Recenze knihy The Art of Creaks
Creaks Recenze Recenze knihy The Art of Creaks

Recenze knihy The Art of Creaks

2
Platformy Windows PC Nintendo Switch Switch PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One Apple Mac

Jak se tvořil osobitý projekt studia Amanita Design?

Brněnský vývojářský celek Amanita Design nás výtvarně nádhernými videohrami zásobuje už od roku 2003, kdy vyšel vůbec první díl série Samorost, v té době ještě jako školní projekt zakladatele studia, Jakuba Dvorského. Postupem času jsme se dočkali dalších zajímavých projektů, jako je vynikající Machinarium, rozjuchaná Botanicula, komediální Chuchel či krátké, avšak neméně zajímavé Pilgrims.

V posledních pár letech tvorba tohoto celku však poměrně výrazně potemněla, kdy na letošek se chystá psychedelický horor Happy Game, jenž bude plný vražedných králíčků. Kromě toho ještě v červenci roku 2020 vyšel první úkrok studia do depresivnějších vod, a to v podobě logické plošinovky Creaks, jenž původně vznikala jako diplomová práce Radima Jurdy a Jana Chlupa. Titul se rozhodně povedl, o čemž se můžete přesvědčit v naší recenzi, kde jsme hře udělili 9 bodů z 10 (přečíst si ji můžete zde). Pokud nicméně průchod hrou máte úspěšně za sebou a zdejší svět vás okouzlil, tak by právě pro vás mohla být vhodná kniha The Art of Creaks, která čtenářům pootevírá vrátka do zákulisí vývoje tohoto unikátního projektu.

• Autoři: Radim Jurda a Jan Chlup
  • Vydalo: Xzone
  • Počet stran: 174
  • Vazba: Pevná
  • Rok vydání: 2021
  • Jazyk: Čeština
  • Cena: Doporučená cena 999 Kč / snížená cena 699 Kč

Od nápadu k finálnímu produktu

Pokud jste proces tvorby tohoto projektu bedlivě sledovali, tak nejspíše víte, že hra je kulminací osmi let tvrdé práce. A právě průřez této tvorby je zachycen na celkově 174 stranách tohoto artbooku, který je rozdělen do sedmi kapitol (včetně předmluvy a závěru), jenž jsou dány dohromady zmiňovaným duem - Radim Jurda a Jan Chlup.

Kniha na 174 stranách zachycuje průřez tvorbou hry.

Každá z kapitol se pak zaměřuje na jiný aspekt projektu. Nejdříve zjistíme, jak se hra původně jmenovala, co skrze ni chtěl Radim Jurda odvyprávět, kde se vzal nápad na to, aby titul pracoval s mnohoznačností a pareidolií, a tak dále. Kromě toho se ale také dočkáme náhledu do samotného herního designu, animace (je zde využita plošková animace, na níž se podílel i animátor Pavel Pachta (Fimfárum)), případně si rozšíříme povědomí o zdejším světě a postavách. No a zapomenout se nesmělo ani na interaktivní obrazy, které se staly neoddělitelnou součástí projektu, kdy skrze jednotlivé, častokrát humorné pod-příběhy, úspěšně narušovaly celkové depresivní vyznění hry.

Recenze knihy The Art of Creaks

Žně pro oči

Samozřejmě je ale kniha v prvé řadě artbookem, tudíž její hlavní devízou je prezentace mnoha různých náčrtů, konceptů, skic či doprovodných kreseb, které během práce na hře spatřily světlo světa, což samozřejmě dává obrovský smysl, jelikož právě vizuální stránka hry je jednou z jejích největších devíz. Postupně se tedy podíváme na to, jakými fázemi a proměnami prošlo logo hry, úvodní obálka, jak původně měl vypadat hlavní hrdina, a také dojde i na několik storyboardů. Podívaná to je náramná, fascinující, poučná i inspirativní, přičemž nebudete vědět, kam dřív váš zrak spočinout.

Čtenáři se dočkají mnoha různých fascinujících náčrtů, konceptů či skic.

Zároveň si ale dovolím tvrdit, že je možná trochu škoda, že se zde nedočkáváme trochu rozsáhlejšího a detailnějšího průvodního slova. Ano, jedná se o artbook, ale osobně by mi vůbec nevadilo, kdyby tady bylo přeci jen o trochu více textu, který by nás s procesem tvorby této hry seznamoval ještě o něco zevrubněji. Nejvíce mě pak tato nevyužitá příležitost mrzí u zmiňovaných interaktivních obrazů, u nichž by se mi osobně velmi líbilo, kdyby zde byl vymezený text pro každý z nich. Ale to jsem možná zbytečně náročný.

Recenze knihy The Art of Creaks

Pevné a vábné

Co ale beze zbytku musím pochválit, tak je zvolený formát. Kniha nabízí pevnou vazbu o čtvercové velikosti zhruba 285x285mm, což z ní dělá pěkně bytelný kousek do vaší knihovničky a díky této velikosti také krásně vynikají častokrát celostránkové obrázky. Samotné desky pak nejsou nijak zbytečně vizuálně překombinované, kdy předek zdobí ústřední artwork, výrazný název knihy a maličké logo Amanity v pravém dolním rohu. Jednoduché, přesto velice vábné. Jedinou výtku bych měl možná na nepříliš výrazný název na hřbetu, který by mohl být přeci jen o trochu větší.

Formát je bytelný, pohledný a působí "prémiovým" dojmem.

Mezi pozitiva se následně řadí i zvolený tvrdší papír, který jen umocňuje punc celkové „prémiovosti“ knihy, kdy ho pravděpodobně jen těžko zmuchláte. A pokud ano, tak to bude vyžadovat velké množství snahy.

Recenze knihy The Art of Creaks

Vhodná volba pro fanoušky i kolemjdoucí

The Arts of Creaks je proto vynikající volbou pro všechny nadšence do her či umění. Fanouškům titulu je zde nabídnut dodatečný zajímavý výlet do procesu tvorby jejich oblíbeného projektu, zatímco pro ostatní se může jednat o funkční katalyzátor, jenž je donutí dát hře konečně šanci. Skvělý formát, výtečně zvolený papír a hromada nádherných obrázků zcela bezpečně převáží na detaily trochu skoupé průvodní slovo, kdy díky tomu zase jednou můžeme být hrdí na to, co pěkného ty zlaté české ručičky zase vytvořily.

Recenze knihy The Art of Creaks

Českou verzi knihy zakoupíte v obchodě Xzone.

Creaks
Apple Mac

The Art of Creaks je velice povedený artbook, nabízející čtenáři velkou porci různých kreseb, konceptů a skic v bytelném pevném formátu, jenž lahodí oku a působí „prémiovým“ dojmem. K pomyslné dokonalosti mu chybí jen trochu detailnější průvodní slovo, které by nabídlo ještě více rozšířený pohled do zákulisí tohoto osobitého projektu.

Hromada nádherných obrázků z procesu tvorby hry
Bytelná pevná vazba
Tvrdý a kvalitní papír