MotoGP 13 Recenze Recenze MotoGP 22 - zpátky do minulosti

Recenze MotoGP 22 - zpátky do minulosti

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

1
Platformy PlayStation PlayStation 4 Nintendo Switch Switch Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Windows PC Xbox Xbox One

Nový ročník vás vezme do současnosti i historie.

Vývojáři ze studia Milestone nám po roce opět přináší nový díl série MotoGP. Značku a s ní spojenou licenci MS silničních motocyklů mají italští tvůrci v rukou nepřetržitě od roku 2013. Díky každoročnímu vydávání nového dílu je tak letošní MotoGP 22 v pořadí již desátým dílem od tohoto celku, který se dlouhodobě zaměřuje především na motocyklové a jiné závodní hry.

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PC, PS4, Xbox One, Xbox Series X/S, Nintendo Switch
  • Datum vydání: 21. 4. 2022
  • Výrobce: Milestone (Itálie)
  • Žánr: závody
  • Multiplayer: ano (online a split-screen)
  • Dat ke stažení: 22 GB
  • Přístupnost: 3+
  • Prodejní verze: fyzická i digitální
  • Cena: od 899 Kč v obchodě Xzone

Zpátky do minulosti

U starších dílů série jsem často kritizoval strohý a nevyužitý režim věnovaný historickému obsahu. MotoGP 22 v tomto směru konečně mění zavedené pořádky a představuje kompletně přepracovaný historický režim nazvaný NINE Season 2009. V minulých dílech se vývojáři věnovali motorkám a jezdcům z různých historických epoch, které následně smíchali do jednoho nepříliš fungujícího celku. Nový díl se naproti tomu v rámci historického režimu zaměřuje téměř výhradně na sezonu 2009, ve které se utkali jezdci jako Valentino Rossi, Casey Stoner, Jorge Lorenzo nebo Dani Pedrosa. Jde o jednu z nejzajímavějších sezon nedávné doby, ve které se toho událo opravdu hodně.

Když dáte všechny záběry dohromady, vznikne téměř hodinový dokument.

Byla by proto velká škoda všechny události odbýt pouze nějakými krátkými textovými popisy nebo pár dobovými obrázky. Vývojáři se naštěstí nezalekli větší výzvy a rozhodli se vytvořit režim, který kombinuje speciální hratelné výzvy s reálnými dobovými záběry dokumentárního charakteru. V praxi to vypadá tak, že před jedním z celkem devatenácti závodů sezony 2009 vždy zhlédnete jednu část dokumentu, která vám během několika málo minut v krátkosti představí konkrétní situace a rozpoložení několika předních jezdců, kteří se spolu tehdy bojovali o mistrovský titul. Nejde přitom pouze o konkrétní souboje na trati. Dokument rovněž velmi dobře pracuje s různými problémy a antipatiemi mezi jednotlivými jezdci.

Když dáte všechny záběry dohromady, vznikne téměř hodinový dokument, jenž jde do potřebné hloubky a díky dobře zvládnuté dramaturgii dokáže zároveň oslovit i běžné hráče, kteří se o reálné závody třeba až tak nezajímají. Kvalita výsledného díla není pouhou náhodou. Pro jeho vytvoření Milestone využilo služeb Marka Neala, který se dokumentárním filmům zejména z motocyklového prostředí věnuje dlouhé roky. Příznivci motocyklových závodů budou jistě znát jeho dokumentární filmy jako Fastest nebo Hitting the Apex. Dokumentární vložka MotoGP 22 je svou kvalitou s touto tvorbou Marka Neala a jeho týmu na srovnatelné úrovni. Nový historický režim v MotoGP 22 ale není pouze o sledování dokumentárního filmu.

Podíváte se i do Brna

Po každé filmové vložce následuje dvojice či trojice speciálních výzev. V nich se postupně ujmete hned několika různých jezdců, kteří v konkrétním závodě sehráli důležitou roli a bojovali o vítězství. Nejčastěji budete muset během několika kol například předjet požadované jezdce, získat potřebný náskok nebo naopak udržet pozici před dotírajícími soupeři. Je to však právě ona provázanost dokumentární a hratelné části, které společně tvoří dobře fungující kombinaci, jež by se v rámci závodních her mohla klidně nazývat příběhovým režimem. Místo cutscén a smyšleného příběhu si však užijete jednotlivé sekvence dokumentárního filmu a příběh podle skutečnosti.

Mohu prozradit, že jsem si z celé hry užil nejvíce právě nový historický režim.

Pochvalu si proto zaslouží kvalita samotného dokumentu i hratelná část, která se zabývá především souboji a vztahy velikánů v podobě Rossiho, Lorenza, Stonera a Pedrosy. Občas se ale ve výzvách vžijete i do kůže jiných jezdců. Historický režim ve své hratelné části ostatně právě díky možnosti hrát hned za několik závodníků ani po několika hodinách neomrzí. Co se týče licencí, tak vývojáři zajistili kompletní startovní list jezdců a stojů ze sezony 2009 a navrch přidali i všechny okruhy, na které tehdy závodníci zavítali.

Díky tomu si zazávodíte i v Brně, Estorilu nebo na amerických tratích Laguna Seca a Indianapolis. Mohu prozradit, že jsem si z celé hry užil nejvíce právě nový historický režim. Sázka na detailní zpracování pouhé jedné historické sezony jednoduše vývojům vyšla. Kéž by se tímto konceptem nechali inspirovat i ostatní vývojáři licencovaných závodních her, kteří chtějí nabídnou nějakou formu historického obsahu.

Stará známá písnička

Už z materiálů, které nám vývojáři servírovali před vydáním, se dalo vyčíst, že se zbývající herní režimy pravděpodobně větších změn nedočkají. Práce na historickém režimu si zkrátka vyžádaly nějaký čas i lidské zdroje, které potom chybějí jinde. MotoGP 22 proto například nabízí v podstatě identickou kariéru jako předchozí dva díly. Můžete jezdit za skutečný tým nebo si vytvořit a spravovat vlastní. Nechybí ani propracovaný systém správy zaměstnanců a postupné vylepšování motorky. To vše napříč hlavními kategoriemi v podobě Moto 3, Moto 2 a MotoGP. K dispozici jsou i třídy MotoE a juniorský Red Bull Rookies Cup.

Nově se podíváte třeba na okruh Mandalika v Indonésii.

Pro nové hráče půjde o propracovanou a zajímavou kariéru. která kombinuje samotné závodění s manažerskou částí, ve které musíte udržet v chodu celý tým. Pro pravidelné hráče série ale půjde o identickou náplň, kterou nabídly už předchozí dva díly. Jediným výraznějším novým prvek jsou pak aktuální soupisky jezdců, týmů a okruhů z probíhající sezony. Nově se díky tomu podíváte třeba na okruh Mandalika v Indonésii. Větší změny nový ročník nepřináší ani z hlediska hratelnosti. Samotný jízdní model a fyzika ušla slušný krok kupředu u minulých dílů, takže jsem v tomto směru nějaká další znatelný pokrok neočekával. Díky obsáhlým možnostem v oblasti nastavení dokáže MotoGP uspokojit občasné i náročnější hráče, takže v tomto směru nelze hře nic výrazného vytknout.

Dobrý pocit ze samotných závodů občas kazí pouze umělá inteligence, která na vás málokdy bere ohled a v některých momentech je až příliš agresivní. Poměrně nelogicky působí i tempo počítačem ovládaných protivníků, kteří jsou zejména při nastavení střední či nižší obtížnosti poměrně rychlí v zatáčkách a na druhou stranu nepochopitelně pomalí na rovinkách. Tento poměrně známý nešvar série MotoGP je tak nadále přítomen. Marně byste ve hře poté hledali dynamické počasí nebo propracovanější editor postavy. V těchto oblastech tedy mají vývojáři ještě prostor pro zlepšení.

Split-screen se vrací

Co se týče audiovizuální stránky, tak ta jednoduše neohromí ani neurazí. V porovnání s loňským dílem nabízí aktuální ročník o něco propracovanější modely motorek a jezdců a lehce odlišené nasvícení, což je patrné třeba u nočního závodu za umělého osvětlení v Kataru. Jedním ze slabých míst série MotoGP však nadále zůstává zpracování okolního prostředí a celková prezentace v čele s cutscénami, obličeji jezdců a pomyslnou omáčkou mezi závody, která dotváří celkový dojem ze hry. I v tomto bodě hra striktně vychází ze starších dílů. Patrná začíná například být snaha o zlepšení na poli zmíněných obličejů a postav.

Příjemnou novinkou je také vertikální cross-play.

Vylepšení se však dočkali například někteří šéfové týmů, kteří tak paradoxně na stupních vítězů vypadají lépe než samotní jezdci. Vývojáři v tomto směru zkrátka zůstali někde na půli cesty. V rámci hratelnosti stojí za zmínku ještě upravená kamera z pohledu třetí osoby, která je v MotoGP 22 více pohyblivá a poměrně zdařile navozuje pocit rychlosti. Tato akčnější a pohyblivější verze kamery je například naprostým opakem tradičně statické chase kamery v Gran Turismu.

V nabídce herních režimů dále nechybí tradiční rychlý závod, šampionát a online multiplayer. V těchto módech ale nic překvapivého nenajdete. Co naopak mnohé hráče může překvapit, je přítomnost split-screenu pro dva hráče, který zažívá u závodních her všeobecnou renesanci a po letech se konečně vrací i do MotoGP. Příjemnou novinkou je také vertikální cross-play, díky kterému budete moci hrát online multiplayer napříč konzolovými generacemi. Cross-play se však vztahuje pouze na konkrétní konzolovou rodinu, takže si hráči na PlayStationu třeba s majiteli Xboxu či PC bohužel nezahrají.

Ze zbývajících novinek se hodí zmínit ještě přepracované hlavní menu a výrazně rozšířený tutoriál. Vývojáři se tímto způsobem snaží k sérii přitáhnout nové hráče, pro které bude právě podrobný tutoriál ve formě motoškoly vítaným pomocníkem a učitelem. Právě novým nebo sérií několik let nepolíbených hráčům se MotoGP 22 bude líbit nejvíce. Naopak pro část pravidelných hráčů nemusí novinky v podobě nového historického režimu a split-screenu k automatické investici do nového ročníku stačit.

MotoGP 22 oproti minulému ročníku zaujme propracovaným historickým režimem, podrobným tutoriálem a split-screenem. V ostatních ohledech však hra stojí na slušných ale v některých oblastech už okoukaných základech, které postavily díly minulé. Pravidelní hráči tak musí dobře zvážit, zda přítomnost historického režimu, split-screenu a aktualizovaných soupisek společně představují dostatečný důvod ke koupi. Nové hráče může kromě výše zmíněných novinek překvapit propracovaná kariéra a povedený jízdní model, který si díky bohatým možnostem v oblasti nastavení dokážou vychutnat sváteční i ostřílení závodníci. Obě skupiny hráčů pak musí počítat se slabší umělou inteligencí a celkově už lehce zaostávající prezentací a audiovizuální stránkou.

MotoGP 22 si můžete zakoupit v Xzone.

MotoGP 13

Nové MotoGP nabízí v první řadě výborný historický režim, který zdatně kombinuje hratelné pasáže s dokumentárním filmem. Navrch přidává novinku v podobě split-screenu a propracovaného tutoriálu, který novým hráčům výrazně usnadní proces učení. Jinak ale nový ročník pevně vychází ze starších dílů a v oblasti kariéry, jízdního modelu i technické stránky nepřináší v zásadě nic nového. I přesto jde z hlediska obsahu i hratelnosti o povedenou závodní hru, která v rámci motocyklového žánru jen těžko hledá konkurenci.

Výborný historický režim
Návrat split-screenu
Povedený jízdní model s bohatými možnostmi v oblasti nastavení