Recenze Penny-Punching Princess
Recenze Recenze Penny-Punching Princess

Recenze Penny-Punching Princess

Ivan Jeziorek

Ivan Jeziorek

Platformy Nintendo Switch Switch PlayStation Vita Vita

Měli jste někdy pocit, že si v dnešním světě můžete za peníze koupit úplně všechno? Tak dnešní recenzovaná hra tento pocit přetváří v realitu. Vítejte v tvrdě kapitalistické utopii!

Většina princezen je ve videohrách prezentována jako křehké dívenky, které musíte ochraňovat nebo je získat ze spárů ničemy. Samozřejmě se najdou výjimky, kdy se ze sličné děvy může stát úplný vraždící stroj, ale i v těchto postavách stále najdete pod drsnou slupkou křehké jádro. Nebo naopak. Dnes vás ale seznámím s princeznou, která je tak trochu mimo všechny škatulky. Pro ránu nejde daleko, koho neumlátí toho podplatí nebo na něj vezme ještě něco brutálnějšího. A to přitom nemluvím o nikom, kdo by se narodil v pekle nebo o někom, kdo by vzešel z vichrů chaosu.

• Vychází na: Switch, PS Vita (testovaná verze)
  • Datum vydání: 4. dubna 2018

Bývalý nepřítel přítelem

Penny-Punching Princess je teoreticky akční RPG hrou s oldschoolovým nádechem. RPG fanoušci, kteří ale očekávají hluboký příběh, budou určitě zklamáni. Všichni ostatní, kteří hledají při hraní hlavně legraci, naopak nebudou. A proč? No naše hlavní hrdinka princezna sice ztratila před mnoha roky svého otce, a to je sice smutné, ale horší je, že s jeho skonem přišla také o všechny peníze. Rodina Dragoloanů je proto momentálně ve finanční krizi a pomalu se blíží její úplný konec. Princezna teď nedokáže důvěřovat lidem a věří pouze penězům a své kalkulačce. V podstatě je díky své situaci hodně zahořklá a její osobní služebník chrobák se ji snaží vdechnout smysl života. Většina jeho řečí se točí kolem chválení způsobů nakopávání mnoha zadků, což je zrovna věc, ve které je naše malá princezna docela dost dobrá. Naštěstí díky své povaze bojovníka dokáže používat i skryté dovednosti, a tak není budoucnost Dragoloanů úplně černá.

„Když potřebujete schrastit hotovost, musíte umět počítat. A k tomu už dlouho slouží přístroj, zvaný kalkulačka.“

Když potřebujete schrastit hotovost, musíte umět počítat. A k tomu už dlouho slouží přístroj, zvaný kalkulačka. Ta je také největším plusem hry a při hraní vám pomůže v mnoha různých směrech. Na první pohled jde o úplně stejnou kalkulačku, jakou jsme používali ve škole při hodinách matematiky, ale zatímco ta naše uměla jen počítat, nebo vykouzlit čtvrtou odmocninu z 7 458 059, ta princeznina umí vykouzlit třeba více času, vyvolat gigantismus nebo způsobit déšť kamenů. Ale ne hned, až po aktualizaci firmwaru v pozdější fázi hry. Vícekrát ji ale přesto budete používat pro přízemnější věci. Pro vyléčení se, a hlavně pro uplácení nepřátel a nastražených pastí. Tato schopnost vám vyřeší opravdu hodně problémů, ale samotné použití ve hře bude pro mnohé hráče trochu složité. Nejdříve musíte nasbírat nějakou tu hotovost a pak počkat až je kalkulačka nabitá. A až pak můžete zmáčknout klávesu L, čímž vám na obrazovce vyskočí kalkulačka. Na ní namačkat požadovanou sumu a pak klepnout na nepřítele nebo třeba nějakou tu past. V tomto ohledu je využití dotykového displeje skvělý a funkční nápad. Nevýhodou je, že se hra nepauzne a i při těchto akcích na vás stále útočí nepřátele. Musíte se tak naučit zároveň podplácet a neustále uhýbat útokům. Jde sice jen o cvik, ale i tak se vám stane, že podplatíte (ťuknete omylem jinam) jiného nepřítele, než jste původně chtěli. Často se mi to stávalo zrovna u pastí, přes které zrovna třeba přebíhali trollové nebo kostlivci.

Proč je to špatné? Podplacené nepřátele a pasti pak můžete použít sami proti útočícím bestiím. Po uplacení se v nabídce objeví daný pomocník a toho můžete následně vyvolat tlačítkem s trojúhelníkem a třeba nášlapné hroty můžete použít až 3x a vyřešit tak více nepřátel najednou. Když ale místo toho ťuknete na kostlivce, je výsledný efekt o hodně menší. A než budete moci použít znovu kalkulačku a podplatit si opravdu to, co jste chtěli znovu, musíte čekat na její nabití.

„Dalším problémem je množství momentální hotovosti. Ne vždy budete mít dost na to, co nebo koho zrovna chcete podplatit.”

Dalším problémem je množství momentální hotovosti. Ne vždy budete mít dost na to, co nebo koho zrovna chcete podplatit. Ale tady pomůže plánování dopředu. Nebo dobrou ranou uzemnit pár nepřátel a v omráčeném stavu na ně poklepat prstem. Nejen že je připravíte o část zdraví, ale mince se z nich začnou sypat jako z pověstného oslíka z pohádky.

Na kalkulačce najdete ještě jedno, pohotovostní tlačítko, takzvaného Boha peněz, kterým vyvoláte trochu jiné možnosti. Za určitou sumu peněz se můžete buď vyléčit, poškodit trochu víc nepřátele nebo zvýšit svoje možnosti. V bitvách s bossy se naučíte používat hlavně léčení nebo poškozování nepřátel, pokud je boss už blízko smrti. Další častá možnost je zvětšení velikosti princezny, je sice pěkné na pohled, ale použitelné je pouze v řadových bitvách s velkým množstvím nepřátel.

Úplatkářství je prostě ve hře klíčem ke všemu. I když se na první pohled zdá, že jde jen o získávání aktuálních nepřátel na svou stranu. Každý nový nepřítel vám ale pomůže i s výzkumem výbavy a třeba přidat novou zbroj. Získání určitého množství daného typu nepřátel a objevení skrytých truhel v dungeonech proto nabízí překvapivě velkou flexibilitu.

Svěží oldshoolová (ne-)klasika

Každý dungeon má začátek a konec, ke kterému se můžete dostat několika cestami. Pokud tedy chcete. Některé trasy nabízí daleko víc bitev a jsou skvělým způsobem, jak si nahrabat více peněz. Ale každá bitva s sebou nese riziko smrti. Větší oblastem s nebezpečím velkého souboje je možná dobré se vyhnout. Protože můžete předejít ztrátám zdraví, ale na druhou stranu budete mít s největší pravděpodobností méně peněz do další bitvy. Je to klasický scénář, kdy volíte mezi větším množstvím rizik, ale i odměn, a klidnějším průchodem. Pokud jste ale ochotni více bojovat, skončíte v konečné fázi s vyššími hodnoceními a také možná budete odměněni větším množstvím peněz. A o ty jde ž v první řadě. Když náhodou při souboji umřete, není smrt konečnou. Naštěstí vás hra vždy vrátí pouze na začátek současného patra dungeonu a to dokonce ve stejném stavu, v jakém jste do něj dorazili. Penalizace v podobě ztráty peněz nebo času nehrozí.

„Hratelnost RPG Penny-Punching Princess je částečně frustrující, hlavně ze začátku, a to, než se naučíte efektivně používat kalkulačku a zapomenete na to, že byste souboje vyřešili pouze svými pěstmi.”

Hratelnost RPG Penny-Punching Princess je částečně frustrující, hlavně ze začátku, a to, než se naučíte efektivně používat kalkulačku a zapomenete na to, že byste souboje vyřešili pouze svými pěstmi. Po zvládnutí základních principů na vás ale najednou čeká víc zábavy, než si myslíte. Každá část hry nabízí optimální výzvu a když budete často umírat, jde jen o vaši neschopnost, učit se s každou smrtí. Obvykle je navíc vaše úmrtí způsobeno spěchem a děláním chyb, kterým jde s jistou měrou předvídavosti lehce předejít. Klíčem k vítězství je správné načasování, a i když jsou na začátku dungeonu vaše šance celkem nízké, je porážka každého bosse příjemným zážitkem. Velkým plusem je i intuitivní uspořádání ovládacích prvků a citlivost dotykové obrazovky.

Vizuálně se Penny-Punching Princess řadí mezi současné pixelarty. Postavy a nepřátele jsou v 16bitovém stylu, zatímco prostředí a pasti mají spíše 32bitovou úroveň detailů. Je to zajímavý kontrast, který ale funguje překvapivě dobře. Animace postav je také zvládnuta tak akorát. S dostatečnými detaily, aby vypadaly realisticky, ale pohyby nejsou moc komplikované a útoky tak nějak optimální. Hudebně jde o něco jako tvrdý rock, ale každá stopa je dost krátká a jednotlivé hudební linky se pak často opakují. Na druhou stranu jsou zvukové efekty parádní, pily řežou, plameny pálí a údery jsou díky tomu dostatečně tvrdé!

Recenze Penny-Punching Princess
PlayStation Vita Vita

Penny-Punching Princess kombinuje dohromady spoustu prvků a vytváří z nich dokonale fungující dílko. Ve své podstatě jde o obyčejné, těžké RPG ze staré školy, ale nezvyklá funkce kalkulačky z ní vytváří mnohem víc, než se původně zdá. Pro každého taky nebude docela vysoká obtížnost a s ní spojené opakování některých dungeonů a boss fightů, ale právě toto přináší spoustu zábavy pro ty, kteří jsou ochotni podstoupit a porazit každou spravedlivou výzvu. Pokud dlouho hledáte něco, co kombinuje zásahy do principů, RPG a rychlejší tempo procházení dungeonů, věnujte hře Penny-Punching Princess svůj čas.

pixelartová grafika
kalkulačka
síla peněz