NBA 2K19 Recenze Recenze NBA 2K19 – rozvlňte síťku

Recenze NBA 2K19 – rozvlňte síťku

Adam Dvořák

Adam Dvořák

9
Platformy Windows PC Nintendo Switch Switch PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox One

Pokračování basketbalové série je tady. Co nového přináší naleštěné parkety a pískání bot?

Sport je neuvěřitelná podívaná, ve které už nejde jen o vítězství. Freddy Mercury říká: „The show must go on!“ a má naprostou pravdu. Rok, co rok nám herní studia servírují další díly, které jsou (podle jejich slov) úplně jiné než díly před nimi a vy je prostě musíte mít. Často jde ovšem o zavádějící informace. Naštěstí lidé stojící za NBA 2K sérií se snaží opravdu posouvat dál, a tak se basketbal pod jejich rukama stále s lehkým driblingem přibližuje k realitě.

Košíková už dávno není jen sportem. Výhry jsou sice důležité, ale to nejdůležitější ve světě dlouhánů je jediné – styl. NBA 2K19 to dokázalo. Skloubilo výbornou hratelnost s myšlenkou, že každý hráč je jedinečný a díky tomu se zábava, kterou zažijete při napínavých zápasech, posouvá i mimo plochu ohraničenou bílou čárou.

„Basket“ je momentálně nejlépe zpracovaným sportem, který si můžeme zahrát. Pomáhá tomu jak perfektní vizuál, tak i výborná hratelnost, díky které je hodně před ostatními. Je tedy něco, co by se dalo vytknout? To a mnohé další se dozvíte níže.

• Vychází na: Xbox One (testovaná verze), PS4, PC, Switch
  • Datum vydání: 7. září 2018
  • Žánr: Sport

Pod nohou, nahrávka a doskok

Nejdříve se podívejme na hratelnost. Ta byla i v minulém díle parádní, ale letos si ji budete užívat ještě víc. Může za to citlivější práce s míčem. Chová se přirozeněji a každá vaše klička nebo tríček bude po zásluze odměněn. Je ale důležité si na tento nový model zvyknout. Na to vám bude stačit pár zápasů s umělou inteligencí. Ta je opět na vysoké úrovni i když neduhy z předchozího dílu nejsou stále ještě úplně potlačeny. Tak například, když se hra přesune na vaši polovinu, je hezky plynulá a opravdu to působí jako byste sledovali basketbal v televizi. Dynamika pohybu hráčů, ohromující atmosféra, no prostě show. Jenomže to všechno naruší zastavení protihráčů a čekání. Nikdo najednou nenabíhá, nikdo si neříká o přihrávku, a tak se celá tahle situace zpomalí a vytrhne ji jinak z dobře šlapajícího tempa. Párkrát se mi stalo, že zbývaly poslední sekundy herní doby a soupeř místo toho, aby vystřelil jen čekal na okraji trojky, a to i když prohrával. Je mi jasné, že pověstná herní „dravost“ je asi AI oponentům cizí, ale někdy by to chtělo tu touhu po výhře projevit.

Tohle je můj příběh

Proti umělé inteligenci si převážně zahrajete v módu MyCAREER, který je dle mého názoru to nejzábavnější a nejkomplexnější, co může sportovní hra nabídnout. Když jsem mluvil o personifikaci hry, mluvil jsem právě o tomhle. Zde zažijete naplno svůj příběh, a ještě k tomu se u toho dost vyblbnete.

Všechno to začíná tvorbou svého hráče. Ta je pojata vskutku originálně, všechny atributy vašeho virtuálního já se prezentují ve formě fotoshootu, ve kterém malý asijský asistent říká, kam se máte postavit, co teď máte udělat a tak dále. Tu a tam to proloží komickou větou. Jasně, jde jen o úpravu vašeho vzhledu a schopností, ale i tak se to opravdu povedlo. No a když už máte hotovo, je na čase nějaká ta cut-scéna. Ta první nás zavede typicky na draft. Sedíte v hledišti a čekáte až uslyšíte své jméno. V prvním kole to nevyšlo, tak třeba to druhé? Ne, ani tam to nedopadlo. Tak to třetí, to je jasný! Ale kdeže, ani tam, a dokonce ani v těch dalších. Mysleli jste si, že jste na vysokou hru NBA připraveni, ale chyba lávky. Rozhodnete se tedy vylepšovat svoje schopnosti v …. Šanghajské lize! Pár prvních zápasu hrajete v Číně a slouží jako takový tutoriál, kdy si osaháte míč, pohyby nebo střelu z velké i malé vzdálenosti. Každý zápas je jako bonus komentován v čínštině, a to pěkně bez titulků. Začátek kariéry je pěkně originální a díky tomu pochopíte, proč byl u jeho počátku ten malý Číňan. Sice se tato pasáž odehrává celá v Asii, ale hra nenabízí žádný z tamních týmů. Po tomto prologu se konečně dostanete do NBA, podepíšete smlouvu s týmem a najednou se před vámi otevírá svět nečekaných možností. V příběhové části jde o klasické klišé, aby se váš AI (tak jste oslovováni) stal tím nejlepším. Nic víc, nic míň.

Kromě zápasů, získávání fanoušků a pilování formy máte totiž dost volného času, a to se dá nejlépe využít v „sousedství“. Přesně tak, Neighborhood kolem arény nabízí širokou plejádu aktivit. Jde o zónu, která se již objevila v minulém díle, ovšem tentokrát působí více živěji a vy nemáte dojem, že jste se ocitli v seriálu The Walking Dead, kde po prázdných ulicích skáčou pouštní růže. Člověk si v tu chvíli připadá, jako by se objevil ve světě GTA – město, ulice, a spousta, SPOUSTA aktivit. Máte zde různé obchody, hrajete vybíjenou, upravujete si svůj sestřih v holičství, posilujete nebo si klidně zajdete i do casina. Na tomhle plácku se setkáváte s ostatními online hráči se kterými soupeříte, hrajete bok po boku anebo se jen společně bavíte. Zde si také můžete upravovat svůj charakter od oblečení, přes tetování až po vylepšování svých dovednosti.

Je dost důležité si vydělávat virtuální měnu bokem, a to právě na tomto místě. Za zápas získáte takovou almužnu, že si za ní nekoupíte ani jednu nohavici základních kalhot, natož abyste přemýšleli o tom, že by bylo dost dobrý nově jezdit po „hoodu“ na kole nebo skateboardu. Na to si nechte zajít chuť. Stojí totiž 100 000 coinů a možnost si ho koupit je až na úrovni 85, do které se, aniž byste vyplázli nějaký ty prachy, jen tak nepodíváte. Dostáváme se totiž na největší kámen úrazu NBA 2K19.

Peníze vládnou světu

Obávám se, že tu jde o stejný problém mikrotransakcí jako u nenáviděného Battlefrontu 2. Za všechno se tady platí a to doslova. To, co si vyděláte normálním hraním je nic, a tak postup vašeho avatara je naprosto ubíjející tím, jak dlouho trvá. Nemluvím tu teď o tom, že bych chtěl mít fešáckýho hráče s parádníma botama, to ne, mluvím tu o tom, že místo toho, abyste trávili desítky hodin hraním a poctivým střádáním herní měny, můžete si za reálné peníze potřebné finance prostě dokoupit a v mžiku je váš hráč hvězdou. Bohužel se to nezastavilo jen u kosmetických vlastností, ale největší průser je to, že si za ně kupujete dovednosti. Přesně tak, díky pár babkám je váš hráč herní legenda s výborným doskokem a přesnou muškou. Stačí prostě přijít, dát pár dolarů a pak už jen vylepšovat atributy, dokud nebudou zářit barvou nejvyšších čísel. Ano, je to dost zavádějící, a hlavně je to škoda, protože vesměs vám hra na každém kroku dává najevo, že musíte platit, jinak si nic neužijete. Postupem času zjistíte, že ceny za vylepšení jsou až drasticky nereálné, a to dokáže znechutit i toho nejoddanějšího fanouška.

Reflektory a pot

Tak moc jsem se rozčílil při psaní mikrotransakční pasáže, že se musím uklidnit audio-vizuálem. Ten se opravdu povedl a je to to nejhezčí, co sportovní hra může nabídnout. Hráči jsou oproti minulému dílu nově nasvíceni, a ještě více detailnější. Pot se hezky po čase začne lesknout, což si vychutnáte nejlépe ve zpomalených záběrech plných grimas a ikonických skoků. Zkombinujte to s plynulostí pohybu, výbornou audio stránkou a máte před sebou krásnou podívanou.

Na tenhle basket jsem se těšil hlavně kvůli MyCAREER. Samozřejmě tu jsou i další zábavné módy. Klasický MyTEAM, kde si sestavujete a vylepšujete svůj vlastní tým (opět šílené mikrotransakce) pomocí basketbalových kartiček, se kterým pak hrajete ligu. Samozřejmostí je i rychlá hra proti online soupeři nebo BLACK TOP, kdy se utkáte na plácku kde porovnáváte síly jeden na jednoho, dva na dva atd. Také tu je vhodné 2KU, ve kterém hra naučí nováčky základním principům či ovládáním hry. A další a další známé módy z minulého roku.

Co s vámi?

Dal bych klidně i devět bodů. Zážitek z hraní je opravdu silný a užíval jsem si každý sebemenší pohyb mého hráče a pocit, který cítíte při vstřelení trojky. Bohužel se hra dostala do šedé zóny mikrotransakcí, která táhne ke dnu celý titul. Chuť herně se vyvíjet je silná, ale když vám někdo non-stop hází klacky pod nohy, tak vás to po čase znechutí. Je to škoda. NBA 2K19 nabízí hodně zábavy, ovšem za nesmyslně vysokou cenu.

Hru koupíte na Xzone.cz a GameExpres.sk.

NBA 2K19

Lesk a bída NBA. Masivní mikrotransakce vám po celou dobu hraní hází klacky pod nohy, což se samozřejmě odráží na celkovém dojmu z jinak povedeného titulu.