NHL 20 Recenze Recenze NHL 22 – vstříc nové generaci

Recenze NHL 22 – vstříc nové generaci

Daniel Jarocký

Daniel Jarocký

12
Platformy PlayStation PlayStation 4 Xbox Xbox Series X|S PlayStation PlayStation 5 Xbox Xbox One

Vypusťte Krakena.

Série NHL s letošním ročníkem konečně po letech čekání opouští letitý engine Ignite a přechází na Frostbite, na kterém již několik let běží sesterské série FIFA a NFL. Dokázali vývojáři využít předností modernější technologie i výkonu nových konzolí a konečně do série přinést tolik potřebné změny a inovace?

• Platforma: PS5 (recenzovaná verze), PS4, Xbox One, Xbox Series X/S
  • Datum vydání: 15. 10. 2021
  • Výrobce: EA Canada
  • Žánr: sport
  • Česká lokalizace: ano (titulky)
  • Multiplayer: ano
  • Dat ke stažení: 40 GB
  • Cena: 1799 Kč (Xzone)

Konečně nový engine

Od nového enginu jsem asi jako většina hráčů očekával posun v grafice, která zůstávala v sérii NHL už řadu let téměř beze změn. Krok kupředu je poznat zejména na nasvícení, odlescích i modelech samotných hráčů včetně jejich obličejů. V oblasti vizuálního zpracování tak evoluce opravdu přišla. Řada technických nedostatků však i po přechodu na nový engine bohužel zůstává. Nadále jsou přítomné kostrbaté gólové animace a poměrně velké množství různých glitchů, bugů a podivných kolizí. Právě v těchto momentech je nejvíce patrný rozdíl mezi NHL a sériemi FIFA a NFL, které těží z výrazně většího rozpočtu i lidských zdrojů. Určitého stigmatu chudšího příbuzného se tak v této oblasti ani s nových dílech NHL úplně nezbavilo.

Nový ročník ale rozhodně není pouze o grafice. Vývojáři slušně zapracovali i na hratelnosti. Oproti loňskému dílu byla výrazně upravena fyzika a práce s hokejkou. Konečně proto nyní můžete poměrně obratně vypichovat puky a nespoléhat se pouze na bodyčeky a tvrdou hru tělem. Lehkých úprav doznalo také bruslení a rychlost samotné hry. Podobně jako v případě FIFy došlo k určitému zpomalení. Hra vás více nutí do pestřejších kombinací a nápaditějšího způsobu hry. Tradiční křížná přihrávka je však i nadále pro obranu smrtící. I díky o něco lepším brankářům si ale pouze s touto taktikou už pokaždé nevystačíte. V oblasti hratelnosti tak hra přináší slušné množství dílčích vylepšení.

Velkou pochvalu si autoři odnáší za podporu funkcí ovladače DualSense.

Za očekáváním naopak zůstává funkce X-Factor, na kterou vývojáři před vydáním ve velkém lákali. Systém převzatý ze série NFL dává vybraným elitním hokejistům určité speciální schopnosti. Pokud však očekáváte, že přítomnost hvězd s unikátními perky změní obraz hry, tak jste na omylu. Ve výsledku jde totiž pouze o zvednutí určité dovednosti hráče, který disponuje třeba speciální kličku či obranným zákrokem. X-Factor rozhodně nepovažuji za hlavní novinku nového ročníku a vzhledem k očekáváním, které jsem od této funkce vkládal, její výsledek považuji za zklamání.

Vypusťte Krakena a přivítejte Dualsense

U každoročně vydávaných sérií může přechod na nový engine a s ním spojené omezené množství času na vývoj způsobit absenci některých herních režimů. Tento občas vídaný problém se nového NHL naštěstí netýká. NHL 22 tak přináší kompletní nabídku herních režimů a obsahu z předchozího ročníku. Nechybí tradičně populární módy jako Hockey Ultimate Team či World of CHEL. K dispozici je i kariérní režim Be a Pro nebo možnost vytvořit a spravovat vlastní tým v režimu Organizace. Pravidelní hráči NHL tak o žádný ze svých oblíbených módů nepřišli. Zároveň však ani žádný nový nedostali. V oblasti herních režimů zkrátka vývojáři nic nevymýšleli a vsadili na jistotu.

Nezpochybnitelných lákadlem hry zůstává i nadále velké množství aktuálních licencí. V případě severoamerické NHL si můžete užít nový tým Seattle Kraken. Našince jistě potěší i přítomnost české Extraligy. Už tradičně naopak v sérii absentuje ruská KHL. Ani letos navíc nedošlo k úpravě archaických a odpudivých národních dresů. Důkladnější péče se zkrátka národní mužstva ani v tomto ročníku nedočkala.

NHL 22 přináší slušné vylepšení v oblasti grafiky i hratelnosti.

Velkou pochvalu si autoři odnáší za podporu funkcí ovladače DualSense. Využity jsou například adaptivní triggery, které reagují na únavu konkrétní lajny. Haptická odezva se potom snaží zprostředkovat pocit bruslení. Pomyslný trojlístek funkcí doplňuje repráček ovladače, ze kterého se ozývají různé pokřiky a další zvukové efekty přímo z kluziště. Ačkoli se to nemusí zdát, mají tyto funkce v součtu výrazný vliv na atmosféru jednotlivých zápasů. Ostatní sportovní tituly by se mohly ve využití ovladače Dualsense od nového NHL učit.

NHL 22 přináší slušné vylepšení v oblasti grafiky i hratelnosti. Z vizuálního zpracování mohu vypíchnout lepší obličeje a modely hokejistů a výrazně propracovanější nasvícení s odlesky. Hře prospěla i vylepšená fyzika, kterou poznáte zejména při práci s hokejkou. Za očekáváním naopak nadále zůstává celková prezentace, animace a řada technických detailů, se kterými se NHL nerozloučilo ani po přechodu na nový engine. Zklamání přinesla rovněž funkce X-Factor, jež má na hratelnost minimální vliv. Z pohledu obsahu a herních režimů zůstává až na pár drobností vše při starém. I tak jde o nadprůměrný ročník, který by fanoušci série neměli minout.

NHL 20

Nové NHL přináší po letech stagnace solidní množství novinek v oblasti grafiky i hratelnosti, které dlouholetí hráči jistě ocení. Asi nikoho naopak nepotěší staré známé neduhy v podobě krkolomných animací, horší prezentace a technických glitchů. V nabídce herních režimů vývojáři až na rozporuplnou funkci X-Factor vsadili na jistotu a přinesli téměř identický obsah jako v loňském roce.

Nový engine a s ním spojené vylepšení grafické stránky
Pozitivní změny v oblasti fyziky a hratelnosti
Využití ovladače DualSense