpozornět. Jagged Alliance 3 totiž představuje dlouho očekávaný plnohodnotný díl, který má reálně co nabídnout. Jsou tu sice jistá škobrtnutí, ale když je překousnete, dostanete do rukou kus, na nějž většina z vás čekala.

Výborně zpracovaná bojiště
S výstrojí si lze opravdu pohrát
Drsné bitvy