Recenze Radio Commander
Recenze Recenze Radio Commander

Recenze Radio Commander

Michal Jonáš

Michal Jonáš

1
Platformy Windows PC

„Velitel týmu Alpha Bravo 02: Co se tam u vás ksakru děje? Přepínám!”

Reklama

V posledních letech je sousední Polsko doslova inkubátorem nových indie studií do deseti, dvaceti vývojářů, kterých stále vzniká celá řada. Je to logický důsledek jistého vyhoření a unavení lidí způsobem práce a přístupem korporátních výrobců, jako jsou ta největší polská studia s desítkami až stovkami hlav: 11 Bit Studios, CD Projekt, CI Games, People Can Fly, Techland či The Farm 51. Zakladatelé a zaměstnanci nových malých herních firmiček se z drtivé části rekrutují právě z takových velkých hráčů polského herního průmyslu, když po letech úspěšné kariéry hledají jiný a svobodnější přístup k vývoji her.

Takovým typickým příkladem firmy postavené z dřívějších zaměstnanců velkých herních společností je čtyřčlenné mini studio Serious Sim z Varšavy, jež nedávno vydalo svoji prvotinu Radio Commander. S ní to nejprve úspěšně zkusilo na Kickstarteru, kde tato unikátní textová strategie z války ve Vietnamu vzbudila zaslouženou pozornost a vybrala přes půl milionu korun, čímž se její vývoj v pohodě zaplatil.

 

  • Platforma: PC
  • Datum vydání: 10. října 2019
  • Výrobce: Serious Sim (Polsko)
  • Žánr: textová strategie
  • Česká lokalizace: ne
  • Multiplayer: ne
  • Dat ke stažení: 3,8 GB
  • Herní doba: 6-8 hodin
  • Cena: 430,-

 

Textové rádio

Výhodou textových her je přirozeně jejich rychlý a docela nenáročný vývoj, kdy nemusíte vyrábět žádnou pořádnou grafiku a animace. Právě proto do této formy Serious Sim zabalili unikátní koncept válečné strategie z Vietnamu, kdy nehrajete za bojovníky v první linii, nýbrž za tu druhou stranu jejich velitele na základně, který jim udílí rozkazy pomocí radiostanice. Po celou dobu hraní tak máte před sebou pouze dva pohledy, jeden ze svého místa ve stanu štábu s výhledem na základnu americké armády ve Vietnamu a ten druhý přiblížený na situační plán bojiště, jenž leží na stole před vámi.

Musím zde tvůrce pochválit, protože nerezignovali na pouhý statický výhled z vašeho místa, což by ani nebylo na závadu, ale místo toho se na základně stále něco děje, protože vaše okolí kolem stanu je živě animováno, byť v nepříliš detailní grafice. A tak uvidíte cvičící jednotky, další vojáky klusající na bojový poplach, jiné jen tak lelkující kolem apod. Jelikož 90 % hraní stejně čučíte přímo do mapy, jež vyplňuje celý druhý náhled, tak podobné animace ani nebyly nutné, ale musím potvrdit, že tento život dobře navyšuje celou a již tak autentickou atmosféru hry.

 

 

Parádní namluvení

Jelikož se naprostá většina činností odehrává skrze vaše sluchátko radiostanice (je to skutečný model AN/PRC-25), největší položkou vývoje zákonitě musel být dabing. Na něm se celkem podílelo 22 dabérů v čele se specialistou Ianem Slessorem z Kanady, který se kromě toho, že pracuje v dispečinku záchranných složek, úspěšně živí jako hlas z reklam a spotů. V Kanadě např. namlouvá reklamy pro Ford. Právě jeho charismatickým hlasem mluvíte jako velitel s volacím znakem Papa Bear.

Radio Commander zobrazuje prostřední období vietnamské války, konkrétně rok 1965. Vaše velitelství patří pod 173. výsadkovou brigádu, tedy pod úplně první velkou jednotku americké armády, která byla vysazena ve Vietnamu a jež byla založena již v roce 1917. Váš štáb máte rozložený na předměstí Saigonu u města Bien Hoa, přičemž úvodní tutoriálová mise začíná 11. června 1965, tedy jen měsíc po tom, co 173. dorazila do Vietnamu, takže neměla ještě takřka žádné bojové akce v této válce.

Zmíněný tutoriál je úvodem do navazující kampaně, která v 9 misích zobrazuje akce americké armády do úrovně roty, inspirované skutečnými operacemi vietnamské války té doby. Kromě kampaně je k dispozici ještě režim Rychlé bitvy, v němž si navolíte její parametry a vydáte se vstříc jedné vygenerované misi. A také pěkný editor vlastních úrovní, jehož výtvory si můžete jak stahovat, tak i sdílet přímo na Steamu. Do budoucna se tak mohou klidně objevit velké komunitní mise postavené na základě těch skutečných, což hře přidá na životnosti.

Zapojte fantazii

Musíte si ovšem zvyknout, že v Radio Commanderovi nevidíte žádnou akci – vše se odehrává pouze ve sluchátku vaší radiostanice: jednotky hlásí své pozice, stav a ztráty, potvrzují příjem vašich rozkazů, oznamují průběh bojů a občas se také zoufale překřikují, pokud jsou účastny v nějaké krvavé bitvě. Pouze občas, když odhlédnete od své mapy, tak na základně uvidíte mumraj, vyvolaný buď nějakou situací na bojišti nebo vaším novým rozkazem. Nicméně díky skvělému dabingu, kdy za hlasem pilotů slyšíte řev jejich letounů či na pozadí hlášení z bitvy posloucháte střelbu a křiky, je zdejší atmosféra kolikrát ještě hmatatelnější než v kdejaké válečné střílečce!

 

 

Potěší i velmi jednoduché kontextové ovládání, které obsahuje sice pouze 7 základních rozkazů, ale ještě větší počet dalších pak vyplývá z dynamické situace na bojišti. Příkazy a zprávy jednotkám v poli můžete zadávat jak výběrem myší, tak i praktičtějšími klávesovými zkratkami, případně jejich kombinací. Za tuto volnost v ovládání si tvůrci zaslouží velkou pochvalu!

Nejčastěji budete požadovat stav či pozici jednotky: „Hlásím veliteli, že máme plný stav, žádné raněné, morálka výtečná a munice plná, přepínám.” Což se ovšem za pár okamžiků díky dotírajícímu Vietkongu může klidně změnit na srdcervoucí: „Jsme pod těžkou palbou, opakuji, jsme pod palbou! Plno raněných, máme KIA (zabiti v boji), neudržíme to! Pošlete leteckou podporu!”

Bez vás si ani neprdnou

Zde se ovšem musím zastavit, protože tvůrci svým imaginárním jednotkám již nedodali smysluplnější inteligenci, takže až na výjimky jim musíte další cestičku skoro vždy až moc podrobně nalajnovat. Málem bych na evakuaci čekal marně, kdybych po dlouhých minutách ticha nakonec nezjistil, že i když mi jednotka zahlásila přesun na LZ (zónu evakuace), která se na mapě zakreslila jako další úkol mise, nikam se neposunula a trůnila dál na místě posledního boje.

Tady musíte stále vyzvídat, co jednotky v poli dělají (když nic, tak ohlásí, že čekají na vaše další rozkazy) a neustále jim v mapě naklikávat další místa přesunu, což je kolikrát již docela otravné. Co si budeme povídat, Radio Commander není hrou pro každého, ale spíše pro velmi trpělivé velitele. A nedá se hrát moc dlouho v kuse, protože to samé zadávání rozkazů a čekání na jejich provedení se po několika hodinách velení již krapet ohraje. Když si ale po dvou, třech prvních úrovních klávesové zkratky zažijete, je štěkání rozkazů již pěkně hbité a lepšímu tempu hry také pomáhá, že když pošlete novou zprávu, někdy hodně výřečné radisty druhé strany okamžitě umlčíte.

 

 

Navíc se nemusíte bát, že byste o tyto dialogy přišli, protože veškerá konverzace se přehledně řadí do okna vpravo dole (zeleným písmem vaše rozkazy, bílým hlášení jednotek) a stejně tak si vždy můžete nechat zobrazit zase vaše rozkazy z generálního štábu brigády, jež mají stylovou podobu dálnopisu. Samozřejmě, pro dobré pochopení je potřeba slušná (vojenská) angličtina a povědomost o základních vojenských akronymech (ALPHA, BAT, BRAVO, CHARLIE, MIA, KIA, COPY, ROGER ad.), protože hra sice obsahuje tipy jako nápovědu, ale tyto zkratky pohříchu nikoli, což je podle mého velká chyba.

Nicméně veškerá komunikace se vám přehledně rovná do tabulky a kdo někdy viděl nějaký film z vietnamské války, tak zřejmě nebude mít žádný problém porozumět, o čem se tu mluví, protože celkově to není žádná těžká angličtina. Občas navíc mezi anténami prolétne i nějaký ten suchý vtípek na účet marnosti amerického angažování ve Vietnamu, zatímco jindy to jsou zase opačné stesky po domově či ženských, takže kvituji, že v rádiu neuslyšíte jen stále ta samá suchopárná hlášení o splnění rozkazu. Zdejší dabing celkově snese ta nejpřísnější měřítka, což je jedině dobře, protože právě na něm celá hra stojí.

Ručičky vpřed!

Abyste nemuseli čekat na provedení vašich rozkazů, jelikož např. přesun zabere několik hodin (i tak je čas ve hře zrychlený), lze si hodiny přetáčet, přičemž jakmile dojde k nějaké situaci nebo splnění příkazu, hodiny se zastaví a jednotka sama zahlásí. To je velmi praktické. Radio Commander nabízí celkem čtvero obtížností, přičemž na ty vyšší si dokonce musíte všechny značky na mapě sami posouvat na souřadnice zahlášené jednotkami. Naštěstí si můžete náročnost velmi podrobně upravit, včetně toho, že hra vám bude sama všechny značky na mapě posouvat.

Někdy ovšem není zadávání rozkazů moc přehledné a hra si dělá, co chce. Takto jsem jednou na žádost své jednotky na linii dotyku s Vietkongem poslal leteckou podporu, která zahlásila splnění rozkazu. Mezitím jsem pěchotu raději stáhl kousek dále. Ale když jsem se po chvíli začal zajímat o stav mužstva, hra mi lakonicky oznámila, že četa byla zasažena leteckým bombardováním a čau, konec hry. Výsadkáři přitom byli stažení až za bojiště.

 

 

Připravte se, že k těmto omylům bude občas docházet a když k tomu ještě přičtete nezvládnuté velení, kvůli němuž kolikrát vaše jednotky zařvou, tak budete některé mise opakovat. I přesto na nejnižší obtížnost hru můžete dokončit už za nějakých 6-8 hodin, při vyšší náročnosti a s hraním všech vedlejších režimů zde ale utratíte klidně i dvojnásob času. Jedna úroveň mi obecně zabrala mezi 20 až 60 minutami.

Akce žádná, textu hodně

Na Radio Commanderovi se mi hodně líbí, že spojuje klasickou textovou hru s neotřelým zvukovým podáním, navíc ve velmi atraktivních kulisách vietnamské války. Kvůli namluvení se muselo nadabovat více než 800 jednotlivých dialogů a hlášek a tvůrci do hry vložili 15 typů jednotek (pěchota, tanky, letouny, artilerie apod.), které se v Indočíně skutečně používaly. Je to ale také naprosto svébytná a velmi rozvláčná až zdlouhavá hra, která zdaleka nesedne každému.

Tady prostě z poloviny herní doby mluvíte a z poloviny čekáte, co se stane, přičemž výsledek vašich rozkazů vlastně ani pořádně nevidíte, jen slyšíte ze sluchátek. Na druhou stranu je díky tomu herní rozhraní přehledné a ovládání intuitivní. Hře asi nejvíce škodí fakt, že musíte jednotky doslova vést za ručičku a často mi také přišlo, že hra přestřelky rozhoduje tak nějak podle náhody. Kolikrát jsem se ocitl těsně před porážkou zmateně křičících jednotek, abych se vzápětí dozvěděl, že nepřítel byl rozprášen…

 

[embed]https://www.youtube.com/watch?v=doWY_p4k4fs[/embed]

 

Jako první menší hra nového studia je ale Radio Commander unikátním zážitkem, jaký hry od dob éry textovek z osmdesátých let dlouho nenabídly. Přijde mi ale, že lepší platformou by pro Radio Commander byly mobily a tablety, přičemž hře by slušela i nižší cenovka, pročež ty více než 4 stovky mi za pouhou textovou hru přijdou docela nadsazené. Radio Commander zakoupíte pouze pro PC výhradně ze Steamu za 16,79 EUR (cca (430,-).

 

Nejnovější PC hry testujeme na výkonném počítači LYNX Grunex Super 2019.

Recenze Radio Commander
Windows PC

Verdikt

Unikátní textová strategie přetékající výtečnou atmosférou hlavně díky špičkovému a autentickému dabingu. Po chvíli ale jednotvárné velení začíná nudit a jednotky musíte kolikrát vést doslova za ručičku.

Hodnocení

Co se nám líbí a nelíbí?

autentický dabing
intuitivní ovládání
mise podle skutečných událostí
dokonalé přizpůsobení obtížnosti
unikátní spojení textovky a strategie
po čase stereotypní
na textovku vyšší cena
nesamostatné jednotky
zdlouhavější hraní s čekáním
občas podivný výsledek bitev
Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam Discord Discord
Reklama
Reklama