Recenze PowerWash Simulator - uspokojující úklid
Recenze Recenze PowerWash Simulator - uspokojující úklid

Jakub Marušák

Jakub Marušák

Platformy Xbox Xbox Series X|S Windows PC Xbox Xbox One

Vy a vysokotlaká hadice proti celému světu.

Se simulátorovými hrami se v posledních letech doslova roztrhl pytel. Ve virtuálním světě máte možnost postavit si PC, opravit stará auta, starat se o farmu, lovit, řídit kamión či stát se dealerem drog. Do nekonečné skládačky dnes přibývá simulátor čištění vysokotlakou hadicí.

• Platforma: XSX|S (recenzovaná), X1, PC
  • Datum vydání: 19. 5. 2022
  • Výrobce: FuturLab
  • Žánr: simulátor
  • Multiplayer: ano, až pro 6 hráčů
  • Dat ke stažení: 5 GB
  • Herní doba: 20+ hodin
  • Cena: 24,99 eur (zdarma v rámci Xbox Game Pass)

Nabízím úklid sklepů, garáží, helikoptér

Všichni dobře známe nesmírně uspokojující internetová videa (ehm) čištění různorodých povrchů pomocí proudů natlakované vody. Jelikož se však pro řadu z nás jedná o něco velmi exotického a přiznejme si, že v dnešní době neustávajícího vysychání vodních ploch i velmi nesmyslně plýtvajícího, rozhodlo se několik chytrých hlav ve studiu FuturLab dát hlavy dohromady a přinést nám tento zážitek digitálně.

PowerWash Simulator neobsahuje žádný složitý příběh s dějovými zvraty. Zkrátka dostanete hadici, několik druhů násad a vydáte se čistit svět od špíny. Vaší první zakázkou je samozřejmě očistit svůj vůz, ale záhy přijde na řadu i první dům. Každý melouch je rozdělený do pěti částí, za jejichž plnění dostáváte tu nejhezčí odměnu – hvězdičky (a samozřejmě taky nepodstatné materiální statky ve formě dolarů). Hromady bahna, pokrývající zahradu, či dětské hřiště, se můžou zdát neukliditelné, hra však chytře veškeré okolí rozděluje na menší oblasti, které po umytí za uspokojujícího cinknutí zablikají na znamení čistoty. I ten největší čurbes tak kousek po kousku prokoukne, ani se nenadějete, a práce je hotová. Vynikající funkcí je i finální timelapse/replay video mapující váš úklid.

Zkrátka dostanete hadici, několik druhů násad a vydáte se čistit svět od špíny.

Cesta za budováním vašeho uklízecího impéria vás provede po nejrůznějších místech. Jednu chvíli budete čistit auto v garáži, abyste vzápětí byli povolání k úklidu skate parku, hasičské stanice, točícího se kolotoče či starostova honosného domu pokrytého útokem vajec (starosta vás samozřejmě z důvodu bezpečnosti nepustí na pozemek a tak přijde na řadu ostřelování vodou až z ulice). Jednotlivé zakázky se odemykají postupně a můžete jich mít rozdělaných více, takže monotónnost určitě nehrozí. Pro dosažení všech míst na mapě máte k dispozici i schůdky, žebřík či dokonce mnohopodlažní lešení. To vše si můžete nastavit tak, abyste od bahna vyčistili i ten poslední centimetr plochy. Hra je však v mnoha případech velmi benevolentní a uzná vám vyčištění, i když některé místo chybí.

Co pro nás dnes máš, Horste?

Systém odměňovaní ve hře neslouží pouze k vašemu pocitu pýchy a uspokojení, ale umožňuje vám i nákup zbraní vyšší účinnosti. Ze začátku budete mít k dispozici jenom lehké prskátko, po několika úspěšných kšeftech si však budete moci pořídit i takové kalibry, jakými jsou Urban X U2 či Prime Vista PRO. To však není všechno. Obchod vám umožňuje i nákup nástavců a hlavic pro přesnější čištění na větší vzdálenosti či různých barev rukavic, obleků a barev na pistole. To ale stále není všechno. Jednou z nejdůležitějších zbraní ve vašem arzenálu je samozřejmě chemie. „Mýdla“ jsou rozdělená podle kategorií účinnosti na různé povrchy a dala by se přirovnat k brokovnici z Call of Duty – pomocí rozprašovače rozeberou na krátkou vzdálenost i tu nejzažranější špínu a agresivní ptačí trus. Jejich nevýhodou je však poměrně vysoká cena, omezená dostupnost a spotřeba – na rozdíl od nekonečného proudu vody jsou mýdla v plechovkách po litrech a jejich aplikace tak musí být chirurgicky přesná. Dobrou strategií tedy zůstává investice do lepších hadic, před nákupem čistících prostředků.

Jednou z nejdůležitějších zbraní ve vašem arzenálu je samozřejmě chemie.

Čístím, čistíš, všichni čistíme

Vynikající zprávou je přítomnost kooperativního multiplayeru a to dokonce i napříč platformami. Nic vám tedy nebrání poslat pozvánku kamarádům (v režimu kariéry jednomu, ve volném hraní až pěti dalším) a užívat si stříkání dohromady. Menší vadou na kráse zůstává nemožnost přinést si do společné hry své nádobíčko, vždy tak budete moci využít pouze svou základní hadici bez mýdla a nástavců. Kromě „příběhové“ kampaně hra nabízí i možnost hraní jednotlivých úrovní a mód výzvy, kde budete bojovat proti času či množství spotřebované vody.

Špína Baltimoru

Ne vše je však tak křišťálově čisté, jak by se mohlo zdát. Hře zcela chybí jakýkoliv ambientní soundtrack, takže pokud nebudete chtít přijít o rozum z neustálého psssssss proudu vody, nutně si budete muset pustit na pozadí seriál, audioknihu či podcast. Na druhou stranu je toto nejspíš i přímo zamýšlená funkce tvůrců. Nervy si také připravte na honění posledních několik procent úklidu – hra vám sice nabízí možnost pomocí tlačítka ukázat zbývající špínu, a dokonce v menu označit neočištěné pasáže, jejich barva je však často ztracená v silně kontrastní grafice hry. Uklízecím puristům pak bude chybět neexistující fyzika vody (je jedno, jestli začnete čistit odspoda, či z vrchu) a nekonečné množství vody.

PowerWash Simulator není hrou pro každého. Jedná se o typ titulu, u kterého můžete vypnout, nepřemýšlet, pustit si na pozadí oblíbený seriál a užívat si „monotónnosti“ uklízení. Zároveň se však jedná o cosi v nitru velmi uspokojivého a něco, od čeho budete mít problém se odtrhnout. Podobně jako spousta Simulator titulů i tento není úplně bez chyb, ale pozitiva rozhodně převyšují.

uklidňující hratelnost
coop multiplayer skrz platformy
velké množství různorodých úrovní